2024-05-14, 09:28
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag håller med Sculley att det är långsökt att en bil med Lockeruds Bandyklubbs logga skall uppfattas som en dansk bil genom att någon i hast ser ett rött och vitt märke. Men min utgångspunkt är faktiskt densamma som Greenskys. Vi kan inte skapa en tulipanaros där KM är vittne till vad danskarna gör medan PU sitter i baksätet på PLX309 i Trankärr och PeVa gör tummen upp allt i skuggan av An*ders Ek*lunds lastbil medan BW sänker Helena vid Dillön.

Till mitt försvar för detta långskott kan jag dock säga att det inte är så att jag sett bandyklubbens logga först och därefter tänkt att den kan uppfattas som dansk. Tvärtom har jag utgått från en viss bil och tänkt vad skulle den kunna ha som får någon att tänka på Danmark. Det var då jag kom att fundera på en dekal från en bandyklubb, dock helt utan att veta vilka färger klubben faktiskt hade på sin dekal.

Om någon i tråden vet med sig att en viss person har haft tillgång till en bil med bandyklubbens logga så kan det vara en mycket intressant uppgift eftersom det faktiskt kan koppla en misstänkt person till Trankärr även om personen inte är dansk. Betänk då att vi har svårt att se konturer på saker som ligger vid sidan om det som vi fokuserar blicken på. Däremot ser vi färgintryck. En person som tittar på killar i en bil och inte funderar på bilens dekaler kan alltså mycket väl minnas ett rödvitt intryck och i efterhand tolka detta som något danskt. Det handlar då om dekalens färger och inte om dess konturer. Att vittnet inte vet om hon sett en DK-dekal eller en dansk registeringsskylt är helt i linje med tanken att hon bara sett det i utkanten av näthinnan och alltså saknar information om struktuer.

Nej, stryk alla de namnen du räknade upp. Jag i vart fall har tröskat igenom dem och vänt och vridit på de namnen i tråden förut. det är danskarna som kvarstår, det är i alla fall min slutledning.

Innebandymärke ? Ja, detta är ju ett långskott, det kan ha stått "I LOVE HJO" eller vad som helst röd vitt. Att polisen ändå frågar ErAn om detta i polisförhör om han haft ett klistermärke baktill vid regplåten
kan starkt i vart fall indikera på att polisen tagit vittnet på allvar och att faktiskt detta vittne sagt att de sett till och med en dansk dekal baktill.

Denna dotter som jag pratade om var ju själv med i bilen och såg bilen skall sägas. hon var 19 år fyllda vid detta tillfälle. Hon bör ju komma ihåg i alla fall då.
Citera
2024-05-14, 09:41
Medlem
IB03s avatar
Reimer , du kan få ett pm av mig, om du rensar inkorgen .
Citera
2024-05-14, 10:01
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Det absolut största problemet för Mästerdetektiverna och ev annat löst folk som fortsatt (minst sagt ett sjukligt beteende) blandar in KM i Helenafallet är:
- KM var INTE inblandad på ngt sätt överhuvudtaget, vilket även Polisen är medvetna om!
Citera
2024-05-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[...]

KM har absolut ingen aning om vad danskarna tog kroppen, det var de som var orsaken till detta och mördade Helena. Jag är övertygad om att de tog den över till Danmark och vad jag tror Nordjylland och området väster om Ålborg i de stora insjöarna där kan vara hett.

[...]

Det finns inga stora insjöar väster om Ålborg. Om du syftar på Limfjorden är den ett sund: https://sv.wikipedia.org/wiki/Limfjorden (Lycka till med nästa försök.)
Citera
2024-05-14, 14:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
En rak fråga till Mästerdetektiverna, ni är fria att svara tillsammans eller var för sej.

- Ni fullständigt sågar sönder KM bara för att han inte kan i minsta minut redogöra för natten Helena försvann, trots att KM då var rejält berusad.
- Men er älskling tillika Helenas syster Ulrika att hon inte ens minns vilka personer hon delade taxi med den kvällen, det är bara helt normalt i er minst sagt sjuka värld.

Man behöver inte ha många högskolepoäng för att inse att ni har endera har stora psykiska problem alternativt att ni jagar KM av egenintresse, vad som isf ligger bakom ert agg gentemot KM vet nog bara ni själva .
Citera
2024-05-14, 16:43
Medlem
Vem är X som nämns i efterlyst 96 och som ska ha erkänt mordet ?
Citera
2024-05-14, 18:25
Medlem
ThordOlavssons avatar
Om det är tillåtet att sparka långskott i tråden så skulle jag vilja ställa en liten fråga.

Är det någon som vet om KlMa kände en Ol*a Pers*son som bodde på Stockholmsvägen 85 i slutet av 1990. Han fyllde 25 den 14 juni...

Vet någon om Ol*a bodde kvar på Stockholmsvägen 85 när Helena försvann? Om han bodde kvar och om KlMa kände honom så skulle jag gissa att KlMa var på efterfest hos Ol*a.

Om Ol*a inte bodde där är han ointressant. Men då uppstår frågan: kände då KlMa någon annan i det huset? Det finns nämligen ett vittne vars uppgifter tyder på att KlMa bör ha varit hemma hos någon ungefär där, alltså runt Stockholmsgatan 85...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-14 kl. 18:29.
Citera
2024-05-14, 20:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Fakta.
Han träffade på en bekant som varit med sin flickvän i hennes trappuppgång i centrala Mariestad. Han avvek där ifrån 03.15. De båda stötte på varandra på Stockholmsvägen i höjd med Snickaregatan. Den bekantar bor längre upp på Stockholmsvägen. Bor kvar där än idag.

Citat:
Ursprungligen postat av PW70
6-700 meter enl Maps.
Den bekante skall ha kommit ikapp. Dem hade sällskap den sista biten innan KM aviker höger hemåt. Vad som sas och hur KM agerande var, har vi ingen aning om.
Med detta vittnesmål så borde KM lämnat torget med omnejd runt kl.03.00 till 03.10. Tror mer på 03.00 om man är berusad.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om det är tillåtet att sparka långskott i tråden så skulle jag vilja ställa en liten fråga.

Är det någon som vet om KlMa kände en Ol*a Pers*son som bodde på Stockholmsvägen 85 i slutet av 1990. Han fyllde 25 den 14 juni...

Vet någon om Ol*a bodde kvar på Stockholmsvägen 85 när Helena försvann? Om han bodde kvar och om KlMa kände honom så skulle jag gissa att KlMa var på efterfest hos Ol*a.

Om Ol*a inte bodde där är han ointressant. Men då uppstår frågan: kände då KlMa någon annan i det huset? Det finns nämligen ett vittne vars uppgifter tyder på att KlMa bör ha varit hemma hos någon ungefär där, alltså runt Stockholmsgatan 85...

Detta vittne är Henrik A, det var hans flickvän som bodde där. KM var aldrig där, han gick förbi och var på väg mot sin hem, Henrik A springer ikapp. Allt detta sägs i "Att lösa ett mord" (Viaplay). Henrik A säger där mycket riktigt också att han skulle vidare rakt fram då KM svängde av höger in på Ladugårdsvägen.
Citera
2024-05-14, 20:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det finns inga stora insjöar väster om Ålborg. Om du syftar på Limfjorden är den ett sund: https://sv.wikipedia.org/wiki/Limfjorden (Lycka till med nästa försök.)

Det var detta område som blev nationalpark 2008, Thy, jag tänkte på.

Thy Nationalpark heter det. Detta är ju givetvis en vild gissning här. Som att leta efter en nål i en höstack i så fall utan något konkret tips, givetvis.
Citera
2024-05-14, 20:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Detta vittne är Henrik A, det var hans flickvän som bodde där. KM var aldrig där, han gick förbi och var på väg mot sin hem, Henrik A springer ikapp. Allt detta sägs i "Att lösa ett mord" (Viaplay). Henrik A säger där mycket riktigt också att han skulle vidare rakt fram då KM svängde av höger in på Ladugårdsvägen.

Det var inte många rätt där. Förmodligen har PW70 fått uppgifter ryktesvägen, uppgifter som inte stämmer med vad som sägs när vittnet blir intervjuad av Unnevik:

Hen*rik A kommer cyklandes från stan, men går av cykeln vid backen efter korsningen med Snickaregatan och leder cykeln upp för backen mellan Snickaregatan och Ladugårdsvägen. KlMa kommer då ikapp gåendes. Källa "Att lösa ett mord", avsnitt 1 kl 00.17.12
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-14 kl. 21:06.
Citera
2024-05-14, 22:10
Medlem
Citat:
Kompletterande tankar till denna HYPOTES, tänk på det.

Om det blev så här att KM hamna i denna situation, och om vi ställer oss i hans skor. Har vi i ärlighetens namn rätt att komma med moraliska pekpinnar ? Vi kan bekvämt göra detta hemma i fåtöljen och fördöma, men en helt annan sak om man skulle hamna i en situation som kan bli oerhört komprometterande för dig, fast du inte ens krökt ett hårstrå på offret. Går du till polisen kommer ändå du dömas av allmänheten och ditt liv bli helt förstört i denna lilla stad för all framtid, mycket stor chans för det. Blir det sent också, än värre. Det är detta dilemmat som uppkommer. För du kommer bli starkt ifrågasatt, misstänkt och nerdragen i smutsen med GM. Även om detta mot förmodan inte skulle hända och istället motsatsen händer, så kan rädslan för att detta skall hända vara helt styrande. Det är också så att han kan ju även tänka då att bara att han följde Helena hem efter den intensiva uppvaktningen av Helena på Stadt, då hans sambo nattarbetande på KSS kan ses som en besvärande omständighet i allmänhetens och polisens ögon. Alltså hans motiv för att följa Helena hem.

Vad skall en glasögonprydd kortare elektriker göra i denna hastigt uppkomna situation när han ställs emot denna typ av individer. KM skulle ha varit helt otränad inför sådana här situationer och ingen erfarenhet att ens ha rört sig med denna sortens människor förut. Han levde i en skyddad värld och denna del av Mariestad var han helt främmande inför. Han var redan då en sorts familjeman med sambo som bara ville leva sitt liv i Mariestad nära släkt och vänner, och något annat liv för honom där han tvingats flytta och var nog en mycket främmande tanke för honom. Inget konstigt alls.

Han är en snäll kille och är helt enkelt utrustad med denna typ av våldskapital, att dels ha ett ens modet att ta sig an tre sådana typer samtidigt. Det vore dömt att misslyckas ,han är inte Rambo. Han hade då även han tagits av daga, inga tvivel om den saken. Vi skall ha klart för oss här att det var inga vanliga bonnapöjkar här som det av ett tillfälle slog slint för, utan personer med noll empati och där våld och substansmissbruk faller sig naturligt. De kom från tidigare trassel med småkriminalitet, strul och missbrukande i Danmark, antagligen en bidragande faktor varför de också valde att flytta till Sverige från första början.

Kan då KM när han såg Helena ligga död i denna chock krävt att dessa GM i alla fall skulle ta med sig kroppen , så inte systern eller då familjen inte skulle upptäcka henne där liggande och se denna förfärliga syn ? Detta enbart av empati (fast det blev än värre då i det långa loppet med denna gärning, tyvärr), i denna mycket överdjävliga situation och faktiskt stora dilemma som KM hamnat i här, för som sagt dessa personer kommer att ta med honom ner i fallet om han inte håller käften.

KM har absolut ingen aning om vad danskarna tog kroppen, det var de som var orsaken till detta och mördade Helena. Jag är övertygad om att de tog den över till Danmark och vad jag tror Nordjylland och området väster om Ålborg i de stora insjöarna där kan vara hett.

Dessa personer som gjorde detta har ingen som helst ånger alls. Tro inget annat, med denna typen av människor. Är de också danskar blir deras tystnad förseglad inom denna åtskilda grupp inom den egna lilla enklaven, som en stat i staten lite åtskild från det svenska samhället och ingen riktigt rotad känsla för denna stad, vad som är rätt eller fel - omerta. Till sist, DNAt på Helenas skor kommer att avslöja hennes mördare/MGM, tro mig.

Det här är ju bara så dumt, tror du verkligen man skulle tänka "Hmm, undrar hur det här kommer se ut? De där danskarna kommer nog skylla på mig nu, bäst jag bara står här och tittar på medans dom spöar min sambos bästa kompis."
Nej! Du skulle ju göra precis allt för att förhindra det!
Och skulle du inte lyckas att förhindra det, så skulle du ju inte (i 20-25 minuter efter att danskarna hade hoppat in i bilen och kört norrut på Ekuddenvägen) stå och fundera på vad som hänt och hur det här kommer drabba dig.

Man hade ju stuckit ner på stigen för att se vad som hänt och se om man kunde hjälpa Helena på något sätt.
Finns det inget man kan göra, springer man hem till familjen Anderssons hus där man vet att Ulrika finns, bankar på dörren och berättar vad som hänt, att tre danskar i en vit Ford Sierra har slagit ner Helena och lastat in henne i bilen och dragit från platsen.
Härifrån larmar man givetvis polisen.

Citat:
Vad skall en glasögonprydd kortare elektriker göra i denna hastigt uppkomna situation när han ställs emot denna typ av individer. KM skulle ha varit helt otränad inför sådana här situationer och ingen erfarenhet att ens ha rört sig med denna sortens människor förut. Han levde i en skyddad värld och denna del av Mariestad var han helt främmande inför. Han var redan då en sorts familjeman med sambo som bara ville leva sitt liv i Mariestad nära släkt och vänner, och något annat liv för honom där han tvingats flytta och var nog en mycket främmande tanke för honom. Inget konstigt alls.

Han är en snäll kille och är helt enkelt utrustad med denna typ av våldskapital, att dels ha ett ens modet att ta sig an tre sådana typer samtidigt. Det vore dömt att misslyckas ,han är inte Rambo. Han hade då även han tagits av daga, inga tvivel om den saken. Vi skall ha klart för oss här att det var inga vanliga bonnapöjkar här som det av ett tillfälle slog slint för, utan personer med noll empati och där våld och substansmissbruk faller sig naturligt. De kom från tidigare trassel med småkriminalitet, strul och missbrukande i Danmark, antagligen en bidragande faktor varför de också valde att flytta till Sverige från första början.

Hur faan kan du ens med att spekulera i detta?
Är övertygad om att de flesta i alla fall hade försökt förhindra det, så länge de inte stått med dragna skjutvapen eller utrustade med knivar eller andra tillhyggen.
Obeväpnade, då hade det i alla fall flugit knytnävar från mitt håll!
Citera
2024-05-14, 22:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
En rak fråga till Mästerdetektiverna, ni är fria att svara tillsammans eller var för sej.

- Ni fullständigt sågar sönder KM bara för att han inte kan i minsta minut redogöra för natten Helena försvann, trots att KM då var rejält berusad.
- Men er älskling tillika Helenas syster Ulrika att hon inte ens minns vilka personer hon delade taxi med den kvällen, det är bara helt normalt i er minst sagt sjuka värld.

Man behöver inte ha många högskolepoäng för att inse att ni har endera har stora psykiska problem alternativt att ni jagar KM av egenintresse, vad som isf ligger bakom ert agg gentemot KM vet nog bara ni själva .

Hur vet du att KM var rejält berusad?

Exakt så: KM måste inte kunna redogöra för "varje minsta minut" under natten - men tidsluckan är ju gigantisk!
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-14 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in