2024-06-18, 09:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Har läst domen och allt det handlar om är bristande governance?

Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Precis, argumentet är förenklat att styrelsen består av elons familj, kompisar och ja-sägare som bara beslutade allt enligt Elons instruktioner utan tillräcklig information till och inflytande för aktieägarna.

Verkar helt enkelt svårt för vissa att föreställa sig att Elon på ett irriterande sätt har rätt väldigt ofta när det kommer till olika lösningar, och folk som jobbar med honom inser detta för eller senare. Har man vanföreställningen att det blir som Elon vill är samma sak som att Elon bara vill ha sin vilja igenom oavsett vad alla andra tycker, så kommer man själv dra felaktiga slutsatser om allt vad det gäller Elons motiv och resultaten från hans beslut. Som att Tesla ligger sist med autonoma bilar t.ex.
Citera
2024-06-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Verkar helt enkelt svårt för vissa att föreställa sig att Elon på ett irriterande sätt har rätt väldigt ofta när det kommer till olika lösningar, och folk som jobbar med honom inser detta för eller senare. Har man vanföreställningen att det blir som Elon vill är samma sak som att Elon bara vill ha sin vilja igenom oavsett vad alla andra tycker, så kommer man själv dra felaktiga slutsatser om allt vad det gäller Elons motiv och resultaten från hans beslut. Som att Tesla ligger sist med autonoma bilar t.ex.

Han kan också rätta sig efter andra när han inser att han har fel.
Ett exempel är att han var väldigt envis med att den nya billigare elbilen bara skulle göras som robotaxi och då utan ratt och pedaler. Många, inklusive de närmaste honom på Tesla, påpekade dock att det är fel väg att gå och att folk kommer vilja ha en billigare bil som de kan köra själv också.
Så där har han ändrat sig. Var också några saker med Cybertruck som han var envis om, men som ändrades på grund av påtryckningar från andra.
Citera
2024-06-18, 10:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja som aktieägare får man se det från sitt eget perspektiv också. Vad det handlade om var hur musk hade presterat under en viss tidsperiod. Han ökade väl värdet på folks aktier med 1000% eller nåt sånt.
Om man som aktieägare då röstar nej till ersättningen så är det något fel på en tycker jag.

Lite som att säga att jag vill inte betala min anställde en fet lön på 100 000 i månaden trots att han drar in en miljon per månad till företaget.

Det är såna här saker som gör det så tydligt hur haters verkligen alltid vinklar saker för att kunna fortsätta leva i sin egen värld. Hur kan det finnas tvivel om att det är dessa människor som befinner sig i en sekt när de hela tiden uppfinner en massa extra steg i sitt resonemang för att få det att gå ihop. Alla med lite sunt förnuft ser vilken nagel i ögat Elon är på politiker och makthavare, hur korrupt domaren i Delaware är och hur stora motiv det finns att sätta käppar i hjulen för Elon. Stämningen mot Elon nu senast för att han "startade bolaget xAI" kom omedelbart efter omröstningen för kompensations paketet röstades igenom en andra gång, för de vet att det bara skulle gå hem så länge stämningen kunde göras genom skit-domstolen i Delaware och att den skulle avslås så fort Tesla flyttade till Texas.

Men nej, allt är rimligt så fort det går emot Tesla.
Citera
2024-06-18, 10:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Han kan också rätta sig efter andra när han inser att han har fel.
Ett exempel är att han var väldigt envis med att den nya billigare elbilen bara skulle göras som robotaxi och då utan ratt och pedaler. Många, inklusive de närmaste honom på Tesla, påpekade dock att det är fel väg att gå och att folk kommer vilja ha en billigare bil som de kan köra själv också.
Så där har han ändrat sig. Var också några saker med Cybertruck som han var envis om, men som ändrades på grund av påtryckningar från andra.

Folk som har ett större ego än de har hjärna kan inte föreställa sig en person som överger sina egna idéer så fort någon kommer med en bättre, så de utgår ifrån sig själva med sin småaktiga natur när de föreställer sig hur Elon fungerar. Men de som har någon form av autism har absolut inga problem att göra en korrekt bedömning av Elons personlighet.
Citera
2024-06-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Har läst domen och allt det handlar om är bristande governance?

Rimligtvis borde ju denna omröstning tas tillbaka av "domaren" då av exakt samma skäl, det är ju samma governance.
Citera
2024-06-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Rimligtvis borde ju denna omröstning tas tillbaka av "domaren" då av exakt samma skäl, det är ju samma governance.

hade jag varit denne domare så hade jag nog skämts ögonen ur mig om jag skulle stoppa det hela en andra gång när aktieägarna med god majoritet röstat för ersättningen två gånger.

Det är som att säga "fuck you" till aktieägarna och att det spelar ingen roll om så 99% hade röstat ja, för det skiter hon i, hon ska ha mer makt än alla aktieägare.

En del i det hela var ju att aktieägarna inte skulle varit nog informerade om vad det innebär och vad de röstade för.

Nu har ägarna röstat två gånger och resultatet blev detsamma. Nu är det svårt att säga igen att aktieägarna inte var nog informerade för det är snarare motsatsen. Extremt mycket information har gått ut om detta.
Citera
2024-06-18, 13:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Där var nog en hel del som tyckte det var något som redan var beslutat om och som domstolen inte hade med att göra.

Har man beslutat om en belöning om någon lyckas med något som verkar väldigt osannolikt(som dessutom ger ännu mer till aktieägarna) så vore det snarare bedrägeri att inte betala ut det.

Hade den summan varit uppe för sig själv, utan historien bakom, så hade jag tyckt det var för stor summa. Men som det var stödde jag den 100%.

(Sen att min lilla pyttepost i Tesla är ointressant i sammanhanget är en annan sak)

Första gången det beslutades blev inte alla akieägare tillfrågade. Dom fick bakläxa hur illa det hade behandlats i ledningen. Sakfrågan var ointressant. Dom hade kunna beslutat att Musk och hans bror fick all vinst 100 år framöver.
Citera
2024-06-18, 14:35
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
hade jag varit denne domare så hade jag nog skämts ögonen ur mig om jag skulle stoppa det hela en andra gång när aktieägarna med god majoritet röstat för ersättningen två gånger.

Det är som att säga "fuck you" till aktieägarna och att det spelar ingen roll om så 99% hade röstat ja, för det skiter hon i, hon ska ha mer makt än alla aktieägare.

En del i det hela var ju att aktieägarna inte skulle varit nog informerade om vad det innebär och vad de röstade för.

Nu har ägarna röstat två gånger och resultatet blev detsamma. Nu är det svårt att säga igen att aktieägarna inte var nog informerade för det är snarare motsatsen. Extremt mycket information har gått ut om detta.

Tror ärligt talat inte att det handlar om domarens ego eller någon slags egen agenda. Hon får sina order från samma ställe som alla korrupta människor. "Fixa detta åt oss, annars är du ute ur klubben".
Citera
2024-06-18, 15:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tror ärligt talat inte att det handlar om domarens ego eller någon slags egen agenda. Hon får sina order från samma ställe som alla korrupta människor. "Fixa detta åt oss, annars är du ute ur klubben".

Konspirationsteorierna flödar hos dig. Deep state eller är det pedofilringen som styr?
Senast redigerad av raskens 2024-06-18 kl. 15:35.
Citera
2024-06-18, 15:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Konspirtipnsteorierna flödar hos dig. Deep state eller är det pedofilringen som styr?

Det är liksom så det går till innan konspirationer avslöjas, det finns en teori först.
Vi vet att korruption finns, och du kan inte stänga ner diskussionen med några foliehatts-epitet. Jobbigt för dig va?
Citera
2024-06-18, 16:10
Medlem
raskenss avatar
Intressant artikel om Teslas framtid:

https://www.dagensps.se/bors-finans/forvaltaren-borjan-pa-slutet-for-tesla/
Citera
2024-06-18, 16:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens