2024-06-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retzzzina
Det är inte ditt fel att beroendevården är keff eller att det finns laro-mottagningar som är vårdslösa, vars ekonomiska intresse ligger långt från syftet med laro dvs hjälpa patienterna/värna om deras hälsa. Förstår dock irritationen. Laro har blivit alltför lättillgängligt (samtidigt som patienterna motsägelsefullt nog är strikt kontrollerade genom urinprover och övervakade intag), tänker då på i de fall tex tramadolmissbrukare beviljas larobehandling. Borde vara en självklarhet att inte skriva ut en starkare opioid i ”behandlingssyfte”. De få gångerna laro uppmärksammas i media är det som skrivs i synnerhet negativt (typ om överdoser etc) och baserat på en minoritet patienter som beviljats laro-behandling på vad som borde vara att anse som uppenbart felaktiga grunder. Det bidrar till fördomar om laro och ger en missvisande bild av övriga laro-patienter som behöver laro för att överleva. Tycker kraven för laro-behandling borde vara tydligare och mer restriktiva, kanske inte lika restriktiva som för typ 10 år sen men borde endast ges till heroinister eller iaf de opioidberoende som tagit steget till/börjat med heroin. Om man inte har den tolerans som krävs/riskerar att överdosera sin medicin, då ska man inte ha laro.

Som sagt inte riktat till dig personligen, utan till vården. och du verkar behöva laro ksk inte nödvändigtvis metadon men så länge du behöver substitionsbehandling borde det vara upp till dig. Lika mycket som jag delar irritationen kring att bup/meta skrivs ut för lättvindigt, anser jag att den primära funktionen som laro fyller inte är som behandlingsform i syfte att ”bota” eller ”rädda” någon ur sitt missbruk (såklart bra att det funkar för en del), utan istället som just underhållsbehandling. Även om man är aktiv i sitt missbruk/inte är redo att sluta, gör laro livet som heroinist avsevärt mycket enklare. Det ger ett alternativ till, eller möjligheten till en paus från, den eviga jakten på heroin/pengar. De pauserna kan vara avgörande för att orka fortsätta leva, i bästa fall (förhoppningsvis) till den dag man är redo att sluta. Det bör ställas höga krav på laro-behandling, men de som faktiskt behöver och baserat på det beviljas laro borde ha rätt till sin medicin utan villkor.

Tack för ditt inlägg.

Det var helt och hållet mitt fel på sättet jag uttryckte mig på. När jag fick den responsen att sättet jag skrev på tog fokus ifrån att jag faktiskt behöver laro, ihop med metadon, så har jag valt att tänka ett steg längre innan jag skriver. Kan jag få börja om?

Har haft 5 överdoser och så kraftigt beroende av opiater att jag gått från att ha provat tramadol till det absolut tyngsta, fentanyl, heroin osv, massa behandlingahem ovanpå. När jag först provade på buprenorfin i alla olika doser så tog det bort den fysiska abstinensen men psykiskt så var jag gravt opiatasugen samt miserablel. Inte förrän jag provade metadon så lugnade mycket ner sig - nu ärd det bara att jag fortfarande har för låg dos, (30 mg.) Vill vara tydlig med att säga att min intention absolut inte är att missbruka metadonet - jag behöver metadonet, utan det är det adjö med mitt liv för jag kan inte sluta med opiater, opiater är mitt allt, tyvärr. Det är klart i och med min låga dos att jag fortfarande är jättesugen på opiater och får dumma tankar att dricka extra metadon. Jag vill inte förstöra något, vill inte förstöra mina chanser att få medicinen, den betyder så mycket för mig. Jag tänker att vid rätt dos kommer jag inte ha behovet att dricka mer heller. Jag ska inte stressa fram något, livet har blivit bättre, ska i lugn och ro försöka att höja dosen lite så att jag i framtiden inte kommer känna något sug att ordna heroin, dels för att det blir verkningslöst men inte minst att det inte ens behövs.

Må bäst allihop
Citera
2024-06-17, 02:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Att jag är ensam om att dricka dubbel dos en gång på helgen kan du ju bara drömma om. Du vet inte ett skit. Ville ha metadon för att sub inte hjälpte mig psykiskt alls, något som metadon gjort mycket bättre och som läkaren vet om. Jag är en missbrukare som aldrig kommer kunna sluta med opiater och eftersom metadon är en full agonist liknar den de droger jag tagitvm vilket jag också lade fram. Min intention är max att dricka mer på helgen, något jag vet mååånga metadonbrukare göra. De får sin dos som vanligt en gång per dygn men får med sig helgdos hem, inga konstigheter överhuvudtaget. Jag har arbete, jag varken kan eller vill sitta och dricka dubbel dos på vardagarna, det skulle vara rätt problematiskt.

Sen är jag stressig som människa och orolig själ, det är inget med SSK eller läkaren; det är jag som blossar upp här. Har talat till mig en höjning från 20-30 på nästan en månad, förstår att bilden av mig är lite annorlunda. Allt jag säger är att den låga dosen ger fortsatt drogsug, annars är medicinen bra, den ger den där psykiska pushen som en annars apatisk själ och tung opiatmissbrukare som mig behöver. Så ta tillbaka att jag inte skulle behöva metadon. När jag fick sub tjatade de på mig så det nästan blev pinsamt, men fortsätt du, eller varför inte alla de som spottar ut sin sub; säljer en del och snortar restek istället för att ta den som ska, alltså självs definitionen av missbruk, men fortsätt du.

Är dessutom renodlad opiatmissbrukare, men endå ser man de som inte ska vara där som är där, tjackisar, benzotorskar, men fortsätt du, han som har den historiken med opiater ”ska absolut inte ha,” du lever i en drömvärld, de skulle lägga ner hela skiten om de bara kunde ha de som sköter sig 110% där, jag sköter mig på precis allt bara det att jag är öppen för att kunna unna mig extra då och då på helgerna; precis så en skötsam patient som går där gör, något de förstår att en del också kommer göra, vi är ju som sagt missbrukare i grunden. Har tagit tag i väldigt många delar så bespara dig att kasta skit på mig bara för jag är öppen om en vanlig grej att göra.

Vem vet, jag kanske inte kommer känna behovet av det om jag får rätt dos, har det slagit dig någon gång? Att jag det fakto har låg dos och ALLA missbrukare hade resonerat så om
de gick med ständigt drogsug.

Du skulle bara veta hur väl en människa som mig stämmer överrens med att faktiskt få metadon i och med min historik.

Jag säger inte att du är den enda - jag vet att många gör så.
Men att inte ens ha kommit upp i rätt dos ännu och redan ha ”som mål” att kunna dubblera din dos för att bli bäng någon gång är genomkorkat och visat bara att du har för liten video viljestyrka och önskan att va ”ren” än vad man bör ha när man går på metadon.
Då är någon av de andra varianterna bättre, om man faktiskt vill bort från drogerna.
Och vill man inte ens det så tycker jag att man kan ge sin plats till någon som faktiskt vill det.

Det är ju just för att människor strävar efter såna saker med metadonet som ger det ett så dåligt namn och som gör att det är så svårt för andra som verkligen behöver det att få det.

Därför blir jag irriterad av att läsa sånt här.

Jag förstår att den tanken dyker upp, det gör den ännu även hos min trots över två år på en hyfsat låg dos, men jag skulle aldrig göra det FÖR JAG VILL INTE MISSBRUKA MER.
Skulle jag ta dubbeldos meta skulle jag se det som ett återfall för det är just precis vad det är.

Jag hör på dig att du verkligen behöver metadonet för att få ditt liv tillbaka, likt jag behövde.
Men snälla ta då denna möjlighet på allvar och berätta för en behandlare om dessa tankar så du kan jobba med dem innan de är för sent.
Jag ser många hämta mediciner veckovis samtidigt som mig som uppenbart inte bara tar dubbelt någon gång ibland utan troligen iaf två ggr/vecka och sen lider sista dygnen tills det är dags att hämta igen.
De är inte mindre missbrukare än de va innan de hamnade på LARO.

Så jag ber om ursäkt för att jag blev pissed men snälla ta tag i de tankarna innan du börjar leva ut dem.
Och begär att få fortsätta hämta varje dag om du ännu inte skulle känna dig kvitt från de tankarna när de är dags att gå ner i antal besök.

Det är inte värt att gå från att missbruka ett preparat till ett annat - speciell till bekostnad på någon annan som verkligen behöver den där LARO-platsen för att överleva.

Va rädd om dig
Senast redigerad av Purplepanic 2024-06-17 kl. 02:13.
Citera
2024-06-17, 02:18
Avstängd
Citat:
Tack för ditt inlägg.

Det var helt och hållet mitt fel på sättet jag uttryckte mig på. När jag fick den responsen att sättet jag skrev på tog fokus ifrån att jag faktiskt behöver laro, ihop med metadon, så har jag valt att tänka ett steg längre innan jag skriver. Kan jag få börja om?

Har haft 5 överdoser och så kraftigt beroende av opiater att jag gått från att ha provat tramadol till det absolut tyngsta, fentanyl, heroin osv, massa behandlingahem ovanpå. När jag först provade på buprenorfin i alla olika doser så tog det bort den fysiska abstinensen men psykiskt så var jag gravt opiatasugen samt miserablel. Inte förrän jag provade metadon så lugnade mycket ner sig - nu ärd det bara att jag fortfarande har för låg dos, (30 mg.) Vill vara tydlig med att säga att min intention absolut inte är att missbruka metadonet - jag behöver metadonet, utan det är det adjö med mitt liv för jag kan inte sluta med opiater, opiater är mitt allt, tyvärr. Det är klart i och med min låga dos att jag fortfarande är jättesugen på opiater och får dumma tankar att dricka extra metadon. Jag vill inte förstöra något, vill inte förstöra mina chanser att få medicinen, den betyder så mycket för mig. Jag tänker att vid rätt dos kommer jag inte ha behovet att dricka mer heller. Jag ska inte stressa fram något, livet har blivit bättre, ska i lugn och ro försöka att höja dosen lite så att jag i framtiden inte kommer känna något sug att ordna heroin, dels för att det blir verkningslöst men inte minst att det inte ens behövs.

Må bäst allihop

Lägger också till att tankarna och ”behovet” att dricka mer metadon än vad man behöver - dvs bli bäng på det - inte fullt ut kommer att kunna botas med metadon, ens i rätt dos.
Ja, metadonet tar bort de värsta symptomen.
Men du behöver också jobba med en behandlare på tex ADR eller med NA-möten om det är något för dig, eller ännu hellre: båda.

Metadon är långt ifrån en lösning på allt drogerna ställt till med inom oss.
Den tar de värsta sugen och de värsta akuta abstinenssymptomen men post akut abstinent (både mental och fysisk) kommer du känna av ända upp till flera år fram över till och från.

Så har du inte en sån kontakt där du berättar allt det här så rekommenderar jag att du tar tag i det.
Typ helst igår!
Citera
2024-06-17, 02:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zewa
Sevre-long/Contalgin Uno/Substitol er morfin bara i 24t depot. Dom har brukt det lenge i Tyskland, Sveits og Østerrike med veldig bra resultater. Folk rapporterer at dom har fått det bedre både psykisk og fysisk og behovet for benzo miss(bruk) har minsket.

Aaah okey.
Dolcontin är vanligaste morfin depot-tabletterna som används i Sverige men aldrig hört att de används av LARO här.
Tvärt om är vi många som fått morfin utskrivet av vården som blir beroende och sen hamnar på LARO med metadon eller buvidal/buprenorfin.

Men behovet för benzo missbruk?
Så de byter ut ett benzo missbruk mot ett morfin/opioid missbruk?
Deeet låter inte as smart enligt mig
Citera
2024-06-17, 02:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Till och med de som inte sköter sig fullt ut och sidomissbrukar har rätt till LARO. Det är tämligen lite okänsligt att neka någon sin medicin för att denna inte är felfri.

Alla som är opiatberoende har rätt till sin medicin.

Det är långt ifrån sanningen.
Visar du så lite som en gång att du inte sköter dig så kan du förlora privilgerier och tex få börja hämta varje dag igen under en period, och visar du det regelbundet så förlorar du absolut din medicin under en period eller rent av plats i LARO.

Väldigt många i denna tråd tror sig ha ”rätt” till så mycket.
Tex:
- RÄTT att bestämma vilken av de olika läkemedlen läkarna skriver ut till en eller i vilken ordning de vill att man testar de olika läkemedlen och ger var och ett en ärlig chans.
- RÄTTEN att bestämma hur snabbt det ska trappas upp.
- RÄTTEN att bestämma vilken dos vilken dos de ska ha.
Och nu:
- RÄTTEN att få sin medicin även om de inte sköter sig.

Det är verkligen inte sanningen.

Man har RÄTTEN att söka second opinion hos en ny läkare eller behandling på en annan mottagning om man inte håller med om en läkares beslut - men man har INTE RÄTTEN att bestämma hur en viss läkare ska göra sitt jobb och där med sköta ens behandling.
Citera
2024-06-17, 06:45
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Det är långt ifrån sanningen.
Visar du så lite som en gång att du inte sköter dig så kan du förlora privilgerier och tex få börja hämta varje dag igen under en period, och visar du det regelbundet så förlorar du absolut din medicin under en period eller rent av plats i LARO.

Väldigt många i denna tråd tror sig ha ”rätt” till så mycket.
Tex:
- RÄTT att bestämma vilken av de olika läkemedlen läkarna skriver ut till en eller i vilken ordning de vill att man testar de olika läkemedlen och ger var och ett en ärlig chans.
- RÄTTEN att bestämma hur snabbt det ska trappas upp.
- RÄTTEN att bestämma vilken dos vilken dos de ska ha.
Och nu:
- RÄTTEN att få sin medicin även om de inte sköter sig.

Det är verkligen inte sanningen.

Man har RÄTTEN att söka second opinion hos en ny läkare eller behandling på en annan mottagning om man inte håller med om en läkares beslut - men man har INTE RÄTTEN att bestämma hur en viss läkare ska göra sitt jobb och där med sköta ens behandling.

på min mottagning är det omöjligt att bli utskriven, så det är beroende på mottagning. enda gången man kan bli utskriven är om brukar våld på mottagningen, möjligtvis om man varit borta från mottagningen i över en vecka utan att höra av sig (om man går varje vecka)
Senast redigerad av Izzardking 2024-06-17 kl. 06:47.
Citera
2024-06-17, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Jag säger inte att du är den enda - jag vet att många gör så.
Men att inte ens ha kommit upp i rätt dos ännu och redan ha ”som mål” att kunna dubblera din dos för att bli bäng någon gång är genomkorkat och visat bara att du har för liten video viljestyrka och önskan att va ”ren” än vad man bör ha när man går på metadon.
Då är någon av de andra varianterna bättre, om man faktiskt vill bort från drogerna.
Och vill man inte ens det så tycker jag att man kan ge sin plats till någon som faktiskt vill det.

Det är ju just för att människor strävar efter såna saker med metadonet som ger det ett så dåligt namn och som gör att det är så svårt för andra som verkligen behöver det att få det.

Därför blir jag irriterad av att läsa sånt här.

Jag förstår att den tanken dyker upp, det gör den ännu även hos min trots över två år på en hyfsat låg dos, men jag skulle aldrig göra det FÖR JAG VILL INTE MISSBRUKA MER.
Skulle jag ta dubbeldos meta skulle jag se det som ett återfall för det är just precis vad det är.

Jag hör på dig att du verkligen behöver metadonet för att få ditt liv tillbaka, likt jag behövde.
Men snälla ta då denna möjlighet på allvar och berätta för en behandlare om dessa tankar så du kan jobba med dem innan de är för sent.
Jag ser många hämta mediciner veckovis samtidigt som mig som uppenbart inte bara tar dubbelt någon gång ibland utan troligen iaf två ggr/vecka och sen lider sista dygnen tills det är dags att hämta igen.
De är inte mindre missbrukare än de va innan de hamnade på LARO.

Så jag ber om ursäkt för att jag blev pissed men snälla ta tag i de tankarna innan du börjar leva ut dem.
Och begär att få fortsätta hämta varje dag om du ännu inte skulle känna dig kvitt från de tankarna när de är dags att gå ner i antal besök.

Det är inte värt att gå från att missbruka ett preparat till ett annat - speciell till bekostnad på någon annan som verkligen behöver den där LARO-platsen för att överleva.

Va rädd om dig

Ska tänka ett varv till. Den här medicinen betyder världen för mig, jag behöver den, annars kommer jag dö - jag är gravt beroende av opiater. Enda sedan medicinen har det lugnat ner sig ordentligt med att fixa en massa. Nu ordnar jag inte vid sidan om, men långsiktigt är jag rädd att göra då jag är mycket drogsugen pga min dos. Erkänner det var korkat att planera att dricka extra ibland. Jag tar tillbaka det. Gav ett på tok för fel uttryck när jag valde att skriva som jag gjorde…. i själva verket har jag aldrig klabbat där, jag sidomissbrukar inte, jag röker inte ens på, det är bara opiater jag ägnat mitt liv kring. Utan denna medicinen skulle jag förlora mitt jobb och börja jaga det enda jag gör igen. Jag är säker på att när jag kommer upp i rätt dos så kommer mycket av det jag stressar över att ordna sig och behovet att dricka extra kommer blekna.

Förstår att du blev pissed, du har inget att ursäkta dig för - jag har det.. må bäst
Senast redigerad av ADD-jag 2024-06-17 kl. 07:47.
Citera
2024-06-17, 17:43
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ska tänka ett varv till. Den här medicinen betyder världen för mig, jag behöver den, annars kommer jag dö - jag är gravt beroende av opiater. Enda sedan medicinen har det lugnat ner sig ordentligt med att fixa en massa. Nu ordnar jag inte vid sidan om, men långsiktigt är jag rädd att göra då jag är mycket drogsugen pga min dos. Erkänner det var korkat att planera att dricka extra ibland. Jag tar tillbaka det. Gav ett på tok för fel uttryck när jag valde att skriva som jag gjorde…. i själva verket har jag aldrig klabbat där, jag sidomissbrukar inte, jag röker inte ens på, det är bara opiater jag ägnat mitt liv kring. Utan denna medicinen skulle jag förlora mitt jobb och börja jaga det enda jag gör igen. Jag är säker på att när jag kommer upp i rätt dos så kommer mycket av det jag stressar över att ordna sig och behovet att dricka extra kommer blekna.

Förstår att du blev pissed, du har inget att ursäkta dig för - jag har det.. må bäst

Det tror jag också, just det att du inte sidomissbrukar något annat är ett mycket gott tecken, satsa på att få trappas upp lite mer i dos, skulle du inte få 40 mg förresten? Tyckte du skrev något om det innan. Fortsätt kriga så kommer det säkert lösa sig, ge inte upp.
Citera
2024-06-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Det tror jag också, just det att du inte sidomissbrukar något annat är ett mycket gott tecken, satsa på att få trappas upp lite mer i dos, skulle du inte få 40 mg förresten? Tyckte du skrev något om det innan. Fortsätt kriga så kommer det säkert lösa sig, ge inte upp.

Tack så mycket. Enligt de på LARO så är det mycket ovanligt med någon som är fullblodig opiatmissbrukare, så det har de gett mig "creed för," eller hur man säger Inte creed men de sa att det är en mycket bra förutsättning och varför de inte hade emot att jag skulle påbörja metadon. Väldigt, väldigt många har benzo problematik där säger de..

Det verkar dock vara en process vid varje höjning, så jag upplever att hur ska jag nu göra om inte 40 räcker för att få 50? Bör nog vänta 1-2 veckor innan jag drar upp det. De har ju så mycket följdfrågor och jag som inte är duktig på att sätta ord på känslor tycker att det är jättejobbigt att dra upp det överhuvudtaget. Vill inte upp högre än till 60. Tror det blir bra där, hoppas jag.

De är mycket för att jag ska ha en absolut så låg dos som möjligt.
Citera
2024-06-17, 17:54
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Tack så mycket. Enligt de på LARO så är det mycket ovanligt med någon som är fullblodig opiatmissbrukare, så det har de gett mig "creed för," eller hur man säger Inte creed men de sa att det är en mycket bra förutsättning och varför de inte hade emot att jag skulle påbörja metadon.

Det verkar dock vara en process vid varje höjning, så jag upplever att hur ska jag nu göra om inte 40 räcker för att få 50? Bör nog vänta 1-2 veckor innan jag drar upp det. De har ju så mycket följdfrågor och jag som inte är duktig på att sätta ord på känslor tycker att det är jättejobbigt att dra upp det överhuvudtaget. Vill inte upp högre än till 60. Tror det blir bra där, hoppas jag.

De är mycket för att jag ska ha en absolut så låg dos som möjligt.

Ja, vänta lite efter du fått 40 innan du tar upp frågan om höjning igen. Dels så hinner du känna efter, dels så "pushar" du inte för hårt eller för snabbt, då kan de misstänka att du bara vill höja för höjandets skull.

Jag tror också att 60 mg hade varit en bra dos för dig. Lite roligt att du med tog upp det, jag känner ju inte dig, men det är bara en magkänsla jag har fått.
Citera
2024-06-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Ja, vänta lite efter du fått 40 innan du tar upp frågan om höjning igen. Dels så hinner du känna efter, dels så "pushar" du inte för hårt eller för snabbt, då kan de misstänka att du bara vill höja för höjandets skull.

Jag tror också att 60 mg hade varit en bra dos för dig. Lite roligt att du med tog upp det, jag känner ju inte dig, men det är bara en magkänsla jag har fått.

Undrar vad en vanlig dos är? Det är ju många i tråden som dricker 100 mg, vissa så mycket som 140, det är ju väldigt, väldigt mycket. Undrar hur det kommer sig att en sådan hög dos behövs?

Visserligen har jag ju tagit det absolut starkaste när jag missbrukade, höga doser och farliga, tunga preparat, fent, heroin, oxy. En bra dos är en inte alltför hög dos men fortfarande en dos som mättar opiatsuget.

Vad får du?

Edit: Justeeee det är du ju! Hallå min vän. Kopplade inte det förrän nu.
Citera
2024-06-17, 18:01
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Undrar vad en vanlig dos är? Det är ju många i tråden som dricker 100 mg, vissa så mycket som 140, det är ju väldigt, väldigt mycket. Undrar hur det kommer sig att en sådan hög dos behövs?

Visserligen har jag ju tagit det absolut starkaste när jag missbrukade, höga doser och farliga, tunga preparat, fent, heroin, oxy. En bra dos är en inte alltför hög dos men fortfarande en dos som mättar opiatsuget.

Vad får du?

Edit: Justeeee det är du ju! Hallå min vän. Kopplade inte det förrän nu.

En vanlig dos finns nog egentligen inte, allt är ju individuellt. Men jag tror att det vanligaste är mellan 80-120 mg. De flesta jag vet som har metadon ligger inom det spannet. En hög dos behövs om man gått på en stark opioid, exempelvis heroin, en längre tid, i alla fall flera år.

Jag har 110 mg. Har legat på den dosen i nästan exakt tre år nu. Det funkar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in