Citat:
Det är inte ditt fel att beroendevården är keff eller att det finns laro-mottagningar som är vårdslösa, vars ekonomiska intresse ligger långt från syftet med laro dvs hjälpa patienterna/värna om deras hälsa. Förstår dock irritationen. Laro har blivit alltför lättillgängligt (samtidigt som patienterna motsägelsefullt nog är strikt kontrollerade genom urinprover och övervakade intag), tänker då på i de fall tex tramadolmissbrukare beviljas larobehandling. Borde vara en självklarhet att inte skriva ut en starkare opioid i ”behandlingssyfte”. De få gångerna laro uppmärksammas i media är det som skrivs i synnerhet negativt (typ om överdoser etc) och baserat på en minoritet patienter som beviljats laro-behandling på vad som borde vara att anse som uppenbart felaktiga grunder. Det bidrar till fördomar om laro och ger en missvisande bild av övriga laro-patienter som behöver laro för att överleva. Tycker kraven för laro-behandling borde vara tydligare och mer restriktiva, kanske inte lika restriktiva som för typ 10 år sen men borde endast ges till heroinister eller iaf de opioidberoende som tagit steget till/börjat med heroin. Om man inte har den tolerans som krävs/riskerar att överdosera sin medicin, då ska man inte ha laro.
Som sagt inte riktat till dig personligen, utan till vården. och du verkar behöva laro ksk inte nödvändigtvis metadon men så länge du behöver substitionsbehandling borde det vara upp till dig. Lika mycket som jag delar irritationen kring att bup/meta skrivs ut för lättvindigt, anser jag att den primära funktionen som laro fyller inte är som behandlingsform i syfte att ”bota” eller ”rädda” någon ur sitt missbruk (såklart bra att det funkar för en del), utan istället som just underhållsbehandling. Även om man är aktiv i sitt missbruk/inte är redo att sluta, gör laro livet som heroinist avsevärt mycket enklare. Det ger ett alternativ till, eller möjligheten till en paus från, den eviga jakten på heroin/pengar. De pauserna kan vara avgörande för att orka fortsätta leva, i bästa fall (förhoppningsvis) till den dag man är redo att sluta. Det bör ställas höga krav på laro-behandling, men de som faktiskt behöver och baserat på det beviljas laro borde ha rätt till sin medicin utan villkor.
Som sagt inte riktat till dig personligen, utan till vården. och du verkar behöva laro ksk inte nödvändigtvis metadon men så länge du behöver substitionsbehandling borde det vara upp till dig. Lika mycket som jag delar irritationen kring att bup/meta skrivs ut för lättvindigt, anser jag att den primära funktionen som laro fyller inte är som behandlingsform i syfte att ”bota” eller ”rädda” någon ur sitt missbruk (såklart bra att det funkar för en del), utan istället som just underhållsbehandling. Även om man är aktiv i sitt missbruk/inte är redo att sluta, gör laro livet som heroinist avsevärt mycket enklare. Det ger ett alternativ till, eller möjligheten till en paus från, den eviga jakten på heroin/pengar. De pauserna kan vara avgörande för att orka fortsätta leva, i bästa fall (förhoppningsvis) till den dag man är redo att sluta. Det bör ställas höga krav på laro-behandling, men de som faktiskt behöver och baserat på det beviljas laro borde ha rätt till sin medicin utan villkor.
Tack för ditt inlägg.
Det var helt och hållet mitt fel på sättet jag uttryckte mig på. När jag fick den responsen att sättet jag skrev på tog fokus ifrån att jag faktiskt behöver laro, ihop med metadon, så har jag valt att tänka ett steg längre innan jag skriver. Kan jag få börja om?
Har haft 5 överdoser och så kraftigt beroende av opiater att jag gått från att ha provat tramadol till det absolut tyngsta, fentanyl, heroin osv, massa behandlingahem ovanpå. När jag först provade på buprenorfin i alla olika doser så tog det bort den fysiska abstinensen men psykiskt så var jag gravt opiatasugen samt miserablel. Inte förrän jag provade metadon så lugnade mycket ner sig - nu ärd det bara att jag fortfarande har för låg dos, (30 mg.) Vill vara tydlig med att säga att min intention absolut inte är att missbruka metadonet - jag behöver metadonet, utan det är det adjö med mitt liv för jag kan inte sluta med opiater, opiater är mitt allt, tyvärr. Det är klart i och med min låga dos att jag fortfarande är jättesugen på opiater och får dumma tankar att dricka extra metadon. Jag vill inte förstöra något, vill inte förstöra mina chanser att få medicinen, den betyder så mycket för mig. Jag tänker att vid rätt dos kommer jag inte ha behovet att dricka mer heller. Jag ska inte stressa fram något, livet har blivit bättre, ska i lugn och ro försöka att höja dosen lite så att jag i framtiden inte kommer känna något sug att ordna heroin, dels för att det blir verkningslöst men inte minst att det inte ens behövs.
Må bäst allihop
Inte creed men de sa att det är en mycket bra förutsättning och varför de inte hade emot att jag skulle påbörja metadon. Väldigt, väldigt många har benzo problematik där säger de..