2024-06-12, 04:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Använder forumet för att ta ut det så jag inte gör det irl så du har fel. Har varit ganska försiktig. De har frågat hur det känns - jag har svarat - därmed ökning. På detta forumet så häver jag ur mig, så kan man inte göra med läkaren.

Sen gäller detta mitt liv, klart jag blir stressad. De var på mig att höja som fan när jag hade sub så jag fick säga stop nu. Om jag skulle göra likadant så vore det 1-1, bara det att pga metadon är en full agonist så är det argumentet att det inte är samma sak, men äntligen hittat ett preparat jag inte får biverkningarna jag fick på suben, men att drogsuget är kvar, så är bara ivrig att få rätt då läkaren går på 5 veckors semester o grejor..

Men du tror jag tjatar irl det gör jag inte. De har inte emot att höja mig, de måste vara försiktiga bara.

Du ska ju definitivt inte ha metadon det är oerhört tydligt.
Du säger själv att du vill ha metadonet för att du tänker missbruka det.
Jag kommer inte ge dig tips och stöd i detta och jag hoppas att ingen annan här gör det heller.
Jag hoppas också att sjuksköterskan ser igenom dig vilket hon verkar göra, och att läkaren lyssnar på henne.
Hoppas de bestämmer sig för att ta regelbundna serumprover på dig när de börjar låta dig ta hem flaskor.
Citera
2024-06-12, 04:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zewa
I Norge brukar 100mg være vanligt.

Selv startet jeg på Subutex 16mg, byttet så til Subuxone men opplevde veldig mye bivirkninger.
Fikk ganske enkelt bytte til Metadon, og etter litt tid endte jeg på 100mg daglig. Men med metadon fulgte mye helse problemer med. Fikk prøve Dolcontin/Morfin Depot 260mg x2 daglig etter mye mas.. Det er egentlig ikke godkjent som subtitisjons medikament men om man har særskilt grunnlag så får man som regel bytte.

Tidligere i år ble Sevre long/Contalgin Uno godkjent medikament så nå venter jeg bare på plass på døgnklinikk for konvertering.

Er dette noe dere har i Sverige? Eller får dere bare tilbud om Sub/Metadon?

Mvh Norrbagge.

I Sverige är de väldigt restriktiva med metadon just pga de hälsoproblem som kan följa med och att människor, likt personen här i tråden, vill ha det för att kunna missbruka ”lagligt”.
Metadon kan man bli hög på på ett annat sätt än sub, du kan dessutom kombinera det med andra substanser och förstärka effekt eller bli hög på båda - medans suben slår ut effekten på andra substanser.
De har även haft många dödsfall på människor som kombinerar det med andra substanser eller som gör som denna person i tråden vill göra - ta dubbel eller tre dubbel dos en dag för att sen va utan en eller två dagar.
Därför är de extremt restriktiva här.

Serve long/Contalgin Uno har jag aldrig hört talats om här.
Vad är det?
Sub, bup, metadon och buvidal är vad de kör på i Sverige vad jag vet!
Citera
2024-06-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Jag kommer inte ge dig tips och stöd i detta och jag hoppas att ingen annan här gör det heller.
Jag hoppas också att sjuksköterskan ser igenom dig vilket hon verkar göra, och att läkaren lyssnar på henne.
Hoppas de bestämmer sig för att ta regelbundna serumprover på dig när de börjar låta dig ta hem flaskor.

Att jag är ensam om att dricka dubbel dos en gång på helgen kan du ju bara drömma om. Du vet inte ett skit. Ville ha metadon för att sub inte hjälpte mig psykiskt alls, något som metadon gjort mycket bättre och som läkaren vet om. Jag är en missbrukare som aldrig kommer kunna sluta med opiater och eftersom metadon är en full agonist liknar den de droger jag tagitvm vilket jag också lade fram. Min intention är max att dricka mer på helgen, något jag vet mååånga metadonbrukare göra. De får sin dos som vanligt en gång per dygn men får med sig helgdos hem, inga konstigheter överhuvudtaget. Jag har arbete, jag varken kan eller vill sitta och dricka dubbel dos på vardagarna, det skulle vara rätt problematiskt.

Sen är jag stressig som människa och orolig själ, det är inget med SSK eller läkaren; det är jag som blossar upp här. Har talat till mig en höjning från 20-30 på nästan en månad, förstår att bilden av mig är lite annorlunda. Allt jag säger är att den låga dosen ger fortsatt drogsug, annars är medicinen bra, den ger den där psykiska pushen som en annars apatisk själ och tung opiatmissbrukare som mig behöver. Så ta tillbaka att jag inte skulle behöva metadon. När jag fick sub tjatade de på mig så det nästan blev pinsamt, men fortsätt du, eller varför inte alla de som spottar ut sin sub; säljer en del och snortar restek istället för att ta den som ska, alltså självs definitionen av missbruk, men fortsätt du.

Är dessutom renodlad opiatmissbrukare, men endå ser man de som inte ska vara där som är där, tjackisar, benzotorskar, men fortsätt du, han som har den historiken med opiater ”ska absolut inte ha,” du lever i en drömvärld, de skulle lägga ner hela skiten om de bara kunde ha de som sköter sig 110% där, jag sköter mig på precis allt bara det att jag är öppen för att kunna unna mig extra då och då på helgerna; precis så en skötsam patient som går där gör, något de förstår att en del också kommer göra, vi är ju som sagt missbrukare i grunden. Har tagit tag i väldigt många delar så bespara dig att kasta skit på mig bara för jag är öppen om en vanlig grej att göra.

Vem vet, jag kanske inte kommer känna behovet av det om jag får rätt dos, har det slagit dig någon gång? Att jag det fakto har låg dos och ALLA missbrukare hade resonerat så om
de gick med ständigt drogsug.

Du skulle bara veta hur väl en människa som mig stämmer överrens med att faktiskt få metadon i och med min historik.
Senast redigerad av ADD-jag 2024-06-12 kl. 07:26.
Citera
2024-06-12, 08:40
Medlem
Citat:
I Sverige är de väldigt restriktiva med metadon just pga de hälsoproblem som kan följa med och att människor, likt personen här i tråden, vill ha det för att kunna missbruka ”lagligt”.
Metadon kan man bli hög på på ett annat sätt än sub, du kan dessutom kombinera det med andra substanser och förstärka effekt eller bli hög på båda - medans suben slår ut effekten på andra substanser.
De har även haft många dödsfall på människor som kombinerar det med andra substanser eller som gör som denna person i tråden vill göra - ta dubbel eller tre dubbel dos en dag för att sen va utan en eller två dagar.
Därför är de extremt restriktiva här.

Serve long/Contalgin Uno har jag aldrig hört talats om här.
Vad är det?
Sub, bup, metadon och buvidal är vad de kör på i Sverige vad jag vet!

Sevre-long/Contalgin Uno/Substitol er morfin bara i 24t depot. Dom har brukt det lenge i Tyskland, Sveits og Østerrike med veldig bra resultater. Folk rapporterer at dom har fått det bedre både psykisk og fysisk og behovet for benzo miss(bruk) har minsket.
Citera
2024-06-12, 12:30
Medlem
Citat:
Jag trodde i förväg att jag skulle få höjt till 40 men nu när jag inte ser något i journalerna om det så tvekar jag sinnessjukt hårt

Om de har sagt de höjer till 40 så lär de göra det. Läkarna kan vara dåliga på att dokumentera. D löser sig.

Men ah angående det jag sa tidigare, som sagt ingen uppmaning att bli nykter nödvändigtvis, bara gör vad du kan för att överleva. D allt man kan göra.
Citera
2024-06-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retzzzina
Om de har sagt de höjer till 40 så lär de göra det. Läkarna kan vara dåliga på att dokumentera. D löser sig.

Men ah angående det jag sa tidigare, som sagt ingen uppmaning att bli nykter nödvändigtvis, bara gör vad du kan för att överleva. D allt man kan göra.

Det har varit klantigt och desperat av mig att vara alldeles för aktiv i denna tråden då personen ovanför dig t.ex har dragit slutsatsen att jag absolut inte ska ha metadon för jag bara vill missbruka den.

Det har verkligen inte varit min intention att få det att se ut så och jag vill ta mitt ansvar här och försöka förklara att det inte alls är min mening. Jag behöver metadon. Sedan jag fick metadon har jag slutat sticka ut mitt i natten för atr ordna grejor vilket är ett stort steg, sedan att det fortfarande är en hel del drogsug trots att det lugnat ner sig, så tänker jag endå långsiktigt här. Att jag sagt att jag kan tänka mig då och då att kanske dricka lite extra någon helg, (något som inte är skriver i sten,) är såklart inget jag stoltserar om men jag är inte mer än människa och långt ifrån hur många andra gör, eller har jag helt fel här?

Ska sluta spamma här, det har varit fel av mig. Uppenbarligen slår det fel. Ska andas ut, låta det ta sin gång, det går ju trots allt framåt så det är
inte nödvändigt att vara så orolig som jag är över det - det löser nog sig, ja.
Citera
2024-06-12, 14:38
Medlem
Citat:
Det har varit klantigt och desperat av mig att vara alldeles för aktiv i denna tråden då personen ovanför dig t.ex har dragit slutsatsen att jag absolut inte ska ha metadon för jag bara vill missbruka den.

Det har verkligen inte varit min intention att få det att se ut så och jag vill ta mitt ansvar här och försöka förklara att det inte alls är min mening. Jag behöver metadon. Sedan jag fick metadon har jag slutat sticka ut mitt i natten för atr ordna grejor vilket är ett stort steg, sedan att det fortfarande är en hel del drogsug trots att det lugnat ner sig, så tänker jag endå långsiktigt här. Att jag sagt att jag kan tänka mig då och då att kanske dricka lite extra någon helg, (något som inte är skriver i sten,) är såklart inget jag stoltserar om men jag är inte mer än människa och långt ifrån hur många andra gör, eller har jag helt fel här?

Ska sluta spamma här, det har varit fel av mig. Uppenbarligen slår det fel. Ska andas ut, låta det ta sin gång, det går ju trots allt framåt så det är
inte nödvändigt att vara så orolig som jag är över det - det löser nog sig, ja.

Jag är ungefär kring samma doseringskurva. Säger som andra, ta det lugnt, det löser sig och blir oftast bra.
Citera
2024-06-13, 00:53
Medlem
Citat:

Instämmer helt!
Citera
2024-06-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bardenfloo
Instämmer helt!

Till och med de som inte sköter sig fullt ut och sidomissbrukar har rätt till LARO. Det är tämligen lite okänsligt att neka någon sin medicin för att denna inte är felfri.

Alla som är opiatberoende har rätt till sin medicin.
Citera
2024-06-14, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HkPfooly
Hej på er alla!

Är det någon/några här som har bytt från vanligt metadon till levometadon? Hur upplever ni bytet? Positiv eller negativt?
Jag kan byta om jag vill för att ev. kunna minska biverkningarna. Men förutom biverkningarna på det vanliga metadonet så tycker jag det vanliga fungerar prima.
Så hur har eran upplevelse varit kring ett byte?

Må bäst!
//HKP

Som svar på min egen fråga för om någon i framtiden som funderar på bytet.

Go for it! Stor skillnad. Metadon med stort M. Känner mig gladare, piggare och drogsug helt bortblåst (med reservation för att jag endast gått på det drygt en vecka). Jag bytte rakt av från 80mg till 40mg. Tycker inte det borde vara en smekmånad då jag stått på metadon ett bra tag innan. Eller någon annan med erfarenhet kring det?
Alla som får chansen att prova Levopidon, ta den. Ligger före både vanligt M och bupen av olika slag när det gäller mående, drogsug och absintens. Påminner nästan om Oxy utan den där känslan av mer begär. Skumt men bra.

Må bäst
// HKP
Citera
2024-06-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HkPfooly
Som svar på min egen fråga för om någon i framtiden som funderar på bytet.

Go for it! Stor skillnad. Metadon med stort M. Känner mig gladare, piggare och drogsug helt bortblåst (med reservation för att jag endast gått på det drygt en vecka). Jag bytte rakt av från 80mg till 40mg. Tycker inte det borde vara en smekmånad då jag stått på metadon ett bra tag innan. Eller någon annan med erfarenhet kring det?
Alla som får chansen att prova Levopidon, ta den. Ligger före både vanligt M och bupen av olika slag när det gäller mående, drogsug och absintens. Påminner nästan om Oxy utan den där känslan av mer begär. Skumt men bra.

Må bäst
// HKP

Fan vad roligt för dig! Har gått på metadonen 3 månader, (inga biverkningar,) och jag dricker 60 mg per dygn. Det är fantastiskt gentemot min depression jag annars haft hela livet. Det är inte så att jag går runt påverkad och noddar men det känns alltid som att jag faktiskt tagit en riktig opiat vilket är viktigt för mig långsiktigt. Bup i jämförelse var bara ett tomt, ångestfyllt hål.
Citera
2024-06-14, 08:54
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Fan vad roligt för dig! Har gått på metadonen 3 månader, (inga biverkningar,) och jag dricker 60 mg per dygn. Det är fantastiskt gentemot min depression jag annars haft hela livet. Det är inte så att jag går runt påverkad och noddar men det känns alltid som att jag faktiskt tagit en riktig opiat vilket är viktigt för mig långsiktigt. Bup i jämförelse var bara ett tomt, ångestfyllt hål.

Grattis att du hittat rätt medicin. När jag först fick LARO själv började jag med metadon direkt, villket är rätt ovanligt. Jag valde själv att gå från 140mg till 24mg sub för att testa, och jag fick massa biverkningar samt hjälpte det inte alls mit suget, som du skriver saknades den där känslan avvhavtagit en opiat , så jag bytte tillbaka till metadon fast valde att lägga mig på 100mg eftersom jag gick upp i vikt och svettades så mkt på 140mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in