2024-06-17, 11:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Råttans kärnvapenhot har skapat en reaktion. Blev inte som hin ville direkt.
De tre Nato-länderna som har kärnvapen diskuterar nu om att sätta fler spetsar i beredskap.
Citat:
Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg säger att samtal pågår mellan alliansens medlemsländer för att ta fram fler kärnvapen ur lagren och göra dem operativa, rapporterar The Telegraph. Enligt Stoltenberg måste blocket visa upp sin kärnvapenarsenal för världen för att kunna skicka ett direkt budskap till sina motståndare.
- Jag pratar inte om operativa detaljer om hur många stridsspetsar som ska vara operativa och vilka som ska finnas i lager, men vi måste förhandla om de här sakerna. Och det är precis vad vi gör, sa Stoltenberg.
Enligt Stoltenberg bör öppenhet om kärnvapen vara en hörnsten i Natos kärnvapenstrategi.
- Transparens hjälper till att kommunicera ett direkt budskap om att vi naturligtvis är en kärnvapenallians, sa Stoltenberg.
- Natos avsikt är naturligtvis en värld utan kärnvapen, men så länge det finns kärnvapen kommer vi att förbli en kärnvapenallians, för en värld där Ryssland, Kina och Nordkorea har kärnvapen men inte Nato är en mycket farligare värld.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Bra jobbat, puttefnask.
Citera
2024-06-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Biden lär - efter en snabb googling - ha instiftat en lag, H.R. 1042, som förbjuder import av ryskt uran.
Trodde nästan att det var något sådant. Kändes inte riktigt rimligt att de skulle handla av dem nu med alla sanktioner de infört, framför allt inte eftersom Ryssland är en i jämförelse så marginell spelare när det gäller just uran.
Citera
2024-06-17, 12:00
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
De tre Nato-länderna som har kärnvapen diskuterar nu om att sätta fler spetsar i beredskap.

Bra jobbat, puttefnask.

Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Jag instämmer helt i din analys "Area 55".

Visst, ekonomiska drivkrafter finns runt det mesta som sker i världen. Putin är nog t ex inte ointresserad av de olika naturtillgångar, och mark, som finns i Ukraina. Dock bedömer jag ryssens främsta motivator till kriget vara den storhetsvansinniga drömmen om att återupprätta Rysslands heder och stormaktsposition.

Jag är övertygad om att USA/ Väst gärna framöver ser ett nära ekonomiskt samarbete med Ukraina. Dock helt utan att ha territoriella anspråk. Det skiljer sig därmed HELT från ryssens intentioner. Ryssen vill kuva Ukraina. Styra Ukraina. Utplåna ukrainsk kultur. Införliva landet med Ryssland. Det är något helt annorlunda. Det är helt ryskt. Något världen inte kan tillåta. Att tillåta det skulle innebära att vi stod inför Vilda Västern fast globalt. Detta stoppas nu eller så blir det kaos i världen. Hoppas nästa fredskonferens i Schweiz leder till en överenskommelse om att "rule of law" gäller och inga landerövringar medelst våld kommer godtas av världssamfundet. Det är en högst rimlig grundförutsättning för allt globalt samarbete på 2 000-talet. Land kan köpas eller avtalas om men aldrig mer stjälas eller erövras.
Mycket bra sagt👏
Citera
2024-06-17, 12:09
Medlem
Silfverryggs avatar
Nu flödar ryssbonken in.
Citat:
Czechia's Foreign Minister Lipavsky has said the first shipments procured under a Czech initiative to increase supplies of ammunition in Ukraine are now arriving and will continue to flow
https://x.com/alexkokcharov/status/1802625785112510932
Citera
2024-06-17, 12:10
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Det vet alla lille vän att naturresurser inbringar makt och pengar, har varit så i urminnes tider. Grejen här är att Putin den lille idioten inte kunde hålla fingrarna från syltburken. Hade Ukraina kommit med EU och Nato hade det blivit ett blomstrande land med både jordbruk och naturresurser. Risken med var att ryska befolkningen hade sett hur bra det blev i Ukraina och sparkat Putin i röven ända till Gulag.

Ja generellt sett så handlar alla konflikter om att tillägna sig resurser av något slag. Det du glömmer i ditt banala inlägg är att det är en annan makt som försöker sig på att lägga under sig resurser som sedan länge kontrolleras av någon annan och som lika länge varit del i ett annat system.
Citera
2024-06-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg

Bra jobbat, puttefnask.

Bra svar av Stoltenberg. putin har varit van att skrämmas med "kärnvapenspöket" för att få sin vilja igenom. Mycket viktigt av resten av världen att demonstrera att vi inte viker oss för sådana dåraktiga hot.

Det råder stor oklarhet om ryska kärnvapen öht fungerar, och senaste testet av roboten Sarmat -2 misslyckades. Jag tror det är med de ryska kärnvapnen som de andra ryska vapnen: i praktiken är de nog ganska odugliga.
Citera
2024-06-17, 12:20
Medlem
raskenss avatar
Ryskt ammoförråd i Bilhorod brinner skönt

https://x.com/NOELreports/status/1802606776568647816
Citera
2024-06-17, 12:22
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja generellt sett så handlar alla konflikter om att tillägna sig resurser av något slag. Det du glömmer i ditt banala inlägg är att det är en annan makt som försöker sig på att lägga under sig resurser som sedan länge kontrolleras av någon annan och som lika länge varit del i ett annat system.
Varken du eller Putin bestämmer om Ukraina som är en suverän stat vill vara med Eu eller Nato. Ditt enkla resonemang med historien hit eller dit kan du läsa om i tråden där folk på ett mycket bra sätt redogjort för historiska fakta, som tyvärr för din del inte ger någon vacker syn på Ryssland. Putin mördar folk för att komma åt deras tillhörigheter, jag vill slå honom på käften. Du vill kyssa hans fötter. Frågor på det?
Citera
2024-06-17, 12:28
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Man ser klart och tydligt vem som är den rationelle...

Nej. Användaren Arnstad, som du refererar till, argumenterar inte utifrån vad som är rationellt utan alltid utifrån en agenda som bygger på den falska premissen att det går bra för Ryssland och att Ukraina omedelbart borde ge upp, för att inte förlora mer än vad de har kvar. Som om Ukraina skulle ha en sämre förhandlingsposition idag än för två år sedan. För två år sedan var den allmänna meningen bland vatniks att Ukraina åtminstone skulle förlora hela sin gräns mot svarta havet. Alltså havet där Ryssland knappt har någon militär närvaro idag. Arnstad proklamerade att Ryssland skulle bomba Ukraina till grus om väst tog beslut om något så urbota dumt som att inkludera plan i sina stödpaket. Nu kommer planen och frågan är om Ryssland kan göra grus av så mycket mer än gränsbyar, och då i mycket långsam takt och till en kostnad som är så hög att det inte håller för dem i längden.
Senast redigerad av Dharmabum 2024-06-17 kl. 12:33.
Citera
2024-06-17, 12:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på deras gas, materialtillgångar och olja så håller jag med dig men tyvärr har de nu gjorts sig ointressanta för att få exportera i många år framåt.
Kommer krävas en ny ledare och ett helt nytt statsskikt för att de ens ska få chansen att visa att de kan.

När väl kriget är slut, vilka som än vinner så kommer det ryska folket få uppleva den ryska vintern på allvar.

Ja det blir naturligtvis en katastrof för Ryssland. Särskilt när länder som Kina och Indien inget hellre vill än få "ensamrätt" till Rysslands naturtillgångar. EU, med kommande brist på det mesta, har gjort ett väldigt klokt bortval här.
Citera
2024-06-17, 13:05
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Inte särskilt förvånande att BRICS-bögarna Brasilien, Indien och Sydafrika vägrade skriva på.

Indonesien, Libyen och Saudiarabien = islamister och gillar antagligen krig mot väst, särskilt då Putin använder sig av just islamister i krigföringen.

De på listan som förvånar mig är Armenien, Colombia, Thailand och Mexiko.

Armenien förvånar mig inte heller. Jerevan vill inte riskera något som har hänt i Ungern eller Tjeckoslovakien förrän landet har lämnat CSTO.

Mexiko har rätt så fientlig inställning till Väst, speciellt USA.

Colombia är högerkonservativ

Thailands politik är mycket beroende av militären
Citera
2024-06-17, 13:06
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Det som också förvånar mig är att Ungern, Serbien (till en viss nivå), Slovakien skrev på. Thailand och Mexico är jag inte ett dugg förvånad över. Däremot Sydafrika. Det hade nog inte jag räknat med.
Sydafrika är med i BRICS så ingen överraskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in