2024-06-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Den släppta massmördaren står nu i tacksamhetsskuld till den sadistiska regimen i Iran...undrar hur problemfritt det blir egentligen att stå i så stor tacksamhetsskuld till en sådan regim, även om han är sadist själv!? Han blir nog aldrig fri ändå, är för evigt en fånge, även om det är av en annan anledning än i Sverige!
Han välkomnades med blommor när han landade i Iran. Han ses inte som skyldig. Han välkomnades som den massmördare han var och är i Irans regim.
Citera
2024-06-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Fast den ene är 100% svensk på riktigt. En RIKTIG SVENSK! Fattar du?
Nä jag gör ju inte det. För jag ser ingen skillnad...
Citera
2024-06-16, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Är mållös. Rättstillämpningens inte helt blygsamma insats upphävd i ett svep. Av regeringen. Vad är ens poängen med universell jurisdiktion, kan man ju fråga sig nu

Jag känner samma!
Det är ändå konstigt att dom inte flyger med regeringsplanet som terrorister brukar.
Världen är trasig!
Citera
2024-06-16, 01:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Landsförräderi???
Nouri fick Sverige på halsen efter att exiliranier lurat hit honom. Dessa hade fått skydd, fritt uppehälle och möjlighet att leva ett anständigt liv och de tackar genom att utsätta värdlandets innevånare för fara. Skäms ni aldrig?

Vilka är vi? Jag som etnisk svensk? De kräver alltså någon som åkt dit för att fika med vänner mot en internationellt efterlyst brottsling som är bokförd för folkmord, och Sverige nappar? När det dels finns personer som suttit längre tillgängliga dels gängkriminella ledare som förstör vårt samhälle på distans tillgängliga? Det är vad jag skäms för. Men som jag skrev mitt Sverige dansar inte efter diktaturers pipa. Resten av världen skrattar nu åt mitt land, tack för det. Men visst kul för deras familjer
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-06-16 kl. 01:14.
Citera
2024-06-16, 01:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere

Problemet är att du och jag inte ser skillnaden - men Iran anser skillnaden vara elementär.
En Iran-svensk är enbart en iranier enligt Iran.

Nu gjordes ju faktiskt ett undantag i det synsättet för Azizi som blev utväxlad till Sverige trots även Iranskt medborgarskap.

Men när det gäller KI-forskaren Djalili fick han på lite luddiga grunder ett extra svenskt medborgarskap när han suttit fängslad 1,5 år i Iranskt fängelse. Iran anser att det inte ens är värt pappret det är skrivet på. Djalili är och förblir enbart iranier i Irans ögon.
Med det synsättet kommer han aldrig lämnas ut till Sverige.
Senast redigerad av coli 2024-06-16 kl. 01:38.
Citera
2024-06-16, 01:16
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Jobbigt att ha så dålig syn.
Citera
2024-06-16, 01:31
Medlem
Citat:
Han välkomnades med blommor när han landade i Iran. Han ses inte som skyldig. Han välkomnades som den massmördare han var och är i Irans regim.
Det kan väl verka så utåt....men att stå i tacksamhetsskuld till maffian är inte nyttigt för hälsan. .och hela iranska regeringen är ett maffiagäng!

Bara det att Iran gastar om "spioner" som kommer dit och "spionerar" på dom....Ha! Är det några som skickar ut spioner så är det banne mig dom själva i så fall!! Precis som när Erdogan påstod att Sverige gullar med terrorister, ska han säga, som är den verklige terroristkramaren!!!
Senast redigerad av Havskung 2024-06-16 kl. 01:38.
Citera
2024-06-16, 01:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Vilka är vi? Jag som etnisk svensk? De kräver alltså någon som åkt dit för att fika med vänner mot en internationellt efterlyst brottsling som är bokförd för folkmord, och Sverige nappar? När det dels finns personer som suttit längre tillgängliga dels gängkriminella ledare som förstör vårt samhälle på distans tillgängliga? Det är vad jag skäms för. Men som jag skrev mitt Sverige dansar inte efter diktaturers pipa. Resten av världen skrattar nu åt mitt land, tack för det. Men visst kul för deras familjer

Problemet är som i gamla filmer när någon ombeds visa sin tuffhet genom att skjuta ihjäl någon. Den som har minst motstånd för att ta ett liv vinner.

I Iran är liv inte värda så mycket, över 800 personer avrättades i Iran förra året, flest i världen efter Kina.
Om någon till avrättades eller dör i fängelse betyder inte så mycket.
Men det gör det för Sverige när det gäller svenskar.

Därför vill Sverige, mer än Iran, ha loss sina medborgare som plågas och riskerar dödsstraff. Nuori var ett högprofilerat undantag, en person som var viktigt för regimen i Iran. Därför gick det denna gång att få ut två svenskar i utbyte mot Nuori. Vårt sug att få hem Floderus var stort och Azizi kom också med på ett hörn. Därför sålde vi Nuori. Någon annan ville Iran inte ha.

Men nu har vi inget kvar att byta med. Iran har ingen lust att få hem knarkdömda eller gängkriminella Iranier i Sverige. Iran anser inte dessa iranska brottslingar vara värda något över huvudtaget.
Det enda som kan intressera Iran nu är pengar, mycket pengar eller möjligen att vi levererar svenska vapen. Inget annat.
Citera
2024-06-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Är vi säkra på att dom två personerna vi fått tillbala inte är mördare/våldtäktsmän/galningar?

Är det bara två vanliga svennebananer som hade otur på semestern?
Det är en svensk jude som trodde hen var med i ”Tehran” på Apple TV på riktigt. Ingen arier vid sina sinnens fulla bruk reser till Iran (överhuvudtaget) och snokar runt. Nästa utlandsresa blir Tel Aviv!
Citera
2024-06-16, 01:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. Man kan hoppas. Men om detta händer igen. Iran behöver en svensk att utpressa med. Så kanske det inte kräver att man åker till just Iran för att bli gripen. Det är ju ett land som skiter i regler, så om de skulle behöva en svensk medborgare kan de ju norpa en som är på turistbesök i säg Turkiet. Ta honom/henne där och sedan transportera till Teheran.

Det var exakt det som hände svensk-iraniern Habib Chaab, som greps under en semesterresa till Turkiet, fördes över gränsen till Iran och avrättades genom hängning i maj 2023. Han var bosatt i Norrköping hade haft en pizzeria där och greps under en sol-och-bad semester i Turkiet 2020.

https://www.amnesty.se/aktuellt/svenske-habib-chaab-avrattad-i-iran/

https://svenska.yle.fi/a/7-10033876
Citera
2024-06-16, 02:09
Medlem
Beklagar songline inte vet vad förhandling betyder.
Citera
2024-06-16, 02:26
Medlem
415brushans avatar
Det hela verkar lite märkligt

Man lät en annan iranie svensk avrättas i iran innan nato inträdet och irans senaste incidenter, men dessa herrar tar man hem väldigt snabbt. Jag läste också nyss att många andra västländer gjort detsamma nyligen. Hmm, varför just nu? Har det något samband med Irans president död? Med Israel konflikten?

Jag vågar sätta en slant på att man inom snar framtid attacketa Iran med full kraft. Man vill få bort egna medborgare från landet vilket tyder på en massiv attack, där inte ens fängelser kommer besparas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in