2024-06-16, 00:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Djalili har avslöjat iranska forskare som mördades av Israel. De lär inte släppa honom.

Vet inte om han gjort det, men jag tror inte heller att Iran har planer på att släppa Djalili, precis som Kristersson och Billström också bedömde situationen.

Djalili verkar liksom spela i en helt annan härad. Hans kort låg aldrig ens på borden för förhandling.
Så Iran är nog helt övertygade om att han är skyldig till allvarlig brottslighet.
Till skillnad från de mer ”gisslandiplomatiska” brotten som Floderus och Azizi var anklagade för.

Det är nog svårt för Djalilis hustru att acceptera, hon är väldigt arg och upprörd idag. Hon anser att Djalili är diskriminerad och att Kristersson struntat i honom. Man förstår hennes förtvivlan, men inte riktigt hennes skarpa kritik av Sverige som nog gjort allt som gick för att få Djajali fri just nu.

Till saken hör ju också att Djajali egentligen inte borde fått det där extra ”fixade” svenska medborgarskapet som Iran absolut inte heller godkänner. Då hade inte heller UD haft hans fall på sitt bord.
Citera
2024-06-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Att släppa fri en massmördare som Hamid Noury kan aldrig uppväga tusentals mördade människor mot två människoliv.
Jamen dom tusentals mördade människorna är ju redan döda, dom kan inte Sverige rädda...däremot kunde dessa två levande svenskar räddas, så det måste prioriteras!
Citera
2024-06-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Jamen dom tusentals mördade människorna är ju redan döda, dom kan inte Sverige rädda...däremot kunde dessa två levande svenskar räddas, så det måste prioriteras!
Javisst känner jag för de två och deras familjer. De får leva och det är viktigt. Däremot att Sverige väljer att släppa en massmördare måste jag få kritisera. Hoppas att de två får ett lyckligt liv. Vad mer ska jag säga.
Citera
2024-06-16, 00:35
Medlem
bithaxs avatar
Inte supernöjd med att de utväxlade denhär gubben.
Förhandla aldrig med terrorister!

Vad de övriga ens gjorde i Iran är bortom mitt förstånd. Är man så dum att man åker dit får man förstå att man riskerar att fängslas och dö i fängelset. Sverige borde inte ha några diplomatiska relationer med Iran över huvud taget.
Citera
2024-06-16, 00:41
Medlem
varför vill Iran ha tillbaka denne Noury?
Citera
2024-06-16, 00:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Djalili har avslöjat iranska forskare som mördades av Israel. De lär inte släppa honom.

Har du mer uppgifter på att det är vad Djalili dömts för?

Jag har från början tyckt det var lite märkligt att en person som Djalili utan något otalt med regimen, en internationell forskare på uppgång, som kunde ökat Irans anseende, blir gripen och dömd till döden om det inte finns något brott alls begånget.
Det är liksom fel. Iran har absolut inget att vinna på att fängsla Djalili, ingen att byta honom mot 2016.
Tvärt om kunde han gjort nytta för Iran som forskare och med internationellt kontaktnät. Att ta bort honom ger ingen synbar vinst.
Såvida han inte just spionerat eller angett iranier utomlands.
Citera
2024-06-16, 00:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

Han har mycket högt uppsatta vänner.

Därtill har han dömts för brott som även andra har begått. Att han sitter för brott kan innebära att även andra idag starka personer kan få svårigheter vid vid utlandsresor och riskera att gripas.
Att Nuori nu benådats och kommer hem firas som en seger eftersom Iran då anser att Sverige erkänt att domen var fel. Då kommer inte heller andra behöva frukta för att gripas om de reser utomlands.

Det är val i Iran 28 juni, detta är också en triumf för regeringen som kan användas i valet.
Citera
2024-06-16, 00:50
Medlem
Citat:
Javisst känner jag för de två och deras familjer. De får leva och det är viktigt. Däremot att Sverige väljer att släppa en massmördare måste jag få kritisera. Hoppas att de två får ett lyckligt liv. Vad mer ska jag säga.
Den släppta massmördaren står nu i tacksamhetsskuld till den sadistiska regimen i Iran...undrar hur problemfritt det blir egentligen att stå i så stor tacksamhetsskuld till en sådan regim, även om han är sadist själv!? Han blir nog aldrig fri ändå, är för evigt en fånge, även om det är av en annan anledning än i Sverige!
Citera
2024-06-16, 00:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fast han var ju där på jobb som diplomat. Absolut inte värre än Schibbye & Persson, som dessutom slog mynt av saken och släppte en bok över eländet.

Han var där för att fika med kompisar, han hade ingeting där att göra affärsmässigt.
Citera
2024-06-16, 00:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum

Förstår att exiliranier i Sverige som själva eller genom anhöriga råkat ut för denne Nuori grymhet ville få honom till Sverige för åtal och dom. Rimligt.
Precis som fångarna ville få nazisterna dömda.

Men det finns en viktig skillnad. Nazismen hade kapitulerar och utgjorde inget hot längre. Iran med samma regim finns kvar.

Att då aktivt lura Nuori till Sverige och utsätta Sverige och svenskarna som ställt upp och öppnat sitt land för dessa Iranier för såväl kostnaderna av en så stor rättegång, som risken för välkänd ”gisslandiplomati” mot svenskar från Iran, är nog inte riktigt hänsynsfullt gjort.

Ibland kanske man ska tacka för vad man fått och inte kräva mer av den som redan givit mycket.
Citera
2024-06-16, 00:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fast han var ju där på jobb som diplomat. Absolut inte värre än Schibbye & Persson, som dessutom slog mynt av saken och släppte en bok över eländet.

Nej, Floderus var enligt samstämmiga uppgifter i Iran helt och hållet på semester. Han träffade privata vänner på sin semester.
Citera
2024-06-16, 00:59
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Att släppa fri en massmördare som Hamid Noury kan aldrig uppväga tusentals mördade människor mot två människoliv.
Fast den ene är 100% svensk på riktigt. En RIKTIG SVENSK! Fattar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in