2024-06-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du har ingen aning om vad de har brytt sig om och vilka förhandlingar som skett. Av alla sätt som det här skulle ske på, så var detta nog inte det som stod högst på önskelistan.
Du är komisk. Du menar att jag inte har någon aning men att du skulle ha det? Isf kan du vara tyst. Det var NOG INTE DET SOM STOD HÖGST UPP. Svagt argument och låter som någon som verkligen har någon aning. Du ska inte tro så mycket!
Citera
2024-06-15, 20:45
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Hade Sverige fått som de velat hade de så klart fått hem alla, samtidigt som de inte behövt lämna ut någon. Sannolikt var detta så långt man kom.

Mannen som suttit längst har suttit i åtta år. Floderus har suttit satt lite mer än två år..

Tja kanske de gjorde rätt eller så kanske de borde haft lite mer is i magen innan de släppte någon som är dömd till livstid för grovt folkrättsbrott samt mord.
Citera
2024-06-15, 20:45
Avslutad
Finns ju en del människor man vill byta bort om man säger så. Kristersson visar vägen
Citera
2024-06-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Du är komisk. Du menar att jag inte har någon aning men att du skulle ha det? Isf kan du vara tyst. Det var NOG INTE DET SOM STOD HÖGST UPP. Svagt argument och låter som någon som verkligen har någon aning. Du ska inte tro så mycket!

De har försökt få hem Floderus sen han fängslades i Iran. Det är väl tydligt att detta inte har gått som man hade önskat och att man inte har kunnat diktera villkoren. Det har så klart varit hårda förhandlingar flera år.
Citera
2024-06-15, 20:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja släppas fri
Hem till sitt hem

Men Djalili är Iranier. Född och uppvuxen där, talar språket, delar kulturen, seder, bruk, har släkten där..
Han har bott några år utomlands i jobbet i flera olika länder, några år i Sverige.
Han åkte hem till Iran för att föreläsa där men greps i april 2016. Djalili var enbart Iransk medborgare då.

Under tiden i häktet ”fixade” den iranska hustrun och två barn som befann sig i Sverige ett svenskt extra medborgarskap till Djalili, han hade då suttit fängslad i Iran i 1,5 år. Egentligen borde det inte gått igenom eftersom tiden i Sverige inte räckte till och han befann sig ju inte heller längre i Sverige.

Iran godkände aldrig detta extra dubbla medborgarskap. Djalili är i Irans ögon helt och fullt iranier.

Djalili greps medan Sveriges diplomatiska förbindelser med Iran fortfarande var goda.
Det fanns inget behov för Iran att ta en gisslan vid den tiden. Det fanns egentligen inget behov för Iran att gripa Djalili överhuvudtaget. Han var forskare på uppgång inom katastrofmedicin och hade inget otalt med regimen. Iran hade antagligen haft mest nytta av honom som fortsatt verksam, ändå greps han.

Han anklagades och dömdes för spionage för Israels räkning, han dömdes till döden.
Eftersom det egentligen inte fanns något annat skäl att gripa och döma Djalili, anser en del att det kanske ligger mer bäring bakom anklagelserna.

Sverige har hur som helst inte haft mycket insyn i anklagelser, rättegång och dom - eftersom Iran inte ser Djalili som något annat än Iranier och inte accepterar någon svensk inblandning i Iransk rättskipning av helt Iranska medborgare för brott i Iran.

När det gäller fångutväxlingen mot Nouri är det sannolikt så att Iran helt enkelt gjort glasklart vid förhandlingen att kortet Djalalil inte ligger på bordet. Iran kommer inte diskutera Djalilis fall, det är en Iransk intern angelägenhet.
Vad ska Kristersson & co göra då, vägra förhandla medan Floderus ruttnar därborta?

Troligen är det så att Djalilis och hans dom ligger i en helt annan härad för Iran. De anser inte att en utväxling av honom är förhandlingsbar i dagsläget. De vill inte utväxla honom. Och de anser att han är en iranier. Inte ens frigivande av Nouri var tillräckligt attraktivt för att få ut Djalili - och då är ändå Nouri väldigt viktig att få fri.

Mycket talar för att Djalili inte kommer loss någon gång.
Citera
2024-06-15, 20:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Tydligen finns det minst en till oskyldig svensk medborgare i iranskt fängelse men regeringen brydde sig inte ens om den tredje fången. Snacka om att inte spela sin hand rätt.

Han han som fick svensk medborgarskap när han redan satt i fängelse? Djalali? Hur vet vi att han är oskyldig?
Citera
2024-06-15, 20:49
Medlem
pestloppans avatar
På ett sätt går det att förstå den svenska regeringens agerande, men på ett annat sätt känns det högst tveksamt. Det är lite som att öppna Pandoras ask, för nu vet Irans regering att det går att komma "till tals" med Sverige för att få som de vill. Och vad vill de ha av oss nästa gång?

Under alla omständigheter så är nog säkrast för alla svenska medborgare att hålla sig borta från Iran inom överskådlig framtid!
Citera
2024-06-15, 20:52
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Nej det gör det inte.. ett sådant pass fungerar bara om de länder du reser till erkänner dom SAMT vad det gäller EU så gäller de enbart tjänsteresor. Floderus var i Iran på en privatresa, förstår vi nu?
Alla pass fungerar bara om de länder du reser till erkänner dem. LP fungerar som diplomatpass i och med att du behandlas på samma sätt när du söker visum, du står i diplomatkön på flygplatsen, etc. Tro mig, jag har under karriärens lopp rest både med diplomatpass och med olika LP.

Diplomatpass får även det enbart användas i tjänsten, så det är ingen skillnad. Trots det finns det folk som använder både diplomatpass och LP för semesterresor (Littorin, etc). Nu tror jag inte att Floderus har rest till Iran med LP, eftersom vi då hade hört om det. Men du började ditt meningslösa svammel om vilken typ av pass den här killen har.
Citera
2024-06-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Han han som fick svensk medborgarskap när han redan satt i fängelse? Djalali? Hur vet vi att han är oskyldig?
Det vet vi inte med säkerhet men han står anklagad för samma sak som svensken - spioneri. Han kan vara lika oskyldig, mer skyldig, eller mindre skyldig. I praktiken vet vi ju inte med 100% säkerhet att någon var oskyldig.

Men ska vi släppa en person som är en massmördare så bör vi kräva att själva få tillbaka så många som möjligt - oskyldiga eller ej.

Det vi fick i utbyte var ju bara småpotatis i jämförelse med vad Iran fick. Även tre hade varit oerhört lite men iaf bättre än två. Pinsamt uselt förhandlat.
Citera
2024-06-15, 20:54
Medlem
Sorossons avatar
Citat:
Tydligen finns det minst en till oskyldig svensk medborgare i iranskt fängelse men regeringen brydde sig inte ens om den tredje fången. Snacka om att inte spela sin hand rätt.
Läkaren?

Enligt en kompis pappa som jobbat på UD pågår förhandlingar om att släppa Peyman mot honom.

Peyman har mycket intressant info för Iran…..
Citera
2024-06-15, 20:57
Medlem
Citat:
De har försökt få hem Floderus sen han fängslades i Iran. Det är väl tydligt att detta inte har gått som man hade önskat och att man inte har kunnat diktera villkoren. Det har så klart varit hårda förhandlingar flera år.
Nej, det är inte tydligt att det var bra förhandlat. Du byter en känd massmördare mot två i sammanhanget obetydliga personer och du tycker att det är bra förhandlat. Det får stå för dig. Hade de fått en person hade du fortfarande tyckt att det var bra och sagt något i stil med "det var svårt att förhandla, det förstår du ju att man endast kunde få en person släppt. Man kan inte diktera villkoren för då hade man fått ut fler..."

När man sitter på en massmördare kan man diktera villkoren. Det borde du förstå.
Citera
2024-06-15, 20:59
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Alla pass fungerar bara om de länder du reser till erkänner dem. LP fungerar som diplomatpass i och med att du behandlas på samma sätt när du söker visum, du står i diplomatkön på flygplatsen, etc. Tro mig, jag har under karriärens lopp rest både med diplomatpass och med olika LP.

Diplomatpass får även det enbart användas i tjänsten, så det är ingen skillnad. Trots det finns det folk som använder både diplomatpass och LP för semesterresor (Littorin, etc). Nu tror jag inte att Floderus har rest till Iran med LP, eftersom vi då hade hört om det. Men du började ditt meningslösa svammel om vilken typ av pass den här killen har.

Intressant att du har haft ett pass som du inte ens kan stava till... själv har jag haft ett pass till Nangijala som jag fick av jultomten ett år.
Jag har aldrig påstått att han inte kan ha ett sånt pass som du inte kan stava till.
Jag har däremot påstått att han aldrig haft ett Diplomatpass.
Därmed så lämnar dig i den skog du gått vilse i....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in