2024-06-15, 23:54
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudryk
Jag känner till Floderus yrkesroll, men vad gjorde han i Iran? Svårt att tänka mig att han var där på ett officiellt uppdrag?

Saeed Azizi vet jag överhuvudtaget inget om och en enkel sökning ger inte heller svar på vemfan det är och vad han gjorde i Iran. Någon som kan upplysa mig?

Floderus var enligt alla samstämmiga uppgifter på semester i Iran när han greps på hemresedagen på flygplatsen i Iran.
Floreus har sedan länge haft speciellt intresse för landet Iran, för kulturen och kan tydligen språket. Han har besökt Iran tidigare.

Därför borde Floreus - om någon - som Irankännare och EU-tjänsteman varit fullkomligt klar över riskerna med att åka till Iran när Nuori sitter fängslad i Sverige.
Citera
2024-06-15, 23:56
Medlem
Sveriges regering kan knappast påverka vilka Iran kan tänkas vilja förhandla om. Djalalis fru får väl framföra sina anklagelser om rasism till regeringen i Teheran.
Citera
2024-06-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Och det vet de men lik förbannat väljer de att åka dit. Man kan inte låta folk vara hur naiva som helst utan att få leva med konsekvenserna. Dessa idioters naivitet leder nu till en oerhörd smärta för alla nära till denna mans offer. Utbytet är oproportioneligt och de kunde inte ens få med Djalali i dealen.

Nu vet Iran och andra länder att allt de behöver göra är att kidnappa oskyldiga svenskar för att få ut precis vem som helst. Svenskar är så svaga och kan inte stå emot och därför utnyttjas vi gång på gång.

Det kommer nog inte dröja länge innan våra kära vänner i Iran får ännu mer biståndspengar.

Fast efter den här historien är det troligtvis bara västerlänningar som är självmordsbenägna, desperata masochister som vågar sig till Iran.....stackars dom svenska etniska iranier som har nära och kära kvar i Iran säger jag bara!
Men regeringen var ändå tvungna att rädda dessa stackare nu, punkt!!!!!!!
Citera
2024-06-16, 00:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Kan svenskar ge fan i att resa till det där landet nu? De kommer fortsätta med att gripa svenskar eftersom de såg att det lönade sig nu.

Japp. Man kan hoppas. Men om detta händer igen. Iran behöver en svensk att utpressa med. Så kanske det inte kräver att man åker till just Iran för att bli gripen. Det är ju ett land som skiter i regler, så om de skulle behöva en svensk medborgare kan de ju norpa en som är på turistbesök i säg Turkiet. Ta honom/henne där och sedan transportera till Teheran.
Citera
2024-06-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Fast efter den här historien är det troligtvis bara västerlänningar som är självmordsbenägna, desperata masochister som vågar sig till Iran.....stackars dom svenska etniska iranier som har nära och kära kvar i Iran säger jag bara!
Men regeringen var ändå tvungna att rädda dessa stackare nu, punkt!!!!!!!
Varför var de tvungna att låta sig utpressas av Iran? En diplomat som känner till läget i landet bättre än nästan alla men åker dit för att ha kul. Nej, han kan inte förvänta sig den hjälpen.

En person som Sverige erbjudit ett nytt hemland men som trots det måste återvända. Nej, vi har redan hjälpt personen en gång och kan inte göra mer.

Priset vi fick betala var alldeles för högt.
Citera
2024-06-16, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. Man kan hoppas. Men om detta händer igen. Iran behöver en svensk att utpressa med. Så kanske det inte kräver att man åker till just Iran för att bli gripen. Det är ju ett land som skiter i regler, så om de skulle behöva en svensk medborgare kan de ju norpa en som är på turistbesök i säg Turkiet. Ta honom/henne där och sedan transportera till Teheran.
Du menar det som Sverige bevisat sig göra?

Citat:
Egyptenavvisningarna eller Egyptenaffären kallas den politiska affär som först avslöjades i TV4:s samhällsprogram Kalla fakta den 17 maj 2004. I programmet avslöjades hur Sveriges regering efter begäran från USA hade låtit avvisa två terroristmisstänkta egyptier från Bromma flygplats den 18 december 2001 i vad som tros vara en operation ledd av den amerikanska underrättelsetjänsten CIA.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptenavvisningarna

Ta det lite lugnt med dubbelmoralen och sitt ner i båten.
Citera
2024-06-16, 00:10
Medlem
Jag känner ingen av de svenskar som blivit utväxlade. Jag hoppas att båda känner ett ansvar då de blivit släppta för att Iran vill ha hem en massmördare. Man kan ju alltid hoppas att de två förstår vad som givits till dem och att en massmördare har släppts fri p.g.a. av dem.
Citera
2024-06-16, 00:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Kan svenskar ge fan i att resa till det där landet nu? De kommer fortsätta med att gripa svenskar eftersom de såg att det lönade sig nu.

Problemet är att Iranier med svenska medborgarskap fortfarande vill åka dit.
Gemene Svensson låter nog oftast bli, Floderus är ett undantag.

Precis som det vid krigsutbrottet fanns 500 svenska medborgare på Gazaremsan trots mångåriga totala reseavråd från UD från att åka dit.

Problemet är att vi för snabbt och för lättvindigt delar ut medborgarskap. Det borde ta många, många års boende med anknytning i Sverige, språkkunskapsbevis och kunskaprov på svenskt samhällskunskap.

Att de så snabbt ock lätt får ett svenskt medborgarskap gör att folk fortfarande med ”varma rötter” kvar i ursprungslandet åker hem igen med även ett svenskt pass på fickan. Och rätt till UDs stöd och insatser om de får problem.

Det borde naturligtvis inte accepteras att någon som anger skydds- eller asylskäl för att få stanna i Sverige åker tillbaka på semester på många många år. Då finns det ju inget de flyr ifrån! Och ingen orsak att få vistas i Sverige med alla sociala förmåner. Vore de inte svenskar också hade inte UD haft alla problem.

Precis som med David Isaak som flydde till Sverige för att han var en regimkritisk journalist och hotad av regimen i Eritrea. Så fort han fått sitt svenska medborgarskap åkte han tillbaka till Eritrea, startade och gav ut en regimkritisk tidning, blev gripen och fängslad 2001. Helt som att förvänta - det var ju därför han flydde i första vändan. Nu trodde han naivt att hans nya svenska medborgarskap skyddade honom, vilket det inte gjorde. Åndå har UD lagt miljoner på att utan framgång få honom fri,.trots att han på hemmaplan ses som en regimkritisk eritreanier, och inte svensk, vilket är strängt förbjudet och innebär fängelse.
Senast redigerad av coli 2024-06-16 kl. 00:16.
Citera
2024-06-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Varför var de tvungna att låta sig utpressas av Iran? En diplomat som känner till läget i landet bättre än nästan alla men åker dit för att ha kul. Nej, han kan inte förvänta sig den hjälpen.

En person som Sverige erbjudit ett nytt hemland men som trots det måste återvända. Nej, vi har redan hjälpt personen en gång och kan inte göra mer.

Priset vi fick betala var alldeles för högt.

Det var ju viktigare att rädda livet på Floderus och Azizi!!
Citera
2024-06-16, 00:17
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Jag är också intresserad hur det gick till då det är första gången detta skett vad jag vet. Skrev till och med ett inlägg i förmiddags.

Men det är uppenbart att det måste ha skett en benådning. Vad skulle det annars vara?

Stanna som fri man är jag inte säker då han inte har uppehållstillstånd. Hade alltså förr eller senare blivit utvisad till Iran.

I pressträffen bekräftade regeringen att det var en benådning.
Citera
2024-06-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Floderus och hans familj borde om de har en uns av skam i kroppen gå ut offentligt och be om ursäkt till anhöriga till Nourys offer.

"Jag åkte frivilligt till en av planetens värsta diktaturer och har nu möjliggjort att en av de värsta massmördarna och torterarna på jorden går fri. Jag skäms och kommer aldrig förlåta mig själv för vad jag varit med och orsakat. Jag borde vetat bättre och ni får nu betala priset för min själviskhet".
De exiliranier som lurade hit Noury borde gå ut med en offentlig ursäkt:

"Vi har fått skydd och möjlighet till att leva ett fritt liv i Sverige, trots det skiter vi i att vi utsätter svenskar för fara. Våra egna önskemål om hämnd och att hålla liv i våra egna gamla konflikter ska naturligtvis gå före att rädda svenska medborgares liv."
Citera
2024-06-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det var ju viktigare att rädda livet på Floderus och Azizi!!

Att släppa fri en massmördare som Hamid Noury kan aldrig uppväga tusentals mördade människor mot två människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in