2024-06-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorosson
Läkaren?

Enligt en kompis pappa som jobbat på UD pågår förhandlingar om att släppa Peyman mot honom.

Peyman har mycket intressant info för Iran…..
Ja, läkaren. Iran får ju allt de pekar på. Vi byter i sammanhanget obetydliga personer för oerhört viktiga personer. Som du skriver själv har han mycket intressant info. Dett är verkligen pinsamt uselt förhandlat.
Citera
2024-06-15, 21:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Det vet vi inte med säkerhet men han står anklagad för samma sak som svensken - spioneri. Han kan vara lika oskyldig, mer skyldig, eller mindre skyldig. I praktiken vet vi ju inte med 100% säkerhet att någon var oskyldig.

Men ska vi släppa en person som är en massmördare så bör vi kräva att själva få tillbaka så många som möjligt - oskyldiga eller ej.

Det vi fick i utbyte var ju bara småpotatis i jämförelse med vad Iran fick. Även tre hade varit oerhört lite men iaf bättre än två. Pinsamt uselt förhandlat.

Skyldiga får gärna sitta kvar tycker jag.
Och att kasta in ett medborgarskap efter att han dömdes känns ju sådär, kan jag tycka.

Jag har ingen aning om vilka som är skyldiga och inte. Jag tycker inte att några svenska brottslingar ska hämtas hem, låt dom sitta där dom begått brottet.

Någonstans har det ju gjorts skillnad på Djalali och dom andra. Man kan i dra varför.
Citera
2024-06-15, 21:07
Medlem
Citat:
Nej, det är inte tydligt att det var bra förhandlat. Du byter en känd massmördare mot två i sammanhanget obetydliga personer och du tycker att det är bra förhandlat. Det får stå för dig. Hade de fått en person hade du fortfarande tyckt att det var bra och sagt något i stil med "det var svårt att förhandla, det förstår du ju att man endast kunde få en person släppt. Man kan inte diktera villkoren för då hade man fått ut fler..."

När man sitter på en massmördare kan man diktera villkoren. Det borde du förstå.

Nu har ju Iran bestämt sig för att de vill få loss honom från Sverige, och då kvittar det att han är massmördare från deras sida. Dessutom är förhandlingsläget att den som sitter i svenskt fängelse har det ganska bra, medans de torterar våra svenska fångar i Iran, vilket gör att ärendet är mycket mer brådskande för Sverige än för Iran. Iran är totalt iskalla och skiter fullständigt i om någon av svenskarna skulle råka dö i fängelset, förutom att de förlorar sin gisslan så klart då. Det finns antagligen inget sätt Sverige hade kunnat göra detta på som hade fått dig nöjd. Hade de inte fått till någon utväxling hade du gnällt över det, och när de nu får ut två mot en så gnäller du över det.
Citera
2024-06-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Skyldiga får gärna sitta kvar tycker jag.
Och att kasta in ett medborgarskap efter att han dömdes känns ju sådär, kan jag tycka.

Jag har ingen aning om vilka som är skyldiga och inte. Jag tycker inte att några svenska brottslingar ska hämtas hem, låt dom sitta där dom begått brottet.

Någonstans har det ju gjorts skillnad på Djalali och dom andra. Man kan i dra varför.
Jag kan hålla med om att de gärna får sitta kvar där men att han senare skulle bytas mot Peyman låter vansinnigt.

Att Djalali skulle vara en spion låter som något påhittat även om man kan tycka att han får skylla sig själv som rest dit.

Att Djalali inte ingick i utbytet behöver inte betyda att han är mer skyldig än de andra. Det kan ju t.ex. vara så att de bara blivit grundlurade och senare måste skänka Iran ytterligare en person.
Citera
2024-06-15, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu har ju Iran bestämt sig för att de vill få loss honom från Sverige, och då kvittar det att han är massmördare från deras sida. Dessutom är förhandlingsläget att den som sitter i svenskt fängelse har det ganska bra, medans de torterar våra svenska fångar i Iran, vilket gör att ärendet är mycket mer brådskande för Sverige än för Iran. Iran är totalt iskalla och skiter fullständigt i om någon av svenskarna skulle råka dö i fängelset, förutom att de förlorar sin gisslan så klart då. Det finns antagligen inget sätt Sverige hade kunnat göra detta på som hade fått dig nöjd. Hade de inte fått till någon utväxling hade du gnällt över det, och när de nu får ut två mot en så gnäller du över det.
Iran fick en troféfånge medans vi fick två som vi ska tro är oskyldiga. Alla fångar kan inte värderas på samma sätt och det är uppenbart vilken part som gick ut som vinnare.
Torterar de våra fångar kanske vi ska tortera deras i gengjäld? Är man så mjuk som de flesta svenskar är så blir man uppäten av hajar och det är precis vad Sverige har blivit de senaste decennierna.
Citera
2024-06-15, 21:20
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att de gärna får sitta kvar där men att han senare skulle bytas mot Peyman låter vansinnigt.

Att Djalali skulle vara en spion låter som något påhittat även om man kan tycka att han får skylla sig själv som rest dit.

Att Djalali inte ingick i utbytet behöver inte betyda att han är mer skyldig än de andra. Det kan ju t.ex. vara så att de bara blivit grundlurade och senare måste skänka Iran ytterligare en person.

Nej precis, att Djalali inte var med i utbytet säger oss ingenting alls. Kanske bara så enkelt att Iran anser att han är iranier.
Senast redigerad av barkeeper 2024-06-15 kl. 21:23.
Citera
2024-06-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej precis, att Djalali inte var med i utbytet säger oss ingenting alls. Kanske bara så enkelt att Iran anser att han är iranier.
Detaljerna med medborgarskapet är en intressant aspekt som jag inte kände till tidigare.
Citera
2024-06-15, 21:28
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Detaljerna med medborgarskapet är en intressant aspekt som jag inte kände till tidigare.

Jo han greps 2016, fick svenskt medborgarskap 2018. Det kan ju ses som en provokation…
Citera
2024-06-15, 21:31
Medlem
berenpxxs avatar
Skurkstaten har vunnit igen. Hade han varit där i tjänsten och blivit kidnappad, så hade jag kanske kunnat acceptera att Sverige slickar muslimröv, men inte när stolpskottet åker dit för nöjes skull.

Nu kommer dessutom stolpskottet att casha in. Blir säkert en föreläsningsturné och sedan en bok. Osmakligt och stötande är bara förnamnet.
Citera
2024-06-15, 21:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Jag skiter fullständigt i din rasistiska agenda.
Det är 2 svenskar som utväxlats och man har lämnat en Svensk fast i skiten.

Sanningen är inte rasistisk. Självklart ska man prioritera etniska svenskar framför utlänningar.
Citera
2024-06-15, 21:35
Medlem
Citat:
Det vet vi inte med säkerhet men han står anklagad för samma sak som svensken - spioneri. Han kan vara lika oskyldig, mer skyldig, eller mindre skyldig. I praktiken vet vi ju inte med 100% säkerhet att någon var oskyldig.

Men ska vi släppa en person som är en massmördare så bör vi kräva att själva få tillbaka så många som möjligt - oskyldiga eller ej.

Det vi fick i utbyte var ju bara småpotatis i jämförelse med vad Iran fick. Även tre hade varit oerhört lite men iaf bättre än två. Pinsamt uselt förhandlat.
Ditt resonemang bygger på att mullornas domstol är lika trovärdig som den svenska. Trolleri, trollera
Citera
2024-06-15, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Även om det hade funnits bevis så är det inget Sverige har med att göra. Noury har ingen koppling till Sverige och de påstådda brotten som inte ens skedde i Sverige ägde rum för över 30 år sedan. Bara bra att slippa slösa skattepengar på honom.
Synd att svenskar inte förstår sånt här. Dom vill ta kamp för sin liberala övertygelse om att alla människor i världen vill äta sill o potatis och lyssna till Abba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in