2024-06-15, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
när behöver man bo större än en skokarton

Only in china. Vi behöver lite rum och naturen när vi svenskar. Vi är inga asiater som du. Med det sagt behöver jag inte många kvm själv. Men med familj, behöver jag en hel skog. Vi är naturmänniskor i Sverige som inte lever i lådor.
Citera
2024-06-15, 02:09
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Only in china. Vi behöver lite rum och naturen när vi svenskar. Vi är inga asiater som du. Med det sagt behöver jag inte många kvm själv. Men med familj, behöver jag en hel skog. Vi är naturmänniskor i Sverige som inte lever i lådor.
En persons bostadsbehov stäcker sig sällan över 20kvm du frågade om bostadsbehov i storlek av en villa jag svarar dig - kan du snälla svara min fråga seriöst istället
PS megapolis vittnar om att vi inte är som du säger skogsfolk 3% av sveriges urskog är levande resten är kalhugget och plantage vad är det för sjuka jävlar som gör så
Citera
2024-06-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En undran: har en närstående person som vill köpa bostad. Lön runt 30t/mån. [...] Slår man på hur mycket får jag låna så verkar det landa på Max 2 mille nu med de förutsättningarna i första läget.

Starka "hej Bullen" vibbar på det här inlägget. Men jag skulle råda dig att vänta till senhösten innan du slår till på en bostad, högre utbud och marknaden kommer insett att ZIRP är ett minne blott.
Citera
2024-06-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Du kan ju inte mena allvar att det är en bra idé att köpa ett tillgångsslav i något så volatilt som BTC för sina livs besparingar som ska lyckas få vedebörande att flytta hemifrån med placeringshorisont "några år"? Antingen är du ett troll eller privatekonomiskt urkorkad, men givet din signatur befarar jag det sistnämnda.

Bara ett tips i all välmening. Men om de föredrar att belåna sig för livet, så går ju det bra också.

Alternativkostnaden för att sitta med sitt kapital i SEK (eller i en bostad för den delen) är brutal.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-06-15 kl. 10:26.
Citera
2024-06-15, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Oj oj. Hur vågar du?
Nu kommer de som köpt en bostad för lånade pengar och tjänat några kronor trots alla utgifter en bostad för med sig bli alldeles vansinniga.
Speciellt när du jämförde med den sparform som avkastar bland de sämsta på
marknaden.
Imponerand av ditt mod.
Och genom att bo i en hyresrätt slipper man utgifter för sin bostad?
Citera
2024-06-15, 10:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Copium i media fortsätter, nu rusar bostadspriserna! Dock om man räknar 5 år bakåt
Citera
2024-06-15, 11:00
Medlem
Man håller ner bostadsbyggandet för att inte bostadspriserna ska sjunka. Hellre minska bostadsbyggandet med 50% än bostadspriserna med 50%.
Citera
2024-06-15, 11:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Och genom att bo i en hyresrätt slipper man utgifter för sin bostad?
Hur kan du tro det?
Citera
2024-06-15, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Man håller ner bostadsbyggandet för att inte bostadspriserna ska sjunka. Hellre minska bostadsbyggandet med 50% än bostadspriserna med 50%.

Mja, det är nog de blivande avgifterna/hyrorna som gör att bostadsbyggandet avstannar. Här ett exempel:

"Hur mycket skulle du vara villig att betala i hyra för en nyproducerad trea på 70 kvadrat? Det kommunala bostadsbolaget Topbostäder har beräknat att de skulle behöva ta ut 24 000 kronor i månaden för att bygga den.
Den höga hyreskostnaden gör att det inte är ekonomiskt hållbart att uppföra nya hyreslägenheter i Gällivare, samtidigt är det bostadsbrist i kommunen.
– Det går inte att bygga och sedan inte ha någon som flyttar in och tvingas att subventionera hyra för att få någon att flytta in i de nybyggda lägenheterna, säger Carina Roys*n, vd för Topbostäder."

https://etidning.nsd.se/p/norrlandska-socialdemokraten/2024-06-15/a/hoga-hyreskostnader-i-nyproduktion-stoppar-bostadsbyggande/1977/1483633/52962339
Citera
2024-06-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mja, det är nog de blivande avgifterna/hyrorna som gör att bostadsbyggandet avstannar. Här ett exempel:

"Hur mycket skulle du vara villig att betala i hyra för en nyproducerad trea på 70 kvadrat? Det kommunala bostadsbolaget Topbostäder har beräknat att de skulle behöva ta ut 24 000 kronor i månaden för att bygga den.
Den höga hyreskostnaden gör att det inte är ekonomiskt hållbart att uppföra nya hyreslägenheter i Gällivare, samtidigt är det bostadsbrist i kommunen.
– Det går inte att bygga och sedan inte ha någon som flyttar in och tvingas att subventionera hyra för att få någon att flytta in i de nybyggda lägenheterna, säger Carina Roys*n, vd för Topbostäder."

https://etidning.nsd.se/p/norrlandska-socialdemokraten/2024-06-15/a/hoga-hyreskostnader-i-nyproduktion-stoppar-bostadsbyggande/1977/1483633/52962339

Detta talar för den tes jag driver här,

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

och som med lite annan infallsvinkel beskrivs här:

https://www.affarsvarlden.se/kronika/har-bostadspriserna-stigit-eller-kronans-kopkraft-fallit

Dvs, bostadspriserna är ungefär desamma som de alltid har varit, men problemet är att svenska löntagare har blivit fattigare än tidigare, då kronans köpkraft under en längre tid har sjunkit snabbare än lönerna nominellt har ökat, varför bostäder med modern standard uppfattas som väldigt dyra.

Det är följaktligen svårt att bygga tillräckligt billigt för löntagarna av 2024, vilket framgår av artikeln du länkar till. Ett sätt vore att sänka standarden rejält, men då kanske nästan ingen vill bo där, och det kanske inte heller går om man ska uppfylla alla lagkrav.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-06-15 kl. 12:06.
Citera
2024-06-15, 12:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

De behöver inte ta första offerten från Flanders Bygg AB och sätta hyran därefter. Kräver verkligen folket i Gällivare takrosetter och fuskmarmor i badrummet?

70 kvm kostar väl max 3m att bygga och driftkostnaden ligger väl runt 400kr/kvm/år.

24k/mån x 12 / 70 kvm = 4100kr/kvm/år

Finns billigare nyproduktions-HR än så mitt i centrala Stockholm. Vilka dumheter.

BR nyproduktion i Gällivare:

https://www.svenskfast.se/bostadsratt/norrbotten/gallivare/gallivare/repisvaara/rimfrostgatan-10/361451

1.9m + 600k BRF-lån. Avgift på 4500kr/mån. Trea om 73 kvm.

Med 100% belåning, 6% ränta och inget ränteavdrag landar månadskostnaden på 15k/mån.
Senast redigerad av DViking 2024-06-15 kl. 12:33.
Citera
2024-06-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Detta talar för den tes jag driver här,

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

och som med lite annan infallsvinkel beskrivs här:

https://www.affarsvarlden.se/kronika/har-bostadspriserna-stigit-eller-kronans-kopkraft-fallit

Dvs, bostadspriserna är ungefär desamma som de alltid har varit, men problemet är att svenska löntagare har blivit fattigare än tidigare, då kronans köpkraft under en längre tid har sjunkit snabbare än lönerna nominellt har ökat, varför bostäder med modern standard uppfattas som väldigt dyra.

Det är följaktligen svårt att bygga tillräckligt billigt för löntagarna av 2024, vilket framgår av artikeln du länkar till. Ett sätt vore att sänka standarden rejält, men då kanske nästan ingen vill bo där, och det kanske inte heller går om man ska uppfylla alla lagkrav.

Bostadspriserna har ju stigit med ca. 20% bara sedan pandemin och trots betydligt högre ränta nu. Man håller bostadsbubblan fortsatt uppblåst genom att dra ner på bostadsbyggandet rejält.
Senast redigerad av LilaGubben 2024-06-15 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in