2024-06-15, 07:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetintebryrmiginte
Förlåt men är ni helt tröga?
Shunon har levt i lögn och Saga ställde krav på honom, han har lovat en hel del och varit delaktig i graviditeten sett till hennes familjs sida, men stor förståelse för hans situation. Att han knullat snett sett till sin religion och det nu kröp för nära inpå honom och att han hamnade i tjafs med målsägande, och hade ihjäl henne är väl fan inget tvivel om? Har det NÅNSIN varit tvivel om det? Han har ju haft panik senaste halvåret och bett diverse smuts sparka in magen på saga, något som tillochmed smutset ifråga tröttnade på. Han har ju haft fler bollar i luften killen och det sket sig helt enkelt i förhållande till hans familjs förväntningar, är det ens någon vettig person som sitter här och tror att någon annan än Am*n mördade saga?

+1 på den.
Du gör en klockren summering av händelseutvecklingen. Jag har tröskat igenom kommunikationen mellan Am*n, D*ana och Saga på en tidslinje (återkommer med detaljer) och det är tydligt att Am*ns agerande är kopplat till graviditeten och möjligheten till laglig abort.
Som du skriver har han jobbat på olika lösningar men ingen av dem gick i lås.

Det paradoxala är att det som han var mest rädd för nu verkar ha hänt: hans föräldrar verkar ha förskjutit honom.
De ville inte vittna till hans fördel, och satt inte ens med på rättegången som stöd. Kommer de ens besöka honom i fängelset?

Am*n är en ”dumsmart” kille som är bra på att lösa kortsiktiga problem med lögner och manipulation, men han saknar helt förmåga att tänka tre steg framåt. Han är van att snacka sig ur situationer och utnyttja andras förtroende, men han förstod inte alls att den metoden skulle gå käpprätt åt helvete i rätten.
Hans advokat kämpade febrilt för att hitta små sandkorn av sanning på ett berg av lögner, medan åklagare Andersson och advokat Massi-Fritz gick på som en bergkross och malde ner lögnerna.
”Guldgrabben” blev en grusgrabb.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-15 kl. 07:25.
Citera
2024-06-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
+1 på den.
Du gör en klockren summering av händelseutvecklingen. Jag har tröskat igenom kommunikationen mellan Am*n, D*ana och Saga på en tidslinje (återkommer med detaljer) och det är tydligt att Am*ns agerande är kopplat till graviditeten och möjligheten till laglig abort.
Som du skriver har han jobbat på olika lösningar men ingen av dem gick i lås.

Det paradoxala är att det som han var mest rädd för nu verkar ha hänt: hans föräldrar verkar ha förskjutit honom.
De ville inte vittna till hans fördel, och satt inte ens med på rättegången som stöd. Kommer de ens besöka honom i fängelset?

Am*n är en ”dumsmart” kille som är bra på att lösa kortsiktiga problem med lögner och manipulation, men han saknar helt förmåga att tänka tre steg framåt. Han är van att snacka sig ur situationer och utnyttja andras förtroende, men han förstod inte alls att den metoden skulle gå käpprätt åt helvete i rätten.
Hans advokat kämpade febrilt för att hitta små sandkorn av sanning på ett berg av lögner, medan åklagare Andersson och advokat Massi-Fritz gick på som en bergkross och malde ner lögnerna.
”Guldgrabben” blev en grusgrabb.

+ 1 på Ditt inlägg också!

Kommer jag ihåg rätt (efter att ha läst här i tråden utdrag från förhör), att Sagas telefon försökte öppnas väldigt sent på natten (förmodligen efter mordet)?
Jag tänker att 22-åringen försökte få liv i den och skicka SMS till vännen som var barnvakt till hans telefon. Kanske om han tänkt skriva någon liknande "vet du var Am*n är"... som ytterligare bevis på att han inte befann sig hemma hos Saga. Eller kanske bara för/eller både och att göra vännen uppmärksam på att han kan hämtas nu på Kungsgatan.

Har Du någon tanke på när detta kan komma upp i HR? Killen är ung, så någon slags förtur borde detta fall ha.
Citera
2024-06-15, 08:25
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
+ 1 på Ditt inlägg också!

Kommer jag ihåg rätt (efter att ha läst här i tråden utdrag från förhör), att Sagas telefon försökte öppnas väldigt sent på natten (förmodligen efter mordet)?
Jag tänker att 22-åringen försökte få liv i den och skicka SMS till vännen som var barnvakt till hans telefon. Kanske om han tänkt skriva någon liknande "vet du var Am*n är"... som ytterligare bevis på att han inte befann sig hemma hos Saga. Eller kanske bara för/eller både och att göra vännen uppmärksam på att han kan hämtas nu på Kungsgatan.
Det stämmer, det var några misslyckade FaceId-försök på telefonen.

Citat:
Har Du någon tanke på när detta kan komma upp i HR? Killen är ung, så någon slags förtur borde detta fall ha.

Fristen för överklagan går ut 25 juni och detta mål har definitivt förtur pga livstidsstraffet och häktningen.
Så jag skulle tro att det går upp i hovrätten redan i september.
Ett par veckor efter 25 juni går det att mejla Göta hovrätt och fråga. Målet får ett nytt målnummet i hovrätten.
Citera
2024-06-15, 11:26
Medlem
Naturligtvis är det Amin. Allt pekar mot honom. Men Diana, lyssnar på hennes förhör nu. Vilken satans lögnare! Hur f-n kan hon försöka hjälpa en barn- och kvinnomördare? Hon blir ju totalt överbevisad men fortsätter ljuga utan skam. Emellanåt har hon jättedålig tidsuppfattning, emellanåt minns hon glasklart (när hon vill tala till Amins fördel). Vilket smuts.
Citera
2024-06-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Naturligtvis är det Amin. Allt pekar mot honom. Men Diana, lyssnar på hennes förhör nu. Vilken satans lögnare! Hur f-n kan hon försöka hjälpa en barn- och kvinnomördare? Hon blir ju totalt överbevisad men fortsätter ljuga utan skam. Emellanåt har hon jättedålig tidsuppfattning, emellanåt minns hon glasklart (när hon vill tala till Amins fördel). Vilket smuts.

Saga valde en kriminell somalier som sitt barns far.
Hon tyckte att en kriminell somalier var det finaste hon kunde ha som pappa till sitt barn.
I Sverige.
Citera
2024-06-15, 12:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Åklagaren går i detalj igenom när A:s blir inaktiv, hur många minuter efteråt som taggen används, och: hur hon påstår att A tar sig dit.

Just det, påstår! En inaktiv mobiltelefon (för en kort period ) kan väl knappast utgöra ett vattentätt bevis för att han är inblandad i hennes död? Är det inte så att det här är ett indiciemål med vissa luckor i bevisningen?

Citat:
Du kommer dessutom få en tidsrymd för själva mordet, och du kommer att få veta hurman kommit fram till den.

Men måste den påstådda tidsrymden stämma?

Citat:
Det här är, i stark konkurrens, din dummaste invändning. Den hade varit relevant om
- det fanns någon form av kontroll av vilka som går in i trapphuset/till S lägenhet
- det fanns vittnesuppgifter som pekade på att någon annan suspekt person uppehållit sig i trapphuset, och mer specifikt i anslutning till S dörr.

Ingen har sett någonting. Ingen A, inga gängkriminella yrkesmördare.

Du glömde en sak, det är endast Am*n som varit misstänkt (nu dömd) och det måste betecknas som en svaghet i bevisningen mot honom att inget vittne sett honom vid porten, i trapphuset eller lämna S*gas bostad efter gärningen.

Citat:
Föga förvånande. A hade ju ingen tagg eller nyckel med sig. Dessutom: om han ville få det att verka som att gängkriminella Mållgans tagit sig in och rånmördat, varför skulle han låsa dörren? Brukar gängkriminella Mållgans göra det?

Man kan börja undra om du lider av hallucinationer, är det bevisat att Am*n ville få det att verka som att gängkriminella tagit in i bostaden för att rånmörda?

En mer trolig hypotes såvida teorin om gängkriminella nu stämmer är att de dök upp i lägenheten för att hämta saker som förvarades där (pengar?) men att situationen urartade när de insåg att det fattades saker de gängkriminella kan i teorin dessutom ha varit påtända och aggressiva.

Om du överhuvudtaget har följt med i nyhetsrapporteringen de senaste åren så hade du insett att rån i bostäder är ett vanligt fenomen. Ibland med dödlig utgång.

Citat:
Angående kaoset råder jag dig ånyo att läsa FUP, och då med fokus på den kriminaltekniska undersökningen. Du kommer då att se själv vari detta kaos bestod

Men såg det inte ut som om någon hade hade letat efter någonting?

Är inte kaoset också en tolkningsfråga utifrån vart misstankarna gått?

Du själv tex verkar ta för givet att det var Am*n som låg bakom detta "kaos"

Citat:
Vad är mest rimligt: att gängkriminella tar sig in i lägenheten och rånmördar S ljudlöst, eller att S pojkvän lyckas komma så nära att han kan överrumpla henne?

Det handlar inte om vad som är mest rimligt eftersom du redan på ett tidigt stadium verkar ha bestämt dig för vem som är GM.

Det går inte att utesluta att om hon fick besök av gängkriminella så kan de ha varit beväpnade och under vapenhot så skriker nog mycket få människor på hjälp?

Du resonerar som en vattenbuffel när du å ena sidan försöker få det att framstå som att det är mer rimligt att 22-åringen 'lyckades" komma så nära att han kunde överrumpla henne samtidigt som du helt verkar utesluta att hon kan ha stått under hot från helt andra personer som ville hämta saker från hennes bostad?
Citera
2024-06-15, 12:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Kommer jag ihåg rätt (efter att ha läst här tråden utdrag från förhör), att S*gas telefon försökte öppnas väldigt sent på natten (förmodligen efter mordet)?
Jag tänker att 22-åringen försökte få liv i den och skicka SMS till vännen som var barnvakt till hans telefon. Kanske om han tänkt skriva någon liknande "vet du var Am*n är"... som ytterligare bevis på att han inte befann sig hemma hos S*ga. Eller kanske bara för/eller både och att göra vännen uppmärksam på att han kan hämtas nu på Kungsgatan .

(Det fetade)

Du ger prov på en livlig fantasi nu, en alternativ tolkning av de misslyckade upplåsningsförsöken kan vara att någon helt annan person (gängkriminell?) försökte öppna mobiltelefonen för att se meddelanden från Am*n och luska reda på vart han befann sig?

Om det fattades saker (pengar?) som Am*n hade förvarat i hennes bostad så kan man bara föreställa sig vilket raseri detta kan ha utlöst?

Am*n har väl uppgett att det försvann 300 000 kr från en av väskorna han ska ha förvarat åt gängkriminella i hennes bostad? Varför måste detta vara en lögn?

Jag gjorde en snabb googling dessutom, det verkar vara rätt vanligt att rånarligor tar sig in i bostäder för råna de som bor där, i teorin kan man dessutom börja misstänka att helt andra personer med kriminell bakgrund kan ha fått ett tips om att det förvarades väskor med "okänt innehåll" i S*gas bostad?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-06-15 kl. 12:50. Anledning: Tillägg
Citera
2024-06-15, 14:03
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Just det, påstår! En inaktiv mobiltelefon (för en kort period ) kan väl knappast utgöra ett vattentätt bevis för att han är inblandad i hennes död? Är det inte så att det här är ett indiciemål med vissa luckor i bevisningen?

Som sagt, läs och lyssna. Åklagaren presenterar en indiciekedja som håller ihop hela vägen. A har varit extremt klantig.

Citat:
Men måste den påstådda tidsrymden stämma?

Vad sägs om att du läser FUP, lyssnar på förhören och sedan återkommer med detaljer som du tycker talar emot?

Citat:
Du glömde en sak, det är endast Am*n som varit misstänkt (nu dömd) och det måste betecknas som en svaghet i bevisningen mot honom att inget vittne sett honom vid porten, i trapphuset eller lämna S*gas bostad efter gärningen.

Nej. Av de skäl som jag tidigare angav. Att någon inte sett någonting betyder inte att någonting inte har skett.
Förklara gärna hur detta kan peka mot alternativa gärningsmän?

Citat:
Man kan börja undra om du lider av hallucinationer, är det bevisat att Am*n ville få det att verka som att gängkriminella tagit in i bostaden för att rånmörda?

Det är bevisat att A inte kunde låsa om sig eftersom nyckeln låg kvar i S lägenhet.

Citat:
En mer trolig hypotes såvida teorin om gängkriminella nu stämmer är att de dök upp i lägenheten för att hämta saker som förvarades där (pengar?) men att situationen urartade när de insåg att det fattades saker de gängkriminella kan i teorin dessutom ha varit påtända och aggressiva.

Mmm. Och S släppte in dom, men dom påtända och aggressiva gängkriminell-Mållgans var helt knäpptysta, och lyckades mörda S utan att lämna ett enda litet hårstrå efter sig. Jättetrolig hypotes.

Citat:
Om du överhuvudtaget har följt med i nyhetsrapporteringen de senaste åren så hade du insett att rån i bostäder är ett vanligt fenomen. Ibland med dödlig utgång.

Ok. Ge mig tre olika fall som påminner om detta.

Citat:
Men såg det inte ut som om någon hade hade letat efter någonting?

Det såg ut som någon letat på två ställen. Exakt dom som A påstod att han förvarat hemliga grejer på. Kan inte du påminna mig om huruvida han berättat för Mållgans om var grejerna förvarades?

Citat:
Är inte kaoset också en tolkningsfråga utifrån vart misstankarna gått?
Du själv tex verkar ta för givet att det var Am*n som låg bakom detta "kaos".

Ja, det finns nog få tvivel om det. Men du får gärna läsa FUP och återkomma med detaljer som du tycker motsäger åklagarens beskrivning.

Citat:
Det handlar inte om vad som är mest rimligt eftersom du redan på ett tidigt stadium verkar ha bestämt dig för vem som är GM.

Det håller jag inte med om. Jag har läst FUP och lyssnat på rättegången, därefter har jag dragit mina slutsatser.

Citat:
Det går inte att utesluta att om hon fick besök av gängkriminella så kan de ha varit beväpnade och under vapenhot så skriker nog mycket få människor på hjälp?

Dom påtända, aggressiva Mållgans som lyckas mörda ljudlöst utan att lämna spår? Jo, dom kan vi nog utesluta utan att känna rimligt tvivel. Om du läser FUP och lyssnar på A:s förhör tror jag även du kommer till samma slutsats.

Citat:
Du resonerar som en vattenbuffel när du å ena sidan försöker få det att framstå som att det är mer rimligt att 22-åringen 'lyckades" komma så nära att han kunde överrumpla henne samtidigt som du helt verkar utesluta att hon kan ha stått under hot från helt andra personer som ville hämta saker från hennes bostad?

Se ovanstående. Glöm heller inte att A har avsatt DNA under S naglar. Skolboksexemplet på avvärjning vid strypning/"intimt" våld.
Dessutom, gängkriminella agerar inte så här. Men ge mig gärna några exempel där så skett.
Citera
2024-06-15, 14:44
Medlem
HowLongIsNows avatar
Har nu lyssnat igenom förhören med D*ana och Am*n från rättegången och även gått igenom telefonanalyserna i aktbilaga 151.
D har svårt att svara för sig under förhören och försöker slingra sig från att svara på frågorna. Hon försöker förringa sin egen inblandning och blanda bort korten, och är uppenbart besvärad när åklagaren får ställa om frågorna flera gånger.
Längst ner utvecklar vad jag tror om hennes roll i brottet. Det blir två inlägg pga längden.
2020 sep - okt: A och D har sms- och telefonkontakt. Många ❤. A föreslår att de ska ses.
2021 feb, apr, jun: A tar kontakt med D vid flera tillfällen
2021 okt: A initierar flörtig konversation med D och ber om hennes snapchat. Hon vill inte lämna ut den då hon har en kille.
2021-11-14: D kontaktar A och ger honom sitt snapchat
2022-04-12: D döms för 2 fall av olaga hot i Örebro tingsrätt. Brotten skedde 2020 då D var 16 år.
D ljög först i rätten om att hon knappt haft kontakt med A efter grundskolan, då de gick nian ihop.
I själva verket tog A upp kontakten under gymnasietiden, och D höll tillbaka först eftersom hon hade en annan kille. Men i november 2021 tog hon upp kontakten med A via snapchat. Hon har också påstått att hon inte är våldsbenägen vilket A har påstått, och att det gällde händelser långt tidigare. Men denna period var D åtalad för att ha hotat främmande människor utanför en frisörsalong när hon var 16 år.

2022-10-21: Saga skriver till sin syster att ”han är chokad och ba ja inte redo”.
2022-10-25: Saga får ultraljudsbild på att hon är gravid och skickar till A.
2022-10-26 18:27: A gör ett flertal sökningar på abort

(2022 använder D mobilnummer reggade på Lisel*tte L*rsson och R*co R*by (*i,å))
2022-11-11
02:28: D skickar en smiley till A
13:06: A kontaktar D och frågar vad hon gör ikväll
15:27: A till D: Ring mig så fort du kan
20:05: A söker på ”Våld under graviditeten komplikationer för mor och barn”
23:12: A till D: Diana du måste ringa ASAP
23:13: D svarar A
23:13: A till D: Kan vi ses imon
23:14: D till A: Jaaa 10”%
23:14: A till D: Jag är knas jag aldrig varit i D*ana seriöst o du du känner mig väl
23:14: D till A: Jaaa 100%. Vi löser det ❤️❤
23:14: A till D: Ingen stress, ta din tid.
23:14: D svarar A att allt löser sig och ber honom komma förbi imorgon
23:15: A till D: hur långt hade du gått för att rädda mig
23:27: D svarar A: Walla jag gör vad jag kan göra, för mig det handlar om haqq och har du rättvisan och allt annat och du inte förtjänar den här chorban jag kommer stå på din sida! Men om du själv har satt dig i den sitsen och du förtjänar att äta bajs då de e du, och en sak ska du veta 793 något jag aldrig i mitt liv hade gjort är ta ut någon, jag skiter i om det e för o prata eller att han har knullat min heder jag kommer aldrig i mitt liv ta ut någon spelar ingen roll vilket syfte och jag hade aldrig slagit en miskin. Resten e skitsamma för mig.
Säg bara vad det handlar om.
23:29: A till D: Okej, det handlar inte om att ta ut nån eller sådär Förståru grejen är den att nån har ett övertag på mig, jag har personen nära mig förståru men behöver bara lite hjälp kan inte både vara nära o göra det här fattaru det krockar.
O ingen behöver dö eller så utan själva uppgiften är väldigt simpel med läget är bara allvarligt
Vi pratar mer om det imon

2022-11-12
15:07: A försöker ringa D som inte svarar
18:49: A försöker ringa D tre gånger utan svar. Skriver och frågar var hon är
18:55: D skriver rill A att allt lugnt och hon kommer hem snart
20:17: A till D: Va försiktig med guldet jag gav dig idag.
Säg inte till nån okej jag kanske får problem för guldet är farligt det kan skapa stora problem

2022-11-13
16:46: D till A: Nej allt stannar mellan oss det vet du redan❤
16:50: A till D: Jag tror jag har en bra idé faktiskt där du kan hjälpa mig och nån av dina andra vänner samtidigt
17:06: A till D: Jag kan berätta när vi ses vill inte skriva nått över sms oså Duvet men att vi gör varandra tjänster din vän som oxå har problem med hjälp av dig ifall att det behövs
23:21 A till D: Men iaf vi behöver ses så fort så möjlighet vill du ska höra på nåt

2022-11-15
16:57: D till A: Skulle du kunna marry me va ärlig
16:59: A svarar D: Vetu vad Diana jag tänkte på det här om Dan faktiskt o jaa walla jag skulle o Vetu Vrf, det är att jag vet att skulle respektera mig,kan ta hand om mig som en man o skulle offra mkt för mig o ibland kärlek är inte bara att hitta nån felfri o bli kära utan att ba svälja o offra saker för varandra så ja Diana jag hade walla.
17:01: D till A: Men jaa 100% du vet redan att jag skulle kunna vara en fru till en stabil man. Due stabil och jag vet de.
17:03: A svarar D: Hahahaha nej Diana Duvet inget huvudvärk, vet att Due nån som förstår mig på djupet o som kan hjälpa mig lätta på axlar så ja Diana Due långt huvudvärk. ❤️❤️❤️❤️
Men Diana måste fråga dig igen walla Äru säker på att den grejen jag bad dig att det e nått du kan göra för mig, walla vill du ska mena det vill inte ha det halvdant o fucka allt walla så ärligt Diana
Om du frf är med mig Diana vill at vi träffas o planerar.
Vill du ska transparent med mig i det här
17:15: D till A: Jaaa 100%. Du vet att jag om någon e med dig. Det häääär kommer lösa sig.
Och jag lovar jag kommer se till att du sover gott om nätterna. Du förtjänar inte den här skiten därför ska vi lösa den.
17:18: A till D: Jag vill inte sätta dig i sits där skit smälla på dig Förståru jag behöver bara en hjälpande hand och jag har redan en idé osv men om du har det minsta osäkerhet om det här vill inte att du gör det Förståru.
Och jag vill du ska veta iaf.
Jag svär vid min lilla kära syster Ibtis*m , älskar henne mer än allt på jorden att det du gör för mig Diana kommer vara skyldig dig stort förresten av livet.

2022-11-16
21:07: A försökte ringa D tre gånger utan svar
21:08: A till D: Du måste ringa mig så fort du kan; Akut
2022-11-17
04:36: D svarar med älskling och ❤
13:01: A frågar D när de kan ses. Ber henne ringa. Skriver senare att han jobbar till 21 och erbjuder sig hämta D
14:37: D tackar ja och skriver att hon bor i Lillån, vid vårdcentralen.
21:14: A skriver att han är vid Lillån vårdcentralen och ringer D som dock inte svarar
2022-11-18
18:02: D skriver till A att hon blev kallad akut till jobbet.
18:23: A svarar ok men att de måste träffas. Skriver att D satt honom i en fuckt up sits genom att inte dyka upp.
19:43: A till D: Men jag vet att det jag ber om walla är inget litet, ta en dag eller två sov på saken vill du ska vara hundra procent och helhjärtad men om du ändrar dig du kommer frf samma D*ana för mig
Både A och D höll igång kontakten, och D var mycket kärleksfull. I rätten påstod hon att hon aldrig varit kär i A och det framstår som en uppenbar lögn.
Det är också tydligt att A bad henne om en tjänst. I rätten slingrade hon sig väldigt om vad det skulle handla om, och berättade flera olika versioner med mycket vaga formuleringar.
I och med att A var så angelägen om denna hjälp kort efter att Saga varit på ultraljud och meddelat att hon bestämt sig att behålla barnet, så kan det knappast ha handlat om något annat än graviditeten.
D förnekade att A skulle ha bett henne att misshandla Saga. Men hon var tydlig på en specifik punkt och det är att hon inte ville ”goa” någon, i övrigt var det skit samma vad hon gjorde. Hon visste också att de gällde en närstående person.

Det är inte tydligt om A nämnde att det gällde Saga i det läget men D medgav i rätten att hon använt uttrycket ”baby trap” då en illvillig tjej använder graviditet som hållhake på en kille. Man kan fundera på vem som pratat om detta.
Dessutom kände D till ryktet att A skulle bli pappa och att klasskamrater till Sagas styvsyster pratade om att hennes syster var gravid. D har också medgett att hon kände igen Saga och hälsade på henne på stan. Jag är därför rätt säker på att hon visste vad det handlade om.
Kanske ville A i detta läge att D skullle hjälpa till och hota Saga att göra abort?
Citera
2024-06-15, 14:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
(forts.)
Det var uppehåll i SMS-konversationen mellan A och D från 2022-11-16 till 2023-04-08. Däremot vet vi inte vad de skrivit på snapchat.

2022-12-28 16:29 gör A ett flertal sökningar på ”Skada på magen under graviditeten ”, ”foster slag mot magen” , ”vad kan döda ett foster” o.dyl.
I förhör har D uppgett att hon träffade A tre gånger, en gång i november, en gång i december/kring nyår och en gång under ramadan, vilket var 22 mars - 20 april 2023.
2023-01-19 söker A på ”abort sista veckan”

När D och A träffades i december är det sannolikt att han återigen bad henne om hjälp och jag tror att frågan då var mer specifik kring att vara våldsam. Abort fanns inte lägre på bordet eftersom tidsgränsen passerats.
2023-04-08
02:41: D till A: Hej är du pappa nu eller kan du frf bli en?
02:44: A ringer till D, samtalet varar i 3 timmar
05:43: D och A utväxlar snapchat-konton
21:41: A försöker ringa D tre gånger utan svar
21:49: D svarar A
21:50: A till D: Shiet jag kmr upp till ditt rum istället jag ser dig. Öppna fönstret.
Hahaha jag lalla med dig sitter kvar i bilen kom pallar inte vänta.
22:06: A ringer D utan svar

2023-04-09 02:53: A ringer till D, samtalet varar i 1 timme
2023-04-14 22:06: A försöker ringa till D
2023-04-15 19:06: D ringer till A
2023-04-22 23:22: A försöker ringa till D
Detta inträffade mestadels under ramadan som tog slut 20 april, och D och A ska även ha träffats en gång under perioden. D hade mycket svårt att förklara varför hon skrev som hon gjorde till A.
Den visar i vart fall att hon visste att A skulle bli pappa snart och att graviditeten inte var önskad. Om hon i detta läge visste att A ville ha hjälp, och inte kunde tänka sig att medverka, varför sökte hon då kontakt med honom på eget initiativ?
Hade det inte varit enklare att hålla sig borta helt från honom, om hon ändå inte brydde sig?
2023-04-27
00:44:17 D skriver till S: Är Am*n din kille om jag får fråga
06:25:55: S svarar D: Ja han är min kille. Varför?
07:40:38: D svarar S med sitt telefonnr och ”Ring mig”
08:37:28: S ber D att skicka meddelandena
08:41:17: D försöker ringa till A utan svar
08:47:24: D skickar kopia av meddelandena till S
09:32:41 A försöker ringa D utan svar
10:05:59: D skriver till S att hon pratat med Am*n och inte vill vara inblandad mer.
Efter samtalet söker A på ”anstiftan till misshandel”.
Det är bl.a. samtalet med S som D ljög om i rätten. Hon förnekade till slut inte att det varit tal om spark mot magen, även hon hon hävdade att det var Sagas tolkning.
D kunde inte alls förklara syftet med samtalet. Själv uppgav hon att hon tyckte A var världens sämsta och att Saga förtjänade att få reda på vad A gjort och att han var otrogen.
Att hon skulle haft sympatier för Saga tror jag inte ett ögonblick på. D har berättat att hon alltid sätter sig själv främst och hon visste att A var en ”fuckboy”. Hade hon haft genuina sympatier så hade hon kontaktat Saga långt tidigare.

Det finns tre möjligheter som jag ser det:
1. Hon ville fortfarande hjälpa A genom att ”goa” eller misshandla Saga.
2. Hon hade blivit arg på A och ville varna Saga för att sätta dit A.
3. Hon förstod vad som skulle hända och ville rentvå sitt eget namn för att inte bli misstänkt för mord eller ett grovt våldsbrott.

På grund vad vad som hände sen lutar jag åt alternativ 3.

2023-04-28
14:46 - 22:27: tät konversation mellan S och A som befinner sig ensam i Am*rs lägenhet.
23:44:37 S ringer till A som inte svarar. Flera likadana samtalsförsök följer.
23:50:24:A till Am*r: Ey bror vart äru, tänkte vi kunde gå ut om en stund och åka runt bror walla behöver rensa huvet

Några timmar senare mördas S.
2023-04-29
20:57 - 22:14: D skriver med sin kompis L om att Am*n dödade tjejen för att S berättat allt. Hon skriver också att hon kanske blir tagen av polisen.
21:47: D ringer till Am*ns telefon
21:48: D ringer Am*ns mamma
23:19 - 23:33: D skriver med sin kompis R att hon kanske blir tagen av polisen och att Am*n dödande tjejen och barnet för att D berättade allt.
23:41: D raderar alla meddelanden mellan sig och A
Jag tycker det är uppenbart att D, när hon förstod att mordet faktiskt blivit verklighet, agerade för att rädda sitt eget skinn.
Förutom åtal för mened borde hon också åtalas för underlåtenhet att avslöja brott.
Citera
2024-06-15, 14:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Am*n är en ”dumsmart” kille som är bra på att lösa kortsiktiga problem med lögner och manipulation men han saknar helt förmåga att tänka tre steg framåt. Han är van att snacka sig ur situationer och utnyttja andras förtroende, men han förstod inte alls att den metoden skulle gå käpprätt åt helvete i rätten.

-1 på dina påståenden.

Men om Am*n nu saknar denna förmåga att tänka tre steg framåt så låter det ju väldigt märkligt att han "ställde till med kaos" i lägenheten i syfte att få det att framstå som att gängkriminella härjat där?

Man får nästan intrycket att du försöker manipulera tråden?

Citat:
Hans advokat kämpade febrilt för att hitta små sandkorn av sanning på ett berg av lögner, medan åklagare And*rsson och advokat M*ssi-Fr*tz gick på som en bergkross och malde ner lögnerna.

Fast nu är väl M*ssi Fr*tz målsägandebiträde i det aktuella målet?

Am*ns försvarare företräder dock honom i en roll som advokat.

"Målsägandebiträdet Elis*beth M*ssi Fr*tz berättar att första rättegångsdagen varit påfrestande och känslosam"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/malsagandebitradet-om-forsta-rattegangsdagen-i-mordet-pa-saga-i-orebro

Vi kan också ha i minnet att hon var "engagerad" i det rätt så kända Fittja-målet fast där gick "bergkrossen" inte lika bra eftersom männen friades ☺️

Jag tror att det är viktigt att vi andra rättar dig när du kommer med felaktiga påståenden. Dina slutsatser gällande det aktuella fallet i Örebro lämnar mycket att önska.
Citera
2024-06-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
1

Jag tror att det är viktigt att vi andra rättar dig när du kommer med felaktiga påståenden. Dina slutsatser gällande det aktuella fallet i Örebro lämnar mycket att önska.

Och du är en idiot! Det kommer du bli varse när domen kommer! Om du har vett att fatta, that is!

HowLongIsNow däremot redovisar klart och tydligt det du aldrig satt dig in i.

A kommer får livstid och du får försöka fatta varför du varit så inihelvete dum i huvudet hela jävla långa tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in