2024-06-15, 03:53
Medlem
Som rubrik lyder.
Det är många patienter som under flera år inte velat vara med i forskning gällande sin bröstcancer på Karolinskas Bröstmottagning i Solna.
För detta har de fått sämre behandling, blivit mobbade för att de inte ställer upp för vetenskapen.
Det är i "min grupp" 2 st som inte klarade av mobbingen utan tog sina liv under de senaste 3 åren. Vi var 9st. 3 har dött. En dog 3 veckor efter att hon blivit friskförklarad 5år efter hennes operation. Då visade det sig att hon hade metastaser i hela kroppen och hjärnan var full av en massiv enorm metastas som gav henne ett krampanfall, 3 veckor senare dog hon. Hon hade bett om en MR (magnetröntgen) men nekats.
Vi hade fin rehab på Mälargården, därefter fick flera av oss återfall i cancer. Det visade sig för oss alla att vi inte fått adekvat vård. Alla blev nekade second opinion. Ingen fick skelettstärkande för att det var för dyrt, vissa fick INGA blodprov endast mammografi.
Såg på KS Bröstmottagningssida att nu har en till gjort IVO anmälan.
Troligen händer ingenting, läkare gör som de vill. Men denna gång finns inspelade samtal som bevisar mobbbing. Jag vet vem det är.

Om du också blir mobbad, kränkt eller felbehandlad var inte rädd att anmäla.
Det blir ingen förändring annars.
Jag har precis fått veta att jag får byta klinik efter att jag också hotat med IVO anmälan.
Skriv om dina erfarenheter så finns säkert fler här som kan peppa varandra.
Citera
2024-06-15, 04:09
Medlem
wes420s avatar
låter otroligt.

beklagar.

eftersom du skriver här så borde du åtminstone veta att du bör kunna visa upp något som stärker det du skriver, hänvisa någonstans, ladda upp den inspelade mobbingen, någonting.

just nu har du bara en berättelse, påhittad eller inte.
Citera
2024-06-15, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
låter otroligt.

beklagar.

eftersom du skriver här så borde du åtminstone veta att du bör kunna visa upp något som stärker det du skriver, hänvisa någonstans, ladda upp den inspelade mobbingen, någonting.

just nu har du bara en berättelse, påhittad eller inte.

Nejdå, det finns inga som helst sådan krav på Flashback. Allt är påhittat utan några som helst referenser
Citera
2024-06-15, 09:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur funkar reglerna för second opinion? "Du har rätt till en ny medicinsk bedömning - second opinion - om du har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada, inom eller utom den egna regionen. Du har rätt att få den behandling som den förnyade bedömningen leder till, om den stämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet". Får man fråga varsomhelst, hur långt bort, var går gränsen geografiskt, är det inom regionen, eller inom bara samma sjukhus?

https://www.karolinska.se/vard/patient-och-besokare/dina-rattigheter-som-patient/
Citera
2024-06-15, 09:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur funkar reglerna för second opinion? "Du har rätt till en ny medicinsk bedömning - second opinion - om du har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada, inom eller utom den egna regionen. Du har rätt att få den behandling som den förnyade bedömningen leder till, om den stämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet". Får man fråga varsomhelst, hur långt bort, var går gränsen geografiskt, är det inom regionen, eller inom bara samma sjukhus?

https://www.karolinska.se/vard/patient-och-besokare/dina-rattigheter-som-patient/

Här finns en del information om "second opinion":
Du får en sådan genom att läkaren som behandlar dig skriver en remiss till en annan läkare, som kan finnas i din egen eller i en annan region. Du behöver inte leta upp den nya läkaren själv, utan vården har skyldighet att hjälpa dig hitta en. Men du kan också komma med egna förslag på vem, eller vilken mottagning, du vill besöka.

https://brostcancerforbundet.se/om-brostcancer/patientrattigheter/ratten-till-ny-medicinsk-bedomning/
Citera
2024-06-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Du får begära "Second opinion" var som helst i hela landet men får bekosta resan själv.
Jag bad om min på Uppsalas onkolog. De såg till att skjuta fram den tiden så långt fram att personen som skulle träffa mig, hann sluta. 1 dag innan de 3 mån som är inom gräns. Det visade sig också att just den personen varit med på min MDK (MultiDisiplinäraKonferens) på Karolinska! Inte ett sammanträffande.
De erbjöd mig en second opinion av en annan onkolog på samma klinik/korridor på KS och jag sa nej, då jag ansåg att det skulle bli samma svar. Ingen skulle gå emot shefsonko!
När jag bad om Akademiska i Uppsala blev det liv i luckan.
Folk tror att allt flyter på och att allt är så fint och härligt och ärligt.
Rent struntprat. De vill ha kaniner när de hittar ovanliga cancersorter.
Du får fråga vad du vill. De andra som påstår att man ska lägga ut bevis, kan vara tysta. Det finns IVO att kontakta om man vill ha handlingar!
Jag skriver för att jag vet att det finns så många fler som blir kränkta på KS, om de finns på flashback vet jag inte. Jag är själv ny här. Just för att man får vara anonym.
Citera
2024-06-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här finns en del information om "second opinion":
Du får en sådan genom att läkaren som behandlar dig skriver en remiss till en annan läkare, som kan finnas i din egen eller i en annan region. Du behöver inte leta upp den nya läkaren själv, utan vården har skyldighet att hjälpa dig hitta en. Men du kan också komma med egna förslag på vem, eller vilken mottagning, du vill besöka.

https://brostcancerforbundet.se/om-brostcancer/patientrattigheter/ratten-till-ny-medicinsk-bedomning/
Precis, läkaren måste skriva remissen för en second opinion, det får han inte neka. Jag fick träffa en ny onkolog på KS som föreslog sin kollega och jag sa nej. Gamla gubben/onkologen som skrev remiss till strålning, mediciner etc var inhoppare eftersom det var ont om personal 2021. (Han var pensionerad)
Jag hade letat reda på den i mitt tycke bästa onkologen och bad honom skriva remissen till henne i Uppsala.
När det sen inte blev av, bad jag att få alla journalanteckningar och upptäckte att just den onkologen suttit med på min MDK.
När man blir sjuk vet man inte hur vården funkar. Men man lär sig ganska fort om något är fel eller att de inte talar sanning.
Onkologen som skrev remissen hade jag inte ens träffat.
Citera
2024-06-15, 10:15
Medlem
Fy f
Lider med dig!
Och nej du behöver inte lägga upp alla bevis här, detta är ett diskussionsforum, inte en tingsrätt.

Jag har också misstänkt att de genomför forskningar på alla "universitets-sjukhus".
Forskning som gör sverige till "värlsdbäst i vård", proffsvård som inte vårdar patienterna utan istället forskar på dem för att kunna leverera nya häftiga resultat.
fucked ut

Citat:
Ursprungligen postat av whisperina
Du får begära "Second opinion" var som helst i hela landet men får bekosta resan själv.
Jag bad om min på Uppsalas onkolog. De såg till att skjuta fram den tiden så långt fram att personen som skulle träffa mig, hann sluta. 1 dag innan de 3 mån som är inom gräns. Det visade sig också att just den personen varit med på min MDK (MultiDisiplinäraKonferens) på Karolinska! Inte ett sammanträffande.
De erbjöd mig en second opinion av en annan onkolog på samma klinik/korridor på KS och jag sa nej, då jag ansåg att det skulle bli samma svar. Ingen skulle gå emot shefsonko!
När jag bad om Akademiska i Uppsala blev det liv i luckan.
Folk tror att allt flyter på och att allt är så fint och härligt och ärligt.
Rent struntprat. De vill ha kaniner när de hittar ovanliga cancersorter.
Du får fråga vad du vill. De andra som påstår att man ska lägga ut bevis, kan vara tysta. Det finns IVO att kontakta om man vill ha handlingar!
Jag skriver för att jag vet att det finns så många fler som blir kränkta på KS, om de finns på flashback vet jag inte. Jag är själv ny här. Just för att man får vara anonym.
Citera
2024-06-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarint
Fy f
Lider med dig!
Och nej du behöver inte lägga upp alla bevis här, detta är ett diskussionsforum, inte en tingsrätt.

Jag har också misstänkt att de genomför forskningar på alla "universitets-sjukhus".
Forskning som gör sverige till "värlsdbäst i vård", proffsvård som inte vårdar patienterna utan istället forskar på dem för att kunna leverera nya häftiga resultat.
fucked ut
Tack!
Hur andra Universitetssjukhus gör vet jag inte, men att KS är bortom allt förnuft och empati vet jag.

När jag skulle opereras sa kirurgen/läkaren (samma person) att de skulle ta bort hela bröstet OM jag gick med på forskning. Jag hade då bara minuter innan fått besked av henne att jag hade cancer och vilken sort.
Hon sa också att hela min släkts bröstcancer då skulle jämföras o sen zoomade jag ut.
Men sa nej till forskning.
Så fick jag sitta upp på britsen och hon kände på bröstet. Sedan sa hon att då tar jag en "tårtbit" men jag tar mycket. Man sitter ganska stum o nickar. Ja, ta allt som ska bort vet jag att jag sa.
Operationen blev 3 veckor senare och de tog bort ca 500g bröstvävnad, lymfor o "portvakt".
Efter allt strul blev det till slut strålning med Gating(man andas in när strålen slår ner så lungan hjälper till att hålla strålarna långt från hjärtat).
Det hände att jag fick panik och då var de tvungna att komma in i rummet och det var inte poppis. Då kunde de säga 'Du vet att det är fler som ska strålas så nu får du lugna ner dig. O så gick de ut igen. Man ligger som i en bunker o personalen är inte i rummet.
Det är personal som har så lite empati på KS att väntrummet var fristaden där vi alla satt o pratade.
Citera
2024-06-15, 10:51
Medlem
Vidrig.
Snart åker du på nya "mestaser" så dom kan bli kvitt dina bevittnelser

Citat:
Ursprungligen postat av whisperina
Tack!
Hur andra Universitetssjukhus gör vet jag inte, men att KS är bortom allt förnuft och empati vet jag.

När jag skulle opereras sa kirurgen/läkaren (samma person) att de skulle ta bort hela bröstet OM jag gick med på forskning. Jag hade då bara minuter innan fått besked av henne att jag hade cancer och vilken sort.
Hon sa också att hela min släkts bröstcancer då skulle jämföras o sen zoomade jag ut.
Men sa nej till forskning.
Så fick jag sitta upp på britsen och hon kände på bröstet. Sedan sa hon att då tar jag en "tårtbit" men jag tar mycket. Man sitter ganska stum o nickar. Ja, ta allt som ska bort vet jag att jag sa.
Operationen blev 3 veckor senare och de tog bort ca 500g bröstvävnad, lymfor o "portvakt".
Efter allt strul blev det till slut strålning med Gating(man andas in när strålen slår ner så lungan hjälper till att hålla strålarna långt från hjärtat).
Det hände att jag fick panik och då var de tvungna att komma in i rummet och det var inte poppis. Då kunde de säga 'Du vet att det är fler som ska strålas så nu får du lugna ner dig. O så gick de ut igen. Man ligger som i en bunker o personalen är inte i rummet.
Det är personal som har så lite empati på KS att väntrummet var fristaden där vi alla satt o pratade.
Citera
2024-06-15, 10:51
Medlem
immenhusens avatar
Beklagligt öde. Det tar dock inte bort faktum, att du och dina gelikar agerar moraliskt förkastligt. Det är ett litet pris att betala, för den kostnadsfria vård du trots allt får i Sverige, att vävnaden som avlägsnas får användas inom cancerforskningen.

/AI
Citera
2024-06-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarint
Vidrig.
Snart åker du på nya "mestaser" så dom kan bli kvitt dina bevittnelser
Jag är redan full av metastaser och har morfin för att kunna ens vara vaken. Har cortison också. Annars skulle jag inte kunna fungera.
Hade de tagit bort HELA bröstet och gett mig ett annat cellgift kanske jag hade haft en chans. Men min prognos var redan usel vilket de så hurtigt medlidande talade om. Under de 3 1/2 år jag gått på KS är det första de säger "Nämen kommer du" (betyder, lever du än?)
De sa att jag skulle ställa in mig på 6 mån ungefär. Jag blev arg och sa att sånt kan ni inte veta. Sluta gissa.
Mina vänner frågar inte längre.
Jag säger bara att jag inte VILL dö och att jag inte är REDO!
Varför jag lever än vet jag inte. Äter inga mediciner förutom smärtisar och cortison i högdos just nu, sen trappar man upp o ner i faser.(Cortisonet alltså) Morfinet är på hela tiden i tablettform. Vill inte ha morfinpump.
Jag har vägrat hemtjänst men har ASIH (Akusjukvårdihemmet). De kommer när man ringer, inom 15 min.
Jag vägrar ligga på sjukhus och har en sjukhussäng hemma.
Jag gör allt själv och de som inte vet att jag är sjuk ser det inte heller.
Jag har nog återvänt till förnekelsefasen och vägrar, jag vägrar att låta Mr Black (vi i vår grupp kallar cancern så) bestämma när jag ska dö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in