Citat:
Du får begära "Second opinion" var som helst i hela landet men får bekosta resan själv.
Jag bad om min på Uppsalas onkolog. De såg till att skjuta fram den tiden så långt fram att personen som skulle träffa mig, hann sluta. 1 dag innan de 3 mån som är inom gräns. Det visade sig också att just den personen varit med på min MDK (MultiDisiplinäraKonferens) på Karolinska! Inte ett sammanträffande.
De erbjöd mig en second opinion av en annan onkolog på samma klinik/korridor på KS och jag sa nej, då jag ansåg att det skulle bli samma svar. Ingen skulle gå emot shefsonko!
När jag bad om Akademiska i Uppsala blev det liv i luckan.
Folk tror att allt flyter på och att allt är så fint och härligt och ärligt.
Rent struntprat. De vill ha kaniner när de hittar ovanliga cancersorter.
Du får fråga vad du vill. De andra som påstår att man ska lägga ut bevis, kan vara tysta. Det finns IVO att kontakta om man vill ha handlingar!
Jag skriver för att jag vet att det finns så många fler som blir kränkta på KS, om de finns på flashback vet jag inte. Jag är själv ny här. Just för att man får vara anonym.
Jag bad om min på Uppsalas onkolog. De såg till att skjuta fram den tiden så långt fram att personen som skulle träffa mig, hann sluta. 1 dag innan de 3 mån som är inom gräns. Det visade sig också att just den personen varit med på min MDK (MultiDisiplinäraKonferens) på Karolinska! Inte ett sammanträffande.
De erbjöd mig en second opinion av en annan onkolog på samma klinik/korridor på KS och jag sa nej, då jag ansåg att det skulle bli samma svar. Ingen skulle gå emot shefsonko!
När jag bad om Akademiska i Uppsala blev det liv i luckan.
Folk tror att allt flyter på och att allt är så fint och härligt och ärligt.
Rent struntprat. De vill ha kaniner när de hittar ovanliga cancersorter.
Du får fråga vad du vill. De andra som påstår att man ska lägga ut bevis, kan vara tysta. Det finns IVO att kontakta om man vill ha handlingar!
Jag skriver för att jag vet att det finns så många fler som blir kränkta på KS, om de finns på flashback vet jag inte. Jag är själv ny här. Just för att man får vara anonym.
Jag skulle nog vilja säga att KS inte är unik. Sjukhusen är för övrigt är väldigt inskränkta och sjukvårdspersonal blir kränkta om du som patient ställer krav eller är för frågvis, personalen tolkar det som att ”du inte litar på sjukvården” när det egentligen handlar om att man vill säkerställa sin hälsa samt förebygga men och skador.
Som patient drabbas du av ”represalier” som är svåra att påvisa.
Det råder tysthetskultur och hierarki inom vården. Sjukhusen där diverse läkare och sjuksköterskor drabbas av replesalier om någon skulle ifrågasätta en högt uppsatt läkare. Det är svårt att kvalitetssäkra vården när sjukhusen har lågt i tak.
Hela sjukvården är ett stort skämt. Det finns så klart guldkorn, men det är svårt att vara den lyhörde och objektiva vårdpersonal om du omges av en inskränkt kultur.
Man tycker att man borde få valuta för sina skattepengar, men det går inte att reklamera något hos sjukvården då diverse politiker inte vill trampa någon på tårna.
Det är sorgligt att en patient hamnar i en beroendeställning. Men vi måste införa någon form av tjänstemannaansvar för att komma till bukt med vården eller offentliga verksamheter i övrigt.
Lite piska och morot skulle vården må bra av.