Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Absolut, det gör jag! Men därtill behövs inga av mig själv utvalda två- eller tremannanämnder ur församlingen!
Jag bara lämnar den!
Men då förstår du i alla fall principen att det ibland behövs uteslutning av någon, när personen inte vill lyssna och vända om från handlingar som skadar omgivningen.
Det handlar alltså inte om övertalning genom hot, utan ett sätt att skydda en själv (eller församlingen) från skadlig inverkan:
"
Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.
Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.
Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen.
Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)
Det är uppenbart att Jesus förespråkar uteslutning av kristna som vägrar att omvända sig, efter att man har försökt tala personen tillrätta och försökt hjälpa personen på alla sätt man kan.
Att i det här läget prata om att förlåta personen(så som
AskMeAboutJesus menar) är inte kristet, inte heller kärleksfullt. Man kan enbart förlåta någon om personen ångrar sig, vänder om och ber om förlåtelse.