2024-06-14, 08:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast bara valda delar av vad Jesus säger i bibeln enligt dig, eller hur?
Nej, men inte alltid som andra tolkar det. JVs favorit är väl avsnittet om att förskjuta dem som inte underordnar sig?

Då trädde Petrus fram och sade till honom: »Herre, huru många gånger skall jag förlåta min broder, om han försyndar sig mot mig? Är sju gånger nog?» Jesus svarade honom: »Jag säger dig: Icke sju gånger, utan sjuttio gånger sju gånger. — Matteus 18:21-22
Citera
2024-06-14, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, men inte alltid som andra tolkar det. JVs favorit är väl avsnittet om att förskjuta dem som inte underordnar sig?

Då trädde Petrus fram och sade till honom: »Herre, huru många gånger skall jag förlåta min broder, om han försyndar sig mot mig? Är sju gånger nog?» Jesus svarade honom: »Jag säger dig: Icke sju gånger, utan sjuttio gånger sju gånger. — Matteus 18:21-22

Ja, som när Jesus förklarar i verserna innan (dom verser som du ignorerar) om hur man ska behandla en broder som syndar, och som inte ångrar sig och vänder om:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Man umgicks inte med hedningar och tullindrivare, man skulle alltså behandla en broder som syndar på samma sätt.

Men sedan kommer verserna som du citerar, som handlar om att förlåta brodern om han ångrar sina synder och vänder om, ska man förlåta "sjuttio gånger sju gånger".

Men du klipper bort vad Jesus säger i verserna innan, du väljer och vrakar på vad du själv vill höra, och inte på vad Jesus säger.

Så man ska inte fråga dig om vad Jesus säger.
Citera
2024-06-14, 08:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, som när Jesus förklarar i verserna innan (dom verser som du ignorerar) om hur man ska behandla en broder som syndar, och som inte ångrar sig och vänder om:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Man umgicks inte med hedningar och tullindrivare, man skulle alltså behandla en broder som syndar på samma sätt.

Men sedan kommer verserna som du citerar, som handlar om att förlåta brodern om han ångrar sina synder och vänder om, ska man förlåta "sjuttio gånger sju gånger".

Men du klipper bort vad Jesus säger i verserna innan, du väljer och vrakar på vad du själv vill höra, och inte på vad Jesus säger.

Så man ska inte fråga dig om vad Jesus säger.
Jesus umgicks med tullindrivare och icke-israeler och sa aldrig något om restriktivitet vad jag vet.

Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.» — Matteus 18:20

Ja Jesus är mitt ibland alla de församlade men vad hjälper det när ni bara lyssnar till era ledare?

Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:10
Citera
2024-06-14, 09:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Att församlas är inte detsamma som att samlas för att lyssna till människor. På Jesus tid fanns inte många sätt att sprida budskapet och innebörden med att församlas är att lyssna till Jesus. Det var så berättelserna spreds. Jag tror att Jesus är med var och en som försöker sprida budskapet och han sa inte något annat.
Citera
2024-06-14, 09:30
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Jesus umgicks med tullindrivare och icke-israeler och sa aldrig något om restriktivitet vad jag vet.

Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.» — Matteus 18:20

Ja Jesus är mitt ibland alla de församlade men vad hjälper det när ni bara lyssnar till era ledare?

Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:10

Nu ignorerar du skriftstället igen, du nämner det inte ens. Kan du kommentera skriftstället, och förklara hur man ska se på en broder som syndar och inte ångrar sig? Tack.

Ja, Jesus umgicks med ångerfulla tullindrivare, skökor och andra syndare som var judar. Men han umgicks inte med hedningar/"icke-israeler", det var emot judarnas lag, och Jesus följde lagen till fullo:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. " (Matt 5:17 Bibel2000)

Han t.o.m. uppfyllde lagen och profeterna:

" Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket." (Matt 5:17-19 Bibel2000)

När Jesus hade uppfyllt/upphävt Moses lagförbund, så kunde kristna börja umgås med ångerfulla hedningar, men innan dess så gällde lagen om att inte umgås med hedningar för judar/israeler:
Citera
2024-06-14, 09:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nu ignorerar du skriftstället igen, du nämner det inte ens. Kan du kommentera skriftstället, och förklara hur man ska se på en broder som syndar och inte ångrar sig? Tack.

Ja, Jesus umgicks med ångerfulla tullindrivare, skökor och andra syndare som var judar. Men han umgicks inte med hedningar/"icke-israeler", det var emot judarnas lag, och Jesus följde lagen till fullo:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. " (Matt 5:17 Bibel2000)

Han t.o.m. uppfyllde lagen och profeterna:

" Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket." (Matt 5:17-19 Bibel2000)

När Jesus hade uppfyllt/upphävt Moses lagförbund, så kunde kristna börja umgås med ångerfulla hedningar, men innan dess så gällde lagen om att inte umgås med hedningar för judar/israeler:
Du tolkar allt så att det ska passa församlingar som organiseras av djävulen. Han behöver era ledare för att vilseleda er. Sök istället efter Gud i budskapet.

Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder, — Matteus 5:44

välsignen dem som förbanna eder, bedjen för dem som förorätta eder. — Luke 6:28

Om någon slår dig på den ena kinden, så håll ock fram den andra åt honom; och om någon tager manteln ifrån dig, så förvägra honom icke heller livklädnaden. — Lukas 6:29

Gud har makt att förlåta medan djävulen fördömer för att få makt.
Citera
2024-06-14, 09:59
Medlem
Citat:
Jag tänker att Jesus är svaret på alla frågor.

Jag tror att du underhåller den religionen som kan vara värst och sen måste andra städa upp efter någon annans underhållning.
Ska sluta ta de seriöst bättre behandla de som en sjukdom.
Lycka till men underhållningen kan bli oerhört jobbig och lång.
Citera
2024-06-14, 10:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Jag tror att du underhåller den religionen som kan vara värst och sen måste andra städa upp efter någon annans underhållning.
Ska sluta ta de seriöst bättre behandla de som en sjukdom.
Lycka till men underhållningen kan bli oerhört jobbig och lång.
Jag önskar verkligen att du kunde förklara vad du menar men det du skriver är svårbegripligt och det är obegripligt att du klandrar Gud för allt. Dunkelt skrivet är dunkelt tänkt.

Om du ändå vill förklara så skriv ett meddelande. Du är alltid off topic och verkar aldrig hålla reda på vilken tråd här som du skriver i. Börja där för att få lite ordning på ditt skrivande.
Citera
2024-06-14, 11:04
Medlem
Citat:
Jag önskar verkligen att du kunde förklara vad du menar men det du skriver är svårbegripligt och det är obegripligt att du klandrar Gud för allt. Dunkelt skrivet är dunkelt tänkt.

Om du ändå vill förklara så skriv ett meddelande. Du är alltid off topic och verkar aldrig hålla reda på vilken tråd här som du skriver i. Börja där för att få lite ordning på ditt skrivande.

Ja du har andra fenomen och saker som inte går in vad jag menar.
Men man kan hitta svar efter en viss tid.
Jag kanske har rätt att säga att den svarade varje dag på ett tydligt sätt och inget går ihop.

Annars är svaret något alla inte vill se kanske.
Jag har förklarat länge och ofta endå har ni hållt ihop allt till samma svar.

Men du ska underhålla satan varje dag alltså?
Citera
2024-06-14, 12:15
Medlem
Citat:
Du tolkar allt så att det ska passa församlingar som organiseras av djävulen. Han behöver era ledare för att vilseleda er. Sök istället efter Gud i budskapet.

Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder, — Matteus 5:44

välsignen dem som förbanna eder, bedjen för dem som förorätta eder. — Luke 6:28

Om någon slår dig på den ena kinden, så håll ock fram den andra åt honom; och om någon tager manteln ifrån dig, så förvägra honom icke heller livklädnaden. — Lukas 6:29

Gud har makt att förlåta medan djävulen fördömer för att få makt.

Det passar dig att försöka smita undan.

Förklara vad Jesus menar i detta skriftställe:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder.

Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen.

Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matt 18:15-17 Bibel2000)
Citera
2024-06-14, 16:02
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:

Härmar den mig? Den pastisch av en demon.Jag skulle inte skylla på Gud.

Kanske man av dumhet gör det.

Hur skulle jag kunna acceptera det här hemska tillåtet där ansiktet är förvridet. Med krämpor för ungdomens sjukdom.Få vänta på döden befriaren. Befriaren förruttnelse och död. Upprättelse.

För mina föräldrar mådde dåligt ska jag vara en förvriden vingklippt orm/plattfisk med skeva käkar och ögon för resten av mitt jordeliv. Ok.

Förlåt pappa.

I've been a naughty boy yes sirree Bob!
Senast redigerad av Traveller7 2024-06-14 kl. 16:08.
Citera
2024-06-14, 16:17
Medlem
Traveller7s avatar
Ta bort det onda demoniska ur oss Jesus. Det sliter i mitt huvud. Drar åt höger. Pga vi läser skriver och spelar åt höger??

Och sitter i passagerarsätet (högertrafik)som huggormsyngel.

Muslimerna kommer från framtiden med facit. Fåglarna.

Byt till vänstertrafik. Jäkla skit. Vad sjukt det är. Jag hatar mitt liv.

Ena benet kort. Där bor han i en backe.

Vi visste inte vad vi gjorde.
Låt dem få vara. Barnen. Låt dem leka. Jag kan inte. Är för hindrad.
Kunde inte med utan dig Jesus. Blev bara fel.

De visste inte. Hjälp.
Senast redigerad av Traveller7 2024-06-14 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in