2024-06-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Börsen har vänt ner nu så får se hur det påverkar. Det går inte så bra för Sverige med kraftigt minskad bnp i april.

Ser ut som tjurfällan har smällt igen och mer nedsida är att vänta.
Citera
2024-06-14, 21:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Så här ser logiken ut för de som tror att bostadsmarknaden kommer att skena p.g.a. lite lägre räntor.

https://twitter.com/RadarHits/status/1800089422744195337
Citera
2024-06-14, 21:50
Avslutad
En undran: har en närstående person som vill köpa bostad. Lön runt 30t/mån. Sparade pengar runt 600t. Om personen väntar ca 10 mån till då har den ca 350-400t till att lägga i kontantinsats. (Egen lön å hjälp närstående) Bostad som önskas köpas ligger på ca 2-2,5 miljoner. Vill helst flytta från föräldrar nu. Vits vänta? Eller kommer bostäder gått upp så pass att det är plusminus 0 i juni 2025? Dvs lägre ränta ökar priserna. Slår man på hur mycket får jag låna så verkar det landa på Max 2 mille nu med de förutsättningarna i första läget.
Citera
2024-06-14, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En undran: har en närstående person som vill köpa bostad. Lön runt 30t/mån. Sparade pengar runt 600t. Om personen väntar ca 10 mån till då har den ca 350-400t till att lägga i kontantinsats. (Egen lön å hjälp närstående) Bostad som önskas köpas ligger på ca 2-2,5 miljoner. Vill helst flytta från föräldrar nu. Vits vänta? Eller kommer bostäder gått upp så pass att det är plusminus 0 i juni 2025? Dvs lägre ränta ökar priserna. Slår man på hur mycket får jag låna så verkar det landa på Max 2 mille nu med de förutsättningarna i första läget.

Bostäder har väl nästan aldrig utkonkurrerat börsen (jag pratar globala indexfonder nu innan nån sätter ölen i strupen), så ur det perspektivet kan man gott vänta. Å andra sidan kan börsen tappa 50% och då är det vanskligt att ligga med sin kontantinsats i aktier om det är ett nära förestående köp.
Citera
2024-06-14, 23:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Bostäder har väl nästan aldrig utkonkurrerat börsen (jag pratar globala indexfonder nu innan nån sätter ölen i strupen), så ur det perspektivet kan man gott vänta. Å andra sidan kan börsen tappa 50% och då är det vanskligt att ligga med sin kontantinsats i aktier om det är ett nära förestående köp.
Oj oj. Hur vågar du?
Nu kommer de som köpt en bostad för lånade pengar och tjänat några kronor trots alla utgifter en bostad för med sig bli alldeles vansinniga.
Speciellt när du jämförde med den sparform som avkastar bland de sämsta på
marknaden.
Imponerand av ditt mod.
Citera
2024-06-14, 23:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Oj oj. Hur vågar du?
Nu kommer de som köpt en bostad för lånade pengar och tjänat några kronor trots alla utgifter en bostad för med sig bli alldeles vansinniga.
Speciellt när du jämförde med den sparform som avkastar bland de sämsta på
marknaden.
Imponerand av ditt mod.

Om du menar att "sparformen" globala indexfonder avkastar sämst på marknaden så får du nog ta och sänka ölen och faktiskt försöka lära dig nåt. Eller leda i bevis på att det inte förhåller sig så.
Citera
2024-06-14, 23:19
Avstängd
Citat:
Om du menar att "sparformen" globala indexfonder avkastar sämst på marknaden så får du nog ta och sänka ölen och faktiskt försöka lära dig nåt. Eller leda i bevis på att det inte förhåller sig så.
Du verkar fattat att fastigheter efter alla skatter, avgifter och kostnader inte är en bra investering.
Men du verkar tro att globala indexfonder som är ett genomsnitt av hela världens börser med övervikt på USA är en bra sparform.
Sämst sa jag inte, men sämre än allt utom räntor, konst, frimärken och fastigheter.
Citera
2024-06-14, 23:29
Avstängd
Citat:
Du verkar fattat att fastigheter efter alla skatter, avgifter och kostnader inte är en bra investering.
Men du verkar tro att globala indexfonder som är ett genomsnitt av hela världens börser med övervikt på USA är en bra sparform.
Sämst sa jag inte, men sämre än allt utom räntor, konst, frimärken och fastigheter.

Ignorera mina framtida inlägg är du snäll.
Citera
2024-06-14, 23:32
Avstängd
Citat:
Ignorera mina framtida inlägg är du snäll.
Snäll är jag alltid. Men lova att jag inte kommer läsa vad du skriver gör jag inte.
Jag tycker det är intressant att läsa vad som skrivs här på forumet.
Citera
2024-06-15, 00:15
Avstängd
Citat:
Snäll är jag alltid. Men lova att jag inte kommer läsa vad du skriver gör jag inte.
Jag tycker det är intressant att läsa vad som skrivs här på forumet.

Det var inte att du läste som jag vände mig emot. Det var dina kommentarer. Dom är infantila och saknar förankring i verkligheten.

Det var därför jag bad dig att ignorera mina inlägg så jag slipper läsa din smörja.
Citera
2024-06-15, 00:35
Avstängd
Citat:
Det var inte att du läste som jag vände mig emot. Det var dina kommentarer. Dom är infantila och saknar förankring i verkligheten.

Det var därför jag bad dig att ignorera mina inlägg så jag slipper läsa din smörja.
Du får tycka precis vad du vill.
Jag kommer ändå inte att ignorera dina inlägg. Tycker som sagt att det är intressant att läsa vad andra skriver.

Det låter mer som att du har en bestämd åsikt och inte är öppen för att ta in vad andra skriver.
Då är det väl bättre om du ignorerar vad andra svarar dig?
Tycker det är synd, men om det är det sättet du vill ha ditt liv och mår bra av det så har du all rätt i världen att bete dig så.
Citera
2024-06-15, 02:01
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
När du behöver en villa. Varken före eller efter.
när behöver man bo större än en skokarton
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in