Citat:
Ursprungligen postat av
BarnsligaBengt
Jag misstänker att vi har lite olika utgångspunkter men det är ok. Jag tror ju att Tensonmannen och Dekorimamannen är en och samma person och att det inte är Björkman. Och det finns inget som direkt utesluter att han passerat LOP den sista sträckan för att ställa sig i hörnet. Jag tror också att de 43+ sekunderna stämmer.
Givet detta kan man antingen tro på ett möte eller att det är en för Lisbeth okänd gärningsman som bara gått ikapp och som hon senare inte kommit ihåg. Båda alternativen är väl inte helt klockrena men om jag måste välja väljer jag det senare alla dagar i veckan. Jag har väldigt svårt att tro på någon avancerad mörkläggning där bland annat LP hållit tyst om ett möte i 30+ år.
Jag tror heller inte att Tensonmannen behöver passera LOP på något särskilt anmärkningsvärt sätt. Vid NF:s rekonstruktion håller han ju till utanför reklampelaren. Då kan han väl passera pelaren där också. Och sedan göra en normal förbipassering som inte alls framstår som särskilt anmärkningsvärd för LOP.
Problemet med varianten där Tensonmannen rundar södra annonspelaren är att Anders Björkman säger att det var där han ställde sig för att spana söderut efter att kamraterna gått in på banken. Med andra ord täpper Björkman igen det hålet och Tensonmannen får i så fall tackla undan honom för att komma igenom. Så den varianten har jag sedan länge förpassat till cylinderarkivet.
Det andra och enligt min mening oöverstigliga problemet med en okänd Tensonman som även fungerar som gärningsman är att det då inte finns någon anledning för paret Palme att göra det uppehåll på vägen som vi kallar för "Nicola Fauzzis* 43 sekunder" även om de troligtvis är nästan 60 sekunder.
En del av det uppehållet kan då förklaras av det "möte" (eller samtal) med Dekorimamannen som Anders Delsborn berättar om i förhör. Då ligger det nära till hands att Delsborns Dekorimaman är identisk med Tensonmannen. I så fall har han passerat paret Palme för att gå fram och kolla läget, och sedan signalerat till dem när kusten är klar. Då har de gått fram och stannat till och växlat några ord med honom innan han viker av in på Tunnelgatan.
På så vis får vi också in den extra gubbe på Tunnelgatan som förutsätts för att Lisbeth Palmes uppgifter om vart gärningsmannen tog vägen efter skotten ska kunna förklaras. Annars är vi ju en gubbe kort där. Gubbräkningen räknas, debet och kredit i gubbar räknat måste balansera.
Men om du plockar bort hela det här "mötet" vid Dekorima, vilket du ju verkar vilja göra, då blir det inte bara omöjligt att förklara varför paret Palme överhuvudtaget gör ett så pass långt uppehåll på vägen, utan dessutom blir det naturligtvis omöjligt att förklara Delsborns uppgifter.
Om du vidare antar att Tensonmannen är gärningsmannen så fattas det en gubbe i gränden, nämligen gärningsmannen som ju Lisbeth Palme säger – först i polisförhör och sedan både i tingsrätten och hovrätten – att dröjde sig kvar vid byggbarackernas främre (västra) ände en stund efter skotten och stod där och blängde.
Det blir kort sagt väldigt mycket som du får lov att sopa under mattan för att få det hela dit du vill ha det. Vad du själv tror om saken bestämmer du naturligtvis själv, men däremot finns ju ingen trovärdighet i en modell som plockar bort så många av de allra mest centrala vittnesuppgifterna. Så hela den modellen menar jag måste kasseras, den stämmer helt enkelt inte med vad vi känner till om sakförhållandena.
Märk även att en konspiration enligt "chase"-modellen (se JB Lindqvists "Övningsscenario" sid 67-68) inte heller fungerar, av precis samma skäl som "Grandmannamodellen" där Grandmannen först blir Tensonman på vägen till mordplatsen och sedan gärningsman när han väl är framme. Även ett "chase" till fots följer ju samma förlopp och möter samma problem.
www.jblindqvist.se/wp-content/uploads/2024/02/X-Reviderad.pdf#page=68
Det är just därför som jag menar att en konspiration är nödvändig, för informationen om att Palme är på väg måste förmedlas snabbare än till fots – dvs i praktiken via radio nedför Sveavägen så att informationen så att säga kör förbi paret Palme på vägen.
Enda undantaget från det är ifall man har ett mötesscenario där attentatsmännen redan på förhand vet att Palme ska dyka upp där vid Dekorima. Även det är naturligtvis en konspirationsmodell men den kringgår den enligt mig orimliga förutsättningen om att man ska ha attentatsmän utplacerade på flera håll och kanter för att täcka upp Palmes på förhand okända vägval. I praktiken är det omöjligt och just därför menar jag att man måste ha känt till hans planer att gå till Dekorima i förväg.
I och med att inget ensamt gärningsmannascenario går att få ihop med någon rim och reson, och inte heller något "chase"-scenario på konspirationssidan så återstår i praktiken bara det mötesscenario som du och många andra verkar hysa någon irrationell aversion emot. Det där menar jag handlar om psykologiska spärrar och inte om rationell analys och följdriktigt tänkande.
Ställer man upp ett traditionellt "horse race" mellan modeller så är saken mycket enkel: Alla modeller utom mötesscenariot faller nämligen på sin egen orimlighet, eller rentav sin egen omöjlighet. Kvar i racet finns då bara en enda häst, och det är mötesscenariot. Den hästen kan man gilla eller ogilla, men likväl är den "the only game in town". Om det bara finns en häst kvar på benen så blir det den hästen som vinner, alldeles oavsett hur skröplig och halt den kan verka.
* Fotnot: Noga räknat finns det också ett annat "43 sekunder" i materialet, nämligen Ljungqvists uppgift om hur lång tid som förlöper mellan skotten och det att han får svar hos LAC när han ringer 90000. Det kallar vi då för "Leif Ljungqvists 43 sekunder", och även där handlar det om en underskattning där en rättvisande skattning ligger nära 60 sekunder.