Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-06-14, 13:38
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I fallet MOP lutar jag åt en mindre, resurssvag konspiration, där man på något sätt fått nys om att LOP skulle på bio och då (felaktigt) tänkte att detta var ett unikt tillfälle. Det är förvisso också möjligt att en ensam Palmehatare sett LOP och sedan gått hem och hämtat vapnet, så det är inget mer än en känsla.

Det är två tänkbara alternativ. Men något som möjligen talar emot det första är väl att flera personer skulle dela samma ideologiska villfarelse eller annan missriktad övertygelse om att knäppa Palme var en produktiv verksamhet att företa sig. Det fanns väl knappast något konkret som en mindre, resurssvag konspiration skulle ha att vinna på detta jämfört med risken att få skaka galler på livstid?

De tänkbara bevekelsegrunderna för en mindre konspiration rör väl sig om allt från ideologiskt hat till någon slags villfarelse om att Palme skulle sälja ut Sverige till Sovjet. Men det är ju inte direkt Hitler vi pratar om – i hans fall fanns det ju ändå högst konkreta fördelar. Attentatet 20 juli skulle bli startskottet för en statskupp som skulle försöka rädda det lilla som fanns att rädda av en hopplös krigssituation. Jag ser inte riktigt en klockren parallell mellan det och ett rutinmässigt statsbesök till Moskva, om du ursäktar det lite färgglada språket. Vi vet ju att Palmemordet inte blev startskottet på någon statskupp och att Ingvar Carlsson tog över utan konstigheter.

Däremot är det väl inte svårt alls att tänka sig att en ensam knäppgök kan få för sig allt möjligt och även agera på det. Men att flera ”knäppgökar” skulle dra samma förvirrade slutsats, och att de dessutom möjligen är tillräckligt förankrade i samhället för att ha heltidsjobb på till exempel polisen, och att alla dessa personer samtidigt skulle vara villiga att riskera hela sin personliga framtid för något så diffust ter sig kanske som mindre troligt än alternativet.

Om man däremot tar steget upp till en mer omfattande och resursstark konspiration blir det väl lite svårare att överblicka de tänkbara motiven. Men då krävs väldigt många tilläggsantaganden och det är dessutom svårförenligt med attentatets faktiska utförande. Jag tror till exempel inte att det finns något bevisat politiskt attentat av en resursstark grupp där offret skjuts med ett enda skott i ryggen med icke-expanderande ammunition.
Citera
2024-06-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag vill mena att Dekorima är en betydligt bättre plats än Sari på grund av närheten till trappor som omöjliggör förföljelse med bil. Om attentatet skett vid Sari hade GM rimligen behövt ta Adolf Fredriks kyrkogata, därefter Luntmakargatan söder och sedan ändå ta trappan/rulltrappan upp. Det framstår i alla fall som det bästa alternativet eftersom Sveavägen borde vara utesluten och Luntmakargatan norrut inte leder till något produktivt.

Jag tror inte att man bör underskatta värdet i att omedelbart göra en förflyttning i höjdled för att omöjliggöra förföljelse med personbil. Det behöver inte ens vara en polisbil utan det räcker med att en rådig privatperson följer efter i bil med lite säkerhetsmarginal för att GM ska få stora problem. Att våga göra så som privatperson ligger antagligen mycket närmare till hands om man är bilburen än om man tvingas springa efter som i någon actionfilm. HJ sa ju i förhör att han direkt funderade på att köra ikapp GM.

Han hade också kunnat passera LOP utan problem, även om han inte verkar ha gjort det just vid Sari. Det är inte uppseendeväckande på något sätt att som medelålders flanerande par bli passerade bakifrån av någon som håller en aningen högre takt. Det är inget man nödvändigtvis reagerar på eller lägger på minnet när man befinner sig på Sveavägen en fredagskväll. GM behöver inte springa.

Ett tänkbart scenario är att han väljer något av dina alternativ vid Sari och senare passerar LOP för att ställa sig vid Dekorima. Möjligen för att hinna kika runt hörnet för att försäkra sig om att kusten är klar upp mot Tunnelgatan.

Angående att GM eventuellt passerat LOP under resans gång så att säga så hamnar man otvetydigt i Tensonmans problematik.

Denne går bevisligen cirka 10 meter bakom LOP cirka sextio-sjuttio meter från den blivande brottsplatsen.För att han inte skall ha med dådet att göra så måste han organiskt gå upp i rök den korta sträckan som kvarstår från Fauzzis observation av honom fram till mordplatsens exakta punkt.
Det finns heller inget scenariomässigt utrymme för både en Dekorimaman som en Tensonman vid tid för dåd.
Detta förklaras med två alternativ..antingen är Dekorimamannen egentligen Anders B..eller också så är Tensonmannen honom.
Inget av ovanstående indikerar en passering av makarna Palme.
Anders B måste med hänsyn tagna till alla rimligheter vara en av de två..och Anders B passerar inte makarna Palme någonstans oavsett vad man i övrigt tror Tenson vs Dekorimaman.

Du fattar vad jag menar?

Utifrån allt tillgängligt relevant material förefaller Anders B har varit i stationärt läge.
Det är med andra ord LOP som passerar honom..inte tvärtom.
Senast redigerad av Lookalike 2024-06-14 kl. 13:58.
Citera
2024-06-14, 13:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det är två tänkbara alternativ. Men något som möjligen talar emot det första är väl att flera personer skulle dela samma ideologiska villfarelse eller annan missriktad övertygelse om att knäppa Palme var en produktiv verksamhet att företa sig. Det fanns väl knappast något konkret som en mindre, resurssvag konspiration skulle ha att vinna på detta jämfört med risken att få skaka galler på livstid?

De tänkbara bevekelsegrunderna för en mindre konspiration rör väl sig om allt från ideologiskt hat till någon slags villfarelse om att Palme skulle sälja ut Sverige till Sovjet. Men det är ju inte direkt Hitler vi pratar om – i hans fall fanns det ju ändå högst konkreta fördelar. Attentatet 20 juli skulle bli startskottet för en statskupp som skulle försöka rädda det lilla som fanns att rädda av en hopplös krigssituation. Jag ser inte riktigt en klockren parallell mellan det och ett rutinmässigt statsbesök till Moskva, om du ursäktar det lite färgglada språket. Vi vet ju att Palmemordet inte blev startskottet på någon statskupp och att Ingvar Carlsson tog över utan konstigheter.

Däremot är det väl inte svårt alls att tänka sig att en ensam knäppgök kan få för sig allt möjligt och även agera på det. Men att flera ”knäppgökar” skulle dra samma förvirrade slutsats, och att de dessutom möjligen är tillräckligt förankrade i samhället för att ha heltidsjobb på till exempel polisen, och att alla dessa personer samtidigt skulle vara villiga att riskera hela sin personliga framtid för något så diffust ter sig kanske som mindre troligt än alternativet.

Om man däremot tar steget upp till en mer omfattande och resursstark konspiration blir det väl lite svårare att överblicka de tänkbara motiven. Men då krävs väldigt många tilläggsantaganden och det är dessutom svårförenligt med attentatets faktiska utförande. Jag tror till exempel inte att det finns något bevisat politiskt attentat av en resursstark grupp där offret skjuts med ett enda skott i ryggen med icke-expanderande ammunition.
Nej, som vi diskuterat är det självklara valet för ett attentat mot en politiker, eller kändis öht, dennes arbetsplats eller bostad, alternativt ett utannonserat offentligt framträdande. I OPs fall var det ju så praktiskt att hans address dels var tämligen väl känd (alternativt kunde man följt efter honom dit någon av alla de kvällar han gick hem), dels saknades bevakning där. Jag tänker då att vår GM inte visste detta utan i stället trodde att detta biobesök var ett bättre och kanske unikt tillfälle. Denna till synes felaktiga idé hos GM leder enligt mig till att han inte är del av en större organisation med spaning mot OPs bostad.

Däremot tycker jag att uppgiften om att det fanns Palme-hatare på Televerket är intressant. Frågan är vilken möjlighet en sådan skulle haft att avlyssna just Palmes telefon utan att det märktes. Med tanke på att telefonväxlar 1986 var elektro-mekaniska med kretskoppling så ser jag dock inte hur man centralt skulle kunnat välja att lyssna på just Palmes telefon. Men alla idéer som skulle förklara hur någon visste att LOP skulle till Grand är av intresse!
Senast redigerad av farbror_barbro 2024-06-14 kl. 13:59.
Citera
2024-06-14, 14:02
Medlem
Citat:
Nej, som vi diskuterat är det självklara valet för ett attentat mot en politiker, eller kändis öht, dennes arbetsplats eller bostad, alternativt ett utannonserat offentligt framträdande. I OPs fall var det ju så praktiskt att hans address dels var tämligen väl känd (alternativt kunde man följt efter honom dit någon av alla de kvällar han gick hem), dels saknades bevakning där. Jag tänker då att vår GM inte visste detta utan i stället trodde att detta biobesök var ett bättre och kanske unikt tillfälle. Denna till synes felaktiga idé hos GM leder enligt mig till att han inte är del av en större organisation med spaning mot OPs bostad.

Däremot tycker jag att uppgiften om att det fanns Palme-hatare på Televerket är intressant. Frågan är vilken möjlighet en sådan skulle haft att avlyssna just Palmes telefon utan att det märktes. Med tanke på att telefonväxlar 1986 var elektro-mekaniska med kretskoppling så ser jag dock inte hur man centralt skulle kunnat välja att lyssna på just Palmes telefon. Men alla idéer som skulle förklara hur någon visste att LOP skulle till Grand är av intresse!

Man måste minnas att Olof vid sista samtalet med Mårten vid 18.30 snåret själv inte vet vilken film han och Lisbeth skall se.
"Mitt Liv Som Hund" förefaller ha varit preferensen,men viljan att sammanträffa med Mårten och Ingrid torde nog till slut ha varit avgörande för valet "Bröderna Mozart".
Citera
2024-06-14, 14:18
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ormstads bedömning är väl att mordet framstår som professionellt eftersom Palme avled omgående.

Hon menar dessutom att ett skott i ryggen någonstans i ett område omfattande 70x10 cm innebär att man kan vara säker på utgången. Det är helt enkelt fel.

Det är istället så att mördaren är så pass professionell att han med millimeterprecision, under gång i dunkel och genom tjocka vinterkläder, föresätter sig att träffa ett visst kärl osv i kroppen.

Och dessutom råkar kulan till hans lycka börja tumla i kroppen efter att ha slagit i ryggraden, så att den överför en hel del av sin energi till omkringliggande vävnad och som därmed trasas sönder. Istället för att verka enligt sitt tänkta syfte att gå rakt igenom det den träffar och därmed överföra så lite energi som möjligt.

Det där stämmer inte alls. Området som bör träffas har en yta på 30x10 enligt föredragningen:

Citat:
Visserligen kan man då*missa ryggmärgen, men det gör ju inte så mycket om man i alla fall sliter av antingen kroppspulsådern som ligger lite åt vänster, stora hålvenen som ligger lite åt höger eller stora lungpulsådrorna som grenar sig väldigt tidigt. Så något av detta prickar man om man håller sig 5 cm på var sin sida av kotpelaren. Om man träffar 10, 15, 20 eller 30 cm ovanför midjan, det spelar ingen roll. Så det är ett välplacerat skott. Skytten prickade alla strukturer som borde utsläckas för att omedelbart försätta Palme i medvetslöst, orörligt och ej reparerbart skick. Man han skulle kunnat klara sig med mindre precision.

Vidare kan det konstateras att tumling är betydelselöst i sammanhanget, vätskefyllda organ punkteras oberoende.

Citat:
Tora Holst: - Du som har sett olika typer av projektiler, var den här projektilen särskilt söndertrasande?
Kari Ormstad: - När man tittar på organen så är den ju det. Men det har med organen att göra lika mycket som projektilen. Matstrupen har elastisk vägg och är inte vätskefylld. Så där passerar projektilen utan att ställa till med så mycket, medan kroppspulsådern som har ganska stel vägg och dessutom är vätskefylld, den exploderar. Det stämmer med kulans kaliber, det är rimligt både med ingångsöppningens storlek och utgångsöppningens storlek och det den har ställt till med där inne. Det man med säkerhet kan säga om projektilen efter att ha tittat på bara skadorna på ytan och djupet, det är att helt finkalibrigt är det inte och hagelammunition är det inte. Dessutom är det inte en projektil som har gått sönder på sin väg genom kroppen. Allt har kommit ut igen. Varken röntgenologiskt vid obduktion eller vid senare fingranskning av mjukdelarna eller röntgenundersöknig av kotpelaren, fanns inga metallfragment kvar. Allt som åkte in har åkt ut igen. Kulorna som hittades var ju också intakta. Deformerade men intakta . Så det är inte en exploderande kula. Den har hållt ihop.

Kort sagt hade Palme avlidit även om ryggraden missats. Desautom hade en större miss inte medfört en nästan momentan kroppskollaps, exempelvis om skottet placerats för lågt.
Citera
2024-06-14, 15:06
Medlem
Citat:
Däremot tycker jag att uppgiften om att det fanns Palme-hatare på Televerket är intressant.Frågan är vilken möjlighet en sådan skulle haft att avlyssna just Palmes telefon utan att det märktes. Med tanke på att telefonväxlar 1986 var elektro-mekaniska med kretskoppling så ser jag dock inte hur man centralt skulle kunnat välja att lyssna på just Palmes telefon. Men alla idéer som skulle förklara hur någon visste att LOP skulle till Grand är av intresse!

Det var mycket lätt för någon på Televerket att avlyssna ett specifikt nummer. Polisen avlyssnade ju regelmässigt folk med brottsmisstanke (t ex Sigge Cedergren) via Televerket. Då telenätet redan 1986 var digitaliserat till stor del var det enda som krävdes ett kommando i datorsystemet att koppla ihop två nummer.
Citera
2024-06-14, 15:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det där stämmer inte alls. Området som bör träffas har en yta på 30x10 enligt föredragningen:

Vidare kan det konstateras att tumling är betydelselöst i sammanhanget, vätskefyllda organ punkteras oberoende.

Kort sagt hade Palme avlidit även om ryggraden missats. Desautom hade en större miss inte medfört en nästan momentan kroppskollaps, exempelvis om skottet placerats för lågt.

Jag förstår inte riktigt vad hon menar, Palme skjuts 140 cm upp och han var 175 cm. 35 cm från toppen således. Om ryggen är 60-70 cm lång, så verkar GM alltså skjutit ovanför det här säkra området? Och säger hon inte att det är lättare att skjuta på något som är "70 cm högt" (ryggen) än huvudet?

Ormstads resonemang är som följer. GM har skjutit igenom vitala strukturer och alltså är han professionell. Samma sak skulle enligt detta konstateras om någon drar ett väg ett skott mot någon lite på måfå och råkar träffa rakt i hjärtat. Ty, även om GM skjutit ett par cm åt sidan så hade döden inträtt.

Enligt mig är detta befängt, oavsett vilket hon menar är det säkra områdens storlek. Att GM på förhand skulle plugga anatomi och sikta in sig på vissa kärl och annat med det enda ryggskott han planerar att avfyra och det i rörelse, i dunkel, genom vinterkläder, är det. Det låter rentav helt knäppt. Varför denna udda praktik?

Det är också uppenbart att det går utmärkt att bli skjuten genom kotpelaren och ändå överleva. Det kan man konstatera bara genom att studera attentat från tiden. Exempelvis Schaüble 1991. Finns fler.

Jag menar inte att det är kulans tumlande som tar livet av Palme. Han hade säkert avlidit ändå. Men att den så gör innebär givetvis att skadorna blir betydligt större än annars. Och skadorna var ju stora.
Citera
2024-06-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är Grandmannen liktydig med gärningsman så vet vi att han avvaktar sällskapet Palmes samtal utanför bokhandeln.
Anledningen att han inte skjuter förrän han de facto gör det synes rimligen vara att han observerar personeromkring och framför makarna Palme hela vägen fram till korsningen med Tunnelgatan,som beskrivits ovan.

Man kan ställa sig frågan om mordet överhuvudtaget hade utförts som Mårten och Ingrid hängt på LOP.
Jag tror inte det faktiskt.
Uppenbarar sig ett hyggligt bra tillfälle är han beredd att skjuta,annars inte.
Mördaren kan utanför Grand inte ens veta om LOPs skall ta en taxi därifrån.
Cajsa Warg hela vägen.
Agerandet tyder på att mördaren inte är en komplett vettvilling.
Han vill helst inte ha vittnen.

Hela agerandet stinker ovan mördare anser jag.

Att han inte vill ha vittnen rimmar dålig med att han överhuvudtaget befinner sig på västra sidan av Sveavägen vid Grand där det är en massa folk på väg ut från bion. Även om han skjuter på en mer enslig plats är det många som kan ha observerat honom vid bion.
Citera
2024-06-14, 15:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Mitt uttryck ”50/50” var inte avsedd som en exakt uppdelning, utan mer ett konstaterande att både ensamma GM och konspirationer förkommer vid mord(försök) på politiker. Men det finns ingen klar avgränsning: Några fall (e.g. Gavrilio Princip, Oswald, James Earl Ray, Indira Gandhis sikh-livvakt) kan ha en ensam GM med anknytning till en grupp av mer eller mindre sammansvurna, några andra fall har en tydlig konspiration (Hitler, Saddat).

I fallet MOP lutar jag åt en mindre, resurssvag konspiration, där man på något sätt fått nys om att LOP skulle på bio och då (felaktigt) tänkte att detta var ett unikt tillfälle. Det är förvisso också möjligt att en ensam Palmehatare sett LOP och sedan gått hem och hämtat vapnet, så det är inget mer än en känsla.

Oavsett vilken typ av GM det var, så är den självklara förklaringen till valet av MP att GM följde efter makarna. Det finns ingen säker omständighet eller vittnesmål som motsäger det. Alternativen är däremot antingen extremt komplicerade (flera skyttar utplacerade med WT) eller förutsätter att LP och i förlängningen Mårten Palme ljugit i 30+ år, utan spår av stöd för hypotesen (mötesscenariot).

Ja, en enkel sammansvärjning i nivå med omständigheterna är i sig inte alls otänkbar.

Det jag menar är problematiskt med sådan är att förena den med kapaciteten att övervaka eller avlyssna statsministern. Vilket även i enkel skrud kräver samband, organisatorisk förmåga, uthållighet, insatsberedskap, kapacitet till informationsinhämtning.

GM måste hålla ihop hela vägen. Att ha förmågor åt det håll jag skissar på och sedan stövla runt lite som ett klantkommando håller inte riktigt ihop. Och nog borde en övervakningsapparat även av enkel sort insett Palmes vanor och förhållandena vid hans bostad.

Och vad skulle det kunna vara för grupp? Jag tycker att man bör ha i åtanke att åtminstone den som håller i vapnet är beredd att ge upp sin framtid och sitt namn när man hastigt bestämmer sig för att skjuta statsministern i city. Och det för någon gemensam sak. Sekt?

Kanske finns andra förslag på någon typ av enkel grupp som håller ihop bättre hela vägen.
Citera
2024-06-14, 15:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad hon menar, Palme skjuts 140 cm upp och han var 175 cm. 35 cm från toppen således. Om ryggen är 60-70 cm lång, så verkar GM alltså skjutit ovanför det här säkra området? Och säger hon inte att det är lättare att skjuta på något som är "70 cm högt" (ryggen) än huvudet?

Ormstads resonemang är som följer. GM har skjutit igenom vitala strukturer och alltså är han professionell. Samma sak skulle enligt detta konstateras om någon drar ett väg ett skott mot någon lite på måfå och råkar träffa rakt i hjärtat. Ty, även om GM skjutit ett par cm åt sidan så hade döden inträtt.

Enligt mig är detta befängt, oavsett vilket hon menar är det säkra områdens storlek. Att GM på förhand skulle plugga anatomi och sikta in sig på vissa kärl och annat med det enda ryggskott han planerar att avfyra och det i rörelse, i dunkel, genom vinterkläder, är det. Det låter rentav helt knäppt. Varför denna udda praktik?

Det är också uppenbart att det går utmärkt att bli skjuten genom kotpelaren och ändå överleva. Det kan man konstatera bara genom att studera attentat från tiden. Exempelvis Schaüble 1991. Finns fler.

Jag menar inte att det är kulans tumlande som tar livet av Palme. Han hade säkert avlidit ändå. Men att den så gör innebär givetvis att skadorna blir betydligt större än annars. Och skadorna var ju stora.

Men poängen är att utfallet hade varit detsamma även om kotpelaren missats. Gällande tumlandet är det egalt vid träff på en vätskefylld och trycksatt organ, det är punkteringen av nämnda organ som är avgörande.

Plugga anatomi? Både bland vappenkunniga och jägare är det välkännt vilket det dödande området på kroppen utgör.

Enligt tekniska undersökningar är skottavståndet ca 20cm, svagt nedåtriktat från höger till vänster. Ingångshål då 140cm. Kan väl knappast jämföras med ett tänkt måfåskott att träffa en yta 10cm på bredden och 20cm på höjden på det avståndet.

Det faktum att offret rasade ihop nästan momentant innebär naturligtvis en fullträff. Att då börja sikta om efter skottet mot fru Palme och börja "headshota" som en dåre ter sig meningslöst. Därutöver hade Lisbet fått ett bättre signalement på mördaren.

Slutligen hade offret inte rasat ihop vid en miss av nämnda område, vad gärningsmannen gjort då går enbart att spekulera i.
Citera
2024-06-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ja, en enkel sammansvärjning i nivå med omständigheterna är i sig inte alls otänkbar.

Det jag menar är problematiskt med sådan är att förena den med kapaciteten att övervaka eller avlyssna statsministern. Vilket även i enkel skrud kräver samband, organisatorisk förmåga, uthållighet, insatsberedskap, kapacitet till informationsinhämtning.

GM måste hålla ihop hela vägen. Att ha förmågor åt det håll jag skissar på och sedan stövla runt lite som ett klantkommando håller inte riktigt ihop. Och nog borde en övervakningsapparat även av enkel sort insett Palmes vanor och förhållandena vid hans bostad.

Och vad skulle det kunna vara för grupp? Jag tycker att man bör ha i åtanke att åtminstone den som håller i vapnet är beredd att ge upp sin framtid och sitt namn när man hastigt bestämmer sig för att skjuta statsministern i city. Och det för någon gemensam sak. Sekt?

Kanske finns andra förslag på någon typ av enkel grupp som håller ihop bättre hela vägen.

Ett alternativ är väl det som SÄPO tagit upp i sin rapport. Att gruppen som övervakade Palme kommit fram till att ett dåd i Gamla Stan inte var förenligt med den flyktplan man tänkt sig. Därför valde man en mer öppen plats.

Sen tycker jag att GM är en konstig filur om han är en Palmehatare som går hem och hämtar sitt vapen bara för att han råkar få syn på Palme utanför bion. Som redan nämnts hade han ju inte haft några större svårigheter att ta reda på vart Palme bodde och skjuta honom där. Varför skulle han då så plötsligt få för sig att göra slag i saken? Han hatar Palme tillräckligt mycket för att döda honom när tillfälle erbjuds men inte tillräckligt mycket för att bemöda sig ta reda på var Palme bor?
Senast redigerad av Pinkeponken 2024-06-14 kl. 16:32.
Citera
2024-06-14, 16:45
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Angående att GM eventuellt passerat LOP under resans gång så att säga så hamnar man otvetydigt i Tensonmans problematik.

Denne går bevisligen cirka 10 meter bakom LOP cirka sextio-sjuttio meter från den blivande brottsplatsen.För att han inte skall ha med dådet att göra så måste han organiskt gå upp i rök den korta sträckan som kvarstår från Fauzzis observation av honom fram till mordplatsens exakta punkt.
Det finns heller inget scenariomässigt utrymme för både en Dekorimaman som en Tensonman vid tid för dåd.
Detta förklaras med två alternativ..antingen är Dekorimamannen egentligen Anders B..eller också så är Tensonmannen honom.
Inget av ovanstående indikerar en passering av makarna Palme.
Anders B måste med hänsyn tagna till alla rimligheter vara en av de två..och Anders B passerar inte makarna Palme någonstans oavsett vad man i övrigt tror Tenson vs Dekorimaman.

Du fattar vad jag menar?

Utifrån allt tillgängligt relevant material förefaller Anders B har varit i stationärt läge.
Det är med andra ord LOP som passerar honom..inte tvärtom.

Jag misstänker att vi har lite olika utgångspunkter men det är ok. Jag tror ju att Tensonmannen och Dekorimamannen är en och samma person och att det inte är Björkman. Och det finns inget som direkt utesluter att han passerat LOP den sista sträckan för att ställa sig i hörnet. Jag tror också att de 43+ sekunderna stämmer.

Givet detta kan man antingen tro på ett möte eller att det är en för Lisbeth okänd gärningsman som bara gått ikapp och som hon senare inte kommit ihåg. Båda alternativen är väl inte helt klockrena men om jag måste välja väljer jag det senare alla dagar i veckan. Jag har väldigt svårt att tro på någon avancerad mörkläggning där bland annat LP hållit tyst om ett möte i 30+ år.

Jag tror heller inte att Tensonmannen behöver passera LOP på något särskilt anmärkningsvärt sätt. Vid NF:s rekonstruktion håller han ju till utanför reklampelaren. Då kan han väl passera pelaren där också. Och sedan göra en normal förbipassering som inte alls framstår som särskilt anmärkningsvärd för LOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in