Citat:
I fallet MOP lutar jag åt en mindre, resurssvag konspiration, där man på något sätt fått nys om att LOP skulle på bio och då (felaktigt) tänkte att detta var ett unikt tillfälle. Det är förvisso också möjligt att en ensam Palmehatare sett LOP och sedan gått hem och hämtat vapnet, så det är inget mer än en känsla.
Det är två tänkbara alternativ. Men något som möjligen talar emot det första är väl att flera personer skulle dela samma ideologiska villfarelse eller annan missriktad övertygelse om att knäppa Palme var en produktiv verksamhet att företa sig. Det fanns väl knappast något konkret som en mindre, resurssvag konspiration skulle ha att vinna på detta jämfört med risken att få skaka galler på livstid?
De tänkbara bevekelsegrunderna för en mindre konspiration rör väl sig om allt från ideologiskt hat till någon slags villfarelse om att Palme skulle sälja ut Sverige till Sovjet. Men det är ju inte direkt Hitler vi pratar om – i hans fall fanns det ju ändå högst konkreta fördelar. Attentatet 20 juli skulle bli startskottet för en statskupp som skulle försöka rädda det lilla som fanns att rädda av en hopplös krigssituation. Jag ser inte riktigt en klockren parallell mellan det och ett rutinmässigt statsbesök till Moskva, om du ursäktar det lite färgglada språket. Vi vet ju att Palmemordet inte blev startskottet på någon statskupp och att Ingvar Carlsson tog över utan konstigheter.
Däremot är det väl inte svårt alls att tänka sig att en ensam knäppgök kan få för sig allt möjligt och även agera på det. Men att flera ”knäppgökar” skulle dra samma förvirrade slutsats, och att de dessutom möjligen är tillräckligt förankrade i samhället för att ha heltidsjobb på till exempel polisen, och att alla dessa personer samtidigt skulle vara villiga att riskera hela sin personliga framtid för något så diffust ter sig kanske som mindre troligt än alternativet.
Om man däremot tar steget upp till en mer omfattande och resursstark konspiration blir det väl lite svårare att överblicka de tänkbara motiven. Men då krävs väldigt många tilläggsantaganden och det är dessutom svårförenligt med attentatets faktiska utförande. Jag tror till exempel inte att det finns något bevisat politiskt attentat av en resursstark grupp där offret skjuts med ett enda skott i ryggen med icke-expanderande ammunition.