2024-06-14, 13:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
De hadde vel sporhunder med inn i huset?

Ikke i den innledende fasen. De kom ikke trekkende med hunder før etter lang tid.
Det var vel da heller ikke snakk om narkohunder uansett, så jeg tviler på det var
slik de fant kokainspor. Min teori er at de har undersøkt gjenstander for alt av
avsetninger, og systematisk analysert dette. Som sagt ble det også funnet spor
av paracet, koffein og nikotin. Kanskje de også fant rester av brunost og makrell i tomat.
Jeg vet ikke. Men det ser ut til at disse funnene ikke har ført dem nærmere en løsning.
Citera
2024-06-14, 13:33
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja TH har flere kontakter i AP. Noen har til og med stått på hans lønningsliste i flere år.

Bl.a tidligere partisekretær i AP i en årrekke, Solveig Torsvik, har jobbet i TH Eiendom AS.
Hun satt feks i Samferdselskomiteen på det tidspunktet AP jobbet for Gardermoen i 1988.

Rett etter at Stortinget vraket Gardermoen ble hun utnevnt som leder av samme komité.
AP jobbet intenst for å omgjøre vedtaket. Hun satt riktignok som leder bare i få måneder.

Da AP lykkes med å trumfe gjennom Gardermoen 8. august 1992 var hun statssekretær.
Da jobbet hun i Kommunaldepartementet for Kjell Borgen som var samferdselsminister i 1988.

Etter det ble hun utnevnt som partisekretær i AP og satt i det mektige vervet fra 1996.
Etter mange år i vervet gikk hun av i 2002. Like etter startet hun i en lederstilling under TH.

Det tette samarbeidet i TH Eiendom AS varte i over 4 år og helt frem til 2006.

Hm, jeg visste at det var en dame som jobbet i TH eiendom, men at hun var så høyt oppe i systemet, og så tett på Gardermoen-saken, visste jeg ikke. Det er interessant.
TH har en merkelig og mystisk tilknytning til AP. Som en slags skyggemann? Hvilken rolle er det egentlig han har?, det kan man lure på. For han er jo ikke medlem der, og driver ikke med politikk.
THs far skal også ha hatt en tilknytning til partiet uten å være medlem.
Ragnar Kristoffersen var jo fylkesordfører i Akershus, og mangeårig AP-politiker. Han bor, eller bodde da, på Fjellhamar. Og så har vi denne Arne Treholt som var sekretær, statssekretær, embetsmann og diplomat. Høyt oppe i AP. De gikk på skøyter sammen han og TH. Treholt var fra Brandebu noen km unna Jaren.
Det finnes et bilde der TH og Bollemannen er fotografert utenfor Kreml-bygget, og jeg undrer på om det er Treholt de har vært å besøkt etter at Treholt slapp ut av fengsel i 1992. Treholt var helt blakk da han slapp ut, men fikk en halv million fra en anonym giver og flyttet deretter til Moskva i 1993. Kan se ut som at bildet av TH og TN kan være fra 1993 eller deromkring.
Jeg undrer på om den anonyme giveren her er TH.
https://imgur.com/a/V4gEKXL
Det kan også se ut som at det står en tredje person ved siden av Bollemannen.
https://imgur.com/a/oWYxcIw
Bildet er tatt omentrent her:
https://www.google.com/maps/@55.7534651,37.6214754,2a,75y,134.22h,93.6t/data=!3m7!1e1!3m5!1sDd7nVvSLWvVI63IiB7dC9Q!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3DDd7nVvSLWvVI63IiB7dC9Q%26c b_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw %3D134.21683063288148%26pitch%3D-3.5993184458454976%26thumbfov%3D90!7i13312!8i6656? coh=205410&entry=ttu
Senast redigerad av Skaanseth 2024-06-14 kl. 14:15.
Citera
2024-06-14, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Lett å peke direkte på TEH, siden stereotypen sier "rock -> narko".
Samtidig er de fleste som har vært nevnt i tråden, folk som har
nær kontakt med gjengmiljøer som driver med... ja, nettopp, kokain.

Er det noen som blir veldig overrasket hvis det viser seg at TH er en skikkelig druglord?

Isåfall tenker jeg at det burde vært langt flere spor av kokain hos TH, på klær og kontor. Noe det ikke er indikasjoner for enda.

Citat:
Brun guffe på skoene

Resultatene viste blant annet funn av kokain og omdanningsstoff fra kokain

Snakker vi her om avføring da?

Nei. Eller det kan komme av eliminasjon, men det er nok med at man har sølt litt kokain på gulvet, og tørket det, så er det matabolitter igjen som viser spor av at skoene har vært i kontakt med «restene» av kokain.

Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Omdanningsstoff er at kokainen har gått gjennom kroppen og kommet ut igjen i form av urin. Kan påvises etter 2-4 døgn, max 7 døgn. Er det urin, finnes det jo også DNA

Ja, delvis korrekt. Benzoylecgonin er det stoffet som sees etter i urinprøver om man går på rusprøver feks. Men det trenger ikke gå gjennom systemet for at man skal finne rester av det. Det kan også påvises i miljøet der det har vært tilstedeværelse av kokain og ved kontaminasjon. Dette er det kjemiske stoffet som omdannes når kokain brytes ned i form av kjemisk nedbrytning, men ikke nødvendigvis indikerer en metabolsk nedbrytning.
Citera
2024-06-14, 15:00
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Isåfall tenker jeg at det burde vært langt flere spor av kokain hos TH, på klær og kontor. Noe det ikke er indikasjoner for enda.

Med tanke på hvor ivrig politiet vanligvis blir når de gjør funn av illegale rusmidler, burde de jo
kanskje fulgt opp disse funnene med flere ransakelser og undersøkelser. Altså hvis dette
er noe de faktisk mener har relevans for etterforskningen. Jeg vil tro terskelen er relativt
lav for å få hjemler til dette, særlig i lys av at dette er en alvorlig drapssak.
De siktet jo tross alt TH for befatning med ulovlige våpen de beslagla fra boligen.
Hvorfor ikke også sjekke ham grundigere for befatning med kokain.
Ham, og andre som kan tenkes å ha brakt stoffet inn i boligen.
Om ikke annet for å sjekke dette ut av saken.
Citera
2024-06-14, 15:58
Avslutad
Citat:
Med tanke på hvor ivrig politiet vanligvis blir når de gjør funn av illegale rusmidler, burde de jo
kanskje fulgt opp disse funnene med flere ransakelser og undersøkelser. Altså hvis dette
er noe de faktisk mener har relevans for etterforskningen. Jeg vil tro terskelen er relativt
lav for å få hjemler til dette, særlig i lys av at dette er en alvorlig drapssak.
De siktet jo tross alt TH for befatning med ulovlige våpen de beslagla fra boligen.
Hvorfor ikke også sjekke ham grundigere for befatning med kokain.
Ham, og andre som kan tenkes å ha brakt stoffet inn i boligen.
Om ikke annet for å sjekke dette ut av saken.
Hva er det som gjør at du tror at disse undersøkelsene ikke er gjort? Du skjønner vel at politiet ikke kan offentliggjøre alle opplysninger som etterforskningen har avdekket eller omvendt!..?
Citera
2024-06-14, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Kanskje den brunaktige massen under skoen på badet i 2. etasje var banan?

Utelukker heller ikke at tørkepapir, som ble funnet I søppelbøtten på badet og kjøkkenet, var brukt til å tørke bort banan. Det ville vært mer naturlig å kaste papiret i toalettet, dersom det var kumøkk på papiret.

Det er noe lureri her, tror jeg.

Edit:
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg lurer litt på om etylen i banan, kan omgjøre kokain til benzoylecgonin:

Rent teknisk kan man si at bananen ruster. Den er et selvforskyldt offer for oksidasjon, fordi den selv produserer etylengass, et vekstregulerende hormon som fremmer modningen.

benzoylecgonin( det er et omdanningsstoff fra kokain).

Citat:
Jeg hadde litt å tilføye, men rakk ikke å redigere innlegget:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Jeg tenker på Bama-saken. Jeg lurer på hvilket lokale disse banankassene med kokain ble transportert videre til. Jeg ser for meg at det blir endel overmodne bananer som kanskje blir liggende på gulvet, mens kokain blir blandet med nikotin, koffein og paracetamol på bord, og "litt søl" på gulvet blir det sikkert av det også.

TH og AEH var og spiste lunsj på Lørdagsrud dagen før, mener jeg å huske.

Kan hun tilfeldigvis kommet inn i "et slik lokale"? Kanskje valpen løp i forveien? Eller at GM hadde massen under skoene, og at AEH tråkket oppi "sølet" deretter? Det kan forklare tørkepapirene.

Citat:
Hvilke tørkepapir snakker du om?
Citat:
Jeg hadde litt å tilføye, men rakk ikke å redigere innlegget:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Som du ser, så var innlegget en tilføyelse til innlegget øverst. Les om atte.
Senast redigerad av Havhest 2024-06-14 kl. 16:27.
Citera
2024-06-14, 16:28
Medlem
Vi får se om det ikke dukker opp nye detaljer i tiden fremover.
Citera
2024-06-14, 17:07
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hva er det som gjør at du tror at disse undersøkelsene ikke er gjort? Du skjønner vel at politiet ikke kan offentliggjøre alle opplysninger som etterforskningen har avdekket eller omvendt!..?

Ser ikke ut som dette var en offentliggjøring fra politiets side. De vil jo ikke kommentere innholdet i artikkelen.

Jeg vet strengt tatt ikke hva jeg skal tenke om at VG har laget dette oppslaget, fordi det helt åpenbart
fører til høytgående spekulasjoner om hva som har skjedd. De burde kanskje heller forsøkt seg på noe
som lignet mer på journalistikk. Kudos til dem som klarer å få et intervju med noen i nær slekt eller familie.

Jeg vet man bør ha sympati for pårørende i en så alvorlig sak. Men jeg klarer ikke å ha særlig sympati
for familien Hagen.
Citera
2024-06-14, 17:31
Medlem
Citat:
Såvidt jeg forstår fant de altså først spor av kokain på AEs bukse.
Så ble teppeflisen og skoene (?) sendt til analyse, med forespørsel
om at teknikerne skulle se etter spor av kokain.

Hva var det med kokainsporet på bukselommen som gjorde det logisk
å se etter kokain på en teppeflis og en skohæl
?
...
Kanske dette med det avtrykket som ble funnet på AEHs bukse? (Og kanskje kokainsporet på bukselommen var sammen med det nevnte avtrykket på buksen?)
Og kanskje de eventuelt fant samme skosåleavtrykk på den teppeflisen?

"...sto det et skopar på kanten inn til dusjen..."
"Politiet mener at det er enkelte likhetstrekk mellom sålemønsteret under skoen som sto ved dusjen i 2. etasje og avtrykket på buksen til Anne-Elisabeth Hagen som ble funnet på toalettet i 1. etasje, får VG opplyst.
Dette skal blant annet dreie seg om minst én linje i mønsteret på undersiden av skoen som har samme bredde og plassering som på det potensielle fotavtrykket på buksen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EywMej/loerenskog-saken-de-ukjente-kokain-sporene
Senast redigerad av z-z-z 2024-06-14 kl. 17:35.
Citera
2024-06-14, 18:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kanske dette med det avtrykket som ble funnet på AEHs bukse? (Og kanskje kokainsporet på bukselommen var sammen med det nevnte avtrykket på buksen?)
Og kanskje de eventuelt fant samme skosåleavtrykk på den teppeflisen?

"...sto det et skopar på kanten inn til dusjen..."
"Politiet mener at det er enkelte likhetstrekk mellom sålemønsteret under skoen som sto ved dusjen i 2. etasje og avtrykket på buksen til Anne-Elisabeth Hagen som ble funnet på toalettet i 1. etasje, får VG opplyst.
Dette skal blant annet dreie seg om minst én linje i mønsteret på undersiden av skoen som har samme bredde og plassering som på det potensielle fotavtrykket på buksen."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EywMej/loerenskog-saken-de-ukjente-kokain-sporene

Gi meg navnet på eieren av skoene, så kanskje det går an å vurdere dette funnet på en logisk måte.
Det er sannsynligvis ikke TEH sine, da ville vi fått vite dette. Det er sannsynligvis heller ikke AE sine, da
ville vi nok også fått vite dette.

Hvem gjenstår?
Citera
2024-06-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ikke i den innledende fasen. De kom ikke trekkende med hunder før etter lang tid.
Det var vel da heller ikke snakk om narkohunder uansett, så jeg tviler på det var
slik de fant kokainspor. Min teori er at de har undersøkt gjenstander for alt av
avsetninger, og systematisk analysert dette. Som sagt ble det også funnet spor
av paracet, koffein og nikotin. Kanskje de også fant rester av brunost og makrell i tomat.
Jeg vet ikke. Men det ser ut til at disse funnene ikke har ført dem nærmere en løsning.

Citat:
VG kan nå avsløre flere hittil ukjente kokain-spor i Lørenskog-saken som dukket opp i etterforskningen i 2021.

2021 og ikke 2018, det er hva det står.
Citera
2024-06-14, 18:09
Avslutad
Citat:
Ser ikke ut som dette var en offentliggjøring fra politiets side. De vil jo ikke kommentere innholdet i artikkelen.

Jeg vet strengt tatt ikke hva jeg skal tenke om at VG har laget dette oppslaget, fordi det helt åpenbart
fører til høytgående spekulasjoner om hva som har skjedd. De burde kanskje heller forsøkt seg på noe
som lignet mer på journalistikk. Kudos til dem som klarer å få et intervju med noen i nær slekt eller familie.
Citat:
Det at politiet ikke vil kommentere eller bekrefte medienes såkalte lekkasjer, har vært en gjenganger siden TH ble løslatt fra varetekt.

Av samme årsak er heller ingen rykter bekreftet av politiet.
Citat:
fører til høytgående spekulasjoner om hva som har skjedd.
Det å la være og forhåndsdømme er en god leveregel.
Citat:
De burde kanskje heller forsøkt seg på noe
som lignet mer på journalistikk.
Ja, lekkasjer fra etterforskningen kan ødelegge for en mulig løsning i saken. Det er en trussel for demokratiet og rettsikkerheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in