Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Jag noterade att du inte svarade på min fråga : Så varför skall Ukraina förvägras sin rätt ?
Jo, pengar kostar det dessvärre..och nu citerar jag löst en tidigare finsk Öb : "-Om inte vi skyddar/kontrollerar vårat egna luftrum, så gör ett annat land det !"
Det är ingen ideal värld vi lever i, men mitt egna Finland värnar jag om. Likaså har jag en djup förståelse att ukrainare känner på samma sätt för sitt egna land. Med dess egna kultur och värderingar.
Jag kan svara på det. Ukraina är enligt mig ungefär detsamma som Ryssland. När jag växte upp var Ukraina en del av Sovjetunionen. Jag känner lika mycket samhörighet med Ukraina som jag gör med somalier, afghaner etc etc.
Ukrainas rätt är svårt att diskutera. Vi har här ett solklart fall av CIA-färgrevolution. Vi har även det faktum att Ukraina just nu är en diktatur (inställda val på obestämd framtid pga krigslagar). Så man vet inte vad befolkningen egentligen tycker.
Vi i norra Sverige har ett gott öga till finnar. Språket är svårt, men jag har många vänner och kollegor från Finland. Vi älskar att hata Finland i hockey t ex, men vi knivar inte varandra för det.
Helt enkelt, jag tycker inte det är OK att så mycket fokus (och skattepengar) läggs på ett land som är så kulturellt långt ifrån oss. Det verkar dessutom vara ganska korrupt. Mer nu än tidigare kanske, då krig öppnar upp oanade möjligheter för alla gangsters.
Jag är helt enkelt jävligt less på att vi dumpar pengar i Ukraina vs Ryssland, när dessa pengar behövs så mycket mer i Sverige.
Många talar om att Ryssland tuggar fradga över tanken att invadera först Gotland och sedan hela jävla Sverige. Haha, vad har ni rökt och har ni något kvar att bjuda på?