2024-06-13, 18:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det står inte så mycket i Elektrikernas pressmeddelande:

Men på elsäkerhetsverkets hemsida kan kan läsa följande:

Om man ska tolka pressmeddelandet bokstavligt så har alltså Tesla utfört arbete på sin egen anläggning, och behöver i så fall inte registrera sig. Det borde väl rimligen fackförbundet ha koll på?!
Om man kanske tydliggör, ev är det en vanlig enkel el firma som utfört arbetet eller så kan tesla använt sig av en från EU som utfört arbetet, man har rätt att utföra tillfälliga arbeten med elcertifikat från ett annat EU land under begränsad tid, begränsad tid handlar inte om någon dag eller vecka, det kan handla om 3 månader.

If metall vet inte vem personerna är, ingen har krävt id på elektrikerna, som jag ser det är det ännu ett slag i luften för o skapa rubriker.
Citera
2024-06-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Om man kanske tydliggör, ev är det en vanlig enkel el firma som utfört arbetet eller så kan tesla använt sig av en från EU som utfört arbetet, man har rätt att utföra tillfälliga arbeten med elcertifikat från ett annat EU land under begränsad tid, begränsad tid handlar inte om någon dag eller vecka, det kan handla om 3 månader.

If metall vet inte vem personerna är, ingen har krävt id på elektrikerna, som jag ser det är det ännu ett slag i luften för o skapa rubriker.
Antingen är det anställada på Tesla, och då måste det givetvis finnas någon med behörighet som är ansvarig (och det är ju inte det som Elektrikerna påstår saknas i sitt pressmeddelande), eller så är det ett annat företag och då är det ju inte Tesla man ska polisanmäla.

Man har ju gjort ett tillägg till sin ursprungliga text, och nu hävdar man att det är oklart vem som äger de aktuella laddstationerna. Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att man tagit ut laddstationer i blockad utan att veta om det är Teslas stationer!

Jag hoppas att polisen hanterar denna anmälan med ungefär samma entusiasm och tid som man brukar hantera t.ex. en cykelsstöld med okänd GM.
Citera
2024-06-13, 20:38
Avstängd
Citat:
Antingen är det anställada på Tesla, och då måste det givetvis finnas någon med behörighet som är ansvarig (och det är ju inte det som Elektrikerna påstår saknas i sitt pressmeddelande), eller så är det ett annat företag och då är det ju inte Tesla man ska polisanmäla.

Man har ju gjort ett tillägg till sin ursprungliga text, och nu hävdar man att det är oklart vem som äger de aktuella laddstationerna. Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att man tagit ut laddstationer i blockad utan att veta om det är Teslas stationer!

Jag hoppas att polisen hanterar denna anmälan med ungefär samma entusiasm och tid som man brukar hantera t.ex. en cykelsstöld med okänd GM.
Fast anmälan verkar lite diffus, man har i en handen elektriker som installera alla laddställen, framkom i nov-dec att blockaden inte omfattad nybyggnation.
Sedan har vi Holmqvist elektriska som ändå kör vidare med teslas ladd stationer, det menas att tesla har inte ansvaret för själva installationen av dessa, då måste det handla om service av dessa. och det går under något annat.
Citera
2024-06-13, 20:48
Medlem
Citat:
Fast anmälan verkar lite diffus, man har i en handen elektriker som installera alla laddställen, framkom i nov-dec att blockaden inte omfattad nybyggnation.
Sedan har vi Holmqvist elektriska som ändå kör vidare med teslas ladd stationer, det menas att tesla har inte ansvaret för själva installationen av dessa, då måste det handla om service av dessa. och det går under något annat.
Nu är väl blockaden ändrad till att även gälla nyinstallation, om inte jag minns fel.

Och Holmqvist gjorde ju arbete trots blockaden, men blev som ett resultat av det själva varslade om blockad.

Jag tycker det ursprungliga pressmeddelandet var tydligt: man har sett Teslas personal arbeta på deras egna laddstationer, och man menade att de för att göra det var tvungna att vara registrerade. När det visade sig att det inte krävs att företaget registrerar sig för att arbeta på sina egna anläggningar, så gjorde Elektrikerna en komplettering av sitt pressmeddelande. Nu var det oklart inte bara vem som arbetade på laddstationerna utan också vem som rent faktiskt äger dem!

Vad som faktiskt står i polisanmälan (om den ens är inlämnad ännu) vet vi ju inte. Man kan ju hoppas att den är lite tydligare och bättre underbyggd än det som hittills framkommit, om inte annat för att den respekten borde Elektrikerna ha gentemot polisens arbete. Annars hoppas jag att den blir avskriven med samma hastighet som många andra av de anmälningar som hamnar hos polisen blir. Så kan de få återkomma med en ny anmälan när de har sakförhållande klara för sig.
Citera
2024-06-13, 21:00
Avstängd
Citat:
Nu är väl blockaden ändrad till att även gälla nyinstallation, om inte jag minns fel.

Och Holmqvist gjorde ju arbete trots blockaden, men blev som ett resultat av det själva varslade om blockad.

Jag tycker det ursprungliga pressmeddelandet var tydligt: man har sett Teslas personal arbeta på deras egna laddstationer, och man menade att de för att göra det var tvungna att vara registrerade. När det visade sig att det inte krävs att företaget registrerar sig för att arbeta på sina egna anläggningar, så gjorde Elektrikerna en komplettering av sitt pressmeddelande. Nu var det oklart inte bara vem som arbetade på laddstationerna utan också vem som rent faktiskt äger dem!

Vad som faktiskt står i polisanmälan (om den ens är inlämnad ännu) vet vi ju inte. Man kan ju hoppas att den är lite tydligare och bättre underbyggd än det som hittills framkommit, om inte annat för att den respekten borde Elektrikerna ha gentemot polisens arbete. Annars hoppas jag att den blir avskriven med samma hastighet som många andra av de anmälningar som hamnar hos polisen blir. Så kan de få återkomma med en ny anmälan när de har sakförhållande klara för sig.
Fast om tar hur systemet fungera, tesla skickar in bygglov för laddplatserna,, kommunen begär vem som ska utföra elarbetena och vem som står för ansvaret, därefter går bygglovet igenom, samt energibolaget står för en del av framdragningen.

Har inte läst att tesla själva installerar laddstationer, service får dom utföra. Men kan ha missat o läsa detta.
Citera
2024-06-14, 12:51
Medlem
Mullrets avatar
Di rapporterar från årsstämman.

" Samtliga Di pratar med känner till strejken i Sverige. Somliga är dock av uppfattningen att det är nära en lösning, medan andra är mer initierade. Såsom Joe Tegtmeyer, som varit på alla Teslas stämmor i Texas.

Joe Tegtmeyer och Nikolaus Kubista, aktieägare på Teslas stämma i Austin.
Joe Tegtmeyer och Nikolaus Kubista, aktieägare på Teslas stämma i Austin.Foto: Henrik Ek
”Jag upplever att IF Metall bedriver sin egen agenda, inte de anställdas. Det är ett extremt litet antal människor på Tesla som har uttryckt något intresse för strejken”, säger han och utvecklar:

”Fackföreningar har sin plats på vissa ställen. Men jag ser ärligt talat inte vilket incitament Tesla har att skriva under ett kollektivavtal.”

Ray Sampson instämmer:

”Den (strejken) är olycklig, men jag tror också att Tesla har ett sätt att navigera det där. Om jag trodde att det faktiskt fanns problem med löner eller orättvisor skulle det vara en mer komplex fråga för mig”, säger han. "

Litet stöd i Texas alltså. IF Maffia verkar mest trampa vatten. De som strejkar får väl snart söka nya jobb. Eller inse att de kan bli arbetslösa om de tjurar för mycket.

Ingen jag skulle anställt iaf.
Citera
2024-06-16, 16:10
Avstängd
Vad kan man tro om hela strejken?

Musk fick sina 550 miljarder, en stor hjälpt till att värdet på tesla ökat på tesla är Bl.a norskaoljefonden, LO pension som valt o placera stora belopp i just tesla aktier.

Musk behövde bara berätta att han kanske skulle tappa lite intresse o leka med sina teslabilar, vilket vi alla förstår skulle sänka aktievärdet enormt, både pension pengar som oljefonden skulle sjunka ner som en sten.
Man ser tydligt hur den nordiska modellen med KA är underbyggt, där man inte förstår sig på sitt egna handlande, man skickar in så stora belopp i tesla att man själva gjort sig beroende av Musks framgångar.
Musk behöver bara nämna att han inte finner motivation för att driva alla sina företag, han kan dra ner lite på Tesla och lägga mer vikt på sina andra företag.
Citera
2024-06-17, 15:24
Medlem
Citat:
Vad kan man tro om hela strejken?

Musk fick sina 550 miljarder, en stor hjälpt till att värdet på tesla ökat på tesla är Bl.a norskaoljefonden, LO pension som valt o placera stora belopp i just tesla aktier.

Musk behövde bara berätta att han kanske skulle tappa lite intresse o leka med sina teslabilar, vilket vi alla förstår skulle sänka aktievärdet enormt, både pension pengar som oljefonden skulle sjunka ner som en sten.
Man ser tydligt hur den nordiska modellen med KA är underbyggt, där man inte förstår sig på sitt egna handlande, man skickar in så stora belopp i tesla att man själva gjort sig beroende av Musks framgångar.
Musk behöver bara nämna att han inte finner motivation för att driva alla sina företag, han kan dra ner lite på Tesla och lägga mer vikt på sina andra företag.

Oljefonden röstade nej till Musks ersättning. Hur LO röstade vet jag inte. En anledning att det gick igenom var alla småsparare som äger Tesla aktier. Musk hade inför stämman pressat på att nätmäklare skulle låta sina kunder rösta:
https://omni.se/elon-musk-tackar-avanza-och-nordnet/a/gw7b6k

(Aktierna ligger i depå vilket innebär att det är banken som står registrerad som ägare. Om jag fattat rätt lät bankerna sina kunder rösta, viktade mot deras förslag innehav och sen röstade banken enligt resultatet. Om alla aktierna användes för att rösta enligt majoriteten av kundernas val så innebär det en övervikt men jag är inte säker hur det gick till)
Citera
2024-06-17, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Oljefonden röstade nej till Musks ersättning. Hur LO röstade vet jag inte. En anledning att det gick igenom var alla småsparare som äger Tesla aktier. Musk hade inför stämman pressat på att nätmäklare skulle låta sina kunder rösta:
https://omni.se/elon-musk-tackar-avanza-och-nordnet/a/gw7b6k

(Aktierna ligger i depå vilket innebär att det är banken som står registrerad som ägare. Om jag fattat rätt lät bankerna sina kunder rösta, viktade mot deras förslag innehav och sen röstade banken enligt resultatet. Om alla aktierna användes för att rösta enligt majoriteten av kundernas val så innebär det en övervikt men jag är inte säker hur det gick till)
Att Musk tackar en svensk bank på X kan inte betyda mer än en känga åt LO och If metall. ”Thank you Avanza Bank
Citera
2024-06-17, 17:52
Medlem
Citat:
Att Musk tackar en svensk bank på X kan inte betyda mer än en känga åt LO och If metall. ”Thank you Avanza Bank

Jag har lite svårt att se den kopplingen mellan Avanza Bank och IF Metall?

Syftar du på att Avanza till skillnad mot Nordnet inte har kollektivavtal? Det har nog inte Musk koll på.
Senast redigerad av Engineer 2024-06-17 kl. 17:54.
Citera
2024-06-17, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag har lite svårt att se den kopplingen mellan Avanza Bank och IF Metall?.
Avanza är ingen stor bank, det är en liten lokal bank i ett litet land, Men självklart känner Musk till strejken i Sverige, samt LO pension, oljefonden. Att Musk just ska tacka Avanza och inte alla andra storbanker personligen via X.

Tesla finns i hela världen, svenska placerare är inte så stora sparare i jämförelse.

Sedan stiger en aktiekurs när man har stora placerare, som LO pension/oljefonden, spelar nästan ingen roll vad dom går in i för företag, med sina kapital, kursen hoppar upp. Varav LO/oljefonden påverkar aktiekursen och i sin tur stödjer Musk privata/företagets ekonomi.
Senast redigerad av hjorten16 2024-06-17 kl. 18:05.
Citera
2024-06-18, 21:06
Medlem
https://da.se/2024/06/tesla-vagrar-ge-sig-om-regplatarna-overklagar-till-hogsta-domstolen/

Tesla överklagar Hovrättens beslut att avvisa stämningen mot Transportstyrelsen. Över lag är det svårt att få prövningstillstånd i HD så varför väljer de denna väg istället för att överklaga Transportstyrelsens beslut i Förvaltningsrätten, den procedur som både Tingsrätt och Hovrätt hänvisat till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in