2024-06-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Ja det är sant, det är ju inga stora avstånd, flera timmar där på berget..

Dessutom borde han ju haft vy över bukten långt tidigare. Visst, värmeslag går fort och är allvarligt, men SÅ dåligt utrustad var han väl inte för en ren promenad av den magnituden. Så varför irra runt där uppe? Det verkar ju snarare som att något skett på vägen, kanske en stroke eller liknande, ena sidan förlamad och med afasi, därav att man enligt media ser honom snubbla runt nedanför berget, han kan inte ropa på hjälp, osv, osv.
Citera
2024-06-13, 16:47
Medlem
Varför gav han sig iväg på vandring ensam undrar man? Hade han grälat med frun och vännerna?
Citera
2024-06-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Dessutom borde han ju haft vy över bukten långt tidigare. Visst, värmeslag går fort och är allvarligt, men SÅ dåligt utrustad var han väl inte för en ren promenad av den magnituden. Så varför irra runt där uppe? Det verkar ju snarare som att något skett på vägen, kanske en stroke eller liknande, ena sidan förlamad och med afasi, därav att man enligt media ser honom snubbla runt nedanför berget, han kan inte ropa på hjälp, osv, osv.

Han hittades på rygg med ena handen över bröstet, kan det ha varit en hjärtinfarkt trots allt
Citera
2024-06-13, 16:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Crocodile Dundee-komplex. Män ska gå på en ”walkabout” medan kvinnor går tillsammans på en pilgrimsvandring …
Vi ska inte diskutera de andra två saknade i tråden, men så här säger polisen i fallet med den försvunne 59-åringen.

Citat:
I don’t know what’s in people’s mind when they visit Greece, but the retired US policeman is the 5th tourist alone in June 2024 who starts hiking in unknown terrain and high temperatures and then go missing after an accident or die due to health problems they have ignored.

Citat:
One of them was popular BBC presenter and health guru Michael Mosley who went for a walk the peak of the soaring temperatures on the island of Symi.

Citat:
“Hikers go missing every year, and we usually find them safe and well,” said Constantina Dimoglidou, the police spokeswoman. “I don’t know what’s going on this year.”
Senast redigerad av exoticspice 2024-06-13 kl. 17:09.
Citera
2024-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Han hittades på rygg med ena handen över bröstet, kan det ha varit en hjärtinfarkt trots allt

Ja vem vet? Jag tolkar det åtminstone som att han gick ner där och lade sig med sina sista krafter, kanske med en vag tanke om att här hittar de mig… han orkade uppenbarligen inte kasta saker över staketet eller liknande, utan bara lade sig ner.
Citera
2024-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
En 74-årig tysk är också borta sedan i söndags efter en vandring i Grekland.
Amerikanen efterlyst av sin vän och tysken av sin fru.

Vad är det med män som ger sig iväg ensam på vandringar?

https://www.msn.com/en-us/news/world/two-more-tourists-missing-on-greek-islands-as-heatwave-grips-country/ar-BB1o9LZd?ocid=BingNewsSerp

Det verkar svårt att vara medveten om vilka begränsningar man har i en ny och dessutom varm miljö. Kanske var det inte så bra förberedelser heller och därmed sämre förutsättningar att lyckas. En onödig risk kan man tycka. Så här i efterhand i alla fall.
Citera
2024-06-13, 17:07
Medlem
Thusneldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Anade nästan det. Då tror jag att han lämnade mobilen hemma med flit. Han ville bli ett med naturen i Symi.
Ja, och det blev han ju också. Kroppen var täckt av myror när de hittade honom. För att inte tala om fluglarver som letar sig in genom kroppsöppningarna.
Citera
2024-06-13, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofiedoktorand
Dom kanske tyckte att han var en skitstövel.

Hustrun som sagt att de hade ett underbart äktenskap och älskade varandra så mycket?
Citera
2024-06-13, 17:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Tycker man ser det också på filmerna när han går, det är rask takt för att vara så varmt som det är

Har du länk till en sån film?
Citera
2024-06-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Den detaljen tycker jag är lite skum. Har kollat på all CCTV på bilder som finns på Mosley från försvinnandet och har inte lyckats se en läderväska på någon bild.

Kan han ha haft den i ryggsäcken och tagit fram den och slängt ryggsäcken sista metrarna?

Vad fanns i läderväskan? Medicin, druvsocker?

Eller kan det vara så illa att det var i den läderväskan han brukade förvara sin mobil på denna typ av dagsturer, och i sin utmattning glömt att han glömt/lämnat telefonen hemma?

Jag tycker det faktum att han lämnat/slängt ryggsäcken 6 meter innan och har en läderväska i handen tyder på något sista desperat tilltag alt svår förvirring/värmeslag/solsting/. Ofta (relaterar endast till mig själv här) så när jag kastat/inte orkat ta hand om saker (syftar på hans ryggsäck) är när jag varit desperat, tex haft rännskita eller varit stortokig (tänk en skidåkare som knäcker en stav) och inte bryr mig.

OCH. STOR tack för dina eminenta sammanfattningar. Dom är GULD.

Tack så mycket

Vad gäller läderväskan och ryggsäcken:

Jag tar de uppgifterna med en liten nypa salt än så länge. Att ryggsäcken låg ca 6 meter upp, sett från kroppen, kanske inte stämmer. Jag tror några av journalisterna kan ha feltolkat. På videoklipp ser man hur, vad som ser ut att vara poliser, stå med hans ryggsäck och undersöker/håller i den. De gör det några meter från kroppen. Det kan vara så att ryggsäcken låg i direkt anslutning till kroppen, men att de tog ryggsäcken och ställde sig en bit från kroppen när de skulle undersöka den(kanske kolla efter ID m.m). Då kan journalister misstolka, eller vara otydliga, och tro att ryggsäcken hittades precis på den plats där undersöks.

Vad gäller "läderväskan", vilket är en uppgift från kamera-teamkillen, kan det vara lite vad som helst. Kanske var det egentligen ryggsäcken? Eller plånboken? Eller något annat...
Citera
2024-06-13, 18:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Nu kom jag på att jag läste någonstans att enligt övervakningskameror så var han på strandtoaletten innan han lämnade fru och vänner. Han kanske var dålig i magen? Diarré är en orsak till snabb uttorkning. Finns ju ingen toa på badbåten kan jag tänka mig.

Det har du rätt i.
Uttorkning->solsting-> leder snabbt till förvirring -> förklarar förvirringen, gick vilse uppe på berget->slutade med kollaps.

Och om magen krånglar. Visst, då är det bra att röra på sig. Kanske det han ville åt med promenaden?
Men han tänkte inte på uttorkningen då?
Citera
2024-06-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det som bekymrar tycker jag är att vandringen tog så lång tid. Vad har hänt under dessa timmar? När han kommer ner till Marina är han uppenbarligen helt utpumpad och däckar och dör. Han verkar ha pushat sig själv till det yttersta, kanske har han fått värmeslag på berget och satt sig för att vila istället för att vända om.

Ja, cirka 1 timme och 45 minuter är han uppe på berget, innan man ser honom på kameran vid Agia Marina Beach. Lång tid! Antingen vilse, eller rejält utmattad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in