2024-06-22, 16:28
Medlem
En hel del folk fick nog upp ögonen för värmen efter hans död så det är möjligt att hans död ända ledde till någon nytta
Citera
2024-06-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Ja men han var tydligen besatt av demens och kost och behandling kring det och var väldigt rädd för att få/ha demens själv enligt källor i media.

Det är möjligt att han fått demens eller kände igen tecken av demens (men inte fått diagnosen). I början framstår många som vanligt för utomstående, men själva har de ofta märkt att något är fel. Sen märker den som står dem närmast men fortfarande mörker utomstående inget…

Varför är det så viktigt att säga att han kan ha haft demens?
I de senaste programmen jag sett med honom verkar han tvärtom oerhört skärpt och snabbtänkt för att vara i pensionsåldern. Jag trodde han var 10 år yngre.

Jämför med exempel Robin Williams sista intervjuer, där glimten i ögat slocknat. Eller kolla Joe Biden.

Men det hela är visserligen både tragiskt och märkligt. Varför går man iväg i bergen när det är nästan 40 grader?
Citera
2024-06-24, 10:45
Medlem
Jag tycker att alla bara ska sluta spekulera om hans hälsa.Förmodligen gick han bara vilse,kanske överskattade sin förmåga att vandra i hettan. Jag har fort.inte riktigt kommit förbi att Micheal Mosely inte finns mer.Han verade vara en sån kunnig och sympatisk person.And had such a friendly face.Det sorgligaste är att om han hade klarat gå en minut till,hade hann nog hunnit till resorten och kanske kunnats räddas av människorna där.Så,så nära...!
Citera
2024-06-24, 16:52
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jossefina
Jag tycker att alla bara ska sluta spekulera om hans hälsa.Förmodligen gick han bara vilse,kanske överskattade sin förmåga att vandra i hettan. Jag har fort.inte riktigt kommit förbi att Micheal Mosely inte finns mer.Han verade vara en sån kunnig och sympatisk person.And had such a friendly face.Det sorgligaste är att om han hade klarat gå en minut till,hade hann nog hunnit till resorten och kanske kunnats räddas av människorna där.Så,så nära...!

Nära skjuter ingen....
Citera
2024-06-26, 20:40
Medlem
Har varit ute på promenad idag i 30 graders värme .och kände verkligen jätte trött i kroppen.eftetåt....har bra kondition.och stark..men hur sjutton kunde denna hälsoguru ge sig ut i 40 graders värme....måste haft demens
Citera
2024-06-26, 23:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Har varit ute på promenad idag i 30 graders värme .och kände verkligen jätte trött i kroppen.eftetåt....har bra kondition.och stark..men hur sjutton kunde denna hälsoguru ge sig ut i 40 graders värme....måste haft demens

Det är väldigt stor skillnad på hur man upplever värme beroende på olika omständigheter, luftfuktighet är en sådan, vind en annan, men så klart också hur väl förberedd man själv är, utvilad, väl påfyllda lager av energi och vätska. Kondition behöver inte ha så mycket med saken att göra. Mosley hade förmodligen också god kondition. Men han missbedömde sin förmåga, förmodligen hade han druckit för lite och hade för lite eller ingen vätska alls med sig. Viktigt också att notera att han gick för att han kände sig dålig, och det är väl det märkligast av allt i detta, att han gick iväg ensam när han kände sig dålig. Möjligen var det som det skrevs någonstans så att det initialt var sagt att han skulle ta bussen hem. Frågan är då varför han ändrade sig. Kanske kände han sig bättre på vägen mot bussen, eller så kanske han ville ta den här promenaden, och sa att han mådde lite dåligt och skulle ta bussen hem, för att komma ifrån sällskapet och göra sin promenad istället. Två saker vet vi i alla fall, han tog inte bussen och han tog inte den närmaste promenaden. På videorna ser det ut som han promenerar med målmedvetenhet. Så jag lutar åt att denna hälsoguru ville ta den här "scenic route" promenaden över berget, men överskattade sin förmåga och underskattade behovet av kontinuerlig vätskepåfyllning längs vägen.
Citera
2024-06-26, 23:47
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:

Nej, det måste han inte alls, han gick VILSE, är det så jävla svårt att ta in , om man går vilse så betyder de inte att man måste ha en diagnos
Citera
2024-06-27, 12:59
Medlem
Citat:

Själv tränar jag mest styrketräning, men tål värme väldigt bra och + 30 kan jag hålla hyfsat tempo i utan att det påverkar mig nämnbart eller jag får svårt med återhämtningen. Däremot är jag klen i blåst, behövs inte mycket för att jag ska packa ihop och behöva lång vila. Man tål helt enkelt saker olika bra.
Citera
2024-06-27, 18:01
Medlem
Imponerad över doktorns fysik vid hans ålder ändå. Han gick högst troligt vilse, och att klättra omkring i oländig terräng i 40 grader och solsken kunde tagit död på en annan bra mycket snabbare. Stenarna kunde han inte sätta sig på för att vila för dom var väl brännheta.
Citera
2024-06-28, 22:52
Medlem
Thusneldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filosofiedoktorand
Imponerad över doktorns fysik vid hans ålder ändå. Han gick högst troligt vilse, och att klättra omkring i oländig terräng i 40 grader och solsken kunde tagit död på en annan bra mycket snabbare. Stenarna kunde han inte sätta sig på för att vila för dom var väl brännheta.
Tror att just stenlandskapet han gick omkring i gjorde allt värre. Stenarna fungerade som bastustenar och strålade upp värme nerifrån. Inga träd fanns det att söka skugga under heller. Starkt gjort att vandra omkring i två timmar dock. Stenen han lade sig på för att vila måste ha varit brännhet och hjärtat stoppade kort därefter.
Citera
2024-06-28, 22:56
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thusnelda
Tror att just stenlandskapet han gick omkring i gjorde allt värre. Stenarna fungerade som bastustenar och strålade upp värme nerifrån. Inga träd fanns det att söka skugga under heller. Starkt gjort att vandra omkring i två timmar dock. Stenen han lade sig på för att vila måste ha varit brännhet och hjärtat stoppade kort därefter.

Vet vi att han la sig för att vila på den brännheta stenen 30 meter från sin räddning?
Citera
2024-06-28, 23:16
Medlem
Thusneldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Vet vi att han la sig för att vila på den brännheta stenen 30 meter från sin räddning?
Det var där man hittade honom. Han kände sig väl yr och lade sig för att vila innan han tog sig an de sista metrarna till räddningen men kollapsade istället för att aldrig vakna mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in