2024-06-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan man i en obduktion se "stukad fot"? Hade varit intressant. De borde kunna se om han fallit under sin promenad t.ex.
I början på promenaden när han filmades med sitt paraply så gick han "raskt och målmedvetet" stod det i något uttalande. Så stukningen måste hänt senare då.
Citera
2024-06-13, 14:29
Medlem
Jag har funderat en hel del kring detta fall.

Min slutsats är att han inte drack tillräckligt mycket. Skall man gå ut och promenera i så hög värme måste man dricka före promenaden----under promenaden-----och efter promenaden.

Nu var ju 67 år ingen ålder men det är mycket vanligt att äldre dricker för lite vilket blir skadligt. Även i Sverige dör många när det är varmt, helt i onödan.

Visst var detta onödigt?
Citera
2024-06-13, 14:37
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Mosley rekommenderade att inte ta med sig telefonen vid promenader i naturen för att vara närvarande i nuet.
Det ska han ha sagt i ett radioprogram förra året. Fritt översatt från: https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/28426856/dr-michael-mosley-leaving-phones-behind-nature-walks/
Citera
2024-06-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har funderat en hel del kring detta fall.

Min slutsats är att han inte drack tillräckligt mycket. Skall man gå ut och promenera i så hög värme måste man dricka före promenaden----under promenaden-----och efter promenaden.

Nu var ju 67 år ingen ålder men det är mycket vanligt att äldre dricker för lite vilket blir skadligt. Även i Sverige dör många när det är varmt, helt i onödan.

Visst var detta onödigt?

Det som bekymrar tycker jag är att vandringen tog så lång tid. Vad har hänt under dessa timmar? När han kommer ner till Marina är han uppenbarligen helt utpumpad och däckar och dör. Han verkar ha pushat sig själv till det yttersta, kanske har han fått värmeslag på berget och satt sig för att vila istället för att vända om.
Citera
2024-06-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ja och varför släppte hans anhöriga iväg honom om han sa att han mådde dåligt?

Dom kanske tyckte att han var en skitstövel.
Citera
2024-06-13, 15:03
Medlem
Även Israel går ut med en varning att folk ska hålla sig hemma mitt på dan. Kanske någonting för nästa generationens jordbor att vänja sig vid.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2024-06-13 kl. 15:05.
Citera
2024-06-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifTheNotLucky
Mosley rekommenderade att inte ta med sig telefonen vid promenader i naturen för att vara närvarande i nuet.
Det ska han ha sagt i ett radioprogram förra året. Fritt översatt från: https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/28426856/dr-michael-mosley-leaving-phones-behind-nature-walks/
Denna händelse visar exakt varför man ska ha med sig mobilen. Skulle kunna tänka mig att han hann ångra sig rätt rejält.
Citera
2024-06-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det som bekymrar tycker jag är att vandringen tog så lång tid. Vad har hänt under dessa timmar? När han kommer ner till Marina är han uppenbarligen helt utpumpad och däckar och dör. Han verkar ha pushat sig själv till det yttersta, kanske har han fått värmeslag på berget och satt sig för att vila istället för att vända om.

Vi får nog aldrig veta exakt vad som hände. Men vätskebrist kan ha varit en utlösande faktor till kollapsen.
Citera
2024-06-13, 15:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Denna händelse visar exakt varför man ska ha med sig mobilen. Skulle kunna tänka mig att han hann ångra sig rätt rejält.

Allt har ju sin tid o plats… Det här var fel tid o plats. Han borde inte ha gått på hike i okänd terräng i den värmen ö h t. Och när han nu gjorde det så borde han åtm haft med sin telefon. Men eftersom en mobil inte är ett idiotsäkert verktyg i hetta och ödemark så borde han inte gått alls likförbannat. Riskerna är på tok för stora och redan ett minimalt missöde, som en vrickning eller ett fall eller en undermålig skyltning av en led, kan direkt få helt ödesdigra konsekvenser. Vilket det fick.

Var det här en söndagspromenad för MM? Förmodligen inte. Har mer drag av träning/prestation än avkoppling. Då faller behovet att vara ”närvarande i naturen” — ergo han kunde lika gott haft sin mobil med sig. Hans ev. ”närvaro” hjälpte honom inte heller, utan han misslyckades likafullt med målet att prestera och komma hem i ett stycke.

Så rekommendationen att lämna mobilen hemma vid promenad kan antas gälla för andra sorters promenader än denna…

Att adressera stress i gemene mans arbetsveckor är nånting annat än personlig säkerhet, överlevnad och ansvar för liv o lem…
Citera
2024-06-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Allt har ju sin tid o plats… Det här var fel tid o plats. Han borde inte ha gått på hike i okänd terräng i den värmen ö h t. Och när han nu gjorde det så borde han åtm haft med sin telefon. Men eftersom en mobil inte är ett idiotsäkert verktyg i hetta och ödemark så borde han inte gått alls likförbannat. Riskerna är på tok för stora och redan ett minimalt missöde, som en vrickning eller ett fall eller en undermålig skyltning av en led, kan direkt få helt ödesdigra konsekvenser. Vilket det fick.

Var det här en söndagspromenad för MM? Förmodligen inte. Har mer drag av träning/prestation än avkoppling. Då faller behovet att vara ”närvarande i naturen” — ergo han kunde lika gott haft sin mobil med sig. Hans ev. ”närvaro” hjälpte honom inte heller, utan han misslyckades likafullt med målet att prestera och komma hem i ett stycke.

Så rekommendationen att lämna mobilen hemma vid promenad kan antas gälla för andra sorters promenader än denna…

Att adressera stress i gemene mans arbetsveckor är nånting annat än personlig säkerhet, överlevnad och ansvar för liv o lem…

Men gick han helt fel eller var det medvetet? Han hade väl någon slags karta med sig.
Citera
2024-06-13, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somersville
Men gick han helt fel eller var det medvetet? Han hade väl någon slags karta med sig.

Jag tror inte det är fullt ut känt.
Citera
2024-06-13, 15:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifTheNotLucky

Iofs så ligger det något i det.
Jag klarar knappt ta en sväng runt huset utan mobilen (måste skärpa mig).

Men ok, då kan vi ju förstå hur han tänkte där.

Själv hatar jag hettan, men det finns de som befinner sig på såna där platser och inte lider.
Jag har dock personligen jättesvårt att relatera till det.
Så som sagt. Han gick där med sitt paraply, men sen kan han haft någon typ av krämpa som gjorde att han tyckte att han behövde röra på sig.
(Krämpan behövde inte alls ha och göra med värmen. )
Kan ju vara att han ville göra lite eskapad, för att han i grunden är så äventyrlig?
Trött på den enformiga stranden?

Att han lämnat mobilen tyder ju på att han var rätt cool med sitt tillstånd.
Men sen kom solstinget i den där vidrigt, heta stenterrängen. Och så blev det solsting med kollaps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in