Citat:
Ursprungligen postat av
DiggerNickson
Det är ju detta som är Jantelagen.
Det är acceptabelt att bli rik på spel p g a slumpens likgiltighet. Men inte att bli rik på arbete eller företagande, det väcker avundsjuka.
De som inte orkar anstränga sig för att bli rik blir då avundsjuka.
Så enkelt är det!
Sedan tycker jag själv att folk som vill få pengar för ingenting och mestadels slappa och leva en slö tillvaro, är en belastning för samhället och behöver omgående sättas i någon form av värdeskapande arbete. Jag vill inte skattefinansiera sådana typer.
I min upplevelse är det tvärtom, eftersom det är så många (i min närhet) som ogillar spel. Det är de som jobbar stenhårt som blir avundsjuka på de som tjänar pengar på alternativa, icke-Svensson godkända typer av "jobb" tycker jag.
Ta tjejer som tjänar multum på OnlyFans och sånt där. Vilka är det som blir avundsjuka på dom? Inte är det vi gamblers iaf, det är alla som jobbar stenhårt 40 timmar i veckan som blir avundsjuka på summorna de drar in. Vi har ju det gemensamt att vi försökt hitta en alternativ väg till att dra in levebrödet än att stapla konservburkar 9 timmar om dagen på Coop (ett jobb jag personligen haft, och ALDRIG vill göra igen!)
Jag följer många storspelare, proffs på sportsbetting, poker etc. De berättar att de ofta tvingas ljuga på sociala sammanhang som fester om vad de sysslar med, dels för att det finns en negativ agenda kring spel, men också för att sitta och studera odds och sånt inte räknas som "ett vanligt jobb". Att ha "ett vanligt jobb" är väldigt viktigt i landets bag-in-box pimplande avkrokar och på fester är det ofta vad man har för jobb som det ska snackas om.