2024-06-13, 08:50
Medlem
Jättebra. Äntligen levererar regeringen i alla fall nånting förutom sänkningen av redultionsplikten.
Citera
2024-06-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förstår inte vad du vill ha sagt? Att jag skulle vantrivas med mitt yrke? Eller? Jag förstår inte.

I den privata sfären så kan du byta arbetsgivare för att få upp din lön. Försök samma sak inom tex polisväsendet. Min kompis försökte. De gick slaviskt på hur många år han jobbat, trots att han hade bättre kompetens än de äldre personalen som redan var anställd på platsen. Det är vad jag försöker säga dig 🙂
Citera
2024-06-13, 08:53
Medlem
Blondinss avatar
Detta är ju jättebra.

Är ändå läskigt hur många som inte förstår hur RUT och ROT funkar.
Väldigt många tror det bara är gratispengar som endast rika med bra jobb kan ta del av. Vilket inte stämmer i något av delarna.
Citera
2024-06-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du fötespråkar ett bidrag istället för ett avdrag således?

Ska skamma gälla för ränteavdragen också? Ska den med 10k i räntutgifter få dra av lika många kronor som den som betalat 100k i ränta om året?
Det är ju bara rika som får ta stora lån.

Jag menar på att 1h arbete borde likställas med varann. Vi har en massflykt från bland annat polisväsendet. Jag menar på att detta förslaget troligen förvärrar den situationen änmer. Unga poliser brinner för sin uppgift, men de kan inte jobba för slavlön hela sitt liv med kass pension som ett brev på posten.
Detta är ingen SD, KD eller liberal politik, utan ett förslag som troligen kommit från M. Tex SD skulle aldrig få för sig att lägga ett sådant skamligt förslag som hånar polisen rätt i nyllet.
Citera
2024-06-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
I den privata sfären så kan du byta arbetsgivare för att få upp din lön. Försök samma sak inom tex polisväsendet. Min kompis försökte. De gick slaviskt på hur många år han jobbat, trots att han hade bättre kompetens än de äldre personalen som redan var anställd på platsen. Det är vad jag försöker säga dig 🙂
Det fungerar även utmärkt om man arbetar i mitt yrke.

Det finns fler arbetsgivare än kommunen. Eller Regionen om det är där man arbetar.

Gällande poliser så kryllar det av gamla sådana inom försäkringsbranschen.

Din kompis var nog helt enkelt inkompetent.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-13 kl. 09:01.
Citera
2024-06-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tråden för icke-matematiker... ROT/RUT är ju en slags återbetalning av inbetald SKATT. Så naturligtvis kan du inte får ROT för mer än 12k per månad om du inte redan betalar in skatt motsvarande 12 k.

Minns en riktigt dum vän jag hade. "jag renoverar radhuset och får tillbaka 10k i ROT!". Bara det att han studerade och noll-skattade så han fick inget tillbaka och det blev en chock.

För den politiskt indoktrinerade vill jag som vanligt tipsa om att ROT-avdraget inte går till den välavlönade, utan till städerskan eller målaren som gjorde arbetet åt den välavlönade.

Vad menar du med det sistnämnda? Är du en idiot? Städerskan struntar väl i vem som betalar? 500 kr är 500kr oavsett om det kommer 500 från privatpersonen eller 250 från privatpersonen och 250 från skattebetalarna.
Haha vadan du måste vara efterbliven 😁
Citera
2024-06-13, 09:08
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Eh? Varför skulle Olle få restskatt?

För att han får minus på skattekontot enligt din beräkning. Känns som att diskutera med ett barn här, så jag sätter punkt.
Citera
2024-06-13, 09:11
Medlem
Citat:
Det fungerar även utmärkt om man arbetar i mitt yrke.

Det finns fler arbetsgivare än kommunen. Eller Regionen om det är där man arbetar.

Gällande poliser så kryllar det av gamla sådana inom försäkringsbranschen.

Din kompis var nog helt enkelt inkompetent.

Eller inte. Han jobbade som avdelningschef under 1 år som uthyrd från en annan stad. Således ville de anställa över honom på fast tjänst då han gjorde jobbet bra. De andra avdelningscheferna hade högre lön, men saknade en del kompetens. Det slutade med att han fick utbilda dessa personer internt. Samtidigt skulle han har mindre lön pga år i jobbet?! Hur rimmar det? Ho, polisen har inte så fett med pengar att röra sig med. Därför kunde de inte matcha hans lön.
Citera
2024-06-13, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
För att han får minus på skattekontot enligt din beräkning. Känns som att diskutera med ett barn här, så jag sätter punkt.
Man kan inte göra avdrag för mer än man skattar.

Är det din "gode man" som deklarerar åt dig?
Citera
2024-06-13, 09:14
Medlem
Citat:
Eller inte. Han jobbade som avdelningschef under 1 år som uthyrd från en annan stad. Således ville de anställa över honom på fast tjänst då han gjorde jobbet bra. De andra avdelningscheferna hade högre lön, men saknade en del kompetens. Det slutade med att han fick utbilda dessa personer internt. Samtidigt skulle han har mindre lön pga år i jobbet?! Hur rimmar det? Ho, polisen har inte så fett med pengar att röra sig med. Därför kunde de inte matcha hans lön.
Och just därför söker sig många poliser till försäkringsbranschen.

Trist att din kompis inte förstod det. Han kanske inte var så smart, trots allt.
Citera
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag menar på att 1h arbete borde likställas med varann. Vi har en massflykt från bland annat polisväsendet. Jag menar på att detta förslaget troligen förvärrar den situationen änmer. Unga poliser brinner för sin uppgift, men de kan inte jobba för slavlön hela sitt liv med kass pension som ett brev på posten.
Detta är ingen SD, KD eller liberal politik, utan ett förslag som troligen kommit från M. Tex SD skulle aldrig få för sig att lägga ett sådant skamligt förslag som hånar polisen rätt i nyllet.

Grundprincioen bör fortsätta vara att man bara kan göra skatteavdrag på skatt man faktiskt betalat in i systemet.
Citera
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Man kan inte göra avdrag för mer än man skattar.

Är det din "gode man" som deklarerar åt dig?

Det kan man visst. För den med enskild firma är det t.o.m vanligt att göra avdrag för mer än man skattar de första åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in