2024-06-13, 02:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är väl så vi ska finansiera försvarets enorma kostnadsökningar?

"– Situationen kräver här och nu en diskussion om hur vi förstärker statens intäkter på ett solidariskt och hållbart sätt. Man kan kalla det för en beredskapsskatt, sa Mikael Damberg bland annat."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-i-riksdagen-nobbar-beredskapsskatt

Du blandar ihop det.
Det är 2 olika inslag i skattefrågor.
Citera
2024-06-13, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Många sossar har som utgångspunkt att alla pengar är statens, och allt mindre än 100% skatt är ett bidrag til medborgaren.
Precis så är det.

Medborgare ska dessutom vara tacksamma om de får tillbaka en liten del av de pengar de inbillade sig vara sina egna.

Oftast beskattas även bidrag, pensioner, sjukersättningar mm.

ALLA tror att de är beroende av staten på olika sätt på grund av alla bidrag och avdrag.

Snart kan staten göra folk hemlösa och svältande, enbart genom att avslå ansökningar om avdrag.
Citera
2024-06-13, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Lösningen på orättvisorna är att ta bort RUT och ROT helt. Känns ruttet att staten subventionerar en hel sektor därför att man inte kan stävja svartarbete. Orättvist mot alla som jobbar hederligt.

Hear! Hear!

Jag håller med fullständigt! RUT- och ROT-avdragen kostar skattebetalarna ca 20 miljarder per år och har inte givit hushållen nämnvärt billigare hantverksjobb eftersom priset gått upp i motsvarande grad och pengarna hamnat "någon annan stans". (Kanske i hantverkarnas fickor).

Använd 2 miljarder av pengarna till att skärpa kontrollen av hantverks-branchens skattebetalningar och använd resten till att sänka skatten för vanliga löntagare!
Citera
2024-06-13, 07:44
Medlem
Detta med % på inkomst visar på att beslutsfattarna klassar vissa jobb som viktigare än andra. Borde inte ROT/RUT vara baserat på antalet timmar arbetade, snarare än årsinkomst? I detta fallet så får tex inte en polis eller sjuksköterska ut lika mycket som tex en vd i detta avdrag. I min värld så är dessa yrken ytterst viktiga för att få Sverige att gå runt. Eftersom dessa kategorier troligen jobbar fler timmar än någon annan kategori, så borde de kunna dra av änmer, än nån som "enast" jobbar 40h som vd.
Citera
2024-06-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Detta med % på inkomst visar på att beslutsfattarna klassar vissa jobb som viktigare än andra. Borde inte ROT/RUT vara baserat på antalet timmar arbetade, snarare än årsinkomst? I detta fallet så får tex inte en polis eller sjuksköterska ut lika mycket som tex en vd i detta avdrag. I min värld så är dessa yrken ytterst viktiga för att få Sverige att gå runt. Eftersom dessa kategorier troligen jobbar fler timmar än någon annan kategori, så borde de kunna dra av änmer, än nån som "enast" jobbar 40h som vd.
Fast jag som har ett låglöneyrke kan också dra av för RUT eller ROT.

Det som skiljer är att höginkomsttagare kan dra av mer eftersom de har mer skatt att ta av.
Citera
2024-06-13, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Fast jag som har ett låglöneyrke kan också dra av för RUT eller ROT.

Det som skiljer är att höginkomsttagare kan dra av mer eftersom de har mer skatt att ta av.

Exakt!
Detta incitament gör det änmindre attraktivt att bli något av de yrkena jag nämnde ovan. Det är ju så att de yrkena inte är direkt konkurrensutsatta, utan lönerna sätts av landstinget och staten.
Citera
2024-06-13, 08:34
Medlem
Citat:
Exakt!
Detta incitament gör det änmindre attraktivt att bli något av de yrkena jag nämnde ovan. Det är ju så att de yrkena inte är direkt konkurrensutsatta, utan lönerna sätts av landstinget och staten.
Förstår inte vad du vill ha sagt? Att jag skulle vantrivas med mitt yrke? Eller? Jag förstår inte.
Citera
2024-06-13, 08:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du tolkar texten fel.
Alla får göra obegränast med RUT- och ROT-avdrag, men hur mycket som godkänns beror på hur mycket skatt du betalar.
Det är bara de som tjänar över 58000:-/månad som betalar in så mycket skatt att de får möjligheten att fullt utnyttja det högre RUT-avdraget.

Din konspirationsteori är alltså falsk. Skulle man göra som du önskar skulle det bli tvärt om: Att den som tjänar lite men gör stora RUT- och ROT-avdrag slipper betala skatt över huvud taget. Alltså att lättja och lathet belönas, inte hårt arbete.

Anledningen till din ilska finns istället hos den tidigare rödgröna regeringen. De införde ett tak för RUT och ROT just därför att "de rika" inte skulle få samma procentuella förmån som de med lägre inkomster. Eftersom lönerna ökat flyttar man bara den gränsen lite högre.

Lösningen på ditt problem är istället att arbeta mer så att du betalar mer skatt och därmed kvalificerar dig till ett högre avdrag! Eller använd din fritid till att göra jobbet själva istället för att ta in en hantverkare.

Vänstern tror att avdrag är detsamma som bidrag till rika.
Citera
2024-06-13, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Olle får givetvis restskatt i det fallet.
Eh? Varför skulle Olle få restskatt?
Citera
2024-06-13, 08:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Du fötespråkar ett bidrag istället för ett avdrag således?

Ska skamma gälla för ränteavdragen också? Ska den med 10k i räntutgifter få dra av lika många kronor som den som betalat 100k i ränta om året?
Det är ju bara rika som får ta stora lån.
Citera
2024-06-13, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag är av åsikten att skattemedel ska gå dit den behövs mest. Nya kök i Danderyd hör inte till en av de grejerna.
Inga skattemedel går till RUT eller ROT. Det som sker är att de som använder sig av dessa tjänster betalar lite mindre i skatt för dessa än om de hade köpt öl eller cirkusbiljetter för pengarna.
Citera
2024-06-13, 08:47
Medlem
Det borde naturligtvis vara så att skatt på arbete bara beskattas en gång.
Allt annat är en effektivitetsförlust.
Nåja, det där kommer vänsterblivna aldrig att förstå....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in