2024-06-12, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Med det resonemanget hade det varit bättre att sänka skatten på dessa tjänster rakt av.
Jo, jag vet faktiskt inte varför man inte tar bort MOMS på städning och köksbygge t.ex, Hade varit så mycket enklare, hade gett "bidraget" till alla, och avundsjukan på ROT hade försvunnit. Förutom från Vänstern som tycker det är festligt att betala skatt.
Citera
2024-06-12, 11:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Den fattige berörs väl inte av att Tidö höjer avdragen (bidragen) till högavlönade?

Älskar ordet könsmontören. Tror du hen faller under RUT eller ROT 🙂
Inte bara rika. Alla som äger en fastighet och betalar skatt får ROT/RUT, flera miljoner svenskar. Inte något konstigt att en Högerregering uppmuntrar ägande och arbetande. Du som kanske är vänster tycker möjligen inte så.

Hehe "könsmontör" är inte en felstavning enligt rättstavaren som används på FFB. HBTQ tar sig in överallt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2024-06-12 kl. 11:32.
Citera
2024-06-12, 11:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tvärtom är RUT och ROT anpassat exakt för LO-medlemmar och under 2023 använde 1.2 miljoner svenskar RUT.

Jag tror att de som skriver negativt i tråden här helt enkelt inte har ett hem? De bor hos mamma eller i hyresrätt. Men det finns fler amiljoner som har nytta av ROT/RUT och det är en klar röstmagnet på valdagen.

Själv maxar jag ROT nästan varje år. jag har säkert lagt 3-4 miljoner kronor själv som kommit hantverkare och städare till nytta.
Är det så? Du menar att den genomsnittlige SD-väljaren (som jag antar är kollektivare) har nytta av höjningen?
Själv har jag ingen uppfattning då jag enbart använt ROT för elektriker, och inte vill ha RUT-pigor springande hemma...
Citera
2024-06-12, 11:33
Avstängd
Citat:
Ännu mer bidrag till Danderydsborna alltså https://aip.nu/m-mer-bidrag-till-danderyd/

Då du är en bimbo förstår vi att matemtik inte är din starka sida precis som för övriga Vänsterextrema.

Detta handlar om hur mycket Skatt du betalar in och om du sen får göra mer avdrag.

Väldigt vettigt och du som andra kan välja att betala in mer skatt om du vill utnyttja detta.

Men för dig går det aldrig hem då du bara vill ha mer av andra inte ge något själv.

Du är ett lysande exempel på varför rösträtten måste tas bort för vänsterextrema.
Citera
2024-06-12, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det stämmer, utöver att RUT gett fler jobb till hantverkarna så har de DESSUTOM kunnat höja sin inkomst med 20% i en slags greedflation-manöver som irriterar även mig. Det går inte längre att få tag på en målare under 550 kr per timme.

Samma effekt som med elbilar, så fort staten införde 70.000 kr i bidrag så höjde Renault och Tesla sina bilpriser med 70.000 kr i Sverige.

Egentligen borde ROT avskaffas och man borde för pengarna generellt sänka skatten för hantverkare och städare och frisörer. Frisör är Sverige mest högbeskattade arbete. Kapitalister som jag betalar tvärtom den lägsta skatten t.ex ISK-konto.

Du är kapitalist och blir irriterad på marknadsekonomi?

Företag tar ut vad de kan ta ut, vad folk är villiga att betala. Ett eventuellt bidrag har inte så mycket med saken att göra. Fullständigt idiotiskt med rot och rut överhuvudtaget. Fattar inte att borgarna inte såg "greedflation" komma, men de var väl naiva antar jag.
Citera
2024-06-12, 12:04
Medlem
MarcoStars avatar
Den som tjänar över 58k i månaden ska varken ha några avdrag eller bidrag. Byt ut den högerextrema regeringen.
Citera
2024-06-12, 12:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Den som tjänar över 58k i månaden ska varken ha några avdrag eller bidrag. Byt ut den högerextrema regeringen.
Instämmer helt. Med sådan lön har man råd att själv betala för sina pigor och hantverkare.
Citera
2024-06-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ännu mer bidrag till Danderydsborna alltså https://aip.nu/m-mer-bidrag-till-danderyd/
Och vi har lärt oss senaste veckorna att AIP (Allt i politiken) är en ren sossetidning.
Vi ingår sen 1999 i AiP Media Produktion AB som är ett dotterbolag till Socialdemokraterna
.

https://aip.nu/om-tidningen/
Citera
2024-06-12, 12:34
Medlem
Minimuchers avatar
Det är ju rimligt.
Dem bidrar mer till statskassan.
Bra att dem får mer.
Citera
2024-06-12, 12:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och vi har lärt oss senaste veckorna att AIP (Allt i politiken) är en ren sossetidning.
Vi ingår sen 1999 i AiP Media Produktion AB som är ett dotterbolag till Socialdemokraterna
.

https://aip.nu/om-tidningen/

Bra, då vet alla som önskar en comeback av sunt förnuft att de ska rösta på sossarna nästa gång.

Alla avdrag och bidrag borde vara behovsprövade. (Även barnbidraget, enligt mig.) Finns ingen anledning att hårt arbetande undersköterskor och lärare ska bekosta lyxrenoveringar åt sina chefer.
Citera
2024-06-12, 12:48
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du tolkar texten fel.
Alla får göra obegränast med RUT- och ROT-avdrag, men hur mycket som godkänns beror på hur mycket skatt du betalar.
Det är bara de som tjänar över 58000:-/månad som betalar in så mycket skatt att de får möjligheten att fullt utnyttja det högre RUT-avdraget.

Din konspirationsteori är alltså falsk. Skulle man göra som du önskar skulle det bli tvärt om: Att den som tjänar lite men gör stora RUT- och ROT-avdrag slipper betala skatt över huvud taget. Alltså att lättja och lathet belönas, inte hårt arbete.

Anledningen till din ilska finns istället hos den tidigare rödgröna regeringen. De införde ett tak för RUT och ROT just därför att "de rika" inte skulle få samma procentuella förmån som de med lägre inkomster. Eftersom lönerna ökat flyttar man bara den gränsen lite högre.

Lösningen på ditt problem är istället att arbeta mer så att du betalar mer skatt och därmed kvalificerar dig till ett högre avdrag! Eller använd din fritid till att göra jobbet själva istället för att ta in en hantverkare.
Vänstern älskar att förvränga och har aldrig förstått hur ekonomi bör fungera.
Här är ännu ett exempel.
Och media älskar att göra rubriker av det. Merparten läser sen bara rubrikerna och har då fått en felaktig blod av verkligheten, igen.
Tragiskt men tyvärr inget ovanligt.
Citera
2024-06-12, 12:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Beslutet innebär att man får göra rotavdrag för 75 000 kronor, plus rutavdrag för 75 000 kronor, per person i år. Det är en dubblering av det tidigare gemensamma taket.

Men det är bara de som tjänar över 58 000 kronor i månaden

https://sverigesradio.se/artikel/hojt-rut-och-rotavdrag-kan-bara-nyttjas-av-hoginkomsttagare

Är det konstigt att en M-ledd regering gynnar höginkomsttagare? Det ligger helt i linje med mina förväntningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in