2024-06-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det kan man visst. För den med enskild firma är det t.o.m vanligt att göra avdrag för mer än man skattar de första åren.
Tråden handlar om RUT och ROT. Ett företag kan inte göra dessa avdrag.
Citera
2024-06-13, 09:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag menar på att 1h arbete borde likställas med varann. Vi har en massflykt från bland annat polisväsendet. Jag menar på att detta förslaget troligen förvärrar den situationen änmer. Unga poliser brinner för sin uppgift, men de kan inte jobba för slavlön hela sitt liv med kass pension som ett brev på posten.
Detta är ingen SD, KD eller liberal politik, utan ett förslag som troligen kommit från M. Tex SD skulle aldrig få för sig att lägga ett sådant skamligt förslag som hånar polisen rätt i nyllet.

Grundprincioen bör fortsätta vara att man bara kan göra skatteavdrag på skatt man faktiskt betalat in i systemet.

Sedan tror jag inte att låginkomsttagare gör rut och rotavdrag för 58.000 kr, de måste ju själva betala större delen av kostnaden ändå.
Citera
2024-06-13, 09:18
Medlem
Cameltotems avatar
Struntar i vem som använder det. Men problemet blir att vi sponsrar alla dessa jävla hantverkare som redan tar ut miljoner i utdelning per år.

Så jävla mycket skattefinansierade arbetskraft i det här landet.
Citera
2024-06-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Struntar i vem som använder det. Men problemet blir att vi sponsrar alla dessa jävla hantverkare som redan tar ut miljoner i utdelning per år.

Så jävla mycket skattefinansierade arbetskraft i det här landet.
Kan hålla med om att vi inte behöver hjälpa företag som har lägre avgifter än många andra tack vare RUT och ROT.

Tjänsterna kommer antagligen behövas även utan avdrag.
Citera
2024-06-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Inga skattemedel går till RUT eller ROT. Det som sker är att de som använder sig av dessa tjänster betalar lite mindre i skatt för dessa än om de hade köpt öl eller cirkusbiljetter för pengarna.
Mindre pengar till välfärd alltså.
Citera
2024-06-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Mindre pengar till välfärd alltså.
Nja, det man inte. Det kanske kan vara tvärt om.

Om jag hade köpt mitt handfat på Jula och installerat det själv, så hade det blivit mindre i skatt till kassan. Nu anlitade jag någon, och betalade förutom kostnaden för handfatet en viss del för installationen.

Det är arbetskostnaden jag får göra avdrag för, inte för själva handfatet.

30% av arbetskostnaden dras från det jag redan skattar. Det är alltså inte ett bidrag.

Om jag hade bett dem att renovera hela badrummet så hade jag fått betala för allt material, och 70% av arbetet. Förutsatt att jag hade haft det som skatt.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-13 kl. 09:36.
Citera
2024-06-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och just därför söker sig många poliser till försäkringsbranschen.

Trist att din kompis inte förstod det. Han kanske inte var så smart, trots allt.

Dumförklarade du precis alla poliser som har låg lön?
Citera
2024-06-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Grundprincioen bör fortsätta vara att man bara kan göra skatteavdrag på skatt man faktiskt betalat in i systemet.

Så läkare mm som får sin lön från staten och landsting som INTE bidragit med extern vinst till staten(som direkt är en kostnad för samhället) bör också ingå i den gruppen? Det är här hela resonemanget skär sig! Arbetad timme bör vara normen då det skall löna sig att arbeta oavsett bransch.
Citera
2024-06-13, 09:57
Medlem
Citat:
Dumförklarade du precis alla poliser som har låg lön?
Om du klickar på pilen i citatet, så kan du följa diskussionen bakåt.

Återkom gärna om du då har samma fråga.
Citera
2024-06-13, 09:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Nja, det gör det kanske i vissa fall men oftast går det till företagaren som äger företaget där de oftast kriminellt underbetalda städerskorna jobbar.
Några fakta som styrker detta? Jag har använt säkert 10 olika städerskor de senaste 20 åren, en t.o.m. i huckle. De har precis vanlig lön för detta ganska enkla arbete ca 175 kr/h. Alternativet för de utländska är säkert arbetslöshet.
Citera
2024-06-13, 10:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Så läkare mm som får sin lön från staten och landsting som INTE bidragit med extern vinst till staten(som direkt är en kostnad för samhället) bör också ingå i den gruppen? Det är här hela resonemanget skär sig! Arbetad timme bör vara normen då det skall löna sig att arbeta oavsett bransch.

Så en pensionär som arbetar 100 timmar för en krona i timmen med att mata duvor i parken ska få maximala rit och rotavdrag för det?

Och ränteavdragen, hur ska de med små lån kompenseras för att de får mindre pengar än folk med stora lån?
Citera
2024-06-13, 11:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
En fattig pensionär på landsbygden får fixa sina husproblem utan rikemansbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in