2024-04-30, 20:01
Medlem
Om ingen annons finns ute så skicka en spontanansökan
Citera
2024-04-30, 21:00
Medlem
Fattar inte A till B? Sopbil och postbil kör väll A till B knappast någon större stress.
Citera
2024-04-30, 21:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag vet en som kör för flygfrakt. Han kör i princip samma runda A till B eller C med några undantag. Har gjort så många år.
Citera
2024-05-01, 11:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2024-06-12, 23:47
Medlem
mrgangster655s avatar
Jag har en fråga.
Jag har precis tagit c körkort och fått ett erbjudande av ett litet företag som lastväxlare. Företaget erbjöd mig 26 netto lön som helt ny i branschen. Antar det blir 33 bruttolön. Företaget behöver en som kör släp och då sa han som jag fick erbjudandet av att jag borde satsa på ce och ta släp kortet och köra dom gångerna som dom behöver köra släp körningarna helt enkelt. Skall jag säga något till dom om lönen typ en höjning när jag tagit ce eller skall jag stanna kvar på 33. Eller skall jag helt enkelt sluta där och söka annan ce tjänst. Vilka ce tjänster finns det som ger bra betalt. Jag tänker typ långa körningar med typ max 2 3 stopp typ köra 2 3 timmar sedan 1 stopp sedan vidare till nästa. Rekommenderad ce lön vad ligger det på
Citera
2024-07-23, 07:03
Medlem
Ska lasta första gången med bommar, alltså balka. Hur gör man? Om jag använder mig av en relativt hög höjd på första raden längst in måste jag då använda samma höjd hela vägen bak till slutet på bilen då eller kan jag variera beroende på hur höga pallar jag ställer i botten?
Går ju miste om jävligt mycket plats bara för att jag har ett par tre pallar jag ställer mot framstammen som är höga i så fall. Det kommer bli jävligt mycket luft bakom då.. Eller tänker jag helt galet nu?
Och vissa pallar kommer vara för höga att ställa på bommarna allt eftersom de låga pallarna tar slut. Hur gör ni?
Senast redigerad av Mazarin24 2024-07-23 kl. 07:07.
Citera
2024-07-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrgangster655
Jag har en fråga.
Jag har precis tagit c körkort och fått ett erbjudande av ett litet företag som lastväxlare. Företaget erbjöd mig 26 netto lön som helt ny i branschen. Antar det blir 33 bruttolön. Företaget behöver en som kör släp och då sa han som jag fick erbjudandet av att jag borde satsa på ce och ta släp kortet och köra dom gångerna som dom behöver köra släp körningarna helt enkelt. Skall jag säga något till dom om lönen typ en höjning när jag tagit ce eller skall jag stanna kvar på 33. Eller skall jag helt enkelt sluta där och söka annan ce tjänst. Vilka ce tjänster finns det som ger bra betalt. Jag tänker typ långa körningar med typ max 2 3 stopp typ köra 2 3 timmar sedan 1 stopp sedan vidare till nästa. Rekommenderad ce lön vad ligger det på

Dom flesta(typ alla) företag kör enligt kollektivavtal vilket är runt 29000 netto oavsett C eller CE.

Du kommer inte kunna få mer speciellt inte som helt ny oavsett C eller CE.
Om du varit 50+ och kört som en kung sen du var 18 utan minsta bekymmer och du har ett bra rykte så kanske du kunnat få en tusing eller två mer men som helt ny i transportbranschen finns det inget förhandlingsutrymme alls.

Det spelar ingen roll om du byter till ett annat lastbilsjobb du får exakt samma lön som en kärnavfallschaufför.
Citera
2024-07-30, 06:22
Medlem
Tänkte omskola mig till lastbilschaufför och har cirka 20år kvar till pension. Finns yrket ens kvar så länge är ju frågan man ställer sig?
Citera
2024-07-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Tänkte omskola mig till lastbilschaufför och har cirka 20år kvar till pension. Finns yrket ens kvar så länge är ju frågan man ställer sig?

Ja.
Citera
2024-07-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja.

Det var ett rakt svar.

Hur skulle du motivera det?
Citera
2024-07-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Det var ett rakt svar.

Hur skulle du motivera det?

Även om det skulle börja komma självkörande fordon nu som gör så att arbeten försvinner, tar det minst ett decennium att byta ut fordonsflottan. Väldigt många jobb kommer det nog vara svårt att få tag i självkörande fordon som gör inom tex anlägg. Sen blir det nog även inte så lätt för en självkörande lastbil som kör timmer att göra de avvägningar som krävs på en skogsbilväg full med sly mitt i vintern etcetera.

Det finns hur många "utmaningar"(ett nyord för problem) som helst som ska lösas innan det kommer självkörande fordon som tar bort mycket av det som föraren gör. Att köra från A till B är inte det stora i en hel del lastbilstransporter. Det som främst är hotat är nog transport mellan olika terminaler. Distributionen av varor till slutkunder/konsumenter lär inte ske det här decenniet eller nästa. Då är det väl drönare man ska vara rädd för evt.

AI och robotisering är ingen hot mot arbetarna först och främst. Det är när det kommer billiga robotar hotet kommer på allvar. Många fabriker i Sverige som är världsledande i sin bransch har mycket gamla maskiner som skulle behöva moderniseras för att passa robotar.

Jag är åtminstone kolugn i något decennium till när det kommer till de flesta arbetaryrkena inom nästan varenda bransch.
Citera
2024-07-30, 20:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerifieradPedofil
Jag vill BARA köra från punkt A till B så enkelt är det.

Om du har CE-behörighet, så finns mera sådana jobb. Köra långkörningar, exempelvis Postnord har sådana jobb. Du kör till en terminal och lämnar sedan kör du tillbaka till en annan terminal. Det blir två stopp per arbetsdag, resten är körning, med släp då.

Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Fattar inte A till B? Sopbil och postbil kör väll A till B knappast någon större stress.

Postbil, är som att köra lastbil men du är brevbärare. Börja dagen med att fylla lastbilen, sedan köra ut till ca 16 olika stopp. Det är inte så lång tid mellan varje stopp. In och ur lastbilen. Köra på tid. Oavsett väderlek, årstid. Stressigt om du frågar mig. Det ska till en speciell person som håller på med att köra lastbil så, tycker jag. Långt från alla passar för det.

Sopbilen är ännu mera stressig, det ska köras fort och det ska hanteras containrar, bland folk som går i vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in