2024-06-12, 11:02
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Engelska läkare har en annan syn än svenska läkare...när min mamma var gravid i England och gick till en läkare så rekommenderade han henne att ta en guinness om hon kände sig svag. Bästa läkaren någonsin, sa hon

Hehe, en sån läkare vill jag ha!
Citera
2024-06-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Hehe, en sån läkare vill jag ha!
Han sa också att fr.o.m. nu lyfter du inte ett finger hemma, så blivande fädrar kanske såg honom med andra ögon
Citera
2024-06-12, 11:16
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Antagligen gick Mosley den jobbigt steniga vägen för att ta en genväg till resorten, men det tog stopp vid staketet då det inte fanns någon öppning i det.

Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Öppningen var ca 30m nedanför honom.

Kan han ha svimmat av, när han var nära målet, för att vägen hade varit så jobbig?

Verkar rätt logiskt, tycker jag.

Men fy vad dåligt omdöme han haft rakt igenom. Lämna mobilen kvar på stranden etc.
Vad höll han på med?
Citera
2024-06-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Japp, du har helt rätt.

Blir lite mörkrädd när jag tänker på att jag faktiskt har gjort likadant några gånger. Kanske inte riktigt i den hettan, men senast jag var på Mallorca så var det 36-38°C och stekande sol flera dagar och jag är en sån som inte kan ligga stilla vid poolen eller på stranden hela dagarna. Så jag promenerade till Palma stad flera gånger, en sträcka på c:a 15 km.

Skillnaden var väl att jag hade med mig minst 2x2 liters vattenflaskor i ryggsäcken, plus att jag gick längs havet hela tiden där det var mycket folk och en skön havsbris. Men ändå, kanske inte så smart när jag tänker efter nu. Några gånger satte jag mig t.o.m. på någon servering och tog en kall öl, vilket är ännu värre eftersom alkohol är uttorkande.

Har fått mig en tankeställare nu och kommer definitivt ha mer respekt för värmen hädanefter. Nu är jag inte lika gammal som Mosley men jag är inte purung heller, om man säger så.
Ska du ut och testa detta igen, så rekommenderar jag att ta med vätskeersättning eftersom man svettas så mycket att man riskerar saltbrist och då kan nervsystemet lägga av och då kan man inte tänka klart
Citera
2024-06-12, 11:28
Medlem
Citat:
Öppningen var ca 30m nedanför honom.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Kan han ha svimmat av, när han var nära målet, för att vägen hade varit så jobbig?

Verkar rätt logiskt, tycker jag.

Men fy vad dåligt omdöme han haft rakt igenom. Lämna mobilen kvar på stranden etc.
Vad höll han på med?

Om öppningen var bara 30m ifrån honom så var det verkligen otur, han kan ha gett upp i den gassande solen bara av besvikelsen med staketet, och att han inte såg någon öppning. Konstigt att inte stigen gick direkt mot öppningen!

Det där med den ev. kvarglömda mobilen ska visst inte stämma, annars hade väl frun tagit hand om den!?
Citera
2024-06-12, 11:33
Avslutad
Citat:
https://gofile.io/d/eOltBQ

Tack för länken!

Men huh! Blir huden verkligen så mörk av att ligga död i solen och värmen i flera dygn?
Citera
2024-06-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En sak fattar jag inte. Är denna ö, vägarna där han gick, TOTALT folktomma? Man frågar ju annars någon "jag mår dåligt kan du hjälpa" om man har chansen. Någon som vet?

En annan sak som förvånar mig. I en av de sista bilderna (den sista?) syns han med ett paraply som skyddar mot solen. Om man har keps och paraply, kan man verkligen dö av solsting? Det borde vara omöjligt. Hade han paraply dödsdagen?
Här var det troligen också vätskebrist med saltbrist
Citera
2024-06-12, 11:35
Medlem
meas19s avatar
Varför han gick nära muren, tror jag var att där var minst sten lite grusgång, men som de flesta säger var det värmen som tog ut sin rätt, kände sig yr la sig ner o vaknade inte mer. Hade han följt muren 30m till så hade han kommit till öppningen o stranden o hjälpen.

Citat:
Om öppningen var bara 30m ifrån honom så var det verkligen otur, han kan ha gett upp i den gassande solen bara av besvikelsen med staketet, och att han inte såg någon öppning. Konstigt att inte stigen gick direkt mot öppningen!

Det där med den ev. kvarglömda mobilen ska visst inte stämma, annars hade väl frun tagit hand om den!?
Senast redigerad av meas19 2024-06-12 kl. 11:41.
Citera
2024-06-12, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ska du ut och testa detta igen, så rekommenderar jag att ta med vätskeersättning eftersom man svettas så mycket att man riskerar saltbrist och då kan nervsystemet lägga av och då kan man inte tänka klart

Jag har bestämt mig för att aldrig mer åka till Medelhavet när det är som varmast. Maj eller september/oktober är behagligare.

Skadar ju inte att ta med några Resorb då med iofs. Tack för tipset! 👍
Citera
2024-06-12, 11:54
Avslutad
Citat:
Antagligen gick Mosley den jobbigt steniga vägen för att ta en genväg till resorten, men det tog stopp vid staketet då det inte fanns någon öppning i det.

Men frågan är varför han valde att gå till resorten från Pedi, istället för till Symi där de bodde? Enligt tidningarna så gick han fel, men kan det verkligen stämma?

Frågan är även hur vägen från Pedi till Symi ser ut. Vad jag kan se på kartan så är den lite längre än till Agia Marina där han hittades död, men hur ser terrängen ut där? Hade han klarat sig om han hade gått den vägen istället?

https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/28418387/dr-michael-mosley-position-prevent-fainting/
Citera
2024-06-12, 11:55
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
https://gofile.io/d/eOltBQ

Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Tack för länken!

Men huh! Blir huden verkligen så mörk av att ligga död i solen och värmen i flera dygn?

Kan vara en prank. Någon har lagt sig där för att bli fotad och jaga klick.
De hade ingen villig bleking tillgänglig...
Citera
2024-06-12, 11:57
Medlem
Var är alla de öppningar i muren ni pratar om? Jag ser inga.

Daily Express har gjort en re-enactment av hur han gick ner till sin..eh, sista viloplats.:
https://www.youtube.com/watch?v=kdKboMJ77oA&t=265s
Lite smaklös men ganska OK. På slutet visar de de missfärgade mörka stenarna där han låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in