Citat:
Enligt ALG har Engström varit ute vid 20- eller 21-tiden.
Engström hävdar att han inte varit utanför huset på hela kvällen, man måste i så fall även utesluta 20-tiden och ALG minns helt fel.
https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/Någon gång i maj ger Gahn uppgiften om att hon hade anlänt till Skandia vid 20.30-tiden. Engström kom tillbaka till Skandia någon gång vid 21-tiden, och som hon mindes det släppte hon in honom genom ytterdörren. Det är vid detta tillfälle Engström första gången nämner att han ska jobba över för att bli klar med ett jobb innan sin semester. Tidsuppgiften finns med i den PM som Per Häggström lämnade till våldsroteln i juni. Det är alltså Gahns första uppgift om tidpunkten för Engströms entré på Skandia efter middagsätandet/drickandet.
I förhör med kriminalinspektör Erik Skoglund i juni tidigarelägger hon sin ankomst till 20.10 eller 20.20, och knyter Engströms ankomst till att han kom strax efter att hon kommit till jobbet.
I mitt samtal med Gahn tog vi upp de här två olika tidpunkterna för Engströms inpassering. För mig var detta viktigt, det fanns en iakttagelse av en walkietalkieförsedd person i Gamla Stan vid 20.30-tiden som liknade Engström. Då var jag inne på att Skandiamannen tillhörde en grupp som övervakat Palme. Om Gahns uppgift om Skandiamannens tidiga inpassering var rätt kunde han inte gärna vara i Gamla Stan 20.30.
Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.
Engström hävdar att han inte varit utanför huset på hela kvällen, man måste i så fall även utesluta 20-tiden och ALG minns helt fel.
Det är obehagligt att tänka sig TP pressa ALG för att "skohorna in SE i en WT-hypotes" och när han får ALG att ursäkta sig att hon har dåligt minne 30 år efter mordet tar TP det som en intäkt för att han har torrt på fötterna.
Själv skulle jag jämföra TPs metoder med att kissa på sig. Det är varmt och skönt i början, men sanningen sipprar alltid ut i alla fall förr eller senare och fötterna förblir inte torra. SE verkar inte varit med i någon WT-konspiration. Hur mycket TP än fantiserade.
Det hela blir bara ett smaklöst exempel på hur dödgrävarjournalisten TP pressade ALG mot livets slutskede.