2024-06-11, 16:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Eller när någon inte förstår vad som menas med "kvällen".

E: Du menar just den här kvällen?
F: Just det.
E: Då har jag varit på mitt arbetsrum hela kvällen.
F: Det hade du varit?
F: Inte varit utanför huset någon gång?
E: Nej.

Fast nu kom jag på det, han var ju orolig för att åka dit för att fuska med arbetstiden. Vi som misstänker Engström för att vara den som mördade statsministern tror att han ljög för att undanhålla att han varit vid Grand under "just den här kvällen".
Har du lyssant på det inspelade förhöret? Det ger klarhet i förvirringen.
Citera
2024-06-11, 16:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Har du lyssant på det inspelade förhöret? Det ger klarhet i förvirringen.
Japp jag har lyssnat, vad menar du ger klarhet i förvirringen?

Och jag har dessutom läst den märkliga bortförklaringen här
https://magasinetavsnitt.wordpress.com/2022/02/11/skandiamannen-talar---ett-forhor-om-palmemordet/
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-06-11 kl. 16:28.
Citera
2024-06-11, 16:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Japp jag har lyssnat, vad menar du ger klarhet i förvirringen?

Och jag har dessutom läst den märkliga bortförklaringen här
https://magasinetavsnitt.wordpress.com/2022/02/11/skandiamannen-talar---ett-forhor-om-palmemordet/
Jag menar att man får klarhet i hur det blev missförstånd här.
Citera
2024-06-11, 16:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag menar att man får klarhet i hur det blev missförstånd här.
Ja det kan ju vara så att Engström inte ljuger, det vill säga att han menar att han inte varit utanför huset under den tidigare kvällen (som till exempel vid 20-tiden eller tidigare) utan snarare under den senare kvällen, typ 21-tiden. Då är jag med.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-06-11 kl. 16:55.
Citera
2024-06-11, 17:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja det kan ju vara så att Engström inte ljuger, det vill säga att han menar att han inte varit utanför huset under den tidigare kvällen (som till exempel vid 20-tiden eller tidigare) utan snarare under den senare kvällen, typ 21-tiden. Då är jag med.

Du tänker på när efterspelsvittnet SE går ut bevittnar efterspelet till mordet och lugnade ned nerverna lite på Bohemia? Efter 23 är nog inte "tidiga kvällen" ens för SE.

Mordet skedde väl runt 23.20? Kl 21 verkar PH hittat på och dödgrävarjournalisten TP hänger på utan stöd i förhöret. Konstigt att TP inte verkar kunna läsa innantill.
Citera
2024-06-11, 17:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Visar upp sig i media? Det var först 36-37 dagar senare?

Eller menar du nunan i SvD, den 2:a mars?

Inte så lätt att se att det är samma person som mannen i TV-inslaget. De i utredningen hade svårt att gräva fram en bild på SE, och mindes inte den artikeln?

Men allas ögon var FIXED på just den bilden i din världsbild? Trots det övriga flödet ...

Ja, synd att polisen inte frågade om SE hade passerat förbi Grand.

Hypotetiska standardsvar:

1. Nej, inte under den tidigare kvällen..

2. Nej, inte under den kvällen.
Citat:
Hypotetiska standardsvar:

1. Nej, inte under den tidigare kvällen..

2. Nej, inte under den kvällen.
Ja den där Engström. Det som verkar vara konstaterat är att han verkligen varit utanför huset oberoende av att om det var vid 20- eller 21-tiden. I förhöret säger han att han "just den här kvällen varit på sitt arbetsrum hela kvällen". Om man ska bortförklara den här lögnen så är kvällen för E slut senast vid 19.30-tiden eller börjar efter kl 20/21, annars ljuger han helt enkelt.

Jag tror att de flesta anser att det är kväll i februari vid 20-tiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-06-11 kl. 17:20.
Citera
2024-06-11, 17:21
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det finns nog tillräckligt för att helt avfärda tipset. Min poäng var mer att det inte är ett bra sätt att plocka ihop olika uppgifter och hävda "att allt stämmer" på någon.

En ihålig och dålig argumentation som de som bitit sig fast i den påhittade GM-SE återkommer till med en druckens envishet.

Handlade det inte om ett riktigt mord skulle man kunna göra sig lustig över dessa "bevis" mot efterspelsvittnet SE.

Den här gången förstod jag faktiskt det. Min U-radar börjar pejla in sig till sist.

Det låter förresten som att MrBarnaby helt avfärdat möjligheten att SE egentligen var ute kring 16:45 och inte senare. Vad säger du om det?
Citera
2024-06-11, 17:33
Medlem
Finns det någon bland skeptikerna till SE-spåret som har en teori om vem som begick mordet?
Senast redigerad av Makarov.24 2024-06-11 kl. 17:38.
Citera
2024-06-11, 17:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Den här gången förstod jag faktiskt det. Min U-radar börjar pejla in sig till sist.

Det låter förresten som att MrBarnaby helt avfärdat möjligheten att SE egentligen var ute kring 16:45 och inte senare. Vad säger du om det?
Enligt ALG har Engström varit ute vid 20- eller 21-tiden.
Någon gång i maj ger Gahn uppgiften om att hon hade anlänt till Skandia vid 20.30-tiden. Engström kom tillbaka till Skandia någon gång vid 21-tiden, och som hon mindes det släppte hon in honom genom ytterdörren. Det är vid detta tillfälle Engström första gången nämner att han ska jobba över för att bli klar med ett jobb innan sin semester. Tidsuppgiften finns med i den PM som Per Häggström lämnade till våldsroteln i juni. Det är alltså Gahns första uppgift om tidpunkten för Engströms entré på Skandia efter middagsätandet/drickandet.

I förhör med kriminalinspektör Erik Skoglund i juni tidigarelägger hon sin ankomst till 20.10 eller 20.20, och knyter Engströms ankomst till att han kom strax efter att hon kommit till jobbet.

I mitt samtal med Gahn tog vi upp de här två olika tidpunkterna för Engströms inpassering. För mig var detta viktigt, det fanns en iakttagelse av en walkietalkieförsedd person i Gamla Stan vid 20.30-tiden som liknade Engström. Då var jag inne på att Skandiamannen tillhörde en grupp som övervakat Palme. Om Gahns uppgift om Skandiamannens tidiga inpassering var rätt kunde han inte gärna vara i Gamla Stan 20.30.

Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.
https://offsidepress.se/ett-bokslut-utan-bett/

Engström hävdar att han inte varit utanför huset på hela kvällen, man måste i så fall även utesluta 20-tiden och ALG minns helt fel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-06-11 kl. 17:41.
Citera
2024-06-11, 17:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt

Citat:
Någon gång i maj ger Gahn uppgiften om att hon hade anlänt till Skandia vid 20.30-tiden. Engström kom tillbaka till Skandia någon gång vid 21-tiden, och som hon mindes det släppte hon in honom genom ytterdörren. Det är vid detta tillfälle Engström första gången nämner att han ska jobba över för att bli klar med ett jobb innan sin semester. Tidsuppgiften finns med i den PM som Per Häggström lämnade till våldsroteln i juni. Det är alltså Gahns första uppgift om tidpunkten för Engströms entré på Skandia efter middagsätandet/drickandet.

I förhör med kriminalinspektör Erik Skoglund i juni tidigarelägger hon sin ankomst till 20.10 eller 20.20, och knyter Engströms ankomst till att han kom strax efter att hon kommit till jobbet.

I mitt samtal med Gahn tog vi upp de här två olika tidpunkterna för Engströms inpassering. För mig var detta viktigt, det fanns en iakttagelse av en walkietalkieförsedd person i Gamla Stan vid 20.30-tiden som liknade Engström. Då var jag inne på att Skandiamannen tillhörde en grupp som övervakat Palme. Om Gahns uppgift om Skandiamannens tidiga inpassering var rätt kunde han inte gärna vara i Gamla Stan 20.30.

Hennes uppgifter lugnade mig: hon hade lämnat fel tidsuppgifter i det senare förhöret med kriminalinspektör Skoglund. Den första uppgiften till Häggström var rätt, och hon ursäktade sig, på samma sätt som hon i polisprotokollen ursäktade sig för sitt dåliga minne, med att ”jag har lite svårt med tiderna”.

Engström hävdar att han inte varit utanför huset på hela kvällen, det vill säga man måste även utesluta 20-tiden i så fall och då måste ALG minnas helt fel.

Det verkar som om MrBarnaby inte läst förtydligandet i den länk han själv postat i tråden eller inte klarat av att förstå vad som står där.

I ett debattinlägg på min blogg skriver Pettersson:

Skandiamannen uppger i förhöret [den 25 april 1986] att han inte varit utanför huset under kvällen. /…/ Det kan inte uteslutas att han faktiskt minns fel om middagsätandet, men särskilt troligt är det inte. När han får frågan sju veckor efter mordet har han aktualiserat mordkvällen ett antal gånger, både i polisförhör och i samtal med vänner och arbetskamrater.”källa

Thomas Petterssons hypotes är alltså: Engström mörkar sin middagsutflykt, den är känslig eftersom det var då han träffade på Palme och fick idén till mordet.

Men om vi nu går till förhöret med Engström och studerar det relevanta avsnittet, helst med ljudinspelningen till hands – vad får vi fram då? Vad säger egentligen Engström?

Vi går tillbaka till den punkt där han instämt i att Allan Bäckström kan avbryta honom. Då frågar Bäckström så här:

”Under den tidigare kvällen hade du varit på Skandia hela tiden, på ditt arbetsrum eller i huset?”

Frågan är tydlig. Han undrar om Engström varit inne på sitt kontor eller i alla fall i byggnaden i övrigt. Och han frågar inte om hela dagen, det han undrar om är ifall Engström hållit sig inne under kvällen – alltså den period som kan vara aktuell i relation till Palmemordet. Han använder som vi ser formuleringen ”under den tidigare kvällen” och det är rimligt att anta att han menar ”tidigare under denna kväll”, alltså innan Engström lämnar tjänsterummet för att åka hem.

Engström svarar kortfattat: ”Inte på den tidigare kvällen.”

Det vill säga: han hade inte varit på Skandia hela tiden under den tidigare delen av kvällen. Det är vad han faktiskt svarar. Och det går förstås utmärkt ihop med vad Anna-Lisa G kommer att uppge i ett polisförhör några veckor senare.

Bäckström fortsätter: ”Vad hade du gjort tidigare på kvällen? När började du arbeta?”

Här noterar vi att Bäckström ställer två frågor på en gång. Det är ett kardinalfel i såväl journalistiska intervjuer som polisförhör. Engström svarar:

”Du menar just den här kvällen?” med betoning på kvällen.

Bäckström bekräftar. Engström har alltså anledning att tro att Bäckström är intresserad av perioden när han började sitt arbetspass den här kvällen – inte när han började arbeta på morgonen eller efter lunch.

Engström svarar: ”Då har jag varit på mitt arbetsrum hela kvällen”. En rimlig tolkning av det svaret är att han varit på arbetsrummet hela tiden sedan han kommit tillbaka från sitt middagsätande. Utgår vi från att han kom in klockan 20.10 handlade det alltså om ett sammanhängande arbetspass på omkring tre timmar.

Bäckström försäkrar sig om att Engström är säker på sin sak: ”Det hade du varit?”
Det här är inte speciellt svårt att förstå. Men då måste man våga sig ut, utanför den syrefattiga Filterbubblan.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-06-11 kl. 17:48.
Citera
2024-06-11, 17:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"Runt kvart över elva" är väl det närmaste man kan komma, 23.15 känns lite för exakt och är inte lika "säkert" som till exempel Engströms utstämplingstid som enligt RB tekniskt har konstaterats vara 23.19 (+ 0-59 sekunder).

Så RB kan inte ha avrundat uppåt, från exempelvis 23:18:40 (Fröken Ur) till 23:19:00 (Systemklockan)?
Citera
2024-06-11, 17:50
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:

Engström hävdar att han inte varit utanför huset på hela kvällen, man måste i så fall även utesluta 20-tiden och ALG minns helt fel.

Jo, men satte hon inte det i relation till när hon kom till jobbet? Och att det senare visade sig att hon kom 16:45 den dagen.

Om man ska gå på att det skedde när hon kom till jobbet borde hon alltså ha sett SE komma in ca 16:45. Och sedan kommit ihåg fel på det tre månader senare. Eller finns det något särskilt som vederlägger det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in