2024-06-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är väl själva poängen. Ifall vi startar med att 1-2% av män är psykopater och sedan går vidare med att en stor andel våldtäktsmän inte ens är psykopater så får du en bild av hur farlig en man i isolerad plats potentiellt kan vara för en kvinna.

Jag vill inte ha oddsen 1% att främmande personer som jag möter kan sadistiskt rövknulla mig, inte ens 0,1%. Men jag som man har ju bättre odds än en kvinna dels för att homosexuella psykopater snarare är 1-2% av 5% av befolkningen (eller något sådant) och dels för att jag är fysiskt stark nog för att också utgöra ett hot mot honom, vilket inte en kvinna är och lägg därtill att jag har bättre chans att springa ifrån honom ifall han är beväpnad.

Nu är det väl så att jag som man känner av denna maktlöshet främst när jag rör mig i tomma gator runt nattetid ensam och blattegäng kommer vandrades emot mig eller hänger omkring i någon tunnel. Nu är det inte stor chans att de just vill våldta mig, men chansen att de vill stjäla eller förnedra mig på andra sätt existerar alltid. Det sexuella våldet är givetvis mycket mer hotfullt, jag skulle föredra att de stjäl allt jag äger och ger mig några sparkar mot magen än att bli brutalt våldtagen av en gäng afghaner.

Så det är bara när du vet att några okända varelser äger makten över ditt liv i någon isolerad plats som du känner av detta obehag, att du inte längre kan kontrollera ditt öde; att du varesig kan kämpa emot, springa bort från dem eller ropa på hjälp.

Att sitta att prata om att kvinnor tror att alla män är psykopater förvränger diskussionen och skapar halmgubben, bara att veta att 1-2% är psykopater är illa nog. I offentliga ställen kommer psykopaten hämnas av social kontroll men inte i isolerade platser.

Eloge!
En man som fattar vad tråden och frågan om björn eller man handlar om.
Citera
2024-06-11, 09:09
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Att sitta att prata om att kvinnor tror att alla män är psykopater förvränger diskussionen och skapar halmgubben, bara att veta att 1-2% är psykopater är illa nog. I offentliga ställen kommer psykopaten hämnas av social kontroll men inte i isolerade platser.

Det var någon annan som skrev att män bör förstå att kvinnor ser alla män som psykopater. Det är snarare att tro att kvinnor faktiskt föredrar ett möte med en björn på nära håll som skapar halmgubben. Om man tittar på videon på tiktok så kan man se att de flesta kvinnor svarar med glimten i ögat och inte nödvändigtvis är gravallvarliga. Vilket är ganska naturligt då de är amerikanska kvinnor där en av de vanliga raserna av björn är Grizzly.

Sedan kan man prata om män som grupp (4 miljarder) och brunbjörn som grupp (200000) och titta på statistiken över deras relativa farlighet. Men att utifrån denna statistik dra några slutsatser om farligheten hos 1 slumpmässig björn och 1 slumpmässig man i ett unikt möte i skogen låter sig inte göras. Det enda man kan veta med säkerhet är att det ena är ett stort rovdjur och den andra med största sannolikhet inte är en lustmördare. Om man då väljer den förra så är man galen. (Givet att mötet är på nära håll, det verkar vara en aning osäkert).

Den här diskussion som utgår från ett extremt exempel som givet björnars beteende är väldigt osannolikt gör väl egentligen tre saker.

1. Den gör unga tjejer mer rädda för män och ökar deras otrygghet i samhället.
2. Den gör att fler unga män tror att världen ser dem som rovdjur som inte kan skillnaden mellan rätt och fel och att de därför riskerar att i framtiden hamna i kategorin farliga män.
3. Folk läser på mer om björnar, vilket är bra.

Edit: Det kan också leda till en fjärde sak.

4. Att föräldrar pratar om saken med sina barn. Men det lär varken göra från eller till för de 2% av farliga män som du talar om så då är vi tillbaka på ruta 1-3.

Finns det någon diskussion i feminismens historia som har börjat med att man demoniserar män och som sedan slutat med en positiv utveckling för kvinnor?
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-11 kl. 09:22.
Citera
2024-06-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hur definierar du "farlighet" för att få det till x20 för männen?

Om du menar begår våldsbrott så håller jag med om att vi män har högre "farlighet" än kvinnor, dock inte 20x så hög.

En mycket grov skattning som bygger på att 94% av de som är i fängelse är män i Sverige.

I USA är det 90% män i fängelse.

Så det ligger mellan 10-20 gånger.

Nu är det inte samma sak som att män har mycket mer ondska. Kvinnor som ond måste vara smartare så de har andra strategier att få igenom ondska.

Kvinnor är dock mindre farliga direkt.
Citera
2024-06-11, 11:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det var någon annan som skrev att män bör förstå att kvinnor ser alla män som psykopater. Det är snarare att tro att kvinnor faktiskt föredrar ett möte med en björn på nära håll som skapar halmgubben. Om man tittar på videon på tiktok så kan man se att de flesta kvinnor svarar med glimten i ögat och inte nödvändigtvis är gravallvarliga. Vilket är ganska naturligt då de är amerikanska kvinnor där en av de vanliga raserna av björn är Grizzly.

Jo, givetvis är folk i tiktok mest ute efter att provocera eller vara ute att vara underhållande och är inte en bra källa för sanningen. Amerikanska kvinnor har ju fler anledningar annars att vara rädda för både björnen och mannen än svenska kvinnor.

Citat:
Sedan kan man prata om män som grupp (4 miljarder) och brunbjörn som grupp (200000) och titta på statistiken över deras relativa farlighet. Men att utifrån denna statistik dra några slutsatser om farligheten hos 1 slumpmässig björn och 1 slumpmässig man i ett unikt möte i skogen låter sig inte göras. Det enda man kan veta med säkerhet är att det ena är ett stort rovdjur och den andra med största sannolikhet inte är en lustmördare. Om man då väljer den förra så är man galen. (Givet att mötet är på nära håll, det verkar vara en aning osäkert).

Statistiken är som sagt ganska omöjlig att komma fram till. Räkna kanske ut antalet kvinnomord av brunbjörnar, svartbjörnar och grizzly i Europa, Nordamerika, Ryssland. Räkna ut antalet våldtäkter och mord av okända män i skogen mot kvinnor årligen i alla dessa områden.

Räkna ut antalet män som finns i Europa, Nordamerika och Ryssland (ca 500 milj ifall jag inte har fel).

Nu kan du komma fram till vem som gör kvinnor mest illa per capita i skogen, men det kan bero på att björnmöten är sällsyntare jämfört med dess antal då de inte håller sig till i naturområden kring tätorter.

Jag måste ändå säga att antalet videos från Ryssland och Alaska där björnar och människor samexisterar i småstäder nära polarcirkeln, och människor där är vana att björnar dagligen och nattligen rotar i deras sopor, ger just känslan att björnen är en väldigt smart jägare och samlare som framförallt är mer nyfiken av människor än något annat, samt förstår att människan kommer med massa goda små ting. Döda inte hönan för att ta hennes ägg....

Citat:
Den här diskussion som utgår från ett extremt exempel som givet björnars beteende är väldigt osannolikt gör väl egentligen tre saker.

1. Den gör unga tjejer mer rädda för män och ökar deras otrygghet i samhället.
2. Den gör att fler unga män tror att världen ser dem som rovdjur som inte kan skillnaden mellan rätt och fel och att de därför riskerar att i framtiden hamna i kategorin farliga män.
3. Folk läser på mer om björnar, vilket är bra.

Edit: Det kan också leda till en fjärde sak.

4. Att föräldrar pratar om saken med sina barn. Men det lär varken göra från eller till för de 2% av farliga män som du talar om så då är vi tillbaka på ruta 1-3.

Finns det någon diskussion i feminismens historia som har börjat med att man demoniserar män och som sedan slutat med en positiv utveckling för kvinnor?

Jag tror inte att bear vs man är så allvarligt, för mig är det mer en övning i riskbedömning. Jag tycker inte att det är demoniserande mot män, det visar mäns betydelse tvärtom. Ifall en kvinna förstår sig på hur skör hon är ensam i isolerade platser med okända män, så förstår hon hur viktigt det är att hon har med sig rätt typ av man till skogen med henne för att skydda henne.

Feminismen blir en slags cirkel tillbaka till ursprunget. Börja med att önska dig befrielse från män, upptäck att världen (bestående av massa okända män) är farligare än du tänkte dig och att du inte kan fixa världen (du kan inte fixa "dåliga män" varesig med sex eller dåligt snickrade teorier), återvänd såsmåningom till att kräva att någon skyddar dig. Håller staten dessutom på att misslyckas allt mer med uppgiften "skydda kvinnor" så är det ännu mer viktigt att finna rätt man som kan skydda dig från alla dåliga män. Här kommer feminister säga att du har störst chans som kvinna att bli mördad eller våldtagen i ditt eget hem av den du mest älskar och inte ute i skogen (med björn eller okänd man).
Och där har du det: feminister återvänder till en cirkelresonemang där du ska kastas ut igen ensam med massa okända. En kvinnas spel är givetvis att ha människokännedom och emotionell intelligens att inte falla för fel typ av man, och detta kommer avgöra ifall hon blir Hagamannens fru eller en bra mans fru. Då har du tagit dig igenom den farliga "cirkeln" och hamnat någonstans där du kan känna dig säker.

Tillslut så kommer kvinnor oftast att neka narrativet att de vill ha en beskyddare, men sanningen är att de tycker att det är sexigt med en man som har förmågan att beskydda dem. En jämställdist som vill att hon ska tro att främmande män inte är farliga och att hon ska uppfatta män och kvinnor som likadana är inte sexig.

Målet är sedan att göra ens barn måttligt rädda för okända män, så att man ens tillåter de att göra saker utanför ens radar. De ska vara misstänksamma då om vad okända män vill ha med dem, ifall de alltså ska ha tillåtelse att leka ensamma långt från hemmet. Någonstans mellan naivt godtrogen och neurotisk ångest.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-11 kl. 12:14.
Citera
2024-06-11, 12:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Jo, givetvis är folk i tiktok mest ute efter att provocera eller vara ute att vara underhållande och är inte en bra källa för sanningen. Amerikanska kvinnor har ju fler anledningar annars att vara rädda för både björnen och mannen än svenska kvinnor. Statistiken är som sagt ganska omöjlig att komma fram till. Räkna kanske ut antalet kvinnomord av brunbjörnar, svartbjörnar och grizzly i Europa, Nordamerika, Ryssland. Räkna ut antalet våldtäkter och mord av okända män i skogen mot kvinnor årligen i alla dessa områden.

Kvinnomord av brunbjörnar....

Håller med om mycket men just statistiken är inte särskilt väsentlig i ett möte med en björn eller man i skogen. Statistiken bygger på 4 miljarder män och 200000 brunbjörnar. Den kan inte användas i det enskilda fallet för att bedöma risk. Detta då gruppen män är så stor så att du inte utifrån statistiken kan skatta vad 1 man du möter i skogen ska göra. Men sannolikheten att han är så farlig att det vore bättre att möta ett stort rovdjur är så låg att jämförelsen blir absurd.

Om du kollar på Tiktok-videos med tjejerna så är det inte heller mäns och björnars relativa farlighet som är det centrala. Vissa av tjejerna verkar ju närmast vara dödsföraktande framför kameran och är medvetna om att de skulle råka väldigt illa ut i skogen med en björn. Men de använder argument som att björnen inte ljugit i månader innan den sliter dig i stycken eller att den inte skulle lova att aldrig göra om det igen efteråt. Därför är det bättre att bli dödad av en björn. (+ att samhället skulle tro dig och inte fråga hur du var klädd eller om du var packad). Så det verkar inte som att de väljer björnen för att det är bättre överlevnadschanser eller ens att de tror att mannen i skogen är särskilt farlig. Hela grejen var väl samhällssatir med glimten i ögat från tjejerna och så är det vissa som tar chansen att överdriva mäns allmänna farlighet på individnivå.
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-11 kl. 12:35.
Citera
2024-06-11, 16:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att frågan ställs till kvinnor och handlar om kvinnors verklighet.
Jag är kvinna - det är inte du.
Jag har inte tolkningsföreträde över alla kvinnor - däremot har jag i kraft av att vara kvinna tolkningsföreträde före varje man i en fråga som rör kvinnor.
Inte svårare än så.
Det också därför jag inte heller påstår att jag vet bättre än någon man hur det känns att få en spark på pungen.
Män kan uppleva det olika - men ingen kvinna kan hävda att hon vet bättre än någon man hur det känns.
Du blandar ihop olika saker. Du är självklart auktoriteten över din egen uppfattning, men du har absolut inget tolkningsföreträde när det gäller vad ord i det svenska språket betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vill du att jag kör Allers punktlista nu?
Det går inte att säga vad som avgör det så enkelt - utan det krävs en utredning om personens hela liv och hänsyn till den aktuella situationen.
Det går inte att sitta med en punktlista man måste ha djupare kunskap om personen än så.
Så mitt svar är att det inte enkelt går att säga vad som gör att en person kan klassas psykopat.
Det är mycket individuellt och har inte med brottet att göra egentligen - fast brottet självklart är en faktor som spelar in.
Jag har aldrig varit den som ställer eller undanröjer en diagnos - det stod Fransson och Belfrage för - jag var en resurs som gav information och min input i deras utredningar och som fick vara med i diskussionerna ...
Jag lärde mig mycket av det - men det innebär inte att jag på egen hand kan ställa diagnoser...
Däremot vet jag att kvasi-diagnoserna som ställs på Flashback om folk är just det - kvasi-diagnoser av okunniga muppar.
Du var en resurs i deras utredningar? Du får ta mig tusan ta och lugna ner dig nu, din mytomani börjar gå överstyr!
Citera
2024-06-11, 16:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
En mycket grov skattning som bygger på att 94% av de som är i fängelse är män i Sverige.

Nu är det inte samma sak som att män har mycket mer ondska. Kvinnor som ond måste vara smartare så de har andra strategier att få igenom ondska.

Det är inget vidare mått på "farlighet," tyvärr. Enbart 30% av fångar sitter inne för våldsbrott. Dessutom får kvinnor mildare straff än män (och ja, det är belagt).

Jag håller dock med om att män begår fler våldsbrott än kvinnor, men inte 20x så många.
Citera
2024-06-11, 17:18
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Det är en hyfsad bra uppskattning. En kvinnlig psykopat är mindre våldsam och har mycket mindre våldskapital, hon kommer att använda mest sin totala avsaknad av empati att spela psykologiska spel med sina offer, och det kan innefatta att göra sig själv till offer och anklaga oskyldiga män de varit i relation med massa lögner.

Det är därmed inte särskilt farligt att hamna i skogen med en psykopatkvinna, men det är desto farligare att hamna i en relation med en sådan kvinna, hon kommer förstöra ditt liv (utan att nödvändigtvis ta till våld).
Citera
2024-06-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är inget vidare mått på "farlighet," tyvärr. Enbart 30% av fångar sitter inne för våldsbrott. Dessutom får kvinnor mildare straff än män (och ja, det är belagt).

Jag håller dock med om att män begår fler våldsbrott än kvinnor, men inte 20x så många.

Ok googla och fann att kvinnor begår 20% av våldsbrott.

Vad man kan anta är att kvinnors våld inte skadar lika mycket.

Om man skulle anta att mäns våld skadar dubbelt så mycket.

Kan man säga att mäns våld är 10 gånger skadligare.

Kvinnor får lindrigare straff för de anses mindre farliga.
Citera
2024-06-11, 17:27
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

När det gäller överfallsvåldtäkter som just är brottet som kvinnor mest är rädda för i mötet med främmande man i isolerad plats, så är ju män ofantligt mer farliga än kvinnor.

Det är mycket större skillnad där mellan män och kvinnor än när det gäller övriga våldsdåd.
Citera
2024-06-11, 18:06
Medlem
Citat:
När det gäller överfallsvåldtäkter som just är brottet som kvinnor mest är rädda för i mötet med främmande man i isolerad plats, så är ju män ofantligt mer farliga än kvinnor.

Det är mycket större skillnad där mellan män och kvinnor än när det gäller övriga våldsdåd.

Sant !

Kvinnor ger sig på andra kvinnor mer , så de är inget hot mot män.

Om inte mannen är gammal och svag eller utslagen av alkohol , så lär inte så många män drabbas av kvinnors våld.
Citera
2024-06-11, 18:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Det må så vara, men de får lindrigare straff för samma brott, vilket är ganska orättvist.

Citat:

Citat:
Sant !

Kvinnor ger sig på andra kvinnor mer , så de är inget hot mot män.

Om inte mannen är gammal och svag eller utslagen av alkohol , så lär inte så många män drabbas av kvinnors våld.
Män ger sig på andra män mer. Om vi bortser från sexualbrotten så begås den överväldigande majoriteten av våldsbrott av män mot andra män.

Men det är nog, som Naknekejsaren säger, just våldtäkt som kvinnorna är mest rädda för. I alla fall om man ska döma av det som skrivits som svar på frågan. Det verkar inte som att ett ordentligt kok stryk är det som de flesta kvinnor är mest rädda för (även om det förstås också är en otrevlig upplevelse).

Jag tror inte att slumpmässig överfallsmisshandel som begås av män mot främmande kvinnor är ett särskilt vanligt brott. I alla fall inte i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in