2024-05-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det finns de som har förlorat nästan allt de har satsat i en fond. Jag vet en förening som fick lägga ned verksamheten och säga upp sina båda anställda pga att kassören satsat allt i en och samma fond.

T.ex. om fonden drabbas av bedrägerier. Eller om fonden likvideras under ogynnsamma marknadsförhållanden, så att tillgängarna säljs till mycket låga priser.
Bedrägerier är tack och lov sällsynta inom fonder, då pengarna finns hos förvaringsinstitut som har som jobb att granska alla transaktioner och godkänna dem. Kan fortfarande ske, som i Falcon Funds, men det är sällsynt.

Gällande ogynnsamma marknadsförhållanden så är det en ickefråga för NAV-kursen skulle speglat dessa förhållanden så andelsägaren hade haft samma summa oavsett. Bara att återinvestera pengarna i ny fond, samma summa som denne haft om fonden inte likviderats.
Citera
2024-06-07, 06:37
Avslutad
En dum fråga:

Har fonder på isk konton avkastning på avkastning effekt, eller räknas vinst alltid på insatt kapital?

Dvs
Månad 1 satte du in 5000kr

Månad 2 steg den med 10% och du fick 5500kr

Månad 3 steg den med 10% till. Får man det på 5500kr dvs totalt 6010kr eller är det fortfarande 10% på 5000 kr och man får 6000kr?

Tack.
Citera
2024-06-07, 08:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
En dum fråga:

Har fonder på isk konton avkastning på avkastning effekt, eller räknas vinst alltid på insatt kapital?

Dvs
Månad 1 satte du in 5000kr

Månad 2 steg den med 10% och du fick 5500kr

Månad 3 steg den med 10% till. Får man det på 5500kr dvs totalt 6010kr eller är det fortfarande 10% på 5000 kr och man får 6000kr?

Tack.
Du har 6050 kr efter månad 2. Det är detta man kallar ränta på ränta.
Citera
2024-06-10, 00:03
Medlem
Hej alla. Korta räntefonder ser spänande ut. Jag gillar att alltid se tillväxt. Vilket alla korta räntefonder gör just nu.

Men ChatGPT säger att man ska spara i mer än fem år. Medans Avanza säger 5 år. Vad är rätt? Enligt prognosen kommer ju alla slå inflationen. Visa däremot kommer vara närmare gränsen. På grund av avgiften, eftersom jag nu. Är uppe i 50.000 på bara en månad!

Off-topic
Sparandet har minsann gett mig liv och gjort mig motiverad att ge mig ut varje dag och fortsätta tjäna pengar. Samt att inte slösa.

Jag vet bara en månad. Men inget har funkat så här bra förut.
Citera
2024-06-10, 11:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleGreenInvest
Hej alla. Korta räntefonder ser spänande ut. Jag gillar att alltid se tillväxt. Vilket alla korta räntefonder gör just nu.

Men ChatGPT säger att man ska spara i mer än fem år. Medans Avanza säger 5 år. Vad är rätt? Enligt prognosen kommer ju alla slå inflationen. Visa däremot kommer vara närmare gränsen. På grund av avgiften, eftersom jag nu. Är uppe i 50.000 på bara en månad!

Off-topic
Sparandet har minsann gett mig liv och gjort mig motiverad att ge mig ut varje dag och fortsätta tjäna pengar. Samt att inte slösa.

Jag vet bara en månad. Men inget har funkat så här bra förut.
Korta räntefonder är inte alls spännande och alltsomoftast en dålig investering, i synnerhet om du kör ISK.
Köp breda indexfonder med låg avgift.
Citera
2024-06-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Korta räntefonder är inte alls spännande och alltsomoftast en dålig investering, i synnerhet om du kör ISK.
Köp breda indexfonder med låg avgift.
Är du i den här tråden och försöker lura folk också?
Äger du en indexfond där du tjänar pengar på avgiften?
Citera
2024-06-10, 11:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är du i den här tråden och försöker lura folk också?
Äger du en indexfond där du tjänar pengar på avgiften?
Nigger please, förespråkar du korta räntefonder nu också?
Om man ens ställer en sådan fråga så är man uppenbart ingen trader och ska inte handla enskilda aktier alls. Därav breda indexfonder.
Citera
2024-06-10, 11:30
Medlem
Citat:
Nigger please, förespråkar du korta räntefonder nu också?
Om man ens ställer en sådan fråga så är man uppenbart ingen trader och ska inte handla enskilda aktier alls.
Korta räntefonder kan vara bättre än en indexfond. I dag är ett bra exempel.
Fast trading är bättre än båda alternativen.
Citera
2024-06-10, 11:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Korta räntefonder kan vara bättre än en indexfond. I dag är ett bra exempel.
Fast trading är bättre än båda alternativen.
Det är självklart att korta räntefonder kan vara bättre än indexfonder. Men då krävs det att man håller koll på marknaden och är aktiv. De flesta som har korta räntefonder är dock inte aktiva och kommer på så sätt (om de inte bara råkar ha Alexander Lukas-tur) förlora kraftigt på sitt räntefondsinnehav jämfört med om de hade köpt index-fonder.
Citera
2024-06-10, 15:38
Medlem
Citat:
Det är självklart att korta räntefonder kan vara bättre än indexfonder. Men då krävs det att man håller koll på marknaden och är aktiv. De flesta som har korta räntefonder är dock inte aktiva och kommer på så sätt (om de inte bara råkar ha Alexander Lukas-tur) förlora kraftigt på sitt räntefondsinnehav jämfört med om de hade köpt index-fonder.

Aha, men det står ju låg risk? Då luras Avanza och jag ska gå till Konsumentverket.
Citera
2024-06-10, 15:42
Medlem
Citat:

Men jag tycker om tanken att ge ut mina pengar. Så att någon är till skuld till mig. Jag går igång på det. Långa räntefonder då?
Citera
2024-06-10, 15:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleGreenInvest
Men jag tycker om tanken att ge ut mina pengar. Så att någon är till skuld till mig. Jag går igång på det. Långa räntefonder då?
Om du sätter in pengarna på vanligt sparkonto är också någon skyldig dig pengar.
Långa räntefonder är i mitt tycke ännu sämre. Du bör inte investera uifrån vad du går igång på, utan vad som är störst sannolikhet går upp i värde under lång tid och då är aktiefonder bättre än räntefonder. Jag skulle kunna tipsa om massor av specialvarianter som du hade gillat (preffar, konvertibler etc) men jag tror det är bättre att du håller dig till sparkonto och /eller indexfonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in