2024-06-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Det är hårresande dåligt och hela sökinsatsen verkar ha varit amatörernas afton. Han kunde ju kanske blivit räddad i tid.
Varför tog han inte med sig mobilen? Varför gick han en sån eländig stig, med lite vatten i den värmen? Det kan man också ifrågasätta
Citera
2024-06-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var ju en övervakningskamera som tillhörde marinan. Polisen visste troligtvis inte ens att den fanns
Sedan dröjde det ju något dygn eller två innan de insåg att han hade gått dit. De trodde ju att han var på väg hem och marinan låg ju i motsatt riktning.
Nu var det väl ingen övervakningskamera som upptäcke honom utan en personal från rapporteringen som såg han från en båt en bit ut? Eller finns han med på övervakningskamera vid Agia Marina också?
Citera
2024-06-09, 20:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har hela världens platser markerade på en karta(Google maps), det betyder inte att jag planerar att gå till alla dessa platser.

Förstår du verkligen inte att uppgiften om att Agia Marina var markerat på hans karta kan betyda att det var en papperskarta med Agia Marina samt vandringsled utsatt på kartan?

Självklart kan Michael eller någon annan ha ritat in Agia Marina och vandringsleden på hans papperskarta, kanske markerat Agia Marina med en rosa badboll och vandringsleden som ett skosnöre, mest för att skoja med frun.

Vad skulle det vara för karta över Symi där man själv måste rita in Agia Marina och en vandringsled?
Uppgifterna om kartan och markeringen av marinan på den, kom samtidigt som det skrevs att han pratat med människor vid busshållplatsen. Själv gjorde jag kopplingen att det var människorna han pratat med som berättade om kartan för polisen. Kan mycket väl vara ett feltänk från min sida.
Citera
2024-06-09, 20:24
Medlem
[quote=Dream.71|88525119]
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
...och frågan man fortfarande ställer sej: Varför berättade han inte för frun och de två vännerna vad han tänkte göra redan på Saint Nicholas? Varför ljög han för dom om att han kände sej dålig och tänkte gå hem, när han i själva verket tänkte ge sej ut på en långpromenad till Agia Marina??[/QUOTE]
Exakt, det är detta som är den centrala frågeställningen. Det är för många händelseförlopp som är udda för att detta ska kunna ses som något han inte planerat.

Alla dessa punkter vittnar om att något är inte som vi tror
* Mobilen. Han tog INTE med sig den

* Ljög. Han ljög för frun att han var sjuk när han egentligen går en långpromenad

* Lite vätska. Enligt frun hade han ganska lite vatten med sig

* Värmen. Han väljer den absolut varmaste tidpunkten på dygnet att gå en lång och svår rutt

* Motsatt riktning från bostaden. Varför gå till Agia Marina när han bor åt andra hållet?

* Paraplyet. Han tar med sig ett paraply men lite vatten av någon anledning. Paraplyet ger bara ett litet skydd mot solen, men tyget är så tunt så solen går igenom en hel del, och strålninhsvärmen kommer man inte ifrån.

Som ni ser är det många punkter som tillsammans gör att man måste ifrågasätta motivet med denna promenad, för jag tror inte på att han fick ett infall och plötsligt kände för att testa att gå där han gick, han visste mer än så.

Ja det är ju svårt att veta hur han resonerade. Men jag är ganska säker på att han hade tänkt hoppa på båten hem från marinan.
Tidpunkten mitt på dagen var antingen för att han mådde dåligt eller för att han skulle hinna till marinan innan båten kom dit.
Mobilen verkar han ha lämnat hemma. Någonstans stod det att paret hade lämnat sin telefon i hemmet.
Han har faktiskt propagerat för att folk skall dra ner på användandet av mobilen. Så kanske var det därför.
Men detta fall visar ju varför det är bra att ha mobilen med sig jämt.
Citera
2024-06-09, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Nu var det väl ingen övervakningskamera som upptäcke honom utan en personal från rapporteringen som såg han från en båt en bit ut? Eller finns han med på övervakningskamera vid Agia Marina också?

Ja, de hittade honom död först och sedan kollade de upp kameran som tillhör Marinan.
Citera
2024-06-09, 20:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71

Han finns på Agia Marinas cctv också. Han ses falla (ihop) vid 15:44 på onsdagen. Enl. Daily Mail.
Citera
2024-06-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Dr. Mosely och hans fru hade åkt båt längs kusten. TV-doktorn gick i land i Sankt Nikolas för att vandra den sista sträckan tillbaka till staden Pedi.

Expressen skriver att sträckan tar 1.5 timme att gå, men enligt google rör det sig om en 1.5km lång sträcka som tar 21 minuter att gå.

Det är en brant och stenig "stig". På bilderna ser det inte lockande ut att gå där i 35 gradig värme.

Hade TV-läkaren med sig tillräckligt med vatten? Underskattade han sin fysik ? Många äldre män tror att de fortfarande är unga och inser inte att de tappar orken med åldern. Det gäller speciellt drunkningsolyckor.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/mysteriet-om-michael-mosleys-forsvinnande-mycket-markligt/
Överskattade sin fysik, menar du väl?
Citera
2024-06-09, 20:33
Moderator
OYs avatar
För att fler skall kunna ta del av tråden och delta i diskussionen i detta medialt uppmärksammade fall flyttas den.

Uppklarade försvinnanden --> Kändisskvaller
/Moderator
Citera
2024-06-09, 20:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han finns på Agia Marinas cctv också. Han ses falla (ihop) vid 15:44 på onsdagen. Enl. Daily Mail.
Sträckan Pedi-marinan tar 30 min att gå. Så han snurrade till det rejält.
Citera
2024-06-09, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Uppgifterna om kartan och markeringen av marinan på den, kom samtidigt som det skrevs att han pratat med människor vid busshållplatsen. Själv gjorde jag kopplingen att det var människorna han pratat med som berättade om kartan för polisen. Kan mycket väl vara ett feltänk från min sida.

Jag kan också tänka fel, dock är det ännu inte hugget i sten vad det var för karta och vem eller hur Agia Marina var markerad på den.
Citera
2024-06-09, 20:37
Medlem
Lonnrots avatar
Mer bakgrundsdata från D M:

” Setting off with a single small bottle of water but crucially no phone, father-of-four Dr Mosley said he was heading back to the three-bedroom Merchant House apartment in Symi where they were staying with friends.

They had only arrived the day before on what was Dr Mosely's second trip to the tranquil Dodecanese island, having first visited eight years ago.”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13510917/dr-michael-mosley-search-tragedy.html
Citera
2024-06-09, 20:41
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag syftar på hela berget, han kan ha blivit ormbiten på annan plats på berget.

Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Lägg ner din pajas. Så många deprimerade losers här som drar denna teori ur arslet. Vem fan tar livet av sig genom att hajka upp för ett berg i 40-gradig värme där det kan ta dagar innan man dör. Uhhh jag lägger mig här och steks ihjäl av solen. Haha. Idiot.

Lite så.

Grejen är väl också att troligtvis så är nätterna relativt kyliga? Jag tittade lite på vädret och det verkar som att det ligger runt 20 grader nattetid, vilket inte är kallt på något sätt men med lite vind (jag ser att det blåser en del på Symi enligt väderprognoserna) så talar det mot "jag går och lägger mig och steker mig till döds av solen" eftersom det blir helt ok temperatur och lite skön vind när solen går ner... jag förstår inte det här argumentet alls faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in