2024-06-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Han kanske glömde äta ordentligt och fick blodsockerfall

Han har inte diabetes 1 ditt ägg, inte ens diabetes 2.
Citera
2024-06-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Åh, herregud, detta har stötts och blötts och besvarats hundratusen ggr nu. Herregud.

Besvarats? Ingen har svaret eller har svarat.
Absolut inte hundratusen ggr.
Flera som frågat så det är inte bara jag som tycker det känns "fishy".
Citera
2024-06-09, 20:47
Medlem
[quote=Dream.71|88525119]
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
...och frågan man fortfarande ställer sej: Varför berättade han inte för frun och de två vännerna vad han tänkte göra redan på Saint Nicholas? Varför ljög han för dom om att han kände sej dålig och tänkte gå hem, när han i själva verket tänkte ge sej ut på en långpromenad till Agia Marina??[/QUOTE]
Exakt, det är detta som är den centrala frågeställningen. Det är för många händelseförlopp som är udda för att detta ska kunna ses som något han inte planerat.

Alla dessa punkter vittnar om att något är inte som vi tror
* Mobilen. Han tog INTE med sig den

* Ljög. Han ljög för frun att han var sjuk när han egentligen går en långpromenad

* Lite vätska. Enligt frun hade han ganska lite vatten med sig

* Värmen. Han väljer den absolut varmaste tidpunkten på dygnet att gå en lång och svår rutt

* Motsatt riktning från bostaden. Varför gå till Agia Marina när han bor åt andra hållet?

* Paraplyet. Han tar med sig ett paraply men lite vatten av någon anledning. Paraplyet ger bara ett litet skydd mot solen, men tyget är så tunt så solen går igenom en hel del, och strålninhsvärmen kommer man inte ifrån.

Som ni ser är det många punkter som tillsammans gör att man måste ifrågasätta motivet med denna promenad, för jag tror inte på att han fick ett infall och plötsligt kände för att testa att gå där han gick, han visste mer än så.

Hjärtproblem kan nog ge en hel del ångest och det kan i sin tur göra att man känner ett behov av att röra på sig - eftersom det ofta lättar på ångestkänslan...
Citera
2024-06-09, 20:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Sträckan Pedi-marinan tar 30 min att gå. Så han snurrade till det rejält.

Ja han måste ha råkat i trassel.

Agia betyder Sankta. Marina är nog en kvinna som klostret med samma namn på den lilla ön är tillägnat…

Det finns f ö en liten ort på Kreta med samma namn.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-06-09 kl. 20:53.
Citera
2024-06-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Mer bakgrundsdata från D M:

” Setting off with a single small bottle of water but crucially no phone, father-of-four Dr Mosley said he was heading back to the three-bedroom Merchant House apartment in Symi where they were staying with friends.

They had only arrived the day before on what was Dr Mosely's second trip to the tranquil Dodecanese island, having first visited eight years ago.”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13510917/dr-michael-mosley-search-tragedy.html

Ja han verkar inte ha haft något större riskmedvetande. Han var ju noga med dieter och så, men han tyckte att vi använder mobiltelefoner för mycket och han ville väl bara koppla av på semestern.
Men detta fall visar ju varför det alltid är bäst att ha mobilen på sig
Citera
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Sorgligt... elementen kan vara överraskande starka
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja han måste ha råkat i trassel.

Agia betyder Sankta. Marina är nog en kvinna som klostret med samma namn på den lilla ön är tillägnat…
Ha, tack, trodde det var en marina där. Snackades om att båten gick till där.
Citera
2024-06-09, 20:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja han verkar inte ha haft något större riskmedvetande. Han var ju noga med dieter och så, men han tyckte att vi använder mobiltelefoner för mycket och han ville väl bara koppla av på semestern.
Men detta fall visar ju varför det alltid är bäst att ha mobilen på sig

Då slutar väl eländet fungera i hettan. Bäst stanna inne…
Citera
2024-06-09, 20:57
Avslutad
Sällan jag blir berörd när kändisar dör, men gillade verkligen honom, och har läste fler böcker och sett mycket av han tv program. Kört 5-2 själv med fina resultat i många år tack vare honom.

Tråkigt för han fru och familj

Han överskattade nog sin hälsa och kondition och underskattade värmen och klipplandskapet. Jag skulle nog kunna göra detsamma även om jag är yngre.
Senast redigerad av qaaq 2024-06-09 kl. 21:00.
Citera
2024-06-09, 20:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det är en sak att ta en kort promenad om det nu prompt måste hållas på mitt i stekande hettan, och en annan att gå i flera timmar med minimalt med vatten och i dålig stenig brant terräng mitt på dagen när det är som varmast.
Det håller jag med om. Men han kanske var en sådan som när han hade börjat gå inte kunde sluta för att se vad som fanns bakom nästa berg, äventyrslysten och säkert nyfiken av sig.

Han var där första gången för åtta år sedan så han kände att han var "tvungen" att se och göra det som han inte gjorde eller hann med då. Han och frun kanske inte skulle stanna så många dagar till och då passade han på innan resan tillbaka till Storbritannien, att göra en promenad i värsta hettan.

Han klarade ju faktiskt att komma till Marinan vilket verkar varit hans mål också, men tyvärr föll han nedför berget precis innan han kom fram vilket är otur och väldigt tragiskt.
Citera
2024-06-09, 20:59
Medlem
Thusneldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ingen man i hans släkt har tydligen inte blivit äldre än 72 år och han lyckades inte vända den tråkiga statistiken. Dåliga gener och bristande omdöme kanske?

Om han var ute på hajk en av hans två veckodagar med fasta så är han ju svag. Som läkare torde han varit medveten om riskerna med uttorkning. Märkligt. Han hade både paraply och keps.

Jag tror mer på naturliga orsaker än klimatförändringar.
Tror också på att det kan ha varit en kombination av fastande och sedan tänkte han säkert att en promenad i värmen kan få honom att tappa i vikt. Sedan gjorde kombinationen av lågt blodsocker och värmen att han blev illamående och yrslig och satte sig ner där han då tappade medvetandet för att aldrig mer vakna.
Citera
2024-06-09, 21:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ha, tack, trodde det var en marina där. Snackades om att båten gick till där.

Med lite ansträngning lyckades jag ta ett bakvänt livtag på Wikipedia och få fram att agia marina är vår Sankta Margareta, jungfrun; 289–304, halshuggen.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-06-09 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in