2024-06-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast vid sista CCTV, när han svänger upp mot bergen, kunde han lika gärna ha valt getstigen som går över berget direkt till Symi Tower och som tar en timme att gå. Men det är möjligt att stigen till marinan är den enda som är markerad på hans karta. Det brukar annars finnas lokala kartor att köpa där mindre vägar och stigar är markerade.
Varför skulle han gå över berget för att komma till Symi. Det var ju bara en omväg jämfört med att följa bilvägen som måste vara mycket enklare.
Nu gick han ju inte heller den vägen. Men jag tror att polisen först trodde att det var så eftersom han var på väg hem. Men sedan insåg de att han hade gått mot marinan och koncentrerade spaningarna till det området .
Citera
2024-06-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Du har fel om allt.
Lägg ner ,
Mosley ägde hus på ön,
Mosley var 67 år.

Nej, det gjorde han inte. Enda stället den uppgiften finns är/var i Expressen och att de som enda tidning skulle haft rätt känns osanolikt. Info finns i den utmärkta samanfattningen om man inte orkar igenom hela tråden.
(FB) Michael Mosley (5:2-dietens upphovsman) försvunnen (2024-06-05)
Citera
2024-06-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan fråga om väg även om man har karta, alla är inte lika bra på att navigera och veta var på kartan man befinner sig.
Ja det var ju det jag skrev. Han kanske hade markerat Agia marina på kartan. Sedan frågade han någon har man skulle gå för att komma dit.
Det kan ha varit därför som polisen koncentrerade sökningarna till det området.
Citera
2024-06-09, 20:01
Medlem
Sextiopluss avatar
Tycker att det andas 70-års kris "jag är inte gammal". Så han gjorde en incredible climb enligt frugan men fick då värmeslag.

Han skulle gjort som grekerna och hållit sig i skuggan när det är som varmast. Då hade han haft en chans att leva i tjugo år till.

RIP Dr Mosley.
Citera
2024-06-09, 20:02
Medlem
Jag tycker han s åg ut som en glad spelevink..och väldigt naiv och äventyrslysten
Citera
2024-06-09, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det var ju det jag skrev. Han kanske hade markerat Agia marina på kartan. Sedan frågade han någon har man skulle gå för att komma dit.
Det kan ha varit därför som polisen koncentrerade sökningarna till det området.

Anledningen till att man koncentrerade sökningarna till området är sannolikt det faktum att man sett honom gå åt det hållet en bit efter Pedi Yacht club där han också sågs gå åt det hållet.
Citera
2024-06-09, 20:05
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Varför har ingen kollat CCTV vid marinan förrän nu? Om de hade sett en man som klättrade och sedan föll hade de väl förstått att det kunde vara han och inte behövt leta i flera dagar. Så slarvigt.

Det är hårresande dåligt och hela sökinsatsen verkar ha varit amatörernas afton. Han kunde ju kanske blivit räddad i tid.
Citera
2024-06-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Det är hårresande dåligt och hela sökinsatsen verkar ha varit amatörernas afton. Han kunde ju kanske blivit räddad i tid.
Det var ju en övervakningskamera som tillhörde marinan. Polisen visste troligtvis inte ens att den fanns
Sedan dröjde det ju något dygn eller två innan de insåg att han hade gått dit. De trodde ju att han var på väg hem och marinan låg ju i motsatt riktning.
Citera
2024-06-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Eftersom det inte tar lång tid att gå till Ag. Marina från Pedi så är jag mer och mer övertygad om att han tänkte ansluta sig till resten av sällskapet som kommer med Båttaxin, som avgått 16.00. Han gick med raska steg i Pedi och tänkte att nu mår jag bättre så varför inte fortsätta till Ag. Marina och ta båten därifrån. Sen kan han ju ha gjort en avstickare upp på berget för att han hade tid för det, men nånting händer med honom rent fysiskt (bryter benet? + vätskebrist?) och allt får ett annat slut.
Men om det stämmer att de hade kommit överens om att han skulle ringa när han kom hem, låter det inte så troligt att han skulle låta frun vara orolig. Då kunde han isåfall lånat en telefon och ringt och meddelat detta.
Citera
2024-06-09, 20:13
Medlem
Kanske var nyfiken på grottorna? Nån annan förklaring hittar jag ej
Om det inte finns nåt annat spännande där uppe som han fått nys om
Citera
2024-06-09, 20:13
Medlem
[quote=Celestron|88524665]...och frågan man fortfarande ställer sej: Varför berättade han inte för frun och de två vännerna vad han tänkte göra redan på Saint Nicholas? Varför ljög han för dom om att han kände sej dålig och tänkte gå hem, när han i själva verket tänkte ge sej ut på en långpromenad till Agia Marina??[/QUOTE]
Exakt, det är detta som är den centrala frågeställningen. Det är för många händelseförlopp som är udda för att detta ska kunna ses som något han inte planerat.

Alla dessa punkter vittnar om att något är inte som vi tror
* Mobilen. Han tog INTE med sig den

* Ljög. Han ljög för frun att han var sjuk när han egentligen går en långpromenad

* Lite vätska. Enligt frun hade han ganska lite vatten med sig

* Värmen. Han väljer den absolut varmaste tidpunkten på dygnet att gå en lång och svår rutt

* Motsatt riktning från bostaden. Varför gå till Agia Marina när han bor åt andra hållet?

* Paraplyet. Han tar med sig ett paraply men lite vatten av någon anledning. Paraplyet ger bara ett litet skydd mot solen, men tyget är så tunt så solen går igenom en hel del, och strålninhsvärmen kommer man inte ifrån.

Som ni ser är det många punkter som tillsammans gör att man måste ifrågasätta motivet med denna promenad, för jag tror inte på att han fick ett infall och plötsligt kände för att testa att gå där han gick, han visste mer än så.
Citera
2024-06-09, 20:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför skulle han gå över berget för att komma till Symi.
Det var en av valmöjligheterna vid den sista CCTV'n. För att hemmet låg i Symi Towers? Jag har ingen aning om hur han tänkte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in