2024-06-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denbredamitten
Röstade på Miljöpartiet och gav Kuhnke min personröst då hon är kompetent.

Disney-ministern är mycket kompetent på att dela ut pengar till islamister ja!
Citera
2024-06-09, 18:24
Medlem
Sara skyttedal fick min röst, gillar hennes frispråkiga sätt.
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-06-09 kl. 18:29.
Citera
2024-06-09, 18:24
Medlem
Månsans avatar
Två röster på SD (min fru röstade som jag sa till henne).

Har en flarra Prosecco på kylning. Ska öppnas runt midnatt för att fira sossarnas formidabla katastofval samt gärna också centerpartiets död.
Citera
2024-06-09, 18:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
När kommer valresultatet? 23:00?

Egentligen är euparlamentet ganska impotent och oviktigt. Kommissionen och ministermöten styr.
Nej EU-parlamentet är en viktig församling trotts att EU inte styrs parlamentariskt. Närmast jämförbart men huset i USA.

Centern fick min röst!
Citera
2024-06-09, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Men då är du alltså för EU. Det verkar inte finnas några verkliga alternativ som är öppna för att göra en Swexit.

Men dom skall ha sportslig chans oxå. Nu vet AfD gå framåt, det är bra för Europa att vi tuffare syn på migranter.
Citera
2024-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvariumfiskarn
Då är rösten inlagd och för min egen del var valet lätt, Charlie Weimers stod högst upp på listan så jag slapp kryssa.
Men Ni andra som röstade, var ert val enkelt, hoppas och tror ni att rösten gör skillnad?

Jag vill i alla fall tro att det är vår skylldighet att rösta för annars är man inte riktigt kvalificierad att höja rösten vid debatt.
well done. Vi måste ha en förändring
Citera
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Tack för länken. Många intressanta partier.
Vill också påpeka att blankröster räknas, även ifall de anses ogiltiga. Jag tycker personligen att ifall det inte finns något parti som man stödjer, så är det trots allt mycket bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Visar att man åtminstone bryr sig.

https://www.val.se/att-rosta/hur-rostar-jag/rosta-blankt.html

Jag funderade själv ett tag på att rösta blankt. Hade helst röstat på någon av de större partierna, men ansåg det omöjligt pga deras politik i vissa frågor.

Sedan undrar man ju vad ”Anarkisterna” är för parti. Några anarkister lär de väl inte vara, då anarkister motsätter sig parlamentarism. De som vet får gärna berätta.

Det är inget parti. Anarkister är inte partipolitiska.
Jag frågade chatGPT varför man ska rösta på ANARKISTERNA:

Anarkism är en politisk filosofi och samhällsrörelse som förespråkar ett samhälle utan hierarkiska strukturer och tvångsmakt, där människor organiserar sig frivilligt och samarbetar på lika villkor. Anarkister motsätter sig statliga institutioner, kapitalism och alla former av auktoritära system som utövar kontroll över individen. Istället förespråkas självförvaltning, direktdemokrati och decentralisering.

### Vad är anarkism?

1. **Statlöshet:** Anarkismen strävar efter att avskaffa staten, eftersom den ses som ett verktyg för förtryck och kontroll.
2. **Självorganisering:** Samhällsstrukturer ska baseras på frivilliga associationer och direktdemokrati där beslut tas gemensamt av de berörda.
3. **Egalitarianism:** Anarkister kämpar för jämlikhet och social rättvisa, utan klassamhälle eller ekonomisk ojämlikhet.
4. **Antiauktoritarianism:** All form av auktoritet och hierarki ifrågasätts och anses behöva legitimeras om de ska accepteras.

### Varför rösta på partiet ANARKISTERNA trots att det inte är ett politiskt parti?

Att rösta på ett parti som ANARKISTERNA, även om det inte är ett traditionellt politiskt parti, kan ses som en symbolisk handling för att:

1. **Protestera mot det nuvarande systemet:** Det visar missnöje med de etablerade politiska partierna och deras sätt att bedriva politik.
2. **Främja anarkistiska idéer:** Genom att rösta på ANARKISTERNA uttrycker man stöd för anarkistiska principer och bidrar till att sprida medvetenhet om dem.
3. **Skapa diskussion:** Det kan uppmuntra till debatt om alternativ till det nuvarande politiska och ekonomiska systemet.

### Skillnader mellan anarkism och traditionella politiska partier

1. **Syn på staten:** Traditionella politiska partier strävar efter att få makt inom staten för att kunna genomföra sina politiska program, medan anarkister vill avskaffa staten helt.
2. **Makt och hierarki:** Politisk makt i traditionella partier innebär att vissa personer eller grupper får makt över andra, medan anarkismen förespråkar maktfördelning och direktdemokrati där alla har lika mycket att säga till om.
3. **Institutioner som EU-parlamentet:** Traditionella partier deltar i institutioner som EU-parlamentet för att påverka lagstiftning och politik på en högre nivå. Anarkister menar att sådana institutioner är en del av problemet och bör avvecklas till förmån för lokalt självstyre.

Att rösta på ANARKISTERNA blir därför en akt av principfasthet och protest mot ett system som anarkister ser som grundläggande felaktigt och förtryckande. Det handlar mer om att signalera ett avståndstagande från maktstrukturer och en önskan om att föra diskussioner om alternativ till det nuvarande samhällssystemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej EU-parlamentet är en viktig församling trotts att EU inte styrs parlamentariskt. Närmast jämförbart men huset i USA.

Centern fick min röst!

Hahaha skojar du? Var det fettobyråkraten Wiesner eller den odugliga islamisten Abir med Salamin som lockade dig?
Herrejävlar.
Citera
2024-06-09, 18:28
Medlem
HLundborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Det är nog du som har dålig verklighetsuppfattning här och osar Quisling.

Inget är nånsin försent.
Och du har du dålig verklighetsuppfattning som använder namnet Quisling på det sättet du gör.
Hade du vetat bättre hade du inte smädat en norsk broder, vit nationalist och högt dekorerad man som Vidkun Quisling, som klev fram och tog ansvar för nationen och för att makten över denne skulle stanna i norska händer när den tidigare regeringen flytt landet som fega små kräk.
Alternativet var att som Danmark ställas direkt under tyskt styre.

Ska europa kunna blomsta och våra nationer än en gång bli homogena nationalstater så måste lögner som denne, som spridits för att hålla oss nere, förkastas.
Citera
2024-06-09, 18:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Vilka partier, förutom de åtta riksdagspartierna, har fått röster från flashbackarna?

Här är en lista över samtliga partier som det går att rösta på:
https://data.val.se/euval2024/partier/anmalda

Alternativ för Sverige och Piratpartiet har nämnts i tråden. Vilka fler partier har ni röstat på?

En medlem skrev Nyans och en annan NMR, men oklart ifall de röstade på respektive parti.

Ingen har än så länge nämnt Folklistan, FI eller Medborglig samling.
NMR stället inte upp i EU-valet och uppmanar sina medlemmar att inte delta i detta val.
Citera
2024-06-09, 18:30
Medlem
Kärringen var upptagen så jag fick lägga en röst på det hon skulle rösta på. Min hade varit bortkastad ändå.

Jag känner mig lite oren nu när jag lagt en röst på moderråttorna.
Citera
2024-06-09, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NWO2001
Har tidigare röstat SD, men i detta val blev det AFS ALTERNATIV FÖR SVERIGE.

SD har spårat ur och ändrat sin sakpolitik de senaste åren för att få käka köttbullemackor med Ebba och lunch med Kristersson..
Alternativ för Sverige är enda partiet som är för SWEXIT och slippa bli rånade på 40 miljarder kr per år i EU-medlemsavgift och att EU tar besluten och att EU-lag är över svensk lag.

Når av etablissemanget motarbetade AFS bara över 1% som har man gratis valsedlar i nästan EU och kommer garanterat in då om det inte sker redan ikväll.

Nu som ännu inte röstat ta med ID till vallokalen och rösta före kl 21.

Absolut är det så. Man kan vara pragmatisk oxå, att rösta på ett parti som inte lyckas. Lite som rösta på PP 2024. Deras tid har varit.

Bättre med ett starkt SD än inget alls. Vi sitter där vi sitter, det finns onda krafter som vill ha liberal migrationspolitik till eu , vi se hur sunkigt det mångkulturella samhället har blivit med gängkriminella och klan brottslingar.

Tex mp riskera få hela 3 mandat i eu . Ondska finns där ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in