Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Röstar man inte har man ingen rätt att klaga på politiska beslut.
Det kan ju också tolkas på det viset, att valet att inte rösta faktiskt markerar misstro mot systemet. Intressantast med EU-valet tycker jag är när politiker diskuterar vilka frågor som hör hemma på överstatlig nivå och vilka som hör hemma på statlig nivå. Det roliga är dock att de alltid är rörande överens om att alla frågor ska stötas och blötas på en politisk nivå.
Jag som har typ libertarianska åsikter, jag tycker att väldigt många frågor helt skulle kunna avpolitiseras. Skolan? Privatisera. Betygssystem? Låt varje utbildningsinstitution själv bestämma sina grunder för att anta studenter. Det finns så många exempel tycker jag på frågor, där politikerna inte är överens, men där de är överens om att de ska bestämma om saken som politiker.
Varför ska de göra det? Jag skulle vilja se politiker som har som inställning att de vill avhända sig så mycket beslutsrätt som möjligt och lämna de frågorna till marknaden och civilsamhället att reda ut. Behövs det en bostadspolitik exempelvis? Jag tycker inte det. Tycker man kan avreglera hela marknaden och då tror jag vi skulle få ett mycket bättre resultat än då politiker är inne och petar i systemet...