2024-06-09, 11:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hovrätten kommer att ta hänsyn till att det inte finns några bevis mot den tilltalade samt att man inte kan utesluta en annan gärningsman.

Exakt, de kommer troligtvis att motivera det hela med att det inte är ställt utom allt rimligt tvivel att 22-åringen är gärningsmannen.

Så ska det väl också vara, det finns en del omständigheter kring det aktuella fallet som väcker tvivel kring att TR verkligen har dragit rätt slutsatser?

Närvaron av 22-åringens DNA i hennes bostad och på hennes kropp kan dessutom ha en naturlig förklaring eftersom han var på besök ca en dag tidigare.

Jag läste förresten om detta aktuella fall apropå teorin om en alternativ gärningsperson.

Jag påpekade tidigare att portdörren är av det mer opålitliga slaget, ibland går denna typ av dörrar inte alls i lås. Det går inte väl att utesluta att någon obehörig person kan ha befunnit sig i trapphuset och känt på dörrar?
Citera
2024-06-09, 12:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag tror på friande dom i båda instanser.

Fast nu visade det sig att du hade fel vad gäller den första instansen, varför utgår du förresten ifrån att det bara blir två instanser?

I teorin så kan väl 22-åringen fällas även i hovrätten men möjligheten av resning i Högsta domstolen bör väl samtidigt inte förringas?
Citera
2024-06-09, 12:14
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu visade det sig att du hade fel vad gäller den första instansen, varför utgår du förresten ifrån att det bara blir två instanser?

I teorin så kan väl 22-åringen fällas även i hovrätten men möjligheten av resning i Högsta domstolen bör väl samtidigt inte förringas?

Ja jag hade fel i första instansen, so what? Vi har (som sagt) i många fall bevittnat hur hr och hd kan fria (den i tr dömda) GM. Det är (som sagt) bitvis ett lotteri. Vi får helt enkelt vänta och se vad instanserna säger. Den sista instansen hd tar sällan upp fall, som du vet.
Citera
2024-06-09, 12:30
Medlem
senhackarens avatar
Bra att han fick livstid. Hans farsa är väll jättestolt över sin pojke nu. Hedern är återställd nu. Dessa medeltida tänkande. Kan inte hans farsa bara bygga en tidsmaskin och åka tillbaks till medeltiden. Sonen får han gärna ta med sig.
Citera
2024-06-09, 13:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prussiluskan85
Har börjat lyssna nu .. är fortfarande bara på mamman till Sagas vittnesmål ..

Alltså HERREGUD!

Har aldrig hört ngn så ”glad” i en rättssal vars anhöriga har mördats?🙀

Jo, hon kan vara i chock/psykos absolut , men ändå !!!!!??????

Det känns som om hon ”trivs i rampljuset”😳🤷‍♀️ …. Och är skrämmande lik Johanna Möller i röst och formuleringar ………

🙀
Måste väl ändå kännas upplyftande när ens dotters mördare döms till lagen hårdaste straff, vi har tyvärr inte dödsstraff i Sverige.

Har dock en smolkig känsla att Hovrätt kommer sänka straffet, men hoppas jag har fel!
Citera
2024-06-09, 13:43
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prussiluskan85
Har börjat lyssna nu .. är fortfarande bara på mamman till Sagas vittnesmål ..

Alltså HERREGUD!

Har aldrig hört ngn så ”glad” i en rättssal vars anhöriga har mördats?🙀

Jo, hon kan vara i chock/psykos absolut , men ändå !!!!!??????

Det känns som om hon ”trivs i rampljuset”😳🤷‍♀️ …. Och är skrämmande lik Johanna Möller i röst och formuleringar ………

🙀

Det där håller jag inte med om. Tycker det är respektlöst att jämföra en målsägande med en dömd föräldramörderska.
Sagas mamma pratar med gnällbältesdialekt och är thailändska i grunden vilket troligen gör henne ljus i rösten. Hon har gått igenom berättelsen många gånger och det har gått ett år. När hon kommer till episoden om hur hon hittade sin dotter död så brister det ändå för henne.
Jag uppfattar henne överlag som mycket trovärdig. Hon säger när hon vet och när hon tror eller inte vet. Hon förklarar varför hon kommer ihåg vissa detaljer och inte andra.
Hon stakar sig när hon får tänka efter.
Det hon säger stämmer med den tekniska bevisningen.
Citera
2024-06-09, 14:42
Medlem
Om HR fastställer domen från TR är det nog stopp där.
Om HR däremot friar blir det intressant att se om HD tycker att de bör visa var gränsen går för ett indiciemål.
Citera
2024-06-09, 14:45
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Exakt, de kommer troligtvis att motivera det hela med att det inte är ställt utom allt rimligt tvivel att 22-åringen är gärningsmannen.

Så ska det väl också vara, det finns en del omständigheter kring det aktuella fallet som väcker tvivel kring att TR verkligen har dragit rätt slutsatser?

Närvaron av 22-åringens DNA i hennes bostad och på hennes kropp kan dessutom ha en naturlig förklaring eftersom han var på besök ca en dag tidigare.

Jag läste förresten om detta aktuella fall apropå teorin om en alternativ gärningsperson.

Jag påpekade tidigare att portdörren är av det mer opålitliga slaget, ibland går denna typ av dörrar inte alls i lås. Det går inte väl att utesluta att någon obehörig person kan ha befunnit sig i trapphuset och känt på dörrar?
Det är för osannolikt under alla omständigheter. Hon hade bara dna från gm under naglarna. Så det är utom allt rimligt tvivel.
Citera
2024-06-09, 15:09
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hovrätten kommer att ta hänsyn till att det inte finns några bevis mot den tilltalade samt att man inte kan utesluta en annan gärningsman.
Han hade sån tur att någon obemärkt tar sig in genom två låsta dörrar mördar saga utan att lämna ett spår på henne utan något motiv just den dagen. Nej det är för osannolikt.
Citera
2024-06-09, 15:13
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om du med frågan menar varför TR anser att det finns hatbrottsbakgrund/rasism i detta fall beror det ju på att sonen Am*n av sin familj var förbjuden att umgås med svenska tjejer.
Am*n hotades med att bli skickad på uppfostringsvistelse till ursprungslandet Somalia om han inte lydde.

Am*n var livrädd att berätta för familjen om Sa*a, om graviditeten som redan hade pågått så länge och om att de skulle flytta ihop. Am*n var helt övertygad om att familjen skulle förskjuta honom, att han skulle förlora kontakten med sin släkt om dessa planer med Sa*a skulle komma fram.

Am*ns familj kände inte Sa*a, hade aldrig träffat henne. Orsaken till deras avsky gentemot Sa*a bottnade helt och hållet i hennes etnicitet och icke-muslimska tro. Då är motivet rasistiskt.

ah tolkade de som att den jag citerade menade att domaren var rasist
Citera
2024-06-09, 15:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det är för osannolikt under alla omständigheter. Hon hade bara dna från gm under naglarna. .

22-åringen besökte henne ca ett dygn tidigare, det går väl inte att utesluta att DNA:at kan ha blivit avsatt då?

En alternativ gärningsperson måste inte heller ha avsatt DNA under naglarna.

Inget vittne har heller sett 22-åringen i fastigheten kvällen den 28 april fram till de första timmarna den 29 april, detta utgör en svaghet i bevisningen.

Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Så det är utom allt rimligt tvivel.

Du verkar inte riktigt förstå betydelsen av "ställt utom allt rimligt tvivel"
Citera
2024-06-09, 16:29
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
22-åringen besökte henne ca ett dygn tidigare, det går väl inte att utesluta att DNA:at kan ha blivit avsatt då?

En alternativ gärningsperson måste inte heller ha avsatt DNA under naglarna.

Inget vittne har heller sett 22-åringen i fastigheten kvällen den 28 april fram till de första timmarna den 29 april, detta utgör en svaghet i bevisningen.

Du verkar inte riktigt förstå betydelsen av "ställt utom allt rimligt tvivel"
Jo det förstår jag. Här finns inget rimligt tvivel. Spöken som tar sig genom låsta dörrar utan att lämna ett spår så lägligt JUST DENNA DAGEN. Finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in