Om han är obsessive och bara ska gå sina antal tusen steg/dag, kolhydratsvälta, intermittentfasta, lider av depressioner osv, så är det inte omöjligt att han bestämt sig för att ta en titt på grottsystemet utan att berätta för reskamraterna.
Om han och hans fru nu hade hus på ön så känns det också som att man bör ha ett abonnemang som funkar på ön.
Temperaturer, både höga och låga är absolut ungen bra kombo med normal elektronik även om de oftast funkar men det finns gränser.
Telefon är ingen livförsäkring men ett stort hjälpmedel, i detta fall hade han lämnat telefonen hemma (avsiktligt eller inte), sagt att han mått dåligt men gick ändå åt helt motsatta hållet mot att ta snabbaste vägen hem som borde vara det normala i det läget.
Jag får känslan av att han tog sitt liv avsiktligt även om det är en tråkig tanke då jag också är en av personerna som gillade hans personlighet och forskning.
Må han vila i frid och varför han avslutade livet kommer vi aldrig få veta om det nu inte handlar om ett brott och någon kört på honom eller rånmördat honom.
Ja suicid kan väl.inte uteslutas. I så fall verkar det ju som att han verkligen har velat försvinna.
Man kan ju tycka det är väldigt märkligt att lämna alla på det sättet utan avskedsbrev. Men sådant har väl hänt förr.
Det är stora avstånd, 20 mil, mellan platsen han senast sågs på och fyndplatsen.
20 mil?
Jag hade fått uppfattningen att ön var mycket liten? Säker på att du inte missuppfattat avstånden här? 20 mil på 2-3 dagar? Då har han knatat på jävligt bra...
NEWSBody is found in hunt for Dr Michael Mosley: Police make discovery after huge search for Mail's health guru who went missing during holiday walk on Greek island of Symi
Ja, det var ganska uppenbart att han hade dött. Inte blivit mördad, rånad eller flytt till Turkiet som vissa i tråden trodde. Han gick helt enkelt fel och dog av värmeslag. Sorgligt, RIP.
Att ge sig ut på en omväg utan mobil kan jag tycka är förbannat oansvarigt. Hur tänkte doktorn här egentligen eller är det självmord trots allt !
Han kan haft solsting redan där och då. Förvirrad och inte kan tänka klart så han glömmer sin mobil. Därefter blev det bara värre i takt med vätskebristen verkligen kickar in, han blev antagligen helt oförmögen att genomföra minsta lilla sak.
Enligt grekisk media så påträffades en kropp nära ett staket och i klippig mark (alltså inte riktigt i en grotta) vid Agia Marina när ett statligt tv-team filmade från området och såg "något som blänkte" vid staketet under filmningen.