2024-06-09, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Den enda som vet var den glömdes och hittades, är frun. Antingen uppger hon olika uppgifter till polisen för att orsaka missförstånd om varför, eller också är det polisen som missförstår.

Varför blir det oklarheter om mobilen i media var den glömdes. Det är det viktigaste i hans försvinnande... var fanns mobilen?
Jag tror det är så enkelt som att fruns uppgifter förts vidare i flera led inom polis och media, kanske på grekiska och halvtaskig engelska, och det blivit ett missförstånd. Någon har kanske försökt förklara varför de inte kan spåra hans mobil med ett "he left his phone", och detta uppfattas som att det var på stranden och av misstag, vilket förs vidare. Eller något liknande.

Som jag förstått det hittar frun mobilen i huset på samma plats där han lämnat den innan de åkte till stranden, och det är därför hon drar slutsatsen att han aldrig kommit tillbaka dit och de börjar leta.

En annan rörig grej är att tidningarna nämnde att han setts på väg mot marinan, men var är den, det ligger båtar lite varstans..? Sedan såg jag att klostret eller vad det är på halvön heter "monastery Agia Marina"...

På bilderna från orten ser det ut att vara ganska lätt att se åt vilket håll samhället Symi ligger, så det verkar konstigt att han gått iväg mot det där klostret. Men om han nu gjort det, kan han ha känt att han var på väg att få värmeslag och gått av stigen och ner mot vattnet för att kunna svalka sig lite med havsvattnet, doppa kepsen eller så, och ramlat i?

Hoppas verkligen han återfinns vid liv, men det ser inte bra ut efter så många dagar... Måtte det inte bli ett sånt där olöst försvinnande som den andra gubben, det är så sorgligt och frustrerande när folk aldrig hittas och anhöriga aldrig får svar på vad som hänt.
Citera
2024-06-09, 01:25
Medlem
Nu har det snart gått fyra dygn..
Det verkar inte rimligt att han finns på ön. Om en dag avbryter grekerna sitt sökande.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Vems båt är det han ska ha suttit i, är det nåt som framkommit? Dom var på en "badplats" Saint Nikolaus Beach, och sen ville han hem? Att plötsligt vilja hem är <3 för mig, som introvert.
De kom dit i taxibåt sägs det (men vem vet vad som stämmer här) och läste någonstans, minns inte var, att båten hem skulle gå vid 16-tiden. "Gud" vet.

Någon egen båt hade de inte dit, inte hört något om det i alla fall.

Var det förresten så att det inte gick någon buss heller på en bra stund fr Pedi till Symi stad, att det var därför han var vid busshållsplatsen i Pedi så som sägs? Att han pratade med någon/några där?
Citera
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
”Det skulle kunna vara på grund av att han medvetet har försökt komma bort från mobilanvändandet.
Här är ett radioprogram där han säger att hälsan kan förbättras avsevärt om man minskar på telefonanvändandet.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001hx33

Men att de skulle dela på en mobiltelefon låter ändå väldigt opraktiskt.”

Men att de lämnade kvar den/dem på boendet låter rimligt om de nyss påbörjat semestern efter en lång lansering. Kanska hade de båda två jobbmobil och privat mobil, eller varsin privat mobil och en gemensam jobbmobil.
Citera
2024-06-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag tror på att han har dukat under i värmen. Kanske påverkad av den redan från början och inte riktigt medveten om att han är det. Att omdömet påverkats tidigt.

Stämmer det som sägs på några ställen att han inte mådde bra (vilket är obekräftat?) så kan jag inte låta bli att tycka att det är konstigt att inte frugan följde honom. Men något brott från hennes sida tror jag inte alls på. Tror inte på något brott öht utan han har tagit helt fel beslut. Jädrigt konstigt att han på den lilla ön inte har hittats ännu. Han har väl sökt skydd någonstans kanske och letandet har inte gått bra. Kanske inte helt effektivt heller.

Om han har gått över det där skravliga lilla berget ser det inte ut att finnas något att söka skydd i dock? Som någon gammal ruin, mindre grotta eller nåt.

Var är karlen?

(Som 67-åring är man inte lastgammal som en del verkar tro men som en 20-åring är man förstås inte, kan finnas något sådant exemplar på några miljoner kanske. Inuti känns det likadant men kroppen är inte densamma.)

Yes. Han har blivit ett offer för värmen. No doubt about it. Kan ju bli sjukt varmt därnere o de hade nyss anlänt.
Citera
2024-06-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airamkasi
Varg/björn på Symi?? 🤔
Njae, då får du dra dig upp mot Presbasjön på fastlandet och området där
runt omkring, där Grekland, Albanien och Nordmakedonien möts, lite som vårat treriksröset.. .

Ja, jag spårade ur där en aning men farliga ormar har de där iaf.

Nu tror jag ju att värmen är boven i dramat. Sen kan han ha irrat runt en del. Kanske slängt sig ner mot havet i en sista desperat handling...
Citera
2024-06-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarplex
Han kan ha vandrat i väg för att ta livet av sig, vandrat upp på en höjd för att kasta sig ut i havet.
Om han velat ta livet av sig, borde han då inte bara stannat hemma i den där villan,
medans de andra gav sig av till stranden. Och när han blivit ensam i villan,
bara gått ut o satt stopp på sitt liv.
Varför skulle han följa med till stranden först? o förlänga sitt plågsamma liv,?
Om han planerat dö, tänkt ut att dränka sig
-så var det märkligt att hänga med de andra o sol- mysa först..
nej det kan inte vara ett uttänkt självmord,
men som sagt inget vet vi ju..
Citera
2024-06-09, 01:30
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Okej, ja det är Blue Corner Cafe, här har han precis passerat infaretn till vandringsleden som går till hans by där han bor
Okej, det är det Cafét, då är det ju konstigt att han går där då istället för att gå in på vandringsleden.
Citera
2024-06-09, 01:34
Medlem
flashmaners avatar
Jag kollade lite på google maps bilden nedan och matchade den mot CCTV-filmen som florerar, där man ser Mosley promenera framför några byggnader med bergen i bakgrunden.

Man kan där bestämma hans position till ungefär mitt den norra strandvägen på väg ut mot den punkt där han i media sagts blivit sedd vid 1400.

Han går med bestämda steg så han verkar veta vart han här på väg, och det är inte vägen mot byn där han bor. Varför han är där och går i den riktningen kan man bara spekulera i.

Men det betyder inte att det är ett frivilligt försvinnande.

En spekulation som inte känns helt orimlig är att han är på väg till någon han känner eller av någon anledning stämt träff med.
Citera
2024-06-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Nu tror jag ju att värmen är boven i dramat. Sen kan han ha irrat runt en del. Kanske slängt sig ner mot havet i en sista desperat handling...

Ja, fy.. Många giftiga ormar på Symi. (även sådana på två ben... &#128580
Senast redigerad av airamkasi 2024-06-09 kl. 01:40. Anledning: Nåt blev fel, siffror som jag inte skrivit...
Citera
2024-06-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

* rån hade han överhuvudtaget något värdefullt på sig? Tydligen inte ens en telefon att stjäla.

Nej brott låter mindre sannolikt. Kvar blir egentligen bara olycka, sjukdomsfall eller frivilligt försvinnande.
Om han har mobil och plånbok med sig kan iofs inte en rånare veta på förhand, om inget finns att stjäla kanske det snarare ökar risken när rånaren blir arg och besviken? Och om det fanns planer på att åka buss som påståtts borde han väl ha pengar med sig. Fast jag tror inte heller att rån är särskilt troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Det är konstigt att ge sig ut och gå något vidare öht i den värmen. Omdömet verkar ha varit nedsatt. Tror inte på självmord. Konstigt alltihop är det i alla fall.

Vore jag hans fru skulle jag förbanna i evighet att jag inte gick med honom.
Ja, men kanske kändes det mindre varmt på stranden, man har badat, det kanske fläktar lite? Man kanske underskattar hur hett det är på stigar och vägar.
Citera
2024-06-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Ja, fy.. Många giftiga ormar på Symi. (även sådana på två ben &#128580
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in