2024-06-09, 00:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Gissar fortfarande på olycka eller plötslig sjukdom som gjort att han blivit liggande någonstans.

Men om man krasst skulle fundera på att han utsatts för ett brott, vad kan ha hänt?

*. mord någon närstående vill göra sig av med honom? Nummer ett som misstänkt är alltid den gifta partnern. Skulle hustrun låta honom gå iväg och sedan mörda honom? Själv eller genom att leja någon. Mindre sannolikt eftersom Mosleys försvinnande på det här sättet istället har skapat alldeles för stor uppståndelse. Borde kunnat göras betydligt mer diskret.

*. hämnd har någon ett stort horn i sidan på honom? Har hans dietråd skadat någon? Dödat någon närstående till någon som idag vill hämnas?

*. kidnappning - är han och hustrun rika? Sannolikt vid rätt god kassa ja.
Haft stora framgångar med böcker, TV-program, eftersökta föredragshållare etc. Skulle hustrun då fortsätta låtsas leta - troligen ja om kidnapparna instruerat henne att göra så. Skulle polisen fortsätta leta - troligen inte på det här sättet om de känner till att det handlar om en kidnappning.

*. Kan han tagits för organtransplatation? Långsökt men inte osannolikt. Han borde haft en väldigt hälsosam kropp för en man i hans ålder. Letar man efter ett organ för transplantation till en jämgammal man är nog Mosley en väldigt bra kandidat.

*. Kan han tagits för att banta ner och ge någon rik shejk eller tjock diktator hälsohjälp?
Väääldigt långsökt.

* rån hade han överhuvudtaget något värdefullt på sig? Tydligen inte ens en telefon att stjäla.

Nej brott låter mindre sannolikt. Kvar blir egentligen bara olycka, sjukdomsfall eller frivilligt försvinnande.
Jag tror på att han har dukat under i värmen. Kanske påverkad av den redan från början och inte riktigt medveten om att han är det. Att omdömet påverkats tidigt.

Stämmer det som sägs på några ställen att han inte mådde bra (vilket är obekräftat?) så kan jag inte låta bli att tycka att det är konstigt att inte frugan följde honom. Men något brott från hennes sida tror jag inte alls på. Tror inte på något brott öht utan han har tagit helt fel beslut. Jädrigt konstigt att han på den lilla ön inte har hittats ännu. Han har väl sökt skydd någonstans kanske och letandet har inte gått bra. Kanske inte helt effektivt heller.

Om han har gått över det där skravliga lilla berget ser det inte ut att finnas något att söka skydd i dock? Som någon gammal ruin, mindre grotta eller nåt.

Var är karlen?

(Som 67-åring är man inte lastgammal som en del verkar tro men som en 20-åring är man förstås inte, kan finnas något sådant exemplar på några miljoner kanske. Inuti känns det likadant men kroppen är inte densamma.)
Citera
2024-06-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Hoppas det här slutar väl, jag gillar verkligen Mosley. En undersökande människa som vill förmedla kunskap till sina medmänniskor. 🙏

Med det sagt, jag tror han fått värmeslag på vägen någonstans. Man kan bli helt tafatt och dum i huvudet hur smart man egentligen är. Jag var med om det och hade tur som hade människor omkring mig som tog hand om mig.
Ja.Redan på stranden hade han sagt han inte mådde bra, därför ville gå ifrån. Redan där var han drabbad av solsting. Han borde alltså inte ha fått gå ensam..
Att han gick fort enligt filmen, var också oklokt -i sådan värme. Han tänkte inte klart. Att han inte tog kontakt med folk när han passerade butikerna, utan istället gick in i steniga området, kan bara betyda att han var förvirrad. Man tänker inte logiskt. Men var finns han..
Eller har han slagit följe med någon, och sedan har han utsatts för något ?
Citera
2024-06-09, 01:04
Medlem
Solarplexs avatar
Han kan ha vandrat i väg för att ta livet av sig, vandrat upp på en höjd för att kasta sig ut i havet.
Citera
2024-06-09, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ja.Redan på stranden hade han sagt han inte mådde bra, därför ville gå ifrån. Redan där var han drabbad av solsting. Han borde alltså inte ha fått gå ensam..
Att han gick fort enligt filmen, var också oklokt -i sådan värme. Han tänkte inte klart. Att han inte tog kontakt med folk när han passerade butikerna, utan istället gick in i steniga området, kan bara betyda att han var förvirrad. Man tänker inte logiskt. Men var finns han..
Jag skulle nog säga att man märker när det börjar bli för jobbigt, man blir törstig, flämtar, svettig och går sakta, så jo han borde sett signalerna tydligt
Citera
2024-06-09, 01:09
Medlem
Man går inte tillbaka till byn om man känner sig dålig, man tar vattentaxin, punkt slut.
Citera
2024-06-09, 01:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Har inte instagram, vägrar twitter sen det köptes ut, men kanske underlättar det killgissningar. Samma tröja i dagar? Antingen trivs man som faen eller så skiter man i allt. Pick one.

Men ingen går ut på en lång tokvarm vandring för att *sen* döda sig själv, imo. Ska man det, så gör man det enkelt för sig.
(Själv gillar jag twitter, visst skrivs det en massa skit men det är ganska fritt fram och ett bra ställe att få ut ilska på. Lite som här.)

Det är konstigt att ge sig ut och gå något vidare öht i den värmen. Omdömet verkar ha varit nedsatt. Tror inte på självmord. Konstigt alltihop är det i alla fall.

Vore jag hans fru skulle jag förbanna i evighet att jag inte gick med honom.
Citera
2024-06-09, 01:15
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Är det Blue Corner Cafe du menar som han kikar in i?
Det vet jag inte men det är möjligt, ser ut att vara något café eller kanske en pub.

Här är bilden där han står vid skyltfönstret/fönstret. Bilden jag såg tidigare hittar jag inte nu och den här är från DN som är beskuren som gör att fönstret inte syns.
https://th.bing.com/th?id=OVFT.BPbiegKg1MvRZteC1rAmvS&pid=News&w=234&h =132&c=14&rs=2&qlt=90&dpr=1.5

men här ser man när han är på väg därifrån. Den gröna växten syns i högra hörnet på båda bilderna så det är samma ställe.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/3M6xjP/sokandet-aterupptas-efter-saknade-dietgurun
Citera
2024-06-09, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nej väldigt osannolikt att han skulle ha gått åt helt fel håll när han i princip bara hade behövt fortsätta längs vägen han gick på. I stället gick han i motsatt riktning rätt ut i öknen.
Även om man är förvirrad är det orimligt.
Sedan som du i själv skriver så borde han ha hittats vid det här laget om det var så enkelt att han hade kollapsat i värmen.
Citera
2024-06-09, 01:18
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarplex
Han kan ha vandrat i väg för att ta livet av sig, vandrat upp på en höjd för att kasta sig ut i havet.

Vad vackert det låter.
Det skulle jag också vilja göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag skulle nog säga att man märker när det börjar bli för jobbigt, man blir törstig, flämtar, svettig och går sakta, så jo han borde sett signalerna tydligt
ja, första reaktionerna är precis som du säger, sedan tänker man inte klart.
Även om han hade vattenflaska så kom han sig inte för att dricka.
Den där paraplyn måste ha funnits i hans ryggsäck, så den fällde han upp,
det visar på att han tänkte på att skydda sig -i början av promenaden. .
Men allt blir bara spekulation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det vet jag inte men det är möjligt, ser ut att vara något café eller kanske en pub.

Här är bilden där han står vid skyltfönstret/fönstret. Bilden jag såg tidigare hittar jag inte nu och den här är från DN som är beskuren som gör att fönstret inte syns.
https://th.bing.com/th?id=OVFT.BPbiegKg1MvRZteC1rAmvS&pid=News&w=234&h =132&c=14&rs=2&qlt=90&dpr=1.5

men här ser man när han är på väg därifrån. Den gröna växten syns i högra hörnet på båda bilderna så det är samma ställe.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/3M6xjP/sokandet-aterupptas-efter-saknade-dietgurun
Okej, ja det är Blue Corner Cafe, här har han precis passerat infaretn till vandringsleden som går till hans by där han bor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Mest troligt, ja. Det var väl ett amerikanskt par som skulle hajka ute i klippig terräng men fick värmeslag o dog. och de var unga (30 år) o vältränade.

Han har kanske fallit olyckligt o slagit i skallen. Kan djur ha tagit honom under natten? Varg, björn?

Det mest otroliga är att man inte hittat honom. Om det varit Pelle Svensson från Eslöv (läs: helt okänd) som förirrat sig kan jag tänka mig att sökinsatsen gått trögt men nu är det en världskändis så det sätter stor press på den inhemska polisen. jag får Madeleine McCann-vibbar...

Varg/björn på Symi?? 🤔
Njae, då får du dra dig upp mot Presbasjön på fastlandet och området där
runt omkring, där Grekland, Albanien och Nordmakedonien möts, lite som vårat treriksröset.. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in