2024-06-09, 00:10
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror han ljög för frun för att kunna dra iväg själv helt enkelt, för sjuk, det kan han inte varit med den farten han gick och utan vatten!
Ingen tvekan om att han går med långa och bestämda steg och ser ut som han vet vart han ska. På en bild av CCTV har han stannat utanför ett skyltfönster och tittar in och ser ut som han står och funderar på något, lite som om han ska gå in eller inte.

Om man mår dåligt är väl skyltfönster det sista man står och tittar in i.
Senast redigerad av exoticspice 2024-06-09 kl. 00:18.
Citera
2024-06-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifTheNotLucky
Så här stod det i The Times igår om mobilen: ”A police spokesman said Mosley and his wife left their mobile telephone at their villa.”
Det låter som om Michael och hans fru delade på en mobiltelefon vilket låter väldigt osannolikt.

https://www.thetimes.com/uk/media/article/dr-michael-mosley-missing-greece-symi-latest-b8jm0csfx

Det skulle kunna vara på grund av att han medvetet har försökt komma bort från mobilanvändandet.
Här är ett radioprogram där han säger att hälsan kan förbättras avsevärt om man minskar på telefonanvändandet.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001hx33

Men att de skulle dela på en mobiltelefon låter ändå väldigt opraktiskt.
Citera
2024-06-09, 00:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nej, inte lätt att veta och att det blir fel i pressen är inget ovanligt direkt. Lite olika uppgifter och sedan har nytt kommit efterhand.
Förbannat konstigt alltihop. Alltid likadant när människor bara försvinner, frustrerande och väldigt svårt att släppa. Händer så mycket otäckt. Människor som far illa osv.

Gissar fortfarande på olycka eller plötslig sjukdom som gjort att han blivit liggande någonstans.

Men om man krasst skulle fundera på att han utsatts för ett brott, vad kan ha hänt?

*. mord någon närstående vill göra sig av med honom? Nummer ett som misstänkt är alltid den gifta partnern. Skulle hustrun låta honom gå iväg och sedan mörda honom? Själv eller genom att leja någon. Mindre sannolikt eftersom Mosleys försvinnande på det här sättet istället har skapat alldeles för stor uppståndelse. Borde kunnat göras betydligt mer diskret.

*. hämnd har någon ett stort horn i sidan på honom? Har hans dietråd skadat någon? Dödat någon närstående till någon som idag vill hämnas?

*. kidnappning - är han och hustrun rika? Sannolikt vid rätt god kassa ja.
Haft stora framgångar med böcker, TV-program, eftersökta föredragshållare etc. Skulle hustrun då fortsätta låtsas leta - troligen ja om kidnapparna instruerat henne att göra så. Skulle polisen fortsätta leta - troligen inte på det här sättet om de känner till att det handlar om en kidnappning.

*. Kan han tagits för organtransplatation? Långsökt men inte osannolikt. Han borde haft en väldigt hälsosam kropp för en man i hans ålder. Letar man efter ett organ för transplantation till en jämgammal man är nog Mosley en väldigt bra kandidat.

*. Kan han tagits för att banta ner och ge någon rik shejk eller tjock diktator hälsohjälp?
Väääldigt långsökt.

* rån hade han överhuvudtaget något värdefullt på sig? Tydligen inte ens en telefon att stjäla.

Nej brott låter mindre sannolikt. Kvar blir egentligen bara olycka, sjukdomsfall eller frivilligt försvinnande.
Citera
2024-06-09, 00:22
Medlem
Liberty75s avatar
Det är för många tillfälligheter.
Han råkar glömma mobilen hemma
Han råkar bli dålig och bestämmer sig för en promenad hem.
Hustru och vänner blir kvar så han råkar gå hemåt ensam
Han råkar missa bussen (?) och tar därför en annan väg.
På den vägen råkar han trilla i vattnet/ner i en grotta/bli ormbiten osv.

Nej, det är något som inte stämmer.
Citera
2024-06-09, 00:27
Medlem
Jag fick bara en tanke. Han ville alltså lämna sällskapet. Fanns väl inga större svårigheter än att ta sig till det andra parets hem. Istället för att åka båt tillbaka.

Det kan faktiskt vara så att det finns bordeller på ön. Eller också några mindre bordeller på lyxbåtar här och var.
Polisen måste utreda detta bredare. Försöka kartlägga Mosley bättre. Ungefär som FSB gör.

Som Shakespeare uttryckte sig i Hamlet: "There is something rotten in Denmark". Alltså arbeta bredare.
Citera
2024-06-09, 00:32
Medlem
Så han går på 20 min från stranden till Pedi och sen därifrån fortsätter han i riktning mot Marinan där han fångas på film med raska steg.
Då är han på öppen väg bland bilar och människor, skugga och vatten. Inte direkt över berget mot Symi. Vart tog han vägen egentligen??

https://gofile.io/d/DypKfC

Förhoppningsvis kollar fler sina övervakningskameror i området nu.
Senast redigerad av viperstyle 2024-06-09 kl. 00:39.
Citera
2024-06-09, 00:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Många bra "eftertankar" där. Men man tänker att det borde fungera som du säger. Ifall det gör så växer ju tanken på konspirationsteorier. Eller så är det som vanligt att poliser är klumpiga arslen som hellre vill hem till älskarinnan.

Det är nog ändå ont om operatörer som verkligen jobbar för .. det som gäller, snarare än lönen. Om det är relevant här, inte en aning. Men varken hundar eller termokameror fungerar bra just här.
Ha, ha, väl "rutet". Känner rätt ofta så jag också.
Citera
2024-06-09, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag fick bara en tanke. Han ville alltså lämna sällskapet. Fanns väl inga större svårigheter än att ta sig till det andra parets hem. Istället för att åka båt tillbaka.

Det kan faktiskt vara så att det finns bordeller på ön. Eller också några mindre bordeller på lyxbåtar här och var.
Polisen måste utreda detta bredare. Försöka kartlägga Mosley bättre. Ungefär som FSB gör.

Som Shakespeare uttryckte sig i Hamlet: "There is something rotten in Denmark". Alltså arbeta bredare.

Precis! Men folk tänker bara att "han pratar om dieter på teve - han måste ju vara helylle då!"...
Citera
2024-06-09, 00:37
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifTheNotLucky
Så här stod det i The Times igår om mobilen: ”A police spokesman said Mosley and his wife left their mobile telephone at their villa.”
Det låter som om Michael och hans fru delade på en mobiltelefon vilket låter väldigt osannolikt.

https://www.thetimes.com/uk/media/article/dr-michael-mosley-missing-greece-symi-latest-b8jm0csfx
Ja det är troligare att det försvunnit en pluraländelse vid någon översättning.
Citera
2024-06-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ingen tvekan om att han går med långa och bestämda steg och ser ut som han vet vart han ska. På en bild av CCTV har han stannat utanför ett skyltfönster och tittar in och ser ut som han står och funderar på något, lite som om han ska gå in eller inte.

Om man mår dåligt är väl skyltfönster det sista man står och tittar in i.
Är det Blue Corner Cafe du menar som han kikar in i?
Citera
2024-06-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femochhalv
Jag har vandrat på en ö i närheten. Det var 30 grader varmt, men upplevdes mycket värre. Problemet med att vandra mitt på dagen på en grekisk ö är att det (kan) saknas skugga. Det finns bara låga klippblock, inga träd, låga stenmurar. Taggbuskar. Jag hade en lika lång sträcka att gå tillbaka som jag hade kvar att gå. Jag försökte hälla vatten på huvudet, på kepsen, men det fungerade ju inte. Som tur var hittade jag ett större klippblock i en mur, som lutade sig utåt, så det bildades en liten skreva med svart, sval skugga. Jag lade mig ner där, och pressade mig mot den kalla stenen. Det var helt underbart,yrseln och hjärtats snabba slag blev bättre efter kanske 30 minuter.

Jag tror att Dr Mosley också hittade skugga. På ett dåligt ställe.

Mest troligt, ja. Det var väl ett amerikanskt par som skulle hajka ute i klippig terräng men fick värmeslag o dog. och de var unga (30 år) o vältränade.

Han har kanske fallit olyckligt o slagit i skallen. Kan djur ha tagit honom under natten? Varg, björn?

Det mest otroliga är att man inte hittat honom. Om det varit Pelle Svensson från Eslöv (läs: helt okänd) som förirrat sig kan jag tänka mig att sökinsatsen gått trögt men nu är det en världskändis så det sätter stor press på den inhemska polisen. jag får Madeleine McCann-vibbar...
Citera
2024-06-09, 00:48
Medlem
midvintermorkers avatar
Han har anslutit sig till ett kloster. Ett krav är att man då lämnar sin familj bakom sig. Grek-orthodoxa kloster är dessutom väldig restriktiva i sin kommunikation med omvärlden. Kommunikation sker på deras villkor.
"I come from a long line of Christian missionaries, some of whom lost their lives in pursuit of their faith, although I must confess that I am an agnostic."
Källa: https://www.dailymail.co.uk/health/article-11570945/DR-MICHAEL-MOSLEY-faith-help-lead-longer-healthier-life.html

Han har tänkt om på gamla dagar (kanske p.g a sjukdom) och ville göra något radikalt, som att försvinna och lämna sitt gamla liv bakom sig. Är han sjuk besparar gan sin fru ich sina barn en massa lidande.
Senast redigerad av midvintermorker 2024-06-09 kl. 01:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in