2024-06-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Folk har egen vilja. Man kan inte stoppa andra hur som helst, vill de något gör de väl det. Han är en vuxen person.

Han kanske ville hem till ett svalt hus med AC istället för att få solsting på stranden. Varför skulle han inte gå hem om han mådde dåligt av att vara kvar?

Han kanske planerade att ta en buss. Men bussen gick tydligen inte och då tog han fel väg av någon anledning. Han kanske har extremt dåligt lokalsinne. Han borde frågat någon om vägen isåfall.
Så många frågor...

Nej att han gick fel är närmast uteslutet. Han kände nog till ön ganska väl och han hade bara behövt fortsätta på samma väg för att komma hem. Men vid Pedi gick han åt motsatt håll rätt ut i en stekhet öken. Det gör man inte av misstag. Han gick med bestämda steg och hade ett parasoll med sig men inte sin mobiltelefon. Han hade dessutom sagt att han mådde dåligt när han gick.
Något är det definitivt som inte stämmer.
Citera
2024-06-08, 23:38
Medlem
Ser ut som att han bar en fyrkantig klocka; smartklocka/Apple?

Polisen bör i så fall - och har nog - kollat upp om han hade appar och liknande som registrerar hur man går/GPS.
Citera
2024-06-08, 23:41
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta kan helt enkelt inte stämma. Om han bodde i Pedi så hade han redan passerat hemmet när han fångades på övervakningskamerorna. Nej han måste ha varit på väg mot staden Ano Symi.
Nej, det om Pedi såg jag också. Detta skrevs i torsdags när nyheten först kom ut och en hel del som har skrivits har varit delvis fel och rörigt. Nu frågades om var det hade stått att han glömt telefonen på stranden och det var det jag svarade på, skickade en ref länk om det. Stod så på fler ställen till en början.
Motstridiga uppgifter som sagt. Någon har missuppfattat eller någon har lämnat fel uppgifter i röran. För den som inte är på plats eller är involverad är det inte så lätt.
Citera
2024-06-08, 23:46
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Nej att han gick fel är närmast uteslutet. Han kände nog till ön ganska väl och han hade bara behövt fortsätta på samma väg för att komma hem. Men vid Pedi gick han åt motsatt håll rätt ut i en stekhet öken. Det gör man inte av misstag. Han gick med bestämda steg och hade ett parasoll med sig men inte sin mobiltelefon. Han hade dessutom sagt att han mådde dåligt när han gick.
Om detta är ett ställe de brukar återkomma till är det märkligt att gå fel, ja. Men om de precis köpt huset och inte hunnit sondera terrängen är det inte omöjligt, särskilt inte om han redan var medtagen av värmen och inte hade vatten med sig. Då är värmeslag ett faktum och då tänker man inte klart, har svårt att se och blir förvirrad.
Citera
2024-06-08, 23:47
Medlem
Citat:
Jag tror han ljög för frun för att kunna dra iväg själv helt enkelt, för sjuk, det kan han inte varit med den farten han gick och utan vatten!
Citera
2024-06-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Citera
2024-06-08, 23:55
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Grekiska polisen påstår att han glömde den på stranden. Men det kan också vara ett missförstånd. Läste en artikel någonstans att frun hade sett mobilen hemma där dom bodde senare. Vet inte vad som är sant.

Mår man dåligt och beger sig bort ensam på en promenad så skulle det kännas ännu mer viktigt att ta med mobilen. Var på stranden skulle han glömt den i såna fall?
Nej, inte lätt att veta och att det blir fel i pressen är inget ovanligt direkt. Lite olika uppgifter och sedan har nytt kommit efterhand.
Förbannat konstigt alltihop. Alltid likadant när människor bara försvinner, frustrerande och väldigt svårt att släppa. Händer så mycket otäckt. Människor som far illa osv.

Det där att han mådde dåligt har jag lyckats missa via media och bara sett här.

Telefonen ja, nu stämmer kanske inte den uppgiften men på en filt eller nåt, på ett bord, vet inte. Knasigt med olika uppgifter. Gissar på att det är fel att han glömde den där, att polisen fått fel uppg eller så i första röran och oron.

Skulle själv aldrig gå utan telefonen men det är jag det. Mobiloman. Absolut inte utan vatten heller i den värmen. Det vet vi inte om han hade eller inte oavsett vad som sägs. Suck.
Citera
2024-06-08, 23:55
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror han ljög för frun för att kunna dra iväg själv helt enkelt, för sjuk, det kan han inte varit med den farten han gick och utan vatten!

Håller med till 100%. Frun ska ha sagt att han kände sig trött och därför ville hem. Och eftersom han var så trött valde han att gå en avancerad långpromenad i 38 graders värme? Nope!

Han gick inte vilse (såvida han inte drabbades av sjukdom). Dels finns det markeringar på stenarna som visar vägen. Dels ska han ha haft en karta med vägen utmärkt.
Citera
2024-06-08, 23:57
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Så här stod det i The Times igår om mobilen: ”A police spokesman said Mosley and his wife left their mobile telephone at their villa.”
Det låter som om Michael och hans fru delade på en mobiltelefon vilket låter väldigt osannolikt.

https://www.thetimes.com/uk/media/article/dr-michael-mosley-missing-greece-symi-latest-b8jm0csfx
Citera
2024-06-09, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71

Ja, jag har försökt säga att det är relationsfuffens av något slag. Antingen knullar han snett eller så swingar han loss. Kanske med män då han ser ut att vara lagd åt det hållet. Antingen har han det skönt just nu eller så har han med Flashback-ord blivit rånbögmördad.

Sen har han förmodligen klippt några gyrosrullar och ätit smågodis och druckit kopiösa mängder Fanta upptill. Det är en sak att skriva böcker för att dra in stålarna, och en annan att leva som man lär.
Senast redigerad av reaplan 2024-06-09 kl. 00:02.
Citera
2024-06-09, 00:05
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femochhalv
Jag har vandrat på en ö i närheten. Det var 30 grader varmt, men upplevdes mycket värre. Problemet med att vandra mitt på dagen på en grekisk ö är att det (kan) saknas skugga. Det finns bara låga klippblock, inga träd, låga stenmurar. Taggbuskar. Jag hade en lika lång sträcka att gå tillbaka som jag hade kvar att gå. Jag försökte hälla vatten på huvudet, på kepsen, men det fungerade ju inte. Som tur var hittade jag ett större klippblock i en mur, som lutade sig utåt, så det bildades en liten skreva med svart, sval skugga. Jag lade mig ner där, och pressade mig mot den kalla stenen. Det var helt underbart,yrseln och hjärtats snabba slag blev bättre efter kanske 30 minuter.

Jag tror att Dr Mosley också hittade skugga. På ett dåligt ställe.
Ungefär så tror jag också.
Citera
2024-06-09, 00:08
Medlem
LeifTheNotLuckys avatar
Expressen skriver idag att Michael Mosley och hans fru äger ett hus på ön. I brittiska medier står det i några av artiklarna att det istället är deras vänner, paret som var med på stranden, som äger ett hus där.
”Dr Mosley and his wife landed on the 25-square-mile island on Tuesday and were due to stay for a week with a couple who have a holiday home there.”

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13508417/amp/doctor-michael-mosley-disappearance-symi-children-mail-columnist-pedi.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in