2024-06-08, 22:15
Medlem
De har satt in rätt stora resurser i sökandet. Det finns hundar och drönare, poliser från Rhodos och Aten deltar. Även röda korset är med på något sätt
Men fortfarande är det helt resultatlöst.

En möjlighet är att han kan ha försvunnit frivilligt med en båt. Men det är ju rätt extremt att lämna allt man har och försvinna.

Jag tror polisen även behöver undersöka hans familj, dator umgänge med mera om det kan finnas något i hans bakgrund som kan förklara försvinnandet
Citera
2024-06-08, 22:21
Medlem
Silverglitters avatar
Hundar är mycket känsliga för värme så det finns inte på kartan att transportera ett antal sökhundar till en ö i den extremvärmen.

En läkare borde känna till att man måste ha med sig stora mängder vatten under en vistelse i +35° eftersom kroppen måste kunna göra dig av med överskottsvärme och behöver svettas en hel del annars riskerar man att dö i värmeslag. Men han kanske glömde vattenflaskan också?
Citera
2024-06-08, 22:26
Medlem
Hittade en tidningsartikel i The Times, som har en illustrativ kartbild över Mosleys, färdväg.
Kan han ha försökt söka skugga och gått in i någon källare och sedan kollapsat?

https://www.thetimes.com/world/europe/article/what-happened-michael-mosley-theories-bjchtl6bs
Citera
2024-06-08, 22:28
Avstängd
Nu kom jag på det!

Likheter
Hittades efter flera månader
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/abjnd7/skadespelaren-julian-sands-forsvunnen-i-bergen-i-fem-dagar
Citera
2024-06-08, 22:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var finner du stöd för påståendet om stranden?

Uppgifter i media gör gällande att mobilen låg i bostaden.
Det stod i torsdags i första artikeln jag läste. Sedan har jag läst här (uppg som kommit senare) att telefonen ska ha legat kvar hemma i huset. Oklart vad som är sant. Öht. Mycket är rörigt.
En bit ner i artikeln, efter mitten någonstans.
"... he decided to go back to his home in the area of Pedi of Symi. It was around 1.30pm and he forgot his phone at the beach."
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13499989/Mail-columnist-Michael-Mosley-missing-Greece-Symi.html
Citera
2024-06-08, 22:37
Medlem
Jag har vandrat på en ö i närheten. Det var 30 grader varmt, men upplevdes mycket värre. Problemet med att vandra mitt på dagen på en grekisk ö är att det (kan) saknas skugga. Det finns bara låga klippblock, inga träd, låga stenmurar. Taggbuskar. Jag hade en lika lång sträcka att gå tillbaka som jag hade kvar att gå. Jag försökte hälla vatten på huvudet, på kepsen, men det fungerade ju inte. Som tur var hittade jag ett större klippblock i en mur, som lutade sig utåt, så det bildades en liten skreva med svart, sval skugga. Jag lade mig ner där, och pressade mig mot den kalla stenen. Det var helt underbart,yrseln och hjärtats snabba slag blev bättre efter kanske 30 minuter.

Jag tror att Dr Mosley också hittade skugga. På ett dåligt ställe.
Citera
2024-06-08, 22:45
Medlem
Madagascars avatar
Finns det ingen intervju med frun eller vännerna han lämnade vid.stranden?

Det känns som om det fattas upplysningar.
Citera
2024-06-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det stod i torsdags i första artikeln jag läste. Sedan har jag läst här (uppg som kommit senare) att telefonen ska ha legat kvar hemma i huset. Oklart vad som är sant. Öht. Mycket är rörigt.
"... he decided to go back to his home in the area of Pedi of Symi. It was around 1.30pm and he forgot his phone at the beach."
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13499989/Mail-columnist-Michael-Mosley-missing-Greece-Symi.html

Detta kan helt enkelt inte stämma. Om han bodde i Pedi så hade han redan passerat hemmet när han fångades på övervakningskamerorna. Nej han måste ha varit på väg mot staden Ano Symi.
Citera
2024-06-08, 22:55
Medlem
En mobil var alltså kvar i huset. Och möjligen hade han ytterligare en mobil som han glömde på stranden. För det var ju den första versionen att man hittade hans "glömda" telefon.

Många hänger upp sig på att han är 67 år och "gammal" men det är en schimär, vid 77 kanske åldern sätter in, denne Mosley är ju för fan en person som kämpar för att överleva.

Historien är helt bisarr. Det är väl ingen som tror att han ger sig in i ett område där det finns bottenlösa hål.

Han gick ju för tusan med raska steg mot busshållsplatsen.

Sedan kan jag inte hjälpa att tycka det är oansvarigt av hustrun och övriga sällskapet att bara låta honom gå iväg i 35 graders hetta.
Hela denna historia (S)tinker....(S)....

Min senaste teori är att han finns i någon båt som ligger i hamn. Han har nog kompisar som låter honom få lite avkoppling från den tråkiga frun och det ointellektuella övriga sällskapet.
Citera
2024-06-08, 22:58
Avslutad
Kan det vara så att han fått psykos och ätit sig ful och fet och skäms så mycket att han gömmer sig medan han bantar?

Finns det några vetenskapliga studier om 5:2-dietens påverkan på den mentala hälsan över längre tid?
Citera
2024-06-08, 22:58
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Grekiska polisen påstår att han glömde den på stranden. Men det kan också vara ett missförstånd. Läste en artikel någonstans att frun hade sett mobilen hemma där dom bodde senare. Vet inte vad som är sant.

Mår man dåligt och beger sig bort ensam på en promenad så skulle det kännas ännu mer viktigt att ta med mobilen. Var på stranden skulle han glömt den i såna fall?
Citera
2024-06-08, 22:59
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta kan helt enkelt inte stämma. Om han bodde i Pedi så hade han redan passerat hemmet när han fångades på övervakningskamerorna. Nej han måste ha varit på väg mot staden Ano Symi.
De bor inte i Pedi utan i Symi.

Citat:
Michael Mosley lämnade stranden, sin fru och parets vänner för att promenera hem till bostaden han och hans fru äger i Symis kuststad.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokandet-efter-michael-mosley-fortsatter-barnen-ansluter-till-symi/
Senast redigerad av exoticspice 2024-06-08 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in