2024-06-08, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag vet - du lär dina barn att lita på statistik

Exakt. Ställs mina barn inför valet att tvingas spela rysk roulette med antingen en revolver som har en kula eller en revolver som har fem kulor så kommer de att välja den med en kula då den är säkrast eftersom att jag sett till att de lärt sig mellanstadiematematik och därmed förstår de vilket alternativ som vore bäst.

Du kommer inte ha lärt dina barn grundläggande matematik och har istället uppfostrat kompletta idioter till barn som kommer göra sitt val utefter irrationella känslor. Kanske är revolvern med fem kulor målad i gulliga färger så det känns bättre att välja den och då gör du och dina barn det valet.
Senast redigerad av Reiwa 2024-06-08 kl. 01:52.
Citera
2024-06-08, 01:50
Medlem
Citat:
Nej, ett möte med brunbjörn är oftast inte farligt eftersom brunbjörnen brukar dra då de inte vill möta människor.

Ett möte med en främmande man är oftast inte farligt eftersom män inte brukar vilja skada eller döda andra människor.

Citat:
Jag har själv sett björn i svensk skog (Värmland) två gånger. Båda gångerna som barn - och jag och min bror var nära båda gångerna.
Ena gången var björnen nästan på oss innan hon upptäckte oss - hon drog åt andra hållet.
Första gången satt vi på ca 20 meters håll och bara tittade på henne där hon gick och lufsade.
Vi var barn, vi tyckte hon var fin och satt bara och tittade - björnen var ofarlig och skötte sitt.
När vi berättade för vuxna efter andra gången förbjöds vi att gå ut i skogen igen - vi gick dit ändå, varenda gryning hela sommaren - men såg inte björnen igen.
Redan då - för länge sedan - visste vi att folk ljög, björnar är inte ondsinta bestar.

Jag är inte rädd för björn - jag är rädd för främmande män på isolerade platser.

Och trots att björnar (enligt din fullständigt okvalificerade bedömning) "inte är ondsinta bestar" så finns det många exempel på mänskliga möten med björn som slutat i brutal död för människan.

Exempelvis den unge djurskötaren i Orsa djurpark. Kanske du kan höra av dig till hans familj och trösta dem med att björnar inte är ondsinta bestar?

https://sverigesradio.se/artikel/6750992
Citera
2024-06-08, 01:58
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Statistiskt är det inte heller någon större risk att festa med främmande män, stämma möten med främmande män osv... i den absoluta majoriteten av fall händer inget.

Jag skulle dock inte betrakta det som ofarligt och att rekommendera för mina döttrar ändå.
Vi är ju alla olika - men mina riskbedömningar utgår inte från statistik när det gäller risk i enskilda situationer.

Jag har begränsat både mina döttrar och söner genom att lära dem att se till situationen och egen förmåga i situationen istället för att lita på statistik.

Jag tror på mer på min filosofi än din.

Nej, det är inte ofarligt. Livet är inte det. Men du menar alltså på fullständig allvar att du inte låtit dina döttrar festa med okända män? Är du en islamist? Eller vad menar du med rekommenderat för dina döttrar? Har du rekommenderat dem att exempelvis inte åka på studentfesten i grannorten för där finns det okända män som är farligare än de björnar ni aldrig sprungit på... Baserat på äämm..Statistik runt middagsbordet. OK. Du verkar vara galet kontrollerande och en spridare av hat. Behåll din filosofi.
Senast redigerad av Blundetto 2024-06-08 kl. 02:08.
Citera
2024-06-08, 02:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Lite överdrivet att påstå att de ljög. Vi talar om överdrifter och underdrifter i denna tråd. Brunbjörnen kan vara farlig, men det är väldigt liten chans. Chansen finns och därmed ska barn akta sig för att söka efter björn i skogen givetvis (liksom främmande män).

Brunbjörnen är skygg, grizzlybjörnen är däremot aggressiv. Det beror inte på att den ena är mer "ondsint", deras instinkter säger åt den att ta till våld oftare mot en så farlig rovdjur som människan medan den mindre brunbjörnen har haft en annan evolutionär strategi som fungerat väl för att den inte ska utrotas av människor.

Att använda sig av ord som "ondsint" för djur känns inte rätt. Eller så är den farlig och aggressiv mot människor eller så söker den avstå från sådana möten eller fly när de väl möter en människa. I värsta fall använda sig av skenanfall när de känner sig hotade eller har ungar, osv.

Jag känner också flera som stött på björnar i Norrland, några har till och med stött på en björn som ryter till aggressivt. Statisten tycks tala för att det största hotet vid möten med björnar är att människan agerar inkorrekt.

Har faktiskt svårare att finna vettig statistik om möten med främmande män i skogen, jag förstår att precis alla här inne är ideologiskt vinklade att vilja tro på att det ena eller det andra är farligast, men jag är uppriktigt fascinerad att se ifall någon kan komma med någon vettig statistik. Tills vidare tror jag att jag har övertygats att främmande män i skogen är farligare åt kvinnor och barn åtminstone.
Gällande björnar är jag enig med det du säger.
När det gäller vettig statistik så är den inte helt enkel att finna eftersom det inte förs statistik på de premisserna.
Det man kan utgå ifrån är omskrivna fall där kvinnor mördats i skogen.

Men som kvinna vet man att vårt största hot i alla situationer är män -- det är inte björnar, hundar, eller ens andra kvinnor. Det största hotet för kvinnor är män - oavsett situation.
Att möta en främmande man på en isolerad plats - som en skog - utan att ha andra att söka hjälp av är väl självklart en situation man väljer bort om man kan.
Det borde inte vara så svårt att förstå och det är både logiskt och rationellt.
Citera
2024-06-08, 02:06
Medlem
Citat:
Du har heltenkelt fel:

https://svenskjakt.se/uncategorized/sa-ofarlig-ar-bjornen-for-manniskan/

Det är ju uppenbart av vad du länkar att det inte handlar om det jag precis skrev: ett möte. Alltså, på nära håll.

Om du går till din egen källa och läser istället för någon idiotisk artikel skriven av media baserat på en studie så finner du följande:

Citat:
En nyligen genomförd forskningsrapport som bygger på en genomgång av svenska och norska
tidskrifter från 1976-1995 ger exempel på 21 olika händelser där en människa konfronterades med björn på nära håll. I
7 av fallen ledde mötet till att människan blev skadad. 6 av
dessa var jägare på jakt. I de återstående 14 fallen kom ingen
person till skada men situationen upplevdes ändå som farlig
av de inblandade människorna.

7 av 21 möten, alltså 1 av 3, resulterade i skador. Tror du att ett av tre möten med en man resulterar i skador för kvinnan? Därutöver så upplevdes samtliga möten som farliga och hade nog mycket väl kunnat bli farliga också. Detsamma gäller förstås inte vid möten med en man då möten med män inte tenderar att kunna bli helt livsfarliga närsomhelst trots att manshatande feminister påstår det.

Med det sagt så är förstås den reella risken att bli attackerad av en björn väldigt liten om man befinner sig i skogen men det beror ju på att möten med en björn på nära håll sker så extremt sällan, men skulle det hända, och du väl står där i ett möte med en björn på nära håll så är det en farlig situation. Och det är precis ett sådant möte som det syftas på i frågan "man vs björn".
Citera
2024-06-08, 02:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Exakt. Ställs mina barn inför valet att tvingas spela rysk roulette med antingen en revolver som har en kula eller en revolver som har fem kulor så kommer de att välja den med en kula då den är säkrast eftersom att jag sett till att de lärt sig mellanstadiematematik och därmed förstår de vilket alternativ som vore bäst.

Du kommer inte ha lärt dina barn grundläggande matematik och har istället uppfostrat kompletta idioter till barn som kommer göra sitt val utefter irrationella känslor. Kanske är revolvern med fem kulor målad i gulliga färger så det känns bättre att välja den och då gör du och dina barn det valet.
Mina barn kan grundläggande matematik och sannolikhetslära - men de är för smarta för att låta det styra deras val i enskilda situationer.
De vet skillnaden på teoretiska uträkningar och verkligheten ...'

Mina barn skulle för övrigt inte spela rysk roulett -- de är smartare än så.
Sorgligt att höra att du inte lärt dina barn att avstå från sådana lekar.
Citera
2024-06-08, 02:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Gällande björnar är jag enig med det du säger.
När det gäller vettig statistik så är den inte helt enkel att finna eftersom det inte förs statistik på de premisserna.
Det man kan utgå ifrån är omskrivna fall där kvinnor mördats i skogen.

Men som kvinna vet man att vårt största hot i alla situationer är män -- det är inte björnar, hundar, eller ens andra kvinnor. Det största hotet för kvinnor är män - oavsett situation.
Att möta en främmande man på en isolerad plats - som en skog - utan att ha andra att söka hjälp av är väl självklart en situation man väljer bort om man kan.
Det borde inte vara så svårt att förstå och det är både logiskt och rationellt.

Att en man är en kvinna (eller ett barns) mest farliga möte i isolerade platser är sant för att det finns så många utav oss, och sådana möten kommer ske ofta. Det finns 5,4 miljoner män i Sverige, så du kan stötta på dem lite varsomhelst. Björnar är ett sällsynt möte (det finns bara 2800 björnar i Sverige), men varannan norrlänning tycks ha en historia om en björn de mött från nära håll och vore de så farliga som den här tråden vill påstå skulle det inte finnas många norrlänningar kvar.

Jag skulle ändå bli orolig ifall kvinnor tror att det är farligare att möta en främmande man i skogen än en pitbull som har sprungit bort från sin ägare.
Citera
2024-06-08, 02:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ett möte med en främmande man är oftast inte farligt eftersom män inte brukar vilja skada eller döda andra människor.
Samma statistik är giltig när din dotter väljer att gå hem med fem män på efterfest också.
I de allra flesta fall går det bra.

Citat:
Och trots att björnar (enligt din fullständigt okvalificerade bedömning) "inte är ondsinta bestar" så finns det många exempel på mänskliga möten med björn som slutat i brutal död för människan.
Det är inte min bedömning - det är så de flesta björnarter beskrivs.

De flesta som skadas eller dör av svensk brunbjörn är män som är jägare och jagat björnen.
Svensk brunbjörn är en stor och fredlig lufs om den inte provoceras.

Citat:
Exempelvis den unge djurskötaren i Orsa djurpark. Kanske du kan höra av dig till hans familj och trösta dem med att björnar inte är ondsinta bestar?

https://sverigesradio.se/artikel/6750992
Djur som lever under förhållanden som inte är naturliga för dem agerar inte heller naturligt.
Jag tycker synd om djurskötaren -- men att hålla vilda djur på det sättet är att be om olyckor.
Precis som med vargarna i Kolmården.
Du kan inte stänga in djur och försöka foga dem i människors ordning.

Vi har för övrigt haft varg i mina trakter som följde efter folk. Den var man tvungen att skjuta eftersom den blev för närgången med människor och då framförallt barn.

Ville den illa - troligen inte - men vi chansar inte.
Citera
2024-06-08, 02:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Nej, det är inte ofarligt. Livet är inte det. Men du menar alltså på fullständig allvar att du inte låtit dina döttrar festa med okända män? Är du en islamist? Eller vad menar du med rekommenderat för dina döttrar? Har du rekommenderat dem att exempelvis inte åka på studentfesten i grannorten för där finns det okända män som är farligare än de björnar ni aldrig sprungit på... Baserat på äämm..Statistik runt middagsbordet. OK. Du verkar vara galet kontrollerande och en spridare av hat. Behåll din filosofi.
Jag har absolut både hindrat mina döttrar innan de var myndiga från att delta i fester och varnat dem för vilka sammanhang de ge ger sin in på.
När mina barn varit myndiga har jag däremot inte kunnat hindra, utan bara varna, sett till att jag hämtar upp dem när vill hem och/eller att de haft telefonkontakt och kunnat ge uppgifter om var de är osv.
Att måna om sina barn har inget med hat att göra .. trams att du kommer med sådant.

Är du en av dem som dansar runt med dasen i gängvåldtäkterna?
Tänker med tanke på att du anser att det är fel med föräldrar som bryr sig.
Citera
2024-06-08, 02:24
Medlem
Citat:
Mina barn kan grundläggande matematik och sannolikhetslära - men de är för smarta för att låta det styra deras val i enskilda situationer.
De vet skillnaden på teoretiska uträkningar och verkligheten ...'

Ja, du hade lärt dina barn att välja revolvern med fem kulor istället för den med bara en om de tvingas spela rysk roulette eftersom att revolvern med fem kulor upplevs som mindre farlig för din irrationella, känslostyrda och IQ-befriade hjärna då den är målad i gulliga mönster med glada färger.

Dina barn är ju "för smarta" för att använda statistik för att komma fram till vad som är bäst i enskilda situationer som den ovan säger du.

Citat:
Mina barn skulle för övrigt inte spela rysk roulett -- de är smartare än så.
Sorgligt att höra att du inte lärt dina barn att avstå från sådana lekar.

Sorgligt att du inte fortfarande inte förstår vad ett påtvingat val betyder som frågan i tråden. Alla som inte är psykiskt sjuka parasiter som lever på bidrag som du gör, eller arbetar på Samhall, förstår att grupp A, där 1 av 100 män är farliga, är ett säkrare val än grupp B, där 99 utav 100 är farliga.

Att du sedan utöver det visar att din idioti inte slutar där när du påstår att om man konstaterar att grupp A är ett säkrare val än grupp B så är det detsamma som att säga att alla inom grupp A är ofarliga bekräftar bara min misstanke om att du är ett resultat av inavel.
Senast redigerad av Reiwa 2024-06-08 kl. 02:28.
Citera
2024-06-08, 02:27
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är ju uppenbart av vad du länkar att det inte handlar om det jag precis skrev: ett möte. Alltså, på nära håll.

Om du går till din egen källa och läser istället för någon idiotisk artikel skriven av media baserat på en studie så finner du följande:

7 av 21 möten, alltså 1 av 3, resulterade i skador. Tror du att ett av tre möten med en man resulterar i skador för kvinnan? Därutöver så upplevdes samtliga möten som farliga och hade nog mycket väl kunnat bli farliga också. Detsamma gäller förstås inte vid möten med en man då möten med män inte tenderar att kunna bli helt livsfarliga närsomhelst trots att manshatande feminister påstår det.

Med det sagt så är förstås den reella risken att bli attackerad av en björn väldigt liten om man befinner sig i skogen men det beror ju på att möten med en björn på nära håll sker så extremt sällan, men skulle det hända, och du väl står där i ett möte med en björn på nära håll så är det en farlig situation. Och det är precis ett sådant möte som det syftas på i frågan "man vs björn".

Läs vad som står skrivet i hela paragrafen:

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.840e7ca163033c061fdf/1526068624500/Forvaltningsplaner_Bjorn.pdf

Den börjar ju så här:

Citat:
Björnen upplevs av vissa människor som ett hotfullt och farligt djur i de svenska skogarna.
Skandinaviska Björnprojektet har analyserat händelseförloppet under ca 800 möten mellan
björn och människa och konstaterat att den skandinaviska björnen är den minst farliga björnen
på jorden.

Sedan så analyserar de alltså 21 artiklar om björnmöten publicerade i tidskrifter i Sverige och Norge på 20 år. Herregud, förstår du vad det innebär? Tror du att man skriver artiklar om någon snubbe som stötte på en björn och vinkade till den och björnen hoppade tillbaka in i skogen?

Nej, man skriver artiklar om något dramatiskt som har inträffat.

Kan inte tro att du har så svårt att förstå vad du läser.

Det vore ungefär som att göra statistik på artiklar om män i aftonbladet: av 80 artiklar i aftonbladet om män denna vecka så handlade 10 av dem om män som mördar. Alltså så är oddsen 1 på 8 att du mördas av en man.

Ingen här kan ens stava till statistik, det här börjar bli pinsamt.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-06-08 kl. 02:34.
Citera
2024-06-08, 02:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Att en man är en kvinna (eller ett barns) mest farliga möte i isolerade platser är sant för att det finns så många utav oss, och sådana möten kommer ske ofta. Det finns 5,4 miljoner män i Sverige, så du kan stötta på dem lite varsomhelst. Björnar är ett sällsynt möte (det finns bara 2800 björnar i Sverige), men varannan norrlänning tycks ha en historia om en björn de mött från nära håll och vore de så farliga som den här tråden vill påstå skulle det inte finnas många norrlänningar kvar.

Jag skulle ändå bli orolig ifall kvinnor tror att det är farligare att möta en främmande man i skogen än en pitbull som har sprungit bort från sin ägare.
En pitbull - eller valfri hundras - går inte att jämföra med en björn, eftersom hunden inte är rädd för människor och mycket väl kan välja attack före att dra sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in